Розробка уроку-пам’яті на тему:
" Чорна сповідь моєї Вітчизни"
присвяченого пам’яті жертв голодомору
|
класного керівника 5-а класу Незоли А.С. |
Чорна сповідь моєї Вітчизни
Урок пам’яті
Мета: сприяти поверненню історичної пам’яті про голодомор 1932-1933 років; формувати в учнів повагу до подій тих часів; виховувати почуття співпереживання, поваги до минулого України.
Обладнання: стіл, букет квітів, перев’язаних чорною стрічкою, черствий хліб і вода, свічка, український рушник, колоски, "Реквієм" В.Моцарта.
Хід уроку.
Звучить "Реквієм"
І. Вступне слово вчителя.
Учитель. Кожен народ має свої традиції, історію, пам'ять. У пам'яті людській навіки залишиться 1933 рік — найстрашніший в історії рік — рік голодомору. Сьогодні поговоримо про цю страшну трагедію.
Відомі вам слова «Хто не знає свого минулого, той не вартий майбутнього»? Адже наше минуле, історія нашого народу — це невичерпна криниця духу, мудрості, перемог і страждань. Кожен народ має її, свою власну — глибоку і прозору або замулену й прикидану, але має ту, яку створив. Нашу намагались і замулити, і прикидати. Однак ніколи, ні в які часи не перевелись українці, які, припавши вустами до своєї криниці історії, не відчували б її могутньої цілющої живильності.
Сьогодні, коли ми заходилися будувати свою державу — без своєї кришталево чистої криниці не дамо собі ради. Але з нашої історичної криниці належить вичерпати багато солоної води від горя і сліз. Це наше громадянське завдання.
Скликати живих, небезпам'ятних до тих сіл і хуторів, до тих криниць та спільних ям, куди скидали десятками і сотнями виснажені тіла батьків і матерів, братів і сестер, наших з вами дідусів і бабусь. І наскладали їх понад 7 мільйонів — єгипетські піраміди горя та мук на родючих чорноземах України.
За народним звичаєм, коли когось із батьків виносили з оселі, син чи донька небіжчика промовляли:
— Люди добрі, може, перед кимось мій батько (матір) завинив (-ла), то просить він (вона) прощення раз, другий раз і третій раз.
А над тими жертвами безневинними кволі живі не могли вимовити й слова.
(Тихо звучить музика)
Тим-то ми, спадкоємці тієї наруги, маємо просити прощення, ми зобов'язані сказати гірку правду перед могилами, насипами і символами — хрестами. Щоб знали діти, через які страждання пройшов наш добрий і щирий народ.
(Звучить «Реквієм» В. А. Моцарта. Учень запалює свічку.)
Читець. Не звільняється пам'ять, відлунює знову роками.
Я зітхну... Запалю обгорілу свічу.
Помічаю: не замки—твердіші,
Не храми — скам'янілий чорнозем—
Потріскані стіни плачу.
Піднялись, озиваються в десятиліттях
З далини, аж немов з кам'яної гори
Надійшли. Придивляюсь: «Вкраїна, 20 століття,
І не рік, а криваве клеймо: «Тридцять три» (Адлер Коралів).
Учитель. Не було тоді ні війни, ні потопу, а була тільки зла воля одних людей проти інших. І ніхто не знав, скільки невинного люду зійшло в могилу — старих, молодих і дітей, і ще ненароджених — у лонах матерів.
Тож перегорнемо скорботні сторінки народної пам'яті.
Учень. Світ мав би розколотися надвоє, сонце мало б перестати світити, земля — перевернутися від того, що було. Але світ не розколовся. Земля обертається, як їй і належить, і ми ходимо по землі зі своїми тривогами і надіями. Тож пом'янімо хоч сьогодні, зі спізненням у кілька довгих десятиліть, тих великомучеників нашої тяжкої історії — мільйони українських селян, жертв голодомору.
Учениця (запалює свічку). Історія людства ще не знала такого випадку, коли володарі нищили голодом своїх громадян. Пам'ятаймо, що взимку 1932—1933 років помирало в Україні 17 осіб на хвилину, 25 тисяч щодня.
(Хвилина мовчання.)
Читець. «У той рік заніміли зозулі». (Музика)
У той рік заніміли зозулі,
Накувавши знедолений вік.
Наші ноги розпухлі узули
В кирзаки-різаки у той рік.
У той рік мати рідну дитину
Клала в яму, копнувши під бік,
Без труни, загорнувши в ряднину...
А на ранок — помер чоловік.
У той рік і гілля, і коріння —
Все трощив буревій навкруги...
І стоїть ще й тепер Україна,
Як скорботна німа край могил (Д. Головко).
Учень. Так жахливо навіть зараз ступати болючими стежками страшної трагедії, яка розігралася на благословенній землі квітучого українського краю. Досі не віриться, що тут раптово зник Хліб, люди залишилися без зернини. І це в урожайний рік.
Україну називали житницею, але, грабуючи її по-хижацькому, не давали їй жити. Через те й була наша Україна вбогою та знедоленою, як Шевченкова наймичка. Хоча й сильна духом. У 1932 році погодні умови склалися сприятливі, і хліб, слава Богу, вродив. І як завжди, його не полінувалися зібрати. Українці — люди працьовиті.
Учень. Благословенний труд
Для щастя і добра.
Хліботворящий люд
На берегах Дніпра.
Це ми, о Господи,
Твої плугатарі,
Орали, сіяли,
Молились на зорі.
Немов своє дитя,
Ми пестили ріллю,
Кохали ми життя,
Вклонялись мозолю,
Вдихали чорнозем,
Вгорталися в лани,
Не знали, що помрем
З наказу сатани.
Учень. Двадцять два місяці голоду — штучного, рукотворного. Він став глобальною катастрофою XX століття. Проти українського народу велася справжня війна, негідна, людоморна. Війна проти такого мирного, працьовитого народу. Вирішено було голодом виморити його, винищити розбратом, ворожнечею, зруйнувати спільність людську фізично і духовно.
Учениця. До цього голоду держава штовхнула село, яке відмовлялося прийняти колгоспну систему. За 1931 рік державні заготівлі становили 380 пудів, але цього було досягнуто в результаті знекровлення села У багатьох селян вилучили все зерно, у тому числі посівний фонд.
Учень. Узимку 1931—1932 років привид голоду вже стукав у двері селянських хат. Фізично ослаблене селянство не могло ефективно провести весняну кампанію 1932 року. Внаслідок неякісної обробки загинула частина посіву. І все ж таки врожай 1932 року міг би забезпечити населенню України мінімум продовольства.
Але цього не сталося. Угорський письменник Мате Залка писав: «Україна, незважаючи на нормальний урожай, приречена на голод. Це — трагедія».
Читець. «Обдирали селян».
Обдирали селян, наче липку.
Мав коня — то вже був з куркулів.
Супротивних — в Сибір, там, крізь шибку
Скільки глянеш — дроти таборів.
В таборах той, хто землю леліяв,
У буремні відстояв грудьми.
«Вождь великий» всю тундру засіяв
З України моєї кістьми.
Учень. Кажемо нині: село постаріло. А це ж прямий наслідок голодомору. Ми з болем говоримо сьогодні про генофонд українського народу, непоправно підірваний голодомором. Що ж забрали із собою у могили ті мільйони великомучеників голодного року?
А пішли найкращі, несли в могилу найкоштовніше, що є в нації — гени розуму, здоров'я, людяності і відваги, всіх мислимих людських чеснот і талантів. Ночами селяни зрізали колоски на тих полях, де ще два роки тому були повноправними господарями.
Учень. Сьомого серпня Сталін підписав закон про охорону соціалістичної власності, що у народі називали «законом про п'ять колосків», де за крадіжку передбачено розстріл або позбавлення волі строком на 10 років.!
Політика щодо українського народу була страшною:
Багаті? — Старцюватимете!
Горді? — Впадете на коліна!
Густолюдні? — Прополемо!
В історію оглянетесь? — Очі виколемо.
Усюди існували спецбригади, які викликали по одному господарів, вимагаючи негайно відвезти на станцію мішок зерна. Відпускали тільки після того, як селянин погоджувався. За нездачу зерна на 10 років позбавляли волі. Це був розбій. Деякі селяни накладали на себе руки.
(Звучить музика)
Учениця. Шостого грудня 1932 року було прийнято постанову партії про чорні дошки, на яких було записано 85 районів України. В цих районах конфісковували продовольчі й посівні фонди, припинялося постачання товарів, на селян обрушувалися репресії. Голод охопив Україну. Селяни їли собак, котів, щурів, трупи коней, листя і кору дерев. Траплялися випадки канібалізму.
Учень. Живі не мали сили ховати мертвих. У деяких населених пунктах на сільрадах вивішували чорні прапори, що означало, що жителів тут уже немає. У Харківській області було зафіксовано 9 районів, де масово мерли люди. А на сусідніх залізничних станціях в елеваторах під охороною зберігалися тисячі пудів хліба.
(Музика припиняється)
Учениця. А газети весною 1933 року повідомляли про щасливе життя радянської держави. Скрізь лунали повідомлення про новобудови, чудове життя, піклування вождя всіх народів, а на селі була мрія про рятівний окраєць хліба.
Учень. Наприкінці зими 1933 року голод в Україні набув нечуваних розмірів. Намагаючись урятуватися, тисячі селян ішли в міста, де навесні скасували хлібні картки і можна було купити хліб.
Та сільським жителям нічого не продавали. Дороги, що вели до міста, було блоковано. А ті селяни, що пробиралися туди і не знайшли порятунку, вмирали просто на вулицях. Доведені до відчаю, люди їли трупи коней і людей.
«Свої ж люди брали добро і робили торги. Одного разу вивели шкапину з конюшні, продали клуню, сарай. Повигрібали зерно з діжки. Забрали діжку, іржавий плужок та борінку. Почали нишпорити в хати Забрали квасолю, кукурудзу, соняшник, борошно. Все повигортали. Навіть пшоняну кашу і ту конфіскували. А в сусіда Дмитра ще й вікна повибивали, піч розвалили. Забіг я до них і остовпів. Не впізнаю. Вікна позатикані солом'яними кулями, старими ряднами. Вітер гуляє по хаті, а на вцілілім краю печі сидить бліда Дмитрова дружина, пригорнувши трьох діток, одягнена у старий кожух», — так писав Олександр Зайвий у повісті «Чорний час».
Учень. Ось що про ті часи писав канадський експерт по пшениці Е. Керне: «16 червня прибув я із Москви у Київ. На кожній станції натовпи від десятка до кількох сотень — обірвані, голодні селяни, деякі жебрачать хліб, багато з них чекають квитків, але даремно, вилазять на приступи вагонів, усі брудні, нещасні, без сліду усмішки».
Учениця. На одного працівника виділялося по 100—300 грамів хліба, але діти, які не працювали, не мали і цих крихт.
(Звучить музика)
У 180 районах, де не виконували плану, дитячі організації зняли з централізованого продовольчого постачання. Фіксацією дитячої смертності ніхто не займався. На той час в Україні було 55 тисяч сіл, і в кожному мерли діти.
Учениця. Мамо, мамо, я скоро помру,
Не рятуйте мене, не треба.
Не ріжте ні брата, ні сестру,
Бо не впустить нас бозя до неба.
А як серце моє навіки згасне,
Не вбивайтесь з горя,
Покладіть біля вишні в садочку мене,
І лягайте самі коло мене.
Забринить понад нами бджола золота.
А та вишня весняної ночі
Накриватиме цвітом наші чола й уста
І росою вмиватиме очі.
Читець. Кажеш, не було голодомору?
Ти кажеш — не було голодомору?
І не було голодного села?
А бачив ти в селі пусту комору,
З якої зерно вимели до тла?
Як навіть вариво виймали з печі
ї забирали прямо із горшків.
Окрайці виривали з рук малечі,
Із торбинок нужденних стариків?
Ти кажеш, не було голодомору?
Чого ж тоді, як був і урожай,
Усе суціль викачували з двору, —
Греби, нічого людям не лишай!
Хто села, вимерлі на Україні,
Російським людом поспіль заселяв?
Хто? На чиєму це лежить сумлінні?
Імперський молох світ нам затуляв!:
Я бачив сам у ту зловісну пору
І пухлих, і померлих на шляхах.
І досі ще вони стоять мені в очах.
А кажеш — не було голодомору?
Учитель. Тяжко повертає собі народ України духовне здоров'я. Жадане й драматичне його очищення, радісне й гірке його воскресіння. Надто багато позаду могил. Надто великі втрати. І тільки правда здатна зняти наслідки шоку, заподіяного епопеєю насильницької колективізації та голоду, розкріпачити волю людей.
На десятиліття можна засекретити архіви. Можна приховати в глибинах спецсховищ викривальні документи. Можна замести сліди злочину. Можна раз, і вдруге, і втретє переписувати історію на догоду диктаторів чи ідеології. Та з пам'яттю народу нічого не вдієш, вона зберігатиме правду. Правду про ті страшні роки, про ті страшні події. Це наша історія і ми повинні знати і пам'ятати її.
Відкривайтесь, небеса!
Зійдіть на землю всі українські села, хутори, повстаньте над планетою, невинні душі, збудуйте пам'яті негаснучий собор!
Тільки виповівши минулі страждання, викричавши давній біль, крок за кроком пройшовши заново хресну путь своєї далекої і близької історії, віднайде себе наш народ, гідний прекрасної долі.
Хіба сховати нас у могили?
Ми зацвітемо й там барвінком.
Дає мені, Вкраїна, силу.
Я — українка.
Цвіте калина між тернами...
І рідно пахнуть чорнобривці.
Спинивсь Чумацький Шлях над нами.
Ми — (всі учні) — українці.
|
|
|
|