Узагальнення та систематизація вивченого про вставні слова, словосполучення та речення

Про матеріал
Барвінковий урок на тему. Узагальнення та систематизація вивченого про вставні слова, словосполучення та речення
Перегляд файлу

                         Барвінковий урок

Тема уроку: Узагальнення та систематизація вивченого про вставні слова, словосполучення та речення.

Мета уроку: Узагальнити, систематизувати та поглибити знання учнів про вставні слова та відомості про розділові знаки при них; удосконалювати вміння правильно визначати речення зі вставними та співзвучними словами, самостійно будувати речення зі вставними словами; виховувати культуру мовлення, повагу до українських символів, оберегів.

Тип уроку: Контроль та коригування знань, умінь та навичок.

Форма уроку: Урок аукціон.

Обладнання: Малюнки ( українські символи), індивідуальні картки, таблиця "Групи вставних слів і словосполучень за значенням", ноутбук, проектор.

Хід уроку:

І. Мотивація навчальної діяльності.

1.Слово вчителя.

 

Сьогодні незвичайний урок - урок аукціон знань, на якому ви зможете придбати твори мистецтва. (Клас об'єднується у 2 команди, кожна з яких обирає назву, емблему, девіз).

 Як вам відомо, не все можна купити за гроші, є в нашому житті те, що не продається. А що саме?(Дружба, здоров'я, любов). Дуже дорого цінуються знання, які ви можете безкоштовно отримати в школі щодня. На аукціоні сьогодні виставлені ваші малюнки, на яких зображено символи України. За кожну вірну відповідь команда отримує один малюнок.

 Які українські символи ви знаєте?

Урок наш сьогодні квітковий. Відгадайте загадку, і ви довідаєтеся.

2. Візитні картки команд.

( Команди розповідають легенди про народний символ, використовуючи вставні слова)

                             Легенда про блакитний барвінок.

Кажуть, хрещатий барвінок - це символ вічності, щасливого і вірного кохання. Барвінок із вічнозеленим листям і небесно-голубими квітами, схожими на зірки, як відомо, оспіваний у піснях нашого народу й у віршах багатьох поетів.

Про барвінок, певна річ, складено багато легенд. Ось одна з них.

 Однієї купальської ночі дівчата плели вінки і опускали їх на воду Черемоша. Серед них не було, на жаль, найвродливішої і наймолодшої дівчини Лади. Вона, мабуть, заблукала в лісі, коли збирала для вінка квіти, - здогадувались дівчата. Лада здивувалась, побачивши під ногами небаченої краси квіти. Вона зірвала одну квітку, вплела її у вінок. І сталося диво: засвітився вінок голубим сяйвом. І почула дівчина голос: " Пам'ятай, Ладо, що п'ять пелюсток цієї квітки - то п'ять засад щасливого подружнього життя.

Перша пелюстка - краса, друга - ніжність, третя - незабутність, четверта - злагода, п'ята, безперечно, - вірність.

Коли Лада повернулась до річки, дівчат вже не було. Раптом до неї підійшов легінь і мовив: " Ти забарилася, Ладо. Черемош не прийме твій вінок. Подаруй його мені. Дівчина мовчки простягнула вінок. Він, на диво, упав, розсипався і розрісся зеленими стьожками попід кущами і поглянув на світ блакитними очима квіточок.

ІІ. Уктуалізація опорних знань.

  1. Бесіда з учнями.
  • Які слова та словосполучення  називаються вставними?
  • З якою інтонацією вони вимовляються?
  • Які  групи вставних слів і словосполучень ви знаєте?
  • Як виділяються вставні слова та словосполучення на письмі?
  • Які речення називаються вставними?
  • З якою інтонацією вони вимовляються?
  • Як виділяються вставні слова на письмі?

Усні відповіді: Проілюструвати прикладами із легенди про барвінок (текст на екрані)

  1. Кодовий диктант ( виконують капітани від кожної команди)

Визначте групу вставних слів.

запишіть номер групи.

  1. впевненість
  2. невпевненість
  3. джерело повідомлення
  4. порядок викладу думок
  5. почуття
  6. ввічливі слова
  7. активізація уваги

( Учні дістають із "чарівної скриньки" індивідуальні картки і записують код)

1 картка                                                    2 картка

 

очевидно-1                                                 кажуть-3

безперечно-1                                              на мій погляд-3

мабуть-2                                                     по-моєму-3

як кажуть-3                                                справді-1

здається-2                                                   нівроку-5

дякую-6                                                      спасибі-6

зверніть увагу-7                                          між іншим-4                                        

ясна річ-1                                                    за вченням-3

 

  1. Робота в групах.

( На індивідуальних картках, які одержує кожна команда, записані тексти, їх необхідно доповнити вставними словами і словосполученнями. Поставити розділові знаки, усно визначити групу вставних слів).

1.Барвінок до людської оселі і до городу тягнеться. Взимку відвар барвінку п'ють від простуди, влітку він прикрашає святковий стіл, хату, з нього плетуть весільні букети. Цілий рік його шанують, тому що вважають символом життя.

2.Хрещатий барвінок на Україні - символ вічності. Назва "Барвінок" означає "перемога". Що ж переможного вбачали люди у цій скромній, з синіми квіточками, рослині - вічнозеленій окрасі наших гаїв, садів? У ній прихована могутня цілюща сила перемагати тяжкі недуги. За це українці подарували барвінкові свою любов.

4. Усна гра "Зайве слово"

( Визначте групу вставних слів і знайдіть зайве слово)

І. Команда: нівроку, на жаль, здається, на щастя.

ІІ. Команда: нарешті, по - перше, отже, кажуть.

І. Команда: ясна річ, справді, за висловом, без сумнівів.

ІІ. Команда: очевидно, мабуть, спасибі, може.

5.Графічний диктант.

(Учасники кожної з команд виконують синтаксичний розбір та креслять графічні схеми поданих речень).

Відвар з барвінку може вилікувати простуду.

Може,через цілющі властивості барвінок, українці вважають своїм символом.

6.Усна гра - розминка "Вибери пару"

І. Команда: на жаль, звичайно, спасибі, нарешті, може.

ІІ. Команда: нівроку, мабуть, між іншим,знаєте.

7.Диктант - переклад.

Встановіть відповідність

 наверне                       звичайно

         конечно                       до речі

         кстати                          мабуть

         простите                      вибачте

         впрочем                       зверніть увагу

         итак                              між іншим

         обратите внимание      отже

 

8.Поетична хвилинка

Розгадайте акровірш

 Блакитні квіти, як джерельця,

          А кожна по п'ять пелюсток.

          Розлогі хрещаті стебельця

          Відразу з кількох гілочок.

          І взимку він теж зеленіє

          Народ його любить завжди.

Отже хто відгадати воліє?

Ключ загадки може, може, скраю знайти.

( Назвіть вставні слова, поясніть розділові знаки, визначте їх групу за значенням).

9.Театральна зупинка.

(Представники команд розігрують діалог)

 

Обійшов Господь усю широку долину, не минув жодної квітки. Здавалось, усіх наділив призначенням. Аж ось біля самої вихідної брами ступив на тверде зелене листя.

  • Чого це ти, барвінку, так низенько розіслався по вологій улоговині?
  • Стелюся, Боже, килимом

          Тобі під ноги, щоб Ти перейшов по сухому.

  •  Ніжне серце маєш рослино моя! За це всі й усюди тебе любитимуть, молоді дівчата будуть садити тебе й плекати; пісні про тебе співатимуть.

Не завмирай на зиму і під снігом залишайся свіжим! весели всіх навкруги зеленим листом! А як доведеться кому покинути рідний край і жити на чужині, заглядай йому у душу ясним очком, злагіднюй його тугу! Промовив Господь і вийшов з долини.

Так і до наших часів барвінок виконує завдання, що того ранку поклав на нього Господь.

( Учні виконують синтаксичний розбір речення)

І. Команда: Чого це ти, барвінку ,та низенько розіслався по вологій улоговині?

ІІ. Команда:Ніжне, добре серце маєш, рослино моя!

(В цей час журі визначає переможців за кількістю отриманих малюнків)

 

ІV. Підсумок уроку.

 Рефлексія

1.Продовжіть речення

Сьогодні на уроці української мови я…

        

         2.Слово капітанам команд.

Визначають, хто в команді краще працював протягом уроку.

        

         3.Слово журі.   

( Оцінювання учнів, оголошення переможців)

V. Домашнє завдання.

 

І рівень: повторити §25, виконати вправу 321.

ІІ рівень: із художнього тексту виписати 5 речень із вставними словами, підкреслити головні та другорядні члени.

ІІІ рівень: скласти казку про барвінок, використовуючи вставні слова.

docx
До підручника
Українська мова 7 клас (Горошкіна О.М., Попова Л.О.)
Додано
5 листопада 2019
Переглядів
1606
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку