МАЛЬВОВИЙ УРОК
Урок-КВК
Тема: Узагальнення і систематизація вивченого з теми "Сполучник"
Мета: повторити та узагальнити знання учнів з теми "Сполучник";
удосконалювати орфографічні уміння і навички;
розвивати увагу, кмітливість;
виховувати любов до рідної мови, слова, до прекрасного.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя. Сьогодні у нас незвичайний урок.
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну прекрасну, країну чудову,
Що нас так чекає й збагачує мову.
ІІ. Повідомлення теми й мети уроку.
Слово вчителя. На сьогоднішньому уроці ми маємо повторити і узагальнити ваші знання з теми "Сполучник", будемо працювати над удосконаленням ваших орфографічних умінь та навичок. А урок, справді, незвичайний, бо він сьогодні Мальвовий.
ІІІ. Проведення КВК
Методичний коментар.
Клас ділиться на дві команди, які обирають капітанів. Учитель пояснює хід змагання та систему оцінювання. Визначення порядку участі в змаганнях (капітани витягують номерки).
1.Розминка.
Аукціон.
Один представник із команди читає уривки з віршів про мальви, а інша команда характеризує сполучники, вжиті в них за такими ознаками:
2. Вибірковий диктант.
Учитель читає текст, учні виписують сполучники.
МАЛЬВИ
Мчить поїзд степом. На південь, на південь! А назустріч йому – і годину, і другу – миготять мальви. Кожна рослина в червоне, чи в біле, чи в рожеве вбрана. Кожна ніби поспішає гукнути тобі: "Глянь на мене, яка я гарна! Тільки швидше глянь, швидше! Бо сховаюсь…І яка наша дорога гарна!" Пливе поїзд степом. Миготять і миготять мальви за вагонним вікном. Людино, жінко, яка сіяла цю красу, обізвися! Це ж стільки треба було пройти степовими вітрами, стільки разів ударити сапою та вклонитися землі. Щоб зацвіли ці мальви, ці одвічні квіти України, щоб миготіли за вагонним вікном. Щоб гарно було! Мені, вам люди, і вам, і вам!
Мовознавча розминка ( за правильну відповідь – один бал). Команди повинні швидко і правильно дати відповіді на запитання:
І. команда
ІІ. Команда
3. Конкурс кмітливих.
Із "чарівної скриньки" представник команди дістає завдання і виконує його біля дошки.
Завдання: записати сполучники в три колонки: прості, складні, складені.
Картка 1. Щоб, і, через те що, проте, а, якби, але, тому що, коли, то, зате, як тільки.
Картка 2. Коли б, ніби, у зв'язку з тим що, неначе, мов, який, однак, але, і, а, мовби.
" Народознавча мозаїка"
Через проектор на дошку спроектовано текст легенди про мальви. Команди читають, виписують сполучники і розбирають їх як частину мови за схемою.
У народі кажуть, що Мальва колись була дуже красивою дівчиною. Вона, як і її сестри – Півонія та Ружа, лікувала людей від серцевих хвороб. Та прийшов якось до них Зимовий Вітер. Постукав у двері й питає: "А чи тут живуть дівчата – красуні, що людей лікують?"
Відчинила Мальва двері, і влетів до хати Вітер-вітрисько.
Тоді дмухнув сердитий вітер на сестер і перетворив їх на квіти. А люди навесні висадили їх у квітник: Мальву до вікна ближче, щоб щоранку милуватися її пишною красою, Півонію - до води, а ружу до сонця. Так і ростуть сестри, своєю красою людей милують. Мальви у віночки заплітають, тому що це символ віри, надії, любові.
(Робота з сигнальними картками – Мальвами, які підіймають учні, коли відповідають правила)
Скласти сенкан до слова "мальви"
Завдання 1 капітану:
Скласти квіткове тематичне речення, щоб у першому слово зате писалось окремо, в іншому – разом.
Завдання 2 капітану:
Скласти квіткове речення, щоб у першому слово проте писалось окремо, а в іншому – разом.
Команди теж записують речення.
Відредагувати речення, розібрати їх за членами, над кожним надписати частину мови, визначити, яку роль виконують сполучники.
І. Палахкотять біля вікон животрепетним вогнем мальви і шугають червоними язиками багаття під стріху.
ІІ. До пишного розмаїття мальв усі давно звикли, і стали вони частиною родини.
Оголошення переможців.
Оцінювання учнів.
Домашнє завдання І рівень
Вправа: списати текст, підкреслити сполучники.
Домашнє завдання ІІ рівень
Вправа: списати текст, підкреслити сполучники, визначити розряд.
Домашнє завдання ІІІ рівень
Вправа: Написати твір – мініатюру "Мальва у моєму квітнику", вжити сурядні та підрядні сполучники.