ТЕМА. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ ІЗ ТЕМИ «ЗВЕРТАННЯ. ВСТАВНІ СЛОВА»
МЕТА: узагальнити й систематизувати знання учнів про звертання, його види, про вставні слова, формувати вміння визначати звертання та вставні слова в реченнях, правильно інтонувати речення зі звертаннями, вставними словами, розрізняти звертання непоширені й поширені, вживати звертання в усному й писемному мовленні, розставляти розділові знаки у реченнях, ускладнених звертаннями і вставними словами; розвивати логічне мислення, усне й писемне мовлення, творчі вміння розширювати речення шляхом самостійного введення в них слів-звертань, вставних слів, конструювати речення; виховувати любов та бережне ставлення до природи.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизація знань.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
Інтерактивні методи і прийоми: «Асоціативний настрій», «Мікрофон», робота в групах, пунктуаційний практикум, «Експрес-диктант», гра «Конструктор», ситуативна гра, метод «Диво в решеті»,
І. Організаційний момент
«Сьогодні я очікую від себе…, від учителя…, від однокласників…»
IІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку.
Мотивація навчальної діяльності.
Учитель. Протягом уроку ми узагальнимо і систематизуємо знання про звертання, вставні слова та вживання розділових знаків при звертанні, вставних словах, сформуємо цілісну систему особистісних знань із теми, структуруємо вивчений теоретичний матеріал, удосконалимо пунктуаційні навички.
III. Опрацювання теми уроку.
1. Слово або словосполучення слів, що називає того, до кого звертаються… (Звертання)
2. Звертання виражаємо іменником у формі… (Кличного відмінка)
3. Які займенники можуть вживатися при іменнику-звертанні … (Мій, наш)
4. В усному мовленні звертання виділяємо…(Паузами)
5. На письмі звертання виділяємо…(Комами)
6. Не бувають звертаннями і не входять до складу звертань займенники… (Ти, ви)
7. Слова, за допомогою яких виражають ставлення мовця до висловленого …(Вставні)
8. За будовою звертання бувають… (Поширені та непоширені)
9. Непоширене звертання виражене… (Одним словом)
10. Поширене звертання виражене…(Кількома словами)
11. Після звертання, яке вимовляється окличною інтонацією, ставимо… ( !)
12. На письмі вставні слова завжди виділяємо…(Комами)
Взаємоконтроль: учитель читає правильні відповіді, учні перевіряють. За кожну правильну відповідь – 1 бал.
Розіграйте діалог. Використайте звертання та щонайменше два вставні слова (сполучення слів).
І група. Чому не можна спалювати суху траву й листя?
ІІ група. Що робити, якщо ви побачили на вулиці підозрілий або вибухонебезпечний предмет?
ІІІ група. Чому потрібно надавати перевагу паперовим пакетам, а не пластиковим?
ІVгрупа. Як правильно перейти дорогу, якщо немає світлофора?
1. ВС, …. 2. …, ВС, …
3. О! … 4. …, О.
Випишіть із речень у дві колонки: а) непоширені звертання; б) поширені звертання
Отже, до речі, таким чином Джерело повідомлення
На щастя, на жаль, як навмисне Упевненість, невпевненість
На мою думку, по-моєму, мовляв Указують на зв’язок думок
Звичайно, можливо, очевидно Виражають різні почуття
ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.
Заповніть картку самооцінки та оцінки роботи в групах
№ |
|
Самооцінка |
Оцінка членів групи |
Загальний бал |
|||
1 |
Я старанно виконував(ла) завдання |
|
|
|
|
|
|
2 |
Я брав (ла) активну участь в обговоренні та виконанні «Ситуативної гри» |
|
|
|
|
|
|
3 |
Я допомагав (ла) членам своєї групи |
|
|
|
|
|
|
V. Домашнє завдання
Складіть і запишіть висловлювання (7 – 8 речень) на тему «Моє рідне місто (село)», використавши в ньому два – три звертання та два – три вставні слова.