Тема: Узагальнення та систематизація вивченого про прислівник
Мета: узагальнити знання учнів про прислівник, а саме про розряди прислівників за значенням, морфологічні ознаки прислівника, орфограми, пов’язані з правописом прислівників; розвивати вміння використовувати прислівники у мовленні та розрізняти їх серед інших частин мови, працювати в парі; виховувати поважне ставлення до праці
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації вивченого.
Хід уроку
День, коли ви нічого для себе не засвоїли, не зрозуміли, пройшов дарма. Я бажаю вам, щоб сьогоднішній урок не пройшов безслідно.
Хто багато робив, той багато знає
Народна мудрість
І. 1. Оголошення теми, мети (сл.. №1)
- А як ви вважаєте, про що ми говоритимемо сьогодні на уроці, що повинні засвоїти?
2. Цілепокладання (Сл.№2) Я оцінюю себе.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Відтворення теоретичних відомостей про прислівник. Гра «Відірви пелюстку»)
( Перед початком роботи учні на полях зошита ставлять бал, який відповідає, на їхню думку, рівню знань з теми на початку уроку, далі шляхом взаємооцінювання чи самооцінювання учні виставляють бал за кожне виконане завдання, а також ставлять підсумковий бал, який відповідає рівню знань на кінець уроку)
ІІІ. Узагальнення та систематизація вивченого
Тестування
А. рід, число, відмінок;
Б. час, спосіб;
В. відмінок, число;
Г. незмінність
2. Прислівник змінюється… (Сл. №4)
А. за числами, родами, відмінками;
Б. не змінюється;
В. за відмінками та числами.
3. У якому рядку не від усіх прислівників можна утворити ступені порівняння: (Сл.. № 5)
А. гарно, корисно, весело, завзято;
Б. рішуче, багато, щойно, далеко;
В. глибоко, рано, швидко, легко;
Г. дорого, голосно, важко, зручно.
4. Синтаксична роль прислівника у реченні: (Сл. №6)
А. виступає переважно другорядними членами речення;
Б. виступає переважно головними членами речення;
В. не є членом речення.
5. У якому рядку всі прислівники пишуться з нн? (Сл. №7)
А. гума..о, актив..о, безупи..о, со..о;
Б. відмі..о, стара..о, несказа..о, щоде..о:
В. негада..о, самовідда..о, нездола..о, дореч..о,
Г. багря..о, не поруш..о, невтом..о, невпи..о.
6. Які прислівники можуть мати ступені порівняння? (Сл. № 8)
А. на –а(-я) утворені від Р.в. з прийменниками від, до, з, за;
Б. на –о,-е, утворені від якісних прикметників;
В. будь-який прислівник на –и,-і,-у.
7. У якому рядку всі слова – прислівники? (Сл. №9).
А) Повільно, вільний, по-друге, щодня;
Б) ліворуч, тепло, десь, щось;
В) довго, пізненько, легше, здуру.
8. Прислівники вгорі, там, вниз, звідти за значенням належать до групи, що означає: (Сл. №10).
А) спосіб дії;
Б) місце дії;
В) час дії.
Обмінялися зошитами. Перевіряємо правильні відповіді (Сл. №11).
1.Г; 2.Б; 3.Б; 4. А; 5.Б; 6.Б., 7. В; 8.Б. За кожну правильну відповідь – 2 бала. Підрахували, поставили оцінку.
Завдання:
Із поданих прислів’їв виписати прислівники і утворити ступені порівняння. (Сл.№ 12)
(Взаємоперевірка. За кожне правильно написане слово 1 бал.)
Перевіряємо завдання (Сл. №13)
Рано –раніше, ще раніше, найраніше, щонайраніше.
Довго – довше, ще довше, найдовше, щонайдовше, найбільш довго.
Сміло – сміліше, ще сміліше, найсміліше, щонайсміліше, найбільш сміло.
Чесно – чесніше, ще чесніше, найчесніше, щонайчесніше, найбільш чесно.
(Самоперевірка – за всі правильно записані ступені порівняння 12 б (1 слово 3 бала) Поставили собі оцінку в зошит. )
Завдання:
Самодиктант. Записати 12 прислівників: по 3 прислівника до кожного з завдань: (Сл. № 14)
(Взаємоперевірка. За кожне правильно написане слово 1 бал.)
Фізкультхвилинка: (Сл. № 15)
1. Якщо це дієслово, то руки вперед;
2. Якщо дієприкметник, то руки вверх;
3. якщо дієприслівник, руки опустили;
4. якщо прислівник, то плескаємо в долоні;
5. якщо інша частина мови, то сідаємо на місце.
Зроблений, робити, швидко, виконане, підсумовуючи, заночую, почасти, навпроти, закривши, виконуючий, ідучи, глибшати, назавжди, праця.
Завдання. (Сл. № 16) Кросворд. Замінити фразеологізми прислівниками.
По горизонталі:
По вертикалі:
(Перевірили За кожну правильну відповідь 1 бал)
Хто отримав високий бал, ще раз довів правильність прислів’я: Хто багато робив, той багато знає. Адже праця завжди допомагає людині заслужити повагу інших, отримати плоди.
Завдання (Максимальна кількість балів - 2)
Прослухайте притчу, і під час прослуховування, запишіть прислівники, які зустрінуться у тексті.
Дві сохи
У кузні відремонтували дві сохи. Вони виглядали однаково. Одна з них залишилася стояти в кутку сараю. Її життя було легше, ніж життя іншої сохи, яку селянин наступного ранку завантажив на віз і повіз на поле. Там вона стала гарною, блискучою. Коли обидві сохи знову зустрілися в сараї, вони з подивом подивилися одна на одну. Соха, яку не використовували, була покрита іржею. Із заздрістю вона дивилася на блискучу подругу:
Які прислівники зустрілися у тексті?
Домашнє завдання. (Сл. 17) Напишіть твір на тему «Саме завдяки праці людина стає Людиною»
Оцінювання.
А зараз складіть оцінки за тестування, за утворені ступені порівняння прислівників, за самодиктант і кросворд, розділіть число, що у вас вийшло на 4 та додайте бали за останнє завдання. Таким чином, ви отримали оцінку за урок. А тепер порівняйте, чи співпадає ця оцінка з тією, що ви ставили собі на початку уроку.
Підбиття підсумків.
Закінчи речення(Сл. 18)
1. Для мене найскладнішим завданням сьогодні було…
2. Я з’ясував, що треба ще попрацювати над…
3. Я отримав за урок оцінку високого рівня, тому…
1