Конспект уроку з образотворчого мистецтва 4 клас
Тема « Чарівна квітка Петриківки»
Мета: ознайомити учнів з поняттям «петриківський розпис». З історією розпису, з основними елементами «Петриківки». Вчити оздоблювати дощечку, використовуючи основні прийоми: «зернятко», «гребінець», «горішок», «перехідний мазок»; розвивати зорову пам'ять, образне мислення, фантазію, дрібну моторику; виховувати любов і бережливе ставлення до квітів, до людської праці.
Обладнання: презентація( ІКТ), таблиця елементів петриківського розпису, зразки робіт з методичного фонду.
ТИП уроку: комбінований.
Хід уроку
I. Організаційна частина.
Ось вже дзвоник пролунав, Малювати час настав. Пензлі й баночки з водою Кожний з вас приготував.
А зараз послухайте будь ласка це вірш.
Мій рідний знаменний край
Для серця й для душі в нас розмаїття.
Усе, що розквітає й любо нам
Наші майстри враз втілюють у квітах
Наш Петриківський розпис славний в світі
Про нього знають і дорослі й діти.
Все в ньому є: і цвіт калини, й маки
Українська хатина і козаки,
Чудовії жар-птиці і лелеки,
Що відлітають в край далекий
Хай славиться наш край в віках
Для нас він - наша рідная домівка
Хай береже Господь людей в трудах,
Майстрів величних і Петриківську квітку.
Так навічно закарбували жителі села Петриківка свій відомий всім петриківський розпис. Сьогодні ми полинемо у дивний світ фантазії і краси, що віддавна приваблює людей своєю неповторністю і яскравістю, багатством кольорів. Сідайте всі рівненько, ручки кладіть на парти. Ніжки ставте на підлогу і уважно слухайте.
II. Актуалізація опорних знань.
А давайте пригадаємо кольори веселки. В цьому вам допоможе ось ця таблиця. Які кольори подобаються найбільше і чому? - Які кольори ми називаємо теплими;
- Які кольори ми називаємо холодними?
Вся ця палітра кольорів знадобиться нам сьогодні на уроці.
III Повідомлення теми і мети уроку.
За вікном зараз холодно, одноманітно і похмуро. І так хочеться повернутися назад в літо, в царину тепла і яскравих кольорів. Тому ми і помандруємо сьогодні у чарівний світ літа. І допоможе нам у цьому чарівна квітка Петриківки - саме так називається тема нашого уроку. На що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
Під час цих мандрів ми станемо майстрами Петриківки, дізнаємося багато цікавого про секрети розпису, познайомимося з його історією. Створимо свої неповторні подарунки для матусь.
IV. Пояснення нового матеріалу.
1. Слово вчителя, доповідачів. Наочний ряд (слайд - шоу)
Вчитель: петриківський розпис - один із видів народного мистецтва. Виник він на Лівобережній Україні в с. Петриківка. А зараз я хочу запросити до мене доповідачів, які будуть допомагати мені.
Діти сідають.
Вчитель: в основі цього розпису стояли такі відомі майстри як
-Тетяна Пата і ось її найвідоміші роботи,
-Надія Білокінь,
-Надія Тимошенко.
Віра Клименко-Жукова,
Марфа Тимченко.
Андрій Пікуш.
В наш час існує дуже багато шкіл Петриківського розпису, які носять імена славетних майстрів, де навчаються дорослі і діти. Малюнки створюються на дереві;
на склі;
на папері;
на одязі.
V. Фізкультхвилинка для очей.
А зараз нехай ваші очі трішки відпочинуть. V. Практична діяльність.
Давайте познайомимось з основними елементами розпису. Перед вами лежить половинка аркуша для вправ. Оберіть будь-який колір гуашевих фарб і перший елемент називається гребінчик, бо він схожий на петушиний гребінець. Робиться цей мазок спочатку натиском на весь пензель, потім - тоненький вусик. Показ на таблиці і ні аркуші.
Другий елемент - зернятко. Бо схожий він на колосся пшениці. Показ. Від тоненького вусика до повного натиску.
Третій елемент - горішок, схожий на лісовий горіх, складається з трьох мазків. Таблиця і власний показ.
Четвертий елемент - перехідний мазок - ледве вологий пензель у 1 фарбу, потім кінчик- в іншу. Двоколірний мазок. П'ятий елемент - тичок. Фізкультхвилинка.
Діти, у нас в класі присутній гість із славетного села. Давайте відпочинемо разом з ним. Танець.
Ми продовжуємо нашу роботу і створимо розпис - подарунок для мами. У вас на партах є ось така дощечка, ось такою її побачила я -показ своєї роботи. А у вас, я сподіваюсь, вони вийдуть ще кращі.
Спочатку зробіть попередній ескіз з основними напрямами ліній, а потім. Застосовуючи вже відомі вам прийоми, втілюйте власний задум.
VI. Підсумок уроку. Оцінювання. Висновки.
Давайте подивимося, які подарунки у нас вийшли. Діти виходять з роботами по рядах. Відмічаємо кращих. Гра «Закінчи речення»
Я вам буду казати речення, а ви його закінчуйте разом.
VII. Закінчення уроку.