Сорочинська Олена Станіславівна, вчитель історії та правознавства Малоснітинського академічного ліцею Фастівської ОТГ Київської області
Тема. Утвердження демократії в Афінах за Перікла
Мета: розглянути форму державного правління за часів Перікла, що називають «золотою добою» Афін;
визначити характерні риси демократії, права та обов’язки громадянина;
виховувати повагу до минулого.
Терміни: «демос», «демократія», «політика», «громадянин», «агора».
Структура уроку:
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
IV. Узагальнення та систематизація знань
V. Підсумки уроку
VI. Домашнє завдання
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
500-449 рр. до н.е. – початок греко-перських воєн
492 р до н.е. – Дарій І вирушив в похід проти греків
490 р. до н.е. – Марафонська битва
480 р. до н.е. – перський цар Ксерск повів на Грецію величезну армію
Фемістокл – державний діяч, збудував 200 нових військових трієр
Леонід – спартанський цар, який обороняв, разом з 300 спартанцями дорогу від Півночі до Середньої Греції
28 вересня 480 р. до н.е. – Саламінська битва
479 р. до н.е. – греки перемогли персів біля міста Платеї
449 р. до н.е. – укладання миру між персами і греками
Картка №1
Картка №2
Картка №3
Картка №4
ІІІ. Вивчення нового матеріалу:
Вступне слово вчителя
Перемога в греко-перських війнах сприяла економічному, політичному, культурному розквіту Греції і, найбільше, Афін. (Показ на карті Стародавньої Греції - Афіни. )
З 444 до 429 рр до н.е. Афінську державу очолив Перікл.
Робота з дидактичним матеріалом. Учні читають додатковий матеріал і дають відповіді на питання:
На вашу думку, чому Перікла обирали 15 разів першим стратегом Афін?
Перегляд відео-фільму «Розквіт Афінської демократії за Перікла».
Запитання:
Що впроваджував Перікл для укріплення демократичного устрою життя в Стародавніх Афінах?
Запитання: Як ви гадаєте, за які заслуги Перікла обирали 15 разів стратегом?
- Що таке демократія? (влада народу)
2.Афінська демократія за Перікла.
1) Розповідь учня
За часів Перікла в Афінах вже не було царів, вся влада належала самим громадянам. Верховним органом Афінської держави були народні збори. Вони відбувалися на головному майдані міста – Агорі. На збори приходили всі афінські За часів Перікла в Афінах вже не було царів, вся влада належала самим громадянам. Верховним органом Афінської держави були народні збори. Вони відбувалися на головному майдані міста – Агорі. На збори приходили всі афінські громадяни, яким виповнювалося 20 років. За законами Перікла громадянами вважалися лише ті люди, в яких батько й мати були корінними афінянами. Переселенці та раби на збори не допускалися. Прийняті на зборах закони викарбовувалися а мармурових плитах і встановлювалися на Агорі, щоб кожен міг з ними ознайомитися. громадяни, яким виповнювалося 20 років. За законами Перікла громадянами вважалися лише ті люди, в яких батько й мати були корінними афінянами. Переселенці та раби на збори не допускалися. Прийняті на зборах закони викарбовувалися а мармурових плитах і встановлювалися на Агорі, щоб кожен міг з ними ознайомитися.
- Запитання до учнів:
Дані збори відбувалися на Агорі, що означає це слово? Агора – головний майдан міста Афін.
2) Робота з схемою.(Запис у зошитах.)
Політична влада в Стародавніх Афінах доби Перікла.
Народні збори
(Оголошення війни, укладання миру, обирали вищих посадовців і приймали нові закони)
Буле – «Рада п’ятисот»
(розгляд справ, які обговорюються народними зборами, фінанси, карбування монет, упорядкування міста)
Суд присяжних (розглядав судові справи, ухваляв закони)
Колегії – виконавча влада:
11 осіб 10 стратегій
нагляд за громадським порядком армія і флот
3.Права і обов’язки громадян
Робота з підручником ст. 162. Прочитати 5 абзац і визначити, які права і обов’язки були у громадян?
Запитання до учнів: хто такі громадяни? ( ті люди,в яких мама і тато є корінні афіняни,мають право приймати участь у народних зборах,обиратися і бути обраним на державні посади.)
4.Вільні люди Стародавніх Афін.
- Відповідь на запитання:
- Хто такі вільні люди?
- Афіняни вважали,що всі громадяни рівні між собою,то наглядачами,тюремниками були раби чи вільні?( 300 державних рабів.) Чому?
- Перейдемо до схеми
Учні розглядають схему і дають відповіді на питання:
IV. Узагальнення і систематизація знань
Запитання: Найвищого розвитку досягла Афінська демократія за часів кого… (Перікла). Чи справедливе це твердження? Навести приклади.
V. Підсумки уроку
VI. Домашнє завдання: Опрацювати матеріал §33.