Узагальнення і систематизація знань із теми "Звертання. Вставні слова"

Про матеріал
Матеріал уроку має на меті узагальнити й систематизувати знання учнів про звертання, його види, про вставні слова, формувати вміння визначати звертання та вставні слова в реченнях, правильно інтонувати речення зі звертаннями, вставними словами, розрізняти звертання непоширені й поширені, вживати звертання в усному й писемному мовленні, розставляти розділові знаки у реченнях, ускладнених звертаннями і вставними словами; розвивати логічне мислення, усне й писемне мовлення, творчі вміння розширювати речення шляхом самостійного введення в них слів-звертань, вставних слів, конструювати речення зі звертаннями та вставними словами.
Перегляд файлу

ТЕМА. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ ІЗ ТЕМИ     «ЗВЕРТАННЯ. ВСТАВНІ СЛОВА»

МЕТА: узагальнити й систематизувати знання учнів про звертання, його види, про вставні слова, формувати вміння визначати звертання та вставні слова в реченнях, правильно інтонувати речення зі звертаннями, вставними словами, розрізняти звертання непоширені й поширені, вживати звертання в усному й писемному мовленні, розставляти розділові знаки у реченнях, ускладнених звертаннями і вставними словами; розвивати логічне мислення, усне й писемне мовлення, творчі вміння розширювати речення шляхом самостійного введення в них слів-звертань, вставних слів, конструювати речення; виховувати любов та бережне ставлення до природи.

Тип уроку: урок узагальнення і систематизація знань.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.

Інтерактивні методи і прийоми: «Асоціативний настрій», «Мікрофон», робота в групах, пунктуаційний практикум, «Експрес-диктант», гра «Конструктор», ситуативна гра, метод «Диво в решеті»,

І. Організаційний момент

 

  • Прийом «Асоціативний настрій»
  • Актуалізація суб’єктивного досвіду. Метод «Незакінчене речення»:

«Сьогодні я очікую від себе…, від учителя…, від однокласників…»

 

IІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку.

Мотивація навчальної діяльності.

Учитель.  Протягом уроку ми узагальнимо і систематизуємо знання про звертання, вставні слова та вживання розділових знаків при звертанні, вставних словах, сформуємо цілісну систему особистісних знань із теми, структуруємо вивчений теоретичний матеріал, удосконалимо пунктуаційні навички.

III. Опрацювання теми уроку.

  1. Екпрес-диктант

1. Слово або словосполучення слів, що називає того, до кого звертаються… (Звертання)

2. Звертання виражаємо іменником у формі… (Кличного відмінка)

3. Які займенники можуть вживатися при іменнику-звертанні … (Мій, наш)

4. В усному мовленні звертання виділяємо…(Паузами)

5. На письмі звертання виділяємо…(Комами)

6. Не бувають звертаннями і не входять до складу звертань займенники… (Ти, ви)

7. Слова, за допомогою яких виражають ставлення мовця до висловленого …(Вставні)

8. За будовою звертання бувають… (Поширені та непоширені)

9. Непоширене звертання виражене… (Одним словом)

10. Поширене  звертання виражене…(Кількома словами)

11. Після звертання, яке вимовляється окличною інтонацією, ставимо…  ( !)

12. На письмі вставні слова завжди виділяємо…(Комами)

Взаємоконтроль: учитель читає правильні відповіді, учні перевіряють. За кожну правильну відповідь – 1 бал.

 

  1. Ситуативна гра(робота в групах).

Розіграйте діалог. Використайте звертання та щонайменше два вставні слова (сполучення слів).

 

        І група. Чому не можна спалювати суху траву й листя?

 

ІІ група.  Що робити, якщо ви побачили на вулиці підозрілий або вибухонебезпечний предмет?

       

       ІІІ група. Чому потрібно надавати перевагу паперовим пакетам, а не пластиковим?

 

ІVгрупа. Як правильно перейти дорогу, якщо немає світлофора? 

 

  1. Гра «Конструктор». Скласти речення, які відповідали б даним схемам.

                 1. ВС, ….                                        2.  …, ВС, …

                 3. О!                                          4.  …, О.

  1. Пунктуаційний практикум. Списати, розставляючи розділові знаки.
  1. Співай же Десно в весняних просторах…(М.Рильський). 2.Вже почалось мабуть майбутнє(Ліна Костенко). 3. Отже почалися сільські весілля, думалося їй(Є.Гуцало). 4. Як я люблю тебе мій рідний краю!(Іван Франко). 5. Зоре моя вечірняя зійди над горою…(Т.Шевченко). 6. Ця байка вам в пригоді може стане(Л.Глібов)

 

  1. Метод «Диво в решеті»

Випишіть із речень у дві колонки: а) непоширені звертання; б) поширені звертання

  1. Дяка щирая тобі, ніченько-чарівниченько, що закрила ти моє личенько (Леся Українка). 2. Чую, земле, твоє дихання, розумію твій тихий сум (В.Симоненко). 3. Будь славен, день багатого врожаю, прозоре небо, підіймайся вище (А.Малишко). 4. Ох, пісне, чому, як той птах не летиш? (М.Рильський). 5. Всю кров тобі, Вітчизно, завжди готові ми віддати (В.Сосюра). 

 

  1. Вправа на встановлення відповідності. З’єднайте вставні слова з їхнім значенням.

 

Отже, до речі, таким чином                          Джерело повідомлення

 

На щастя, на жаль, як навмисне                    Упевненість, невпевненість

 

На мою думку, по-моєму, мовляв                  Указують на зв’язок думок

 

Звичайно, можливо, очевидно                        Виражають різні почуття

 

ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.

Заповніть картку самооцінки та оцінки роботи в групах

 

 

Самооцінка

Оцінка членів групи

Загальний бал

1

Я старанно виконував(ла) завдання

 

 

 

 

 

 

2

Я брав (ла) активну участь в обговоренні та виконанні «Ситуативної гри»

 

 

 

 

 

 

3

Я допомагав (ла) членам своєї групи

 

 

 

 

 

 

 

V. Домашнє завдання

Складіть і запишіть висловлювання (7 – 8 речень) на тему «Моє рідне місто (село)», використавши в ньому два – три звертання та два – три вставні слова.

docx
Додано
26 квітня 2023
Переглядів
462
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку