Розробка уроку біології у 8 класі. У розробці використано різні цікаві методи роботи, а саме компетентнісні задачі, прийоми критичного мислення, рефлексія. Урок розроблено згідно з вимогами програми Міністерства освіти і науки України
Тема уроку: Газообмін у легенях і тканинах. 8 клас.
Мета уроку: сформувати в учнів знання про сутність процесу газообміну в легенях і тканинах, показати роль дифузії в цих процесах; розкрити зв’язок між дихальною і кровоносною системами; розвивати вміння аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити висновки; виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я та здоров’я оточуючих; формування ключових, загальнонавчальних, предметних компетентностей.
Методи та методичні прийоми: бесіда пояснення, демонстрування, складання схем, робота в групах, робота з підручником, розв’язування компетентнісних задач, інтерактивні та ігрові методи.
Обладнання: таблиця «Органи дихання», «Схема газообміну в легенях і тканинах», «Схема кровообігу», мультимедійна дошка, проектор, презентація, відео фрагмент «Газообмін у легенях», відеоруханка, пробірка з вапняною водою, скляна трубка, порожня склянка, саморобні схеми, роздаткові картки-завдання, маркери, ватмани.
Між предметні зв’язки: хімія (склад повітря), фізика(парціальний тиск, дифузія), історія (історичні довідки), географія (географічне положення)
Основні поняття та терміни: газообмін у легенях, газообмін у тканинах.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Оформлення кабінету: на дошці написаний епіграф уроку
Головним скарбом життя
є не землі, що ти їх завоював,
не багатства, що їх маєш у скринях...
Головним скарбом життя є здоров'я,
і, щоб його зберегти,
потрібно багато що знати.
Авіценна
Хронометраж уроку.
Етап Уроку |
Час |
Методи, прийоми |
Організаційний етап |
1 хв |
Привітання |
Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду |
2хв |
Вправа «Комплімент» |
Перевірка домашнього завдання |
5 хв |
1.Вправа «Так», «Ні» 2. Вправа «Сінквейн» |
Мотивація навчально-пізнавальної діяльності
|
2хв. |
1.Вправа «Цікавинка» 2.Розгадування анаграми
|
Повідомлення теми та мети уроку.
|
2хв |
1.Тема уроку 2.Мета уроку |
Виклад вчителем нового матеріалу |
20 хв |
1. Робота з таблицею «Склад повітря» 2. Вправа «Лабораторія» 3. Робота в групах, вибір у групі:
4. Гра «Хто швидше» 5. Проблемні питання 6. Робота з підручником 7. Вправа «Мікрофон» 8. Робота в парах 9. Відео руханка |
Узагальнення та закріплення нового матеріалу |
10 хв |
1.Робота в групах.
2. Робота в групах.
3. Евристична бесіда: 4. Гра «Художник»
|
Підсумок уроку |
1 хв |
Вправа «Складання Т- схеми до уроку».
|
Виставляння оцінок та їх аналіз |
1 хв |
Словесний аналіз |
Домашнє завдання |
1 хв |
1. Індивідуальні творчі завдання: 2. Підготувати групам презентації на подані теми
|
Хід уроку:
І. Організаційний етап
Вчитель: діти послухайте вірш:
Вона, як сонце, веселить і гріє,
Це – талісман наших думок і мрій.
У ній любов і віра, і надія,
Все це – поєднано у ній.
Без неї нам на світі важко жити,
Вона – розрада в горі і в журбі.
По-справжньому лиш може той любити,
У кого скарб цей завжди при собі.
Вона буває щира і зрадлива,
Пісні про неї пишуть і вірші.
Вона, - це ПОСМІШКА, чарівна і красива,
Дарунок Бога: тіла і душі.
(Наталія Ніколенко)
Посміхніться будь-ласка до своїх товаришів, отримайте заряд енергією на весь день.
ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів
Вчитель. Як приємно мені зустрічатися з розумними, талановитими учнями. Коли я заходжу до класу, бачу ваші зацікавлені очі. Мені відразу хочеться розповісти вам щось незвичайне, нове.
1.Розминка.
А чи вмієте ви помічати один в одному найкраще? Це не обов'язково риси вашого характеру. Зробити людині комплімент означає знайти слова, які б найкраще охарактеризували її переваги. Давайте спробуємо подарувати один одному компліменти. Вдалий комплімент здатний, підтримати людину в потрібну мить, подарувати їй гарний настрій.
Вправа «Комплімент» (учні говорять один одному компліменти, звучить приємна музика).
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
Вправа «Так», «Ні» .
«Так» - , «Ні» -
На дошці запис відповідей
Учні самостійно перевіряють вправу.
(За правильно виконану вправу учень отримує 6 балів)
Складіть сінквейн із словами: дихання, легені. (фішка за правильно виконане завдання +1бал)
(Сінквейн – це вірш, що складається з п'яти рядків. Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п'ять” і позначає вірш у п'ять рядків. Французькою це слово звучить як «cinquains», англійською – «cinquain», російською та українською – «синквейн». Вірш виник у США на початку ХХ століття під впливом японської поезії. На початку ХХ століття форму сінквейн розробила американська поетеса Аделаїда Крепс, яка спиралася на знайомство з японськими силабійськими слайдами ханку і танка).
Правила складання сінквейну:
1.Перший рядок має містити слово, яке позначає тему(це іменник)
2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметники)
3.Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (дієслів).
4.Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
5.Останній рядок складається з одного слова - синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.
ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми, мети і завдань уроку.
Вправа «Цікавинка» ( Історична довідка)
Вчитель. У 1783 році за домовленістю з Академією наук Франції власник паперової фабрики Жозеф-Мішель Монгольф’єр і його брат Жан-Етьєн споруджують повітряну кулю, на якій потрібно було піднятися і здійснити політ людини. Напередодні цієї події у вчених колах розгорнулася дискусія про можливість життя на висоті. Багато хто побоювався, що вже на низьких висотах люди задихнуться від нестачі повітря. Стурбований Людовік XVI наказав посадити в кулю двох в’язнів. «Невже велика честь першими піднестися до небес буде належати злочинцям? Ні, цього не буде! — обурився відомий паризький хімік Пілатр де Розьє. — Полечу я!» Супроводжувати де Розьє зголосився маркіз д’Арланд. Піднявшись з майданчика в саду палацу Ла-Мюет, Пілатр де Розьє і д’Арланд здійснили 21 листопада 1783 року тріумфальний політ, який закінчився успішно. Майже через 90 років, на світанку 15 квітня 1875 року, три французькі аеронавти здійснили політ на повітряній кулі «Зеніт». Вони піднялись на висоту понад 8000 м. Тільки один з аеронавтів залишився живим, але й він опустився на землю в дуже тяжкому стані. Умови існування людини на великих висотах тоді ще не були відомі, і загибель повітроплавців стала поштовхом до вивчення цих питань. Російський учений І. Сєченов тоді вперше встановив причину того, що сталося з аеронавтами.
Сьогодні ми також спробуємо пояснити цей випадок з точки зору БІОЛОГІЇ.
Щоб дізнатися тему нашого уроку пропоную вам розгадати анаграму.
І. Розминка
Розгадування анаграми
Гообм угеняхінталегтканинахаз
(Відповідь. Газообмін у легенях та тканинах.)
(Анаграма
Переставлення літер у слові, завдяки чому утворюється нове значення, прочитуване у зворотному напрямку, постають псевдоніми чи слова).
V. Повідомлення теми та мети уроку.
Вчитель:
Тема нашого уроку: Газообмін у легенях і тканинах.
Мета уроку:
В робочих зошитах учні записують дату і тему уроку
VІ. Вивчення нового матеріалу
Бесіда
Вчитель: З уроків хімії вам відомо:
В повсякденному житті ми не помічаємо звичних речей, але без них ми не змогли б існувати. Одна з потреб людини це повітря, ми з вами не замислюємося, але щосекунди дихаємо …Чим? .. Правильно – повітрям..
Давайте поміркуємо:
Учні роблять короткий конспект про склад повітря, малюють колову діаграму і креслять в зошиті таблицю
Газ |
Частка газу, % |
||
Назва |
Хімічна |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(інертні елементи) |
|
|
|
Вчитель: Використовуючи знання з хімії, пригадайте:
Відповіді учнів…
Вчитель: Пропоную вам за допомогою дослідів з’ясувати ці запитання.
Вправа «Лабораторія»
Дослідницька лабораторія (демонстрація)
Дослід 1
У пробірку з вапняною водою Ca(OH)2 через скляну трубку учень вдихає повітря. (приблизно 10 повних видихів).
Діти роблять висновки:
- розчин CaCO3 прореагував із вапняною водою і розчин помутнів.
-у видихуваному повітрі міститься вуглекислий газ.
І записують рівняння реакції – вчитель на дошці, а учні в зошитах:
Ca(OH)2+CO2=CaCO3 + H2O
Дослід 2
Учень видихає повітря в холодну склянку (стінки пітніють).
Діти роблять висновки:
- У видихуваному повітрі є водяна пара.
Висновок: склад повітря, що вдихається і видихається, має відмінності. У повітрі яке видихається вуглекислого газу і води більше.
2 групи «Кисень» і «Вуглекислий газ»
Шановні учасники вам потрібно дотримуватися правил роботи у групі.
Виберіть будь-ласка у групі:
Користуючись підручником знайдіть відповіді на запитання і представте для аудиторії
Група «Кисень»
Група «Вуглекислий газ»
Кожен активний учасник групи отримує 1 фішку (активність зазначає спікер)
Учні заповнюють таблицю «Склад повітря»
Газ |
|
Назва
|
Хімічна |
|
|
Кожен учасник групи, що перемогла отримує фішку +1 бал
Вчитель: Газообмін в організмі можливий тільки при постійній зміні повітря в легенях. Дихальний цикл складається з вдиху і видиху. У легенях немає м'язів. Легені розтягуються, пасивно слідуючи за рухом стінок грудної порожнини.
Навесні 1862 р. у Франції троє людей піднялися на повітряній кулі «Зеніт» на висоту 11 км. На землю повернувся один живий, решта загинули. Ніхто не міг пояснити причину трагедії, оскільки кисню на цій висоті було достатньо. Згодом причину встановив російський учений І.М.Сєченов.
Проблемні питання
Вчитель: пропоную зробити «свої відкриття», давши відповіді на питання:
(Очікувана відповідь. Парціальний тиск — це частина загального тиску, яка припадає на частку цього газу в газовій суміші. Цей термін вживається для газів, розчинених у рідині. Чим вищий відсотковий вміст газів у суміші, тим, відповідно, вищий його парціальний тиск.)
(Дифузія – це рух частинок, завдяки якому речовини проходять крізь мембрани, вирівнюючи свою концентрацію.)
Розглянути будову еритроцита
його склад і значення
До складу еритроцита входить особливий білок - гемоглобін.
Він складається з:
Білкової частини – глобіну Драглистої частини - гемо
Вивчаємо і записуємо будову білка гемоглобіну в зошит
В основі газообміну в легенях і тканинах лежить фізичний процес - дифузія.
Завдяки дифузії кисень з альвеолярного повітря спрямовується в кров, а вуглекислий газ із крові в альвеолярний повітря.
Дифузія можлива тому, що тиск кисню в альвеолярному повітрі становить 110мм рт.ст., а у венозній крові 40мм рт.ст. У вуглекислого газу різниця тиску становить 6-7 мм. рт.ст., що полегшує перехід вуглекислого газу із крові в альвеолярний повітря.
Вивчаємо процес дифузії.
Кисень з повітря дифундує в плазму крові, а з плазми надходить в еритроцит, де вступає у хімічний зв'язок з гемоглобіном , утворюючи нестійке з'єднання - оксигемоглобін.
Розглянути і записати процес утворення оксигемоглобіну.
Вуглекислий газ вступає у хімічний зв'язок з гемоглобіном, утворюючи сполуку - карбоксигемоглобін.
Вчитель: Розглянути і записати процес утворення карбоксигемоглобіну. Слайд 8
Робота з підручником. Розглянути «Схему газообміну»
Вчитель
Вправа «Мікрофон»
Запитання до груп (час на обговорення 2 хв)
(Очікувана відповідь. Люди загинули від нестачі кисню в організмі. Серед найчистішого повітря на великій висоті люди опинилися в умовах зниженого тиску - у розрідженій атмосфері дуже низький парціальний тиск кисню.)
Висновок вчителя.
Хтось з вас піднімався у гори? А хоча б на високий погорб? Що ви відчували? (Якщо скажуть ні, то навести приклад з фільму або телепередачі) Як ви вважаєте чому? …
Уявіть ситуацію: група туристів піднялася на найвищу вершину Українських Карпат, справжній символ України, гору Говерлу (2061м) на висоті 1900 м артеріальна кров туристів за своїм газовим складом наблизилася до венозної. Усі тканини тіла відчули гостру нестачу кисню, що призвело погіршення самопочуття. Якщо б туристи піднялися на гору висотою більше – 5 тис.м. то необхідно було б користуватися спеціальними кисневими приладами.
Робота в парах
-Як кров віддає кисень тканинам?
Учитель пропонує учням відповісти на питання, розглянувши слайд Взаємозв’язок легеневого і тканинного дихання і опрацювати текст «Обмін газів у тканинах».
Очікуваний висновок. Газообмін у тканинах відбувається за тими самими законами фізики, що і газообмін у легенях (явище дифузії, різниця парціальних тисків). Кисень за законами дифузії переходить у тканинну рідину, де його концентрація нижча, а з неї — у клітини і відразу вступає в реакцію окиснення (схема 4.).
Відеоруханка
VІІ. Узагальнення та закріплення нового матеріалу.
1. Робота в групах.
Розвязування компетентнісних задач.
Після розв’язування задач кожна група пояснює хід розв’язку.
Задача 1. Родина яка проживає в с.Мала Смілянка і складається з чотирьох осіб — батьки та двоє дітей 5 та 10 років - планує поїздку тривалістю 24 год на автомобілі марки Toyota Prius до міста Київа і назад до с.Мала Смілянка. Проїхавши маршрут з с.Мала Смілянка до м.Київа і з м.Київа до с.Мала Смілянка двигун внутрішнього згорання автомобіля витратив 1825 кг кисню (О2) на кожні 100 км шляху. За добу одна людина здатна вдихнути 25 кг повітря. Як ви думаєте, скільки потрібно часу одному членові родини, щоб спожити1825 кг кисню.
Розв 'язування
1). У повітрі міститься 21% О2, отже за добу людина вдихає 5,25 кг О2.
Складаємо пропорцію
5,25 кг — 24 год,
1825 кг — х;
х = 8 343 год.
Відповідь: один член родини міг би дихати 1825 кг кисню за 8343 год
Задача2
Для того щоб жити й бути здоровим потрібно…приймати їжу, рідину, дихати свіжим повітрям. Всім відомо, що без їжі людина може прожити 3 доби, а без повітря життя на планеті Земля не можливе. Людина має здатність видихати 18%, а вдихати на 3% менше повітря. Як ви думаєте скільки кисню для дихання необхідно учневі на 1 урок, якщо за 1хв він робить 18 дихальних рухів, поглинаючи при цьому щоразу по 500 см3 повітря.
(тривалість уроку 45 хв)
Розв 'язування
18 : 105 = 3 : Х
Звідси:
Х = 3 * 105/18 = 17,5 см3;
Задача 3. Група учнів приїхала на екскурсію до Канівського біосферного заповідника. Чудові краєвиди, річка, ліс,чисте повітря.Під час спокійного вдиху до легенів кожного учня надходило близько 500мл повітря. У вдихуваному повітрі містився 21% кисню, а у видихуваному – 16%. Як ви думаєте, скільки кисню може спожити людина під час вдиху.
Розв 'язування
1) Визначимо кількість кисню у вдихуваному повітрі
500 мл – 100%
Х мл – 21%
Х = 500 ×21/100 =105 мл кисню у вдихуваному повітрі
2) Визначимо скільки кисню у видихуваному повітрі
500 мл- 100%
Х мл – 16%
Х = 500 × 16/100 = 80 мл
3) Визначимо скільки кисню споживає одна людина під час вдиху
105 – 80 = 25 мл
Відповідь: Одна людина під час вдиху споживає 25 мл кисню
Якщо не встигнемо – то ці задачі ви виконаєте вдома.
*Задача 4.
Прийшовши на урок фізичної культури учень 9 класу дізнався,що буде здавати норматив з бігу. Подолавши відстань в 100 м учень витратив 125л повітря, але за 10-15с бігу легені учня не можуть пропустити через себе таку кількість повітря. Як ви думаєте, за рахунок чого поповниться дефіцит повітря в учня-бігуна.
Розв 'язування
Дефіцит повітря у спринтера поповнюється після бігу. Учень протягом 2-3 хв продовжує активно дихати. Спринтерські дистанції учень долає за рахунок гліколізу і подальшого кисневого розщеплення.
*Задача 5. Відомо, що гемоглобін еритроцитів бере участь у перенесенні кисню. Чи можна довести, що між цими речовинами відбувається хімічна взаємодія? Якщо так, то яким чином?
Розв 'язування
Можна. Ознаками хімічних реакцій є: виділення газу, зміна забарвлення, поява осаду, зміна температури. У прикладі, вказаному в задачі, гемоглобін крові у результаті взаємодії з киснем змінює забарвлення (з темно-червоного на яскраво-червоний).
2. Робота в групах.
Для кожної групи в будь-якій формі (розповідь, сценка, пантоміма) показати, як відбувається транспорт газів в організмі людини.
- Як називається взаємодія молекул кисню з гемоглобіном еритроцитів?
О |
К |
С |
И |
Г |
Е |
М |
О |
Г |
Л |
О |
Б |
І |
Н |
- Чим визначаються напрям і швидкість дифузії?
П |
А |
Р |
Ц |
І |
А |
Л |
Ь |
Н |
И |
Й |
Т |
И |
С |
К |
3. Евристична бесіда:
-Як відрізняється склад повітря, що вдихається та видихається?
-Яку роль відіграє дифузія в процесах газообміну?
-Які процеси відбуваються під час газообміну в легенях?
-Які процеси відбуваються під час газообміну в тканинах?
4. Гра « Художник»
Схематично зобразіть процес газообміну в легенях.
VІІІ. Підсумок уроку
У процесі діалогу учні самостійно формулюють висновки.
Вправа «Складання Т- схеми до уроку».
Я знав |
Я дізнався |
|
|
ІХ. Виставляння оцінок та їх аналіз
Х. Домашнє завдання
1. Індивідуальні творчі завдання:
1) Скласти твір-мініатюру або правила,що допоможуть визначити:
«Яке значення складу повітря для здоров’я людини і тваринного світу
2. Підготувати групам презентації на теми:
1). «Хвороби органів дихання та їх профілактика»,
2) «Алергічні захворювання дихальних шляхів».
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:
Література:
В. В. Курсон, С. О. Малікова, А. В. Сиволоб, Н. В. – К.: Основа,
2015. – 25с.