Узагальнення і систематизація вивченого про дієслово.

Про матеріал
Розробка уроку узагальнення й систематизація вивченого з теми «Дієслово» з використанням інтерактивних методів навчання. Метою уроку є:узагальнити та систематизувати знання учнів про дієслово як частину мови, удосконалювати вміння визначати морфологічні ознаки дієслова, його синтаксичну роль шляхом здійснення морфологічного розбору, пояснювати основні орфограми в дієсловах, використовуючи вивчені правила правопису; розвивати усне і писемне мовлення, пам’ять, спостережливість, почуття прекрасного; виховувати почуття любові до рідної землі, природи, відповідальності та турботи за стан довкілля.
Перегляд файлу

Душею навколишній світ відчуваю

Узагальнення і систематизація вивченого про дієслово

Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про дієслово як частину мови, удосконалювати вміння визначати морфологічні ознаки дієслова , його синтаксичну роль шляхом здійснення морфологічного розбору, пояснювати основні орфограми в дієсловах, використовуючи вивчені правила правопису; розвивати усне і писемне мовлення , пам’ять, спостережливість, почуття прекрасного; виховувати почуття любові до рідної землі, природи; відповідальності та турботи за стан довкілля.

Обладнання: дидактичний матеріал ,мультимедійна дошка.

Тип уроку: урок-подорож.

Мандруючи стежками рідного краю,

Що скупані  в росах і травах  духмяних,

Я бачу природу , яка не зів’яне,

Душею навколишній світ відчуваю.

Людмила Смоляр.

Хід уроку

Забезпечення емоційної готовності до уроку. (На партах –смайлики).

Діти, покажіть смайлик, який відповідає вашому настрою, з яким ви прийшли на урок.Я ж обираю смайлик спільний до нашого уроку .

Працювати старайтесь !

Творчо розвивайтесь!

І, як смайлик, завжди

Посміхайтесь!

1.Мотивація навчальної діяльності  учнів

Оголошення теми й мети уроку .

Слайди 1-11.

Учитель. Чи є ще десь на землі такий край , де тихі травневі ночі пливуть на крилах солов’їних пісень, де вранці на замріяній  річці вмивається джерельною водою біле латаття, де в привільному степу п’янієш раптом від дивних пахощів різнотрав’я.

Так, нам, полтавцям,  здається, що немає на землі кращого краю, ніж наша мальовнича Полтавщина, оповита смарагдовими лісами, голубими стрічками річок, безмежними полями, квітучими садами.

Таке почуття любові до землі, де народився, є природними.

Щаслива та людина, яка любить мандрувати рідним краєм, яка може подолати сотні кілометрів , щоб відчути живий пульс землі, неповторну, заповітну красу мальовничої Полтавщини.

Отож  на уроці ми здійснимо екскурсію до одного  з найцінніших зразків садово-паркової архітектури.

Якої?  Про це ви дізнаєтесь пізніше.

Ми відправляємось з вами в подорож, взявши з собою багаж знань про дієслово.

 Слайди 12, 13. Оголошення  теми , мети, девізу уроку.

 Слайди 14 -16.

Учитель. Куди ж ми помандруємо, взявши з собою дієслово? Щоб розкрити цю таємницю, треба розгадати кросворд.

Якщо ви правильно відгадаєте слова – відповіді на запитання,  то прочитаєте  виділене слово, яке є  назвою  дендропарку - зеленої перлини нашого краю,   який має статус загальнодержавного.

Під час виконання завдань ви можете користуватись таблицею.

Кросвордний  усний диктант.

      1.   Державна мова України.

  1. Частина мови , що називає дію або стан предмета.

3.Час дієслова, який означає дію або стан, які збігаються з моментом мовлення про них.

4.Час дієслова, який означає дію або стан, які відбулися до моменту розмови про них.

    5.Час дієслова, який означає дію або стан, які відбуваються вже після моменту мовлення про них.

  1. Спосіб дієслова, який виражає реальну дію або стан, які відбуваються, відбувалися, чи відбуватимуться __________ дійсний.
  2. Доконаний  і недоконаний  - це граматичні категорії ___________виду.
  3.          Дійсний, умовний, наказовий – це _______________спосіб.
  4.          Дієслово сидіти у  формі ІІ особи однини наказового способу ____________ сядь
  5.     Вид дієслова, що означає завершену дію ___________доконаний.
  6.     Спосіб дієслова, що виражає наказ, прохання,пораду, заклик до виконання дії ______________наказовий
  7.     Спосіб дієслова, що утворюється додаванням до форм минулого часу частки би (б) __________умовний .

Слайди 17-19.

Отже, ми вирушаємо з вами в........................Устимівський дендропарк.

Дендропарк - великий парк, у якому вирощується багато видів деревних і кущових рослин як місцевої флори, так і інших біогеографічних областей.

Флора – 1) сукупність усіх видів рослин, що ростуть на певній території, рослинний світ узагалі; 2) сукупність бактерій, що постійно живуть у якомусь органі.

Запрошую познайомитись із цим неповторним куточком  рідного краю, з його багатим рослинним світом, доторкнутись серцем до його перлин, збагнути велич і красу матінки-природи.

Слайди 20, 30.

PA030003Учитель. Слухаючи уважно текст про Устимівський дендропарк, ви повинні виписати дієслова доконаного виду (учні І ряду) і недоконаного (ІІ ряду). Тому завдання, яке ви виконуватимете, називається «Уважний слухач».

Схема_паркуЗавдання «Уважний слухач».

Випишіть з тексту дієслова доконаного і недоконаного  виду.

На Полтавщині, серед степів, зеленіє Устимівський дендропарк .

Загальна площа  парку становить 8,4 га.  Вона розділена  системою алей на 51 куртину (ділянки) .

Нині рослинність парку нараховує 483 види, різновиди, садові форми, сорти і гібриди.

У ньому росте понад 12 тисяч дерев та кущів, зібрані рослини з Північної Америки, Європи,  Криму , Кавказу , Сибіру ,Середньої Азії, Далекого Сходу, Китаю , Гімалаїв.

Особливим є те, що Устимівський дендропарк  привабливий у будь-яку пору року,  бо його прикрашають 82 різновиди  хвойних рослин .

Особливого відтінку і влітку, і восени, і взимку надає композиціям присутність модрин. Їх хвоя щороку восени жовтіє, опадає, а навесні гілки знову вкриються новою, світло-зеленою хвоєю.

Рід ялин представлений 7 видами та великою кількістю різновидностей.

Гірляндна форма ялини звичайної з великою пірамідальною кроною та тонкими звисаючими гілками – най цінніше дерево дендропарку, єдиний  рідкісний екземпляр в Україні.

Високим різноманіттям і життєвістю виділяються в парку туї. У будь-яку пору року її різні  види та форми прикрашають  парк.

Візитна карта парку – чекалкін горіх.  Ніде в нашій країні не зростає його стільки, скільки в  Устимівці; там налічується 110 таких рослин  у віці  ві д  одного  до 110 років .

Тут прижилось одне з прадавніх  дерев на Землі –гінкго  дволопатеве .

У дендрарії можна побачити і інші рослини: єкзотичні катальпи, оксамит  амурський, скумпії, форзициї, оцтове дерево. Особливо приваблива ділянка магнолій, яку заклали в 1993 році. Це листопадні деревця висотою до 3 метрів родом з Японії. Найпривабливішою є магнолія Суланжа, квіти  якої розкриваються рано навесні ще до появи листя на дереві .

Слайд 30(4 ).

А декоративні кущі – окраса парку. Це зелене розмаїття треба тільки бачити...

На жаль, неможливо охарактеризувати всі рослини парку. (З книги «Еталони Полтавщини.)

Слайд 31.

(Перевірка завдання.)

Слайд 32.

Учитель. Прослухавши попередній текст, ви познайомились із рослинним світом Устимівського парку. Недарма його називають зеленим островом на півдні лісостепу.

Хто створив цю красу?

Хто ж зібрав це зелене розмаїття?

Це питання обов’язково виникає в тих ,  хто буває в дендропарку .

Відповідь на ці запитання ви отримаєте під час гри «Лацюжок».

Але спочатку ми побуваємо на прес-конференції, на  яку завітали  дієслова Теперішнього, Майбутнього, Минулого часів з чарівної країни «Морфологія».

Запрошую кореспондентів, які вийдуть на зв’язок з нашими  героями .

( Інсценізація).

Телеканал «Інтер». У мене питання до дієслів всіх часів. Яке Яке ваше кредо? (Пов’язати минуле, сучасне і майбутнє в нашому житті.)

Телеканал «ІCTV». Теперішній час, яку ви означаєте дію? Які граматичні  ознаки маєте? Якого виду ви буваєте?

Газета « Голос України». Майбутній час, яку ви означаєте дію? Які граматичні ознаки маєте? Якого виду ви буваєте? Які форми маєте?

Телеканал «1+1». Минулий час, у чому особливість і незвичайність вашого змінювання?

Учитель Це було пряме включення у прес-центрі, де проходила прес-конференція минулого, теперішнього і майбутнього часів.

А ми повертаємось до гри «Ланцюжок» і з’ясуємо, хто створив цю красу – Устимівський дендропарк .

Слайд 33.

Гра «Ланцюжок»

Прочитайте текст, визначте в ньому  дієслова. З’ясуйте граматичні ознаки кожного: час, особу, число, рід ( якщо є).

1. Засновником парку вважається  лікар Василь Васильович Устимович.

2. На честь  нього пізніше назвали село та дендропарк .

3. У своїй лікарській праці Василь Устимович звертався  до народної медицини.

4. Це й викликало в нього потребу створити  розсадник лікарських рослин.

5.Устимович склав план майбутнього парку, а всі садові роботи провели селяни.

6.Перші дерева на території Устимівського дендропарку посадили в 1893 році.

7. Коли побуваєте в цих місцях, то отримаєте насолоду від прогулянки  по парку.

8.Адже дендропарк притягує в будь-яку пору року своїми барвами, формами, кольорами, співом птахів і навіть повітрям. (Т.І.Чепінога)

 

 

Слайди 34-39.

425x319Учитель.  Я вас запрошую помилуватися найкращим місцем парку – мальовничою головною алеєю. Послухайте текст.

Робота з текстом.

Айлант найвищийСвоєю красою вражає головна алея. Таке враження, що знаходишся  не на Полтавщині, а десь на півдні Криму або Кавказу . 3.Адже тут цілий рік зелено. Усюди ростуть  величні, вічнозелені дерева: туя західна колоновидна, сосна Веймутова, яловець віргінський. Справа, як господиня, яка запрошує до мальовничої місцини, вгніздилась стара, але міцна модрина європейська. Поблизу неї – колекція садового жасмину. Під час цвітіння  він привертає увагу квітами і ароматом - від ванільного до полуничного. Далі примостились дерева айланта Вільморена. Вони завезені  на територію Полтавської області з Китаю. А поряд з ними – ясени, гості з Північної Америки, - пухнастий і американський. За ними з’являються величезні, крислаті, більш ніж столітні  дерева ведмежого горіха або, як ще називають цю породу, ліщини деревовидної.

Так і хочеться доторкнутися до них руками, зарядитися їх енергією! А вони немов відчувають це і наче  посміхаються над людиною, бо живуть більш як 400 років.

Праворуч від ліщини привертають увагу дуже гарні  сосни Палласа. За ними йде чудова колекція ялівцю, туї, ялини, ялиці. І знову сосни: чорна австралійська та гірська. Коли б не проходив повз них , завжди згадуються віршовані рядки поета  Вадима Крищенка:

Стоїть сосна і колір не міняє -

Гаптована в одну зелену нить.

На лютому морозі не линяє,

В осінньому багатті не горить.

Учитель. Ви познайомились з одним маршрутом парку, їх, звичайно, більше.

Слайд 40.

Завдання до тексту.

1.До якого стилю належить текст? Як довести, що це текст художнього стилю?

2.Який тип мовлення ?

3. Який заголовок ви б підібрали до тексту ?    

4. Яка тема? ( Змалювання краси рослинного світу головної алеї)

5. Як автор розкриває тему? (Він поєднує опис алеї з емоційним виявом свого захоплення побаченою картиною)

Учитель. Автор  своє захоплення красою парку передає і нам.

6. Які ж думки виникли,(формуються) у вас, під час слухання тексту?

(Яка прекрасна наша земля.

Спасибі Тим, хто створив цю красу!

Люди! Радійте всьому, що оточує нас,  що радує нас).

7. То яка ж ідея тексту? (Наша земля-прекрасна, вмій відчувати  красу природи і оберігай її.)

Учитель. Прочитайте  епіграф до уроку. Чи  розкриває він головну думку твору? (Відповідь учнів)

Учитель. А тепер виконаємо завдання до тексту.

ІІІ. Завдання до тексту. Робота в групах.

«Веселі  орфограми».

Поясніть орфограми в 1-5 реченнях .

«Веселі пунктограми».

Поясніть пунктограми в 1-5 реченнях.

Гра «Хто швидше».

Напишіть  номери речень, у яких є дієслова

І дієвідміни    (1,4,5,7,11)             ІІ дієвідміни.       (2)

Учитель. Для чого треба вміти  визначати дієвідміну?

(Щоб перевірити, яку букву Е чи И писати в ненаголошеному особовому закінченні дієслова)

«Ромашка».

Отже, з’ясуємо, яку букву Е  чи И треба писати в ненаголошеному  особовому закінченні дієслова. Дієслова записані на пелюстках ромашки (учні зривають пелюстки) – вибрати букву і записати  дієслово правильно на дошці:

     І дієвідміна                                    ІІ дієвідміна

     Лет(и, е)мо                                      каж(и, е)мо

     люб(е, и)мо                                     жив(и, е)мо

     бач(и, е)мо                                      хоч(е, и)мо

     говор(и, е)мо                                  береж(и, е)мо

Учитель. Настав час перепочити. Визначте, дієслова якого способу використано у фізкультхвилинці.

Слайд 41.

Фізкультхвилинка.

Встаньте, діти, посміхніться,

І до сонця потягніться.

Веретенцем покрутіться

Раз присядьте, два присядьте

І за парти рівно сядьте

        Які ще способи має дієслово? Зверніться до таблиці.

Слайд 42.

«Дивись - не помились».

Учитель. Виконайте завдання конкурсу – гри «Дивись - не помились». Виберіть і підкресліть у кожному рядку тільки дієслова дійсного (І варіант),  умовного (І І варіант)

І варіант. Дієслова дійсного способу: милуюсь, милувались, милуватимуться, милувався б,   милуйся, буде милуватись.

ІІ варіант. Дієслова умовного способу: збирай,  збирав би, збираю, збирала б, збирало б, збиратиму, збирали б.

 Слайди 43-48.

Учитель. Діти! Мандруючи Устимівським парком, ви переконались , на якій прекрасній землі ми живемо. Адже Устимівський парк – це не тільки свідок минулого, а і окраса сьогодення. Тому ми повинні берегти нашу перлину, бо він створений працею багатьох людей, а також стати на захист всього живого, щоб зберегти красу природи для майбутніх поколінь.

З нашими висновками перегукується вірш А. Костецького  «Не хочу».

Слайд 49.

Завдання. Прочитайте. Розкрийте дужки, усно поясніть написання не з дієсловами.                                 НЕ хочу!

Метелика ловити я ( не) хочу :

Він – квітка неба, хай живе собі !

Хай крильцями барвистими тріпоче ,

Щоб радісно було мені й тобі.

І квітку лісову( не)стану  рвати ,

Її додому я( не )понесу,

Бо вдома їй джмеля( не) погойдати

І (не) полити ранками росу !

І ні стеблинку, гілку чи травинку

Я( не )ображу  : це страшенний гріх !

Бо в кожній з них живе тремка живинка,

Що світиться довірою до всіх ...

 

Слайд 50.

Учитель. А тепер давайте  засадимо «Соняшникове поле». Тільки поле це незвичайне, бо засіємо його не насінням соняшника, а дієсловами.

Лінгвістична гра «Соняшникове поле».

Слайд 51.

Утворіть за поданим початком  слова-дієслова і розкрийте дужки.

(Не)навид…..…..;           (не)хтув ….......;            (не)зчут..........;

(не)вол..........;                 (не)здуж……....;           (не)стям…..…..;

(не)покої…..…..;             (не)притом …..……;    (не)слав …..…..

Учитель. Якими словами ми з вами засадили поле? (Дієсловами, які без  не вживаються.)

Учитель. Виконуючи наступне завдання, ми ще раз пройдемось мальовничими куточками парку.

 Слайд 52.

«Пильне око» (Робота в групах.)

Знайти помилки в морфологічному розборі дієслова. Під час виконання завдання можете звернутись до таблиці.

І група. Мов кримські кипариси, височать у парку туї колоновидні.

Височать – дієслово; означає дію; що роблять?; поч.ф. - височіти; доконаний вид; дійсний спосіб; теперішній час; 3 особа множини; І дієвідміна; присудок.

ІІ група. Весною квітує дуб звичайний.

Квітує – дієслово, означає дію; поч. форма - квітувати; що робить?; доконаний вид; дійсний спосіб; теперішній час;3 особа однини; І дієвідміна; присудок

Учитель. Закінчується  наша мандрівка. Думаю ви не тільки узагальнили знання про дієслово, а й отримали насолоду від уявної подорожі до парку.

Я вас запрошую до творчої лабораторії.  Виконуючи творче завдання, висловіть свої враження від подорожі до парку за допомогою самих дієслів.

Слайд 54.

Творче завдання.

1.Напишіть текст із самих дієслів «Подорож до парку». (Учні високого рівня)

2.Складіть  3-4 речення про подорож  до Устимівського парку.

Слайд 54( 8 ).

Учитель. Доля подарувала вам ключі від майбутнього. Наше з вами завдання – зберегти красу природи, сіяти розумне, добре, вічне. Тож давайте разом посадимо дерево добра, дерево мудрості. І нехай його кроною будуть дієслова наказового способу, керуючись якими ми неодмінно збережемо життя і красу .

 ( Діти пишуть на листочках дієслова наказового способу і прикріплюють до «Дерева добра».

Любіть, бережіть, збагачуйте, не забруднюйте, милуйтесь, не знищуй, саджай, доглядай, не рви…)

Рефлексія. Якими кольорами ви відтворили б урок? Поясніть чому.

А що на уроці було найцікавіше?

Підсумок.

Закінчіть речення:

Я знаю...______________________

Я розпізнаю...___________________

Я навчився..._______________________

Я бажаю..._____________________

Слайд 55.

Бажаю вам успіхів і творчого натхнення! А нашій зеленій перлині давайте  побажаємо:

Цвіти повік, оазо, і зростай,

Зелені віти ширше розгортай.

Робота з таблицею «Як себе оцінювати»

Домашнє завдання. Повторити 4-17

Написати твір-мініатюру  «Краса природи ніколи не вмирає»

Слайд 56.

Як себе оцінювати:

12 б – бездоганно, блискуче!

11 б – зразково, прекрасно

10 б – я сьогодні молодець, розумник

9 б – дуже гарно, старанно працював

8 б – добре працював

7 б – задоволений власною роботою

6 б – був активний, старався

5 б – треба зосередитися, звернути увагу на …

4 б – можу й краще

3 б – треба повторити, закріпити

2 б – мені потрібна допомога!

1 б – спробую ще …

 

docx
Додав(-ла)
Гладир Наталія
До підручника
Українська мова 7 клас (Голуб Н.Б., Шелехова Г.Н., Новосьолова В.Н., Ярмолюк А.В.)
Додано
29 жовтня 2023
Переглядів
405
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку