Урок Узагальнення й систематизація вивченого з теми "Дієслово"

Про матеріал
Урок в 7 класі узагальнює й систематизує знання про дієслово. Проведений у формі уроку-телестудії. Додається презентація до уроку, музичний та відеосупровід. Використано тексти з байок Григорія Сковороди.
Перегляд файлу

Надеждівська ЗОШ І-ІІІ ступенів

 

 

 

 

 

 

 

Урок-телестудія  в 7 класі

 

 

 

 

                            Вчитель Дощик С.О.

 

 

2017 рік

Тема.  Узагальнення й систематизація вивченого з теми  «Дієслово»
Мета уроку:

  • узагальнити й систематизувати знання про загальне значення дієслова, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль, орфографічні правила, роль в усному і писемному мовленні через постановку системи питань, виконання завдань, власні висловлювання, спостереження над текстом;
  •  розвивати логічне, критичне і креативне мислення, навички лінгвістичного аналізу, комунікативність, мобільність;
  • виховувати моральні цінності та вміння дружити .
    Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань.
    Форма проведення: урок-телестудія.
    Обладнання: презентація до уроку, мікрофон, музичний та відеосупровід, картки із завданнями.

 Методи, прийоми і форми роботи: відеоконференція,актуальне інтерв’ю, диктант «на дружбу»,  робота в групах, словникова робота, пунктуаційний та орфографічний практикум.

Епіграф:

                                                                             Людська душа і друг, безсумнівно, цiннiш

                                                                             за все інше..

Г.Сковорода

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент.

Мотивація навчальної діяльності.

(слайд 1)Відомий український філософ, письменник Григорій Сковорода стверджував: «Хто добре запалився, той добре почав, а добре почати – це наполовину завершити».

Вправа «Спіймай  мій настрій».

Усміхніться, «зніміть» усмішку зі свого обличчя долонею та подаруйте її своєму товаришеві, «киньте» своєму сусідові. «Спіймайте» усмішку, «прикрасьте» нею своє обличчя.     

Тож пропоную нашу роботу розпочати невеличкою приємністю – вправа «Бартер»:

Насамперед, з’ясуємо, що означає слово «бартер»?(слайд 2)

(Ба́ртер (міна)/з англ./ — прямий безгрошовий обмін товарами або послугами. )

Я на свої долоні (показую їх) кладу свою любов до вас, розуміння, терпіння. Ви ж на свої долоні покладіть свої знання, уважність. А тепер давайте з вами зробимо обмін: я легенько здуваю до вас те, що лежить на моїх долонях, а ви здувайте те, що на ваших долонях. Ось ми з вами здійснили бартер.

Отже, на скільки успішний наш з вами обмін, побачимо в кінці уроку.

ІІ. Оголошення теми, мети і завдань уроку.

Сьогоднішній урок – незвичайний, оскільки наша спільна праця сьогодні буде спрямована на поглиблену, узагальнюючу роботу з теми «Дієслово».

(Запис теми в робочих зошитах. )(слайд 3)

Протягом цього уроку ми з вами систематизуємо наші знання з  даної теми, удосконалюватимемо вміння визначати морфологічні ознаки дієслова, його синтаксичну роль, пояснюватимемо основні орфограми в дієсловах, використовуючи вивчені правила правопису. Також наша спільна праця буде сприяти вихованню моральних цінностей та вмінню дружити.

Робота з епіграфом.

Звертаю вашу увагу на епіграф уроку.

Людська душа і друг, безсумнівно, цiннiш  за все інше..

Г.Сковорода

Поясніть  вислів  відомого філософа  крізь призму  власних стосунків із друзями.

Недарма ми сьогодні згадуємо слова саме Г. Сковороди, адже він народився 3 грудня 1722 року. Незабаром виповниться 295 роківз дня його народження. Григорій Савич Сковорода надавав великого значення темі дружби.

Наш клас – це велика дружня сімя . А щоб наш урок  пройшов вдало, ми з вами повинні разом плідно працювати.

Метод «Мікрофон»  Зараз я вам пропоную утворити синонімічний ряд до слова «дружба».

(Дружба – приязнь, товаришування, співдружба, побратимство, прихильність, довіра, взаємність,  ласка, ніжність, теплота, лагідність, чуйність, сердечність)(слайд 4)

Метод «Коло ідей»Кого можна назвати другом?

( Того, що не залишить в біді. Людину, яка допоможе у скрутну  хвилину.  Людину, котра добре ставиться до тебе. Людину, котра піклується про тебе.)

  • Урок сьогодні ми проведемо у незвичній формі. Я запрошую вас до телестудії, де ви будете не тільки глядачами, а й станете активними учасниками програми.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. «Актуальне інтерв’ю»

(Заставка телепередачі «Найрозумніший»)(слайд 5)

Ведучий

  • Доброго дня! В ефірі програма «Найрозумніший». Ми раді вітати вас . Це програма, яка відкриє нових знавців української мови. З вами у студії  я – (імя та прізвище )
  • За частотою вживання дієслово займає ІІ місце після іменника. У загальний  список з 9-ти тисяч слів – дієслів входить дві з половиною тисячі. Що ж це за слова – спробуємо зясувати.
  1. Яка частина мови називається дієсловом?
  2. Які морфологічні ознаки властиві дієслову? (вид,спосіб,час; число,особа – для теперішнього та майбутнього часу; рід - для минулого часу )
  3. Яку синтаксичну роль виконує дієслово в реченні найчастіше?

(Роль присудка, хоча інфінітив може виконувати будь-яку)

  1. Що таке інфінітив ? Наведіть приклади.
  2. Які дієслівні форми, крім інфінітива, вам відомі?
  3. Назвіть види дієслів.
  4. Назвіть способи дієслів.
  5. Які часи властиві дієслову?
  6. Скільки дієвідмін має дієслово?
  7. Для чого потрібно визначати дієвідміну дієслів?  (Для того, щоб установити правильні особові закінчення )

Дякую за увагу!  (ім’я та прізвище кореспондента ) для програми «Найрозумніший»

2.  Елемент відеоконференції.

- Учні підготували для вас  байку Г. Сковороди «Соловей, Жайворонок та Дрізд». Увага на екран (Демонстрація уривку) (слайд 6)

Байка Соловей, Жайворонок та Дрізд

Серед широкого степу стояв сад — оселя солов'їв та дроздів. Жайворонок, прилетівши до Солов'я, сказав йому:

— Добридень, пане співець.

Вітаю й тебе, пане Соловей,— відповів йому співець.

— Пощо ж ти мене своїм ім'ям кличеш? — спитав Жайворонок.

— А чому ти мене звеш співаком?

Жайворонок. Я тебе недаремне назвав співаком: твоє ім'я у стародавніх греків було співак.

Соловей. А твоє ім'я у стародавніх римлян булоalauda, тобто славій, бо laudo означає славлю.

Жайворонок. Коли так, я починаю тебе більше любити і прилетів просити твоєї дружби.

Соловей. О, простаче! Хіба можна випросити дружбу? Треба родитися для неї. Я часто співаю ось цю мою пісеньку, котру вивчив іще від батька мого: «Подібного до подібного веде бог».

Жайворонок. І мій батько цюю пісеньку співає. А я до тебе, як у іншому, так і в сьому подібний; ти співаєш пісню природі, усьому живому, а я славлю природу, і в сьому, власне, весь наш глузд.

Соловей. Гаразд, я з тобою потоваришую, якщо ти в саду житимеш.

Жайворонок. А я буду щирим твоїм прихильником, коли ти оселишся у степу.

Соловей. Ой ні, не тягни мене в степ: степ — се для мене смерть! Як ти в ньому живеш?

Жайворонок. Ой ні, не тягни ж мене в сад: сад — це моя смерть, як ти в ньому живеш?

— Годі вам, браття, дуріти,— промовив Дрізд, що сидів недалеко.— Бачу, ви народжені для дружби, але не тямите любові. Не шукай те, що тобі до вподоби, а те, що принесе користь твоєму другові, тоді і я ладен бути третім вашим другом.

Потім, кожен по-своєму заспівавши, затвердили вічну дружбу.

Сила: Сими трьома птахами визначається добра дружба. Дружбу годі випросити, купити чи силою вирвати..

Яка ідея байки?

(Сковорода возвеличує дружбу і приязнь між людьми)

Кожна група має  уривок з тексту байки Г.Сковороди. випишіть з поданого уривку дієслова. Доведіть, що ці слова належать саме до цієї частини мови.  (слайд 7-10)

ІV. Узагальнення й систематизація здобутих знань у процесі практичної роботи.

  1. Диктант «на дружбу».

Чи вмієте ви дружити, прислухатись один до одного,  поважати один одного,перевіримо за допомогою диктанту «на дружбу». З цією формою роботи ви вже знайомі. Нагадую правила. (слайд 11)

1) Текст диктанту однаковий, але для кожної команди свій, тому що ви можете працювати з різною швидкістю.

2) Команда визначає собі кур’єра, який буде приносити інформацію. Назва тексту і кожне речення написане на окремому аркуші. Кур'єр читає, запам’ятовує і несе інформацію у свою команду лише в усній формі.

3)  І найголовніше – в усіх членів команди всі слова тексту, всі розділові знаки  мають бути однакові.

Текст диктанту

Цікавинки про дружбу

1.Фахівці стверджують, що бачитися з друзями корисно для здоровя.

2. Ті, у кого мало друзів, схильні до безсоння та хронічної втоми.

3. Міжнародний день дружби відзначають 30 липня.

4. Його офіційно затвердили у 2011 році.

- А тепер зробимо взаємоперевірку по колу між групами.

Увага ! Текст до вашої уваги на екрані. (слайд 12)

 Норми оцінювання - на дошці.(слайд 12)

БАЛИ

КІЛЬКІСТЬ ПОМИЛОК

10

1

9

2

8

3

7

4

6

5-6

5

7-8

4

  1. і більше

Виставляємо середню оцінку групі.  Цікаво. На скільки ви оцінюєте дружню роботу групи?

(Результати фіксуються на дошці.)

Робота в групах.

(Завдання демонструється на екрані )(слайд 14)

Зробити морфологічний розбір дієслів із даного тексту:

І група – стверджують  – дієслово, н.ф. стверджувати, особова форма,нед. вид, дійсний спосіб, теп. час, 3 ос., мн. , І д., присудок

ІІ група – відзначають - дієслово, н.ф. відзначати, особова форма,нед. вид, дійсний спосіб,теп. час, 3 ос., мн., , І д., присудок

ІІІ група – затвердили - дієслово, н.ф. затвердити, особова форма,дійсний спосіб,док. вид, мин. час, 3 ос., мн., , І д., присудок

IV група – продовжуємо- дієслово, н.ф. продовжувати,  особова форма,нед. вид,дійсний спосіб,теп. час, 1 ос., мн., , І д., присудок

  1. Реклама.

Ми продовжуємо роботу в нашій телестудії. Отже, реклама.

(Відеодемонстрація реклами про дружбу).(слайд 15)

  1. Робота з прислів’ями.

Скласти прислів’я, знайти дієслово, пояснити написання.(слайд 16)

1)дружбу розрубиш міцну й сокирою не(Міцну дружбу й сокирою не розрубиш)

2)за справжнього не гроші купиш друга( Справжнього друга за гроші не купиш)

3)вогонь міцну й спопелить дружбу не( Міцну дружбу й вогонь не спопелить)

4)як скло: не розіб'єш - складеш дружба, ( Дружба, як скло: розіб’єш – не складеш)

(слайд17)

Поясніть написання частки не з названими дієсловами.

А коли ми пишемо дієслова з НЕ разом?(коли дієслово без не не вживається, з префіксом –недо-, коли вказує на неповну дію)

  1. Прийом «Ланцюжок» . З  поданого уривку визначити, до якої дієвідміни належать підкреслені дієслова  і записати у два стопчики
  2.   5 .Вправа з лінгвістичним ключем

Завдання: виписати безособові дієслова. Якщо правильно випишете слова, то з других букв отримаєте ключове слово.

Одягнуло, малює, працює,мрячить оглядає, сутеніє, пише ,обманює,оживляється,допомагає, вітає,зближається, гріє, щастить, спить. (дружба)

6. Додаткове завдання.

- Придумати асоціативну дію до кожної літери слова «дружба»:

Д – допомагати, діяти, думати

Р – розуміти, радіти, реготати

У – упізнавати, уболівати, усміхатись

Ж – жити, жалітись, жувати

Б – берегти, бачити, балакати, бринькати

А – адресувати, аналізувати, аплодувати

V.Підсумок уроку.

- Отже, час нашої з вами роботи у телестудії вичерпано. Ми ще раз торкнулися усіх питань, які стосуються дієслова як частини мови. Узагальнили та систематизували матеріал з даної теми. Хочу подякувати  усім присутнім за співпрацю і, звичайно, оцінити.

VI. Оцінювання.

VII. Домашнє завдання.

Підготуватись до контрольної роботи, повторити § 4-13

Написати твір-мініатюру «Дружба – це…», використовуючи вислови про дружбу відомих людей та дієслова у прямому та переносному значенні.

1.Релаксація.

- А завершимо нашу розмову про дружбу  -  притчею.

( Демонстрація притчі «Багатство, дружба і любов» )

Я бажаю вам, щоб цю істину ви зрозуміли у свої 12 – 13 років і навчились цінувати  друзів сьогодні і зараз.

БАГАТСТВО, ДРУЖБА І ЛЮБОВ

Жив на березі моря старець. Був він зовсім один, і нікого у нього не було на всьому білому світі.

І ось одного разу пізно ввечері він почув стукіт у двері. Старий запитав:

- Хто там?

За дверима йому відповіли:

- Це твоє багатство.

Але старець відповів:

- Колись я був казково багатий, але це не принесло мені ніякого щастя.

І не відчинив двері. На наступний день він знову почув стукіт у двері.

- Хто там? - Запитав він.

- Це твоя любов! - Почув він відповідь.

Але старець сказав:

- Я був любимо, і сам любив шалено, але це мені не принесло щастя! - І знову не відкрив двері.

На третій день до нього знову постукали.

- Хто там? - Запитав старий.

- Це твоя дружба! - Почув він у відповідь. Старець посміхнувся і відчинив двері:

- Друзям я завжди радий.

Але раптом ... разом з дружбою до нього в житло увійшли і любов, і багатство. І старець сказав:

- Але ж я запросив тільки дружбу!

На це ввійшли відповіли йому:

- Ти стільки років прожив на землі, і до цих пір не зрозумів одну просту істину? Тільки разом з дружбою приходять і любов, і багатство.

docx
Додав(-ла)
Дощик Світлана
Додано
8 листопада 2019
Переглядів
1654
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку