Утвердження демократії в Афінах за Перікла

Про матеріал
Мета уроку: розглянути форму державного правління за часів Перікла, що називають «золотою добою» Афін; визначити характерні риси демократії, права та обов’язки громадянина; виховувати повагу до минулого.
Перегляд файлу

Сорочинська Олена Станіславівна, вчитель історії та правознавства Малоснітинського академічного ліцею Фастівської ОТГ Київської області

 

Тема. Утвердження демократії в Афінах за Перікла

Мета: розглянути форму державного правління за часів Перікла, що називають  «золотою добою» Афін;

визначити характерні риси демократії, права та обов’язки громадянина;

виховувати повагу до минулого.

Терміни: «демос», «демократія», «політика», «громадянин», «агора».

Структура уроку:

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  1. «Золота доба» Перікла 444-429 рр. до н.е.
  2. Афінська демократія
  3. Права й обов’язки громадян
  4. Вільні люди

IV.  Узагальнення та систематизація знань

V. Підсумки уроку

VI. Домашнє завдання

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Перевірка домашнього завдання
  1. 1. Фронтальне опитування. Робота з датами

500-449 рр. до н.е. – початок греко-перських воєн

492 р до н.е. – Дарій І вирушив в похід проти греків

490 р. до н.е. – Марафонська битва

480 р. до н.е. – перський цар Ксерск повів на Грецію  величезну армію

Фемістокл – державний діяч, збудував 200 нових військових трієр

Леонід – спартанський цар, який обороняв, разом з 300 спартанцями дорогу від Півночі до Середньої Греції

28 вересня 480 р. до н.е. – Саламінська битва

479 р. до н.е. – греки перемогли персів біля міста Платеї

449 р. до н.е. – укладання миру між персами і греками

  1. 2. Індивідуальна робота з картками

Картка №1

  1. Яка подія була початком греко-перських війн?
  2. Що створив Фемістокл для перемоги над персами?

Картка №2

  1. Який грецький поліс, і при якій битві отримав першу перемогу над персами?
  2. Хто такий Ксеркс?

Картка №3

  1. Що таке трієра?
  2. У чому був подвиг 300 спартанців і царя Леоніда?

Картка №4

  1. Для чого був створений Афінський морський союз?
  2. Хто і завдяки чому перемогли при Саламінській битві?       

ІІІ. Вивчення нового матеріалу:

 Вступне слово вчителя

Перемога в греко-перських війнах сприяла економічному, політичному, культурному розквіту Греції і, найбільше, Афін. (Показ на карті Стародавньої Греції - Афіни. )

 З 444 до 429 рр до н.е. Афінську державу очолив Перікл.

Робота з дидактичним матеріалом. Учні читають додатковий матеріал і дають відповіді на питання:

  1. Перікл був дуже красномовним, коли він виступав на народних зборах, друзі порівнювали його із Зевсом, а його промови – з громами і блискавицями, що їх кидає сам бог Зевс. Самого Перікла,  за його величний вигляд та розум, називали Олімпійцем.
  • Як і чому називали Перікла?
  1. Перікл умів переконувати людей у своїй правоті. Якось спартанський цар спитав знаменитого борця: хто сильніший він чи Перікл? Борець відповів: «Навіть, якщо я покладу Перікла на обидві лопатки, він і тоді доведе людям що переможений я, а не він, і народ йому повірить» .
  • Чому так відповів борець?
  1. Перікл мав багато друзів серед філософів, скульпторів. Одного разу Періклу сказали, що філософ Анаксагор, який  був на той час уже старим і хворим, дуже бідує і вирішив заморити себе голодом. Перікл негайно пішов до нього і став вмовляти відмовитися від цього наміру. «Мені потрібно твої корисні поради», - сказав він. «Кому потрібний світильник, то й наливає в нього олію», відповів мудрець. Перікл зрозумів натяк і щедро забезпечив мудреця коштами.
  • Чи вірно вчинив Перікл? Чому?
  1. Коли Перікл помирав, біля його ліжка зібралися друзі,  гадаючи, що хворий їх не чує, почали вихваляти його заслуги перед Афінами. Раптом Перікл розплющив очі і сказав: «Ви не згадали найголовнішого, адже за роки мого правління жодного афінянина не скарали за моїм наказом».
  • Як ці слова розкривають діяльність Перікла?                                                 -Метод «Снігова кулька»:На дошці учні записують чесноти Перікла
  • Запитання до учнів:

На вашу думку, чому Перікла обирали 15 разів першим стратегом Афін?

  • Робота з підручником §33 сторінка 160. Розглянути малюнки, назвати хто там зображений.
  • Слово вчителя.

Перегляд відео-фільму «Розквіт Афінської демократії за Перікла».

Запитання:

Що впроваджував Перікл для укріплення демократичного устрою життя в Стародавніх Афінах?

  • Переходимо до реформ:
  • Запровадження грошової виплати громадянам за виконання ними громадських обов’язків, що дозволяли будь-якому громадянину, не залежно від його матеріального становища, мати всі політичні права;
  • Наділення землею збіднілих афінян у поселеннях, створених на території держав Афінського союзу;
  • При наданні посад голосування замінялося жеребкуванням. (Записати у зошит.)

Запитання: Як ви гадаєте, за які заслуги Перікла обирали 15 разів стратегом?

- Що таке демократія? (влада народу)

2.Афінська демократія за Перікла. 

1) Розповідь учня

За часів Перікла в Афінах вже не було царів, вся влада належала самим громадянам. Верховним органом Афінської держави були народні збори. Вони відбувалися на головному майдані міста – Агорі. На збори приходили всі афінські За часів Перікла в Афінах вже не було царів, вся влада належала самим громадянам. Верховним органом Афінської держави були народні збори. Вони відбувалися на головному майдані міста – Агорі. На збори приходили всі афінські громадяни, яким виповнювалося 20 років. За законами Перікла громадянами вважалися лише ті люди, в яких батько й мати були корінними афінянами. Переселенці та раби на збори не допускалися. Прийняті на зборах закони викарбовувалися а мармурових плитах і встановлювалися на Агорі, щоб кожен міг з ними ознайомитися. громадяни, яким виповнювалося 20 років. За законами Перікла громадянами вважалися лише ті люди, в яких батько й мати були корінними афінянами. Переселенці та раби на збори не допускалися. Прийняті на зборах закони викарбовувалися а мармурових плитах і встановлювалися на Агорі, щоб кожен міг з ними ознайомитися.

- Запитання до учнів:

  • Верховний орган влади  це… народні збори і Рада п’ятисот.

Дані збори відбувалися на Агорі, що означає це слово? Агора –  головний майдан міста  Афін.

  • Чи всі мали право приходити на збори, як ви гадаєте? (Ні, тільки громадяни, яких батько й мати були корінними афінянами.)
  • Де виставлялися закони? (Викарбовувалися на мармурових плитах і встановлювалися на Агорі, щоб кожен міг з ними ознайомлюватися.)

2) Робота з схемою.(Запис у зошитах.)

Політична влада в Стародавніх Афінах доби Перікла.

Народні збори

(Оголошення війни, укладання миру, обирали вищих посадовців і приймали нові закони)

Буле – «Рада п’ятисот»

 (розгляд справ, які обговорюються народними зборами, фінанси, карбування монет, упорядкування міста)

Суд присяжних (розглядав судові справи, ухваляв закони)

Колегії – виконавча влада:

11 осіб                                                                       10 стратегій

нагляд за громадським порядком                           армія і флот

3.Права і обов’язки громадян

Робота з підручником  ст. 162. Прочитати 5 абзац і визначити, які права і обов’язки були у громадян?

Запитання до учнів: хто такі громадяни? ( ті люди,в яких мама і тато є корінні афіняни,мають право приймати участь у народних зборах,обиратися і бути обраним на державні посади.)    

4.Вільні люди Стародавніх Афін.

- Відповідь на запитання:

- Хто такі вільні люди?

- Афіняни вважали,що всі громадяни рівні між собою,то наглядачами,тюремниками були  раби чи вільні?( 300 державних рабів.) Чому?

- Перейдемо до схеми

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні розглядають схему і дають відповіді на питання:

  • Які люди не мали права приходити на збори? Як ви гадаєте чому? (Метеки – переселенці. Не мали громадянських прав.)
  • Ще хто не брав участь у державному житті Афін?Чому, як ви гадаєте? (Жінки, діти, раби.)
  • Мистецтво керування державою називали яким словом? (Політикою. Підручник ст. 164.)

IV. Узагальнення і систематизація знань

Запитання:    Найвищого розвитку досягла Афінська демократія за часів кого… (Перікла). Чи справедливе це твердження? Навести приклади.

  • Давньогрецький історик Фукідід про Афінську демократію. Наші закони надають однакові права всім. У нас дозволяється людям піклуватися про свої домашні справи, й водночас займатися державними. Ми самі обговорюємо свої дії і намагаємося дати їм правильну оцінку. Ми не вважаємо різні погляди чимось шкідливим для загальних справ.
  • Що означає Афінська демократія в Стародавніх Афінах?
  • Що мав на увазі Перікл, коли казав собі, одягаючи військовий плащ під час обрання на посаду стратега: «Будь обачним, Перікле: тобі керманити вільними людьми, і до того ж еллінами, до того ж афінянами»?
  • Що означають поняття: демократія, політика і Агора?

V. Підсумки уроку

VI. Домашнє завдання: Опрацювати матеріал  §33.

 

docx
Додано
6 листопада 2021
Переглядів
2721
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку