Узагальнення і систематизація знань з теми «Вектори у просторі»

Про матеріал
узагальнити та систематизувати знання, уміння і навички з теми «Вектори у просторі» повторити теоретичний матеріал, удосконалити вміння розв’язувати задачі з цієї теми методом поступового ускладнення; створити умови для формування вмінь і навичок учнів самостійно поглиблювати знання, застосовувати їх у практичній діяльності.
Перегляд файлу

Тема: Узагальнення і систематизація знань з теми «Вектори у просторі»

Мета:

навчальна: узагальнити та систематизувати знання, уміння і навички з теми  «Вектори у просторі»   повторити теоретичний матеріал, удосконалити вміння розв’язувати задачі з цієї теми методом поступового ускладнення;

 створити умови для формування вмінь і навичок учнів самостійно поглиблювати знання,  застосовувати їх у практичній діяльності.

розвиваюча: розвивати пізнавальну активність учнів;  логічне та аналітичне мислення,

виховна: сприяти самовихованню цілеспрямованості та відповідальності

 

Тип уроку: узагальнення і систематизація знань.

 

Хід уроку

І. .Організаційний етап.

   Вчитель: Шановні учні, я рада вас бачити на уроці. Бо сьогодні в нас не просто урок, а урок – конференція. Ми, сьогодні завершуємо тему, яка за  годинами маленька, але ця тема важлива в курсі вивчення математики.  Ви в наступному році  будете випускниками основної школи, попереду на вас чекає державна підсумкова атестація з математики. Вектори є в програмі зовнішнього незалежного оцінювання.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Ти визнана давно главою всіх наук –

Потрібна нам ти скрізь, завжди і всюди.

Без математики ми нині, як без рук.

З тобою з казки дійсність творять люди.

Освоївши тебе – рвемося у політ.

Створили вже розумні ми машини,

Штурмуємо космічний світ

І різних фактів визнаєм причини.

З тобою ми невпинно ростемо,

З тобою – підкоряємо природу.

Твої досягнення ми віддамо

На благо рідного народу.

      Математику завжди поважали. Доказом цього є величезна кількість висловів видатних людей про математику.

  1. Математика - це мова, на якій написана книга природи.                           Галілео Галілей
  2. У математиці є своя краса, як у живопису та поезії. М.Є. Жуковський
  3. Математика - цариця наук, арифметика - цариця математики.                                             К.Ф. Гаусс
  4. Математику вже за те любити варто, що вона розум до ладу приводить.  

                                      М.В.Ломоносов

  1. ..принципи геометрії є принципами всієї математики.  
     О. Хайям
  2. Алгебра — це лише писана геометрія, а геометрія — зображена алгебра. С. Жермен
  3. Геометрія є пізнання всього існуючого (IV ст. до н. е.).  Платон

У нас сьогодні  на уроці працюють три групи: історики, теоретики, практики.

III Практична частина

 Вчитель: Тож ми сьогодні на уроці продовжуємо роботу над темою «Вектори у просторі».( записують число, класна робота)

ТЕОРЕТИКИ

  Завдання.

1.Давайте з Вами спробуємо  пригадати правила з теми «Вектор в просторі»(Учні по черзі виходять до мультимедійної дошки  та виконують завдання за посиланням https://learningapps.org/22691931  Виграє група, яка відшукає більше слів .

2.  Кути між векторами https://learningapps.org/5943390  

(Один учень виконує завдання біля мультимедійної дошки за посиланням  інші учні можуть використати QR код та працювати  самостійно на випередження)

Вчитель: теорія без практики мертва і безплідна

Слово надається ІСТОРИКАМ

Історична довідка про вектори.

      «Термін «вектор» (від латинського vector -« несучий ») вперше з'явився в 1845 році в ірландського математика Вільяма Гамільтона (1805-1865) у працях з побудови числових систем. Поняття вектор виникає там, де доводиться мати справу з об'єктами, які характеризуються величиною і напрямком: наприклад, швидкість, сила, прискорення. Це поняття було охоче сприйняте багатьма математиками і фізиками. У сучасній математиці воно відіграє найважливішу роль. Вектори застосовуються в класичній механіці, квантовій фізиці, в математичній економіці та інших багатьох розділах природознавства і різних областях математики ».

 

 Зараз слово надається групі  «ПРАКТИКИ»

     Практики: Ми піготували    одну задачу, в якої вся тема.

Задача. Дано:    

Знайти:

  1. координати вектора
  2. модуль вектора 
  3. суму  векторів , різницю векторів 
  4. скалярний добуток векторів 
  5. косинус кута   між векторами  
  6. визначити вид трикутника АВС

 

  1.     Робота в групах

Одна голова добре, а дві ще краще.

Наступний етап нашої роботи – це робота в групах. У кожного з вас  на парті є завдання. 

Ф

І

З

И

К

А

(5;8;6)

(1;1;2)

5

19

(8;6;4)

Б

І

О

Л

О

Г

І

Я

(5;8;6)

(1;1)

5

19

(8;6;4)

Г

Р

А

Ф

І

К

А

(5;8;6)

(1;1)

5

19

(8;6;4)

Г

Е

Н

Е

Т

И

К

А

(5;8;6)

(1;1;2)

5

19

(8;6;4)

Завдання для групи

 

 

 

 

 

 

 

 

      У кожному завданні зашифровано наука, в якій використовуються вектори. Вам потрібно розставити букви у правильному порядку і з’ясувати, що це за наука. Таблиця є ключем до розв’язування. Треба розв’язати завдання, знайти в таблиці відповідь і записати букву, що відповідає даному завданню.

 

Завдання для груп

  1.     Знайдіть суму векторів (4;3;2) і (1;5;4);
  2.     Знайдіть координати вектора , якщо А(1;3;4), В(2;4;6);
  3.     Знайдіть довжину вектора (3;4;0)
  4.     Знайдіть скалярний добуток векторів (4;3;0) і (1;5;0);
  5.     Знайдіть координати вектора k, якщо (4;3;2) , k=2
  6.     Знайдіть скалярний добуток векторів і , якщо , .

             Взаємооцінювання груп.

 

Презентація про застосування векторів.

 

Застосування векторів у фізиці :

       У фізиці вектор – це величина, яка характеризується чисельним значенням і напрямком. Зустрічається чимало важливих величин, які є векторами (сила, положення, швидкість, прискорення, імпульс, напруженість електричного та магнітного полів). Їх можна протиставити іншим величинам, таким, як об'єм, тиск, температура і щільність, які можна описати звичайним числом, його називаю «скаляр».                             

       Векторний запис використовується при роботі з величинами, які можна описати повністю за допомогою звичайних чисел.

Застосування векторів у біології :

Вектор – це організм, клітина, вірус, плазміни або інший біологічний об’єкт, що несе потенційно активний елемент, який не проявляє активності під час перебування у фазі вектора, але може розмножуватись разом з вектором. Залежно від галузі, термін може мати більш специфічне значення. У епідеміології вектор – організм, що сам не викликає хворобу, але який розповсюджує інфекцію.

 Застосування векторів у біології та генній інженерії

Вектор - транспортний засіб для передачі генетичного матеріалу в клітину. Вірусний вектор – вірус, який був змінений для трансдукції генетичного матеріалу в клітину, наприклад для генної терапії. Плазмідний  вектор  також може використовуватися для доставляння штучного фрагменту ДНК.

Український орнамент у векторі :

Векторі фоти з українськими національними орнаментами в стилі національної вишивки хрестиком, а також імітація візерунків на скатертинах та рушниках, виконаному в національному українському стилі. Ще векторні фони використовуються при вишиванні рушників, скатертин, хустинок.

Використовуються також векторні фони в дизайнерській справі :

Зображення глобусів у векторному фоні, вогняні елементи у векторному форматі.

Використання векторів у комп’ютерних технологіях :

Є так звана комп’ютерна графіка – побудова зображень за допомогою векторів, тобто функцій, які дозволяють обчислити положення точки на екрані чи папері. Сукупність таких векторів називається векторна графіка.

 

 

  1. Підсумок уроку

Наскільки я бачу ми впорались з завданням. Давайте проаналізуємо нашу роботу на уроці. Отже :

Інтерактивна вправа «Не хочу хвалитися, але я »

-         Найкраще засвоїв…

-         Добре знаю, добре вмію …

-         Вмію розв’язувати, знаходити…

-         Над якими питаннями потрібно ще попрацювати ?

 

  1. Домашня робота. Підготуватися   до контрольної роботи. Створити комп’ютерну презентацію до теми «Вектори». 

 

 

                  Використанна література :

  1. Істер О.С. Математика : (алгебра і початки аналізу та геометрія, рівень стандарту) : підруч. для 10-го кл. закл. заг. серед. освіти / О.С. Істер. — Київ : Генеза, 2018. — 324 с. :
  2. Інструктивно-методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу та викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2022/2023 навчальному році.
  3. http://matematuka.inf.ua/new_10_klas/kozura_m10_tem-k-rob/rozd_mg10_1.html
  4. http://matematuka.inf.ua/perioduka2/bibliot_osnova_18/b-ka_188/b_osnova_188.html
  5. Навчальна програма з математики (рівень стандарту) для 10-11 класів загальноосвітніх шкіл, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки № 1407 від 23 жовтня 2017 року

 

 

 

 

docx
До підручника
Геометрія (профільний рівень) 10 клас (Бевз В.Г., Бевз Г.П., Владімірова Н.Г., Владіміров В.М.)
Додано
25 серпня 2023
Переглядів
601
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку