Уроку Жанрове різноманіття в образотворчому мистецтві Види і жанри образотворчого мистецтва. Створення натюрморту «Щедрість рідної землі»

Про матеріал
Жанрове різноманіття в образотворчому мистецтві Види і жанри образотворчого мистецтва. Створення натюрморту «Щедрість рідної землі»продовжувати закріплювати знання учнів про види та жанри образотворчого мистецтва; закріплювати знання про композицію, основні види композиційних схем; продовжувати формувати в дітей уміння сприймати, розрізняти й аналізувати характерні особливості композиції в образотворчому мистецтві; розвивати дрібну моторику руки; розвивати творчу уяву; виробляти інтерес до процесу навчання, виховувати в учнів ес-тетичне сприйняття навколишнього світу, інтерес до мистецтва; стимулювати розвиток допитливості.
Перегляд файлу

Тема. Жанрове різноманіття в образотворчому мистецтві  

Види і жанри образотворчого мистецтва. Створення натюрморту «Щедрість рідної землі»

Мета: продовжувати закріплювати знання учнів про види та жанри образотворчого мистецтва; закріплювати знання про композицію, основні види композиційних схем; продовжувати формувати в дітей уміння сприймати, розрізняти й аналізувати характерні особливості композиції в образотворчому мистецтві; розвивати дрібну моторику руки; розвивати творчу уяву; виробляти інтерес до процесу навчання, виховувати в учнів ес-тетичне сприйняття навколишнього світу, інтерес до мистецтва; стимулювати розвиток допитливості.

Обладнання: репродукції картин відомих художників, презентація, матеріали для демонстрації техніки роботи.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

І. Організація класу

Сьогодні у нас незвичайний урок.

У світ фантазії зробимо ще один крок.

А з творчістю ми вже стрічались не раз,

І знову вона завітала до нас.

 

II. Актуалізація знань

Учитель пропонує учням пригадати види мистецтва, з якими вони вже ознайомилися, матеріали та інструменти, якими користуються художники в цих видах мистецтва.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

Сьогодні, коли можливості інформаційних технологій здаються безмежними й техніка репродукції є майже досконалою, люди продовжують відвідувати музеї, щоб зустрітися із «живим» мистецтвом. Неодноразово повертаються вони в одні й ті самі зали, до однієї і тієї самої картини, щоб залишитися наодинці з творами улюбленого художника. І щоразу знаходять для себе щось нове, щось дуже важливе.

Подивіться на слайди і назвіть вже відомі вам види образотворчого мистецтва.

Ви вже знаєте, що для того, щоб мистецтво, як і інші скарби, розкрило свої таємниці, потрібні знання та зусилля. Потрібно не лише дивитися та спостерігати, але й уміти бачити, чути беззвучний монолог живопису. Сьогодні ми продовжимо ознайомлен- ня з мовою образотворчого мистецтва, що допомагає художникові тзвертатися до глядача.

ІV. Сприймання і усвідомлення матеріалу

 1. Розповідь учителя за словником

Ви вже так багато знаєте про мову і форми образотворчого мистецтва, що, мабуть, вважаєте себе майже художниками? Але чарівний світ мистецтва лише прочиняє вам свої двері. Давайте увійдемо в них! Перед нами — наступна сторінка: жанри образотворчого

мистецтва. Зображення, схожі за своїм задумом, живуть родинами. тІ в кожної родини своє ім’я. Давайте їх пригадаємо.

Жанр — слово французьке, яке можна перекласти як рід. Жанром називають розподіл творів мистецтва відповідно до тематики зображення.

На одних картинах ми бачимо людей, на інших — природу, треті зображують повсякденні або унікальні предмети. Художники пишуть свої картини на полотнах, установлених на мольберті, який можна назвати своєрідним верстатом (станком). Звідси й виникла назва — станковий живопис, на відміну від монументального живопису, що прикрашає внутрішні або зовнішні стіни чи стелі архітектурних споруд. У ХVII ст. виник тще один жанр — пейзаж, головним змістом зображення в якому стала природа.

Пейзаж (франц. paysage, від pays — місцевість) — природа, що оточує людину: дерева, пагорби, гори, струмки, ріки, моря.

C:\Users\Boss\Desktop\Без названия.jpg      C:\Users\Boss\Desktop\Без названия (1).jpg

  

C:\Users\Boss\Desktop\images.jpg

Пейзажний живопис дуже різноманітний. Є пейзажі, на яких точно зображені ті або інші куточки природи, а є створені фантазією художника. Художників, які малюють море, називають мариністами.

  • Пітер Брейгель Старший. Мисливці на снегу
  • С. Васильківський. Млини

Портрет (франц. portrait) — жанр образотворчого мистецтва. Детальне зображення конкретних людей або тварин.

Найчастіше на портретах зображують обличчя або частину фігури. Портрети, виконані в реалістичній манері, завжди схожі на оригінал. Портретист, малюючи людину, прагне передати не тільки її зовнішній вигляд, але й найяскравіші риси характеру.

 

 

 

C:\Users\Boss\Desktop\Без названия (2).jpg     C:\Users\Boss\Desktop\Без названия (3).jpg

 

C:\Users\Boss\Desktop\Без названия (4).jpg

  • Ян Вермеєр. Дівчина з перлиною
  • З. Серебрякова. Дитячий портрет

Натюрморт — французьке словосполучення nature тmorte, яке буквально означає мертва природа. У натюрмортах зображують фрукти, квіти, рибу чи дичину. У перекладі з французької натюрморт означає «мертва натура». Проте, можливо, голландський термін stilleven — тихе життя або життя, що завмерло, — точніше передає зміст цього жанру.

  • Клод Моне. Натюрморт
  • М. Сарьян. Натюрморт

Історичний жанр — один із найскладніших та найшанованіших в образотворчому мистецтві.

Історичний жанр присвячений відтворенню подій минулого або сучасності, що мають визначне суспільне значення. Корінням цей жанр сягає до міфологічних образів тріумфальних арок та колон. Якщо на картинах відображено епізоди, присвячені темам ві- йни та військового життя, сценам сухопутних та морських битв минулого й сучасності, то такі твори належать до батального жанру. Художників, які працюють у батальному жанрі, називають баталістами.

Анімалістичний жанр — вид живопису, що зображує тварин. Цей жанр мистецтва — чи не найдавніший: намальовані фігури звірів та птахів було знайдено на стінах печер первісних людей. У побутовому жанрі найчастіше відображають ситуації з повсякденного життя звичайних, часто нікому не відомих людей  (наприклад, зустріч, відвідини лікаря, гра на музичних інструментах, суперечка, різні свята).

 2.Сприйняття творів мистецтва

Розгляньте картини різних жанрів. Розкажіть, який сюжет вони мають, що на них зображено.

Що художник зобразив на картині?

Як художник ставиться до того, що зображує?

Які засоби використовує художник, щоб передати своє ставлення до зображуваного?

Спробуйте скласти невеличкий усний твір-опис за тією з картин, яка вам подобається найбільше.

(Під час обговорення вчитель нагадує учням основні композиційні схеми та пропонує визначити, за якою композиційною схемою побудовано композицію тієї чи іншої картини.)

Композиція в образотворчому мистецтві може бути симетричною (коли одна половина зображення є дзеркальним відображенням другої) та асиметричною (коли такого віддзеркалення немає).

3.Фізкультхвилинка

 

Щось не хочеться сидіти,

Треба трохи відпочити:

Руки вгору, руки вниз.

На сусіда подивись.

Руки вгору, руки в боки

І зроби чотири кроки.

Вище руки підніміть

І спокійно опустіть.

Розведіть їх в сторони.

Плесніть, діти, кілька раз,

За роботу — все гаразд.

Вранці часу я негаю,

На зарядку вибігаю,

Марширую, присідаю,

Легко бігаю, стрибаю

І нестомлююсь ні трішки,

Бо я дужі маю ніжки

4. Пояснення до творчого завдання

Чи бажаєте ви надовго зберегти особливий смак і запах овочів та фруктів, що їх нам дарує рідна земля?

Намалюйте композицію з фруктів та овочів. Складіть її з трьох-чотирьох предметів. Пам’ятайте: вони мають відрізнятися за кольором і формою. Намалюйте натюрморт з натури фарбами. Спочатку зробіть попередній малюнок — ескіз.

Алгоритм виконання роботи

1. Визначте, в яку загальну форму вписується силует усього натюрморту.

2. Як краще розташувати аркуш паперу — вертикально чи горизонтально? Якого розміру потрібно зробити малюнок, щоб він не був ані занадто великим, ані занадто малим? Для цього на окремому аркуші виконайте ескіз — попередній швидкий малюнок, на якому потрібно відобразити спрощену та узагальнену форму постановки.

3. Визначте лінію поєднання вертикальної поверхні фону та горизонтальної поверхні столу.

4. В уяві спростіть форму всіх предметів, зводячи їх до характерних геометричних форм (тобто узагальніть їх).

5. Поступово детальніше промальовуйте форму предметів.

6. Намітьте тіні предметів — власні та ті, що падають.

7. Після виконання малюнка простим олівцем працюйте гуашевими фарбами.

V.  Узагальнення і систематизація знань.

1. Практична робота

Учні виконують творчу роботу.

Учитель допомагає учням проаналізувати правильність ви­конання композиції та виправити помилки, надає індивідуальну допомогу.

2. Фізкультхвилинка

 

Рибка плаває в водичці,

Рибці весело гулять –

Рибко, рибко-витівнице,

Хочем ми тебе впіймать!

Рибка воду сколихнула,

Хліба крихітку взяла,

Рибка хвостиком махнула,

Рибка хутко попливла.

Станьмо струнко! Руки в

боки!

Пострибаємо, як сороки.

3. Перегляд і аналіз малюнків

 4. Виставка дитячих  робіт

VI. Підсумок уроку. Рефлексія

Які види образотворчого мистецтва ви знаєте?

На які жанри вони поділяються?

Що найбільше сподобалося вам на уроці?

Що зацікавило?

Що нового ви сьогодні дізналися?

Збіг наш урок, як коротка мить.

Дуже швидко час біжить.

Ще попереду у нас багато кроків

 І цікавих, і важких уроків.

Завдання покличуть у майбутнє,

Найскладніше ж завдання — життя.

Так намагайтесь вправно все вивча­ти.

Пам'ятайте: учня скарб — знання!

 

 

docx
Додано
22 березня 2020
Переглядів
3047
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку