Лінгвістичні ігри для 7 класу
Ведучий І. 9 листопада ми відзначаємо День української писемності та мови.
Ведучий ІІ. «Найбільше й найдорожче добро в кожного народу – це його мова, ота схованка його духу, його багата скарбниця», – писав український письменник Панас Мирний.
Ведучий І. А видатному педагогу В.О.Сухомлинському належать такі слова: «Мова – то цілюще народне джерело. І хто не припаде до нього вустами, той сам всихає від справи».
Ведучий І. Тож припадімо до живлющого джерела, відчуймо його життєдайну силу, торкнімося серцем до краси рідного слова.
Ведучий ІІ. Ми пропонуємо вам взяти участь у лінгвістичних іграх – показати свої знання мови, виявити свою кмітливість.
Ведучий І. Ви вже влаштувались так, щоб мати можливість групами обговорювати отримані завдання, тепер слухайте уважно.
Ведучий ІІ. Справа в тому, що до нашого приміщення залетіла вреднюча оса й сховалась. Вам треба її знайти й вигнати. Я пишу на дошці слово, в якому сховалась оса, і читаю підказку-віршик. Ви повинні відгадати слово.
На траві ще іскрилась роса,
Як на луг прилетіла оса,
Задзвеніла завзято вона –
Й похилилась трава запашна. (роса)
|
о |
с |
а |
Хутенько до лісу оса полетіла,
Та тільки і тут не сиділа без діла,
На мить лише землі доторкнулись і враз
Увись деревиною стрімко знялась. (сосна)
|
о |
с |
|
а |
Націливсь браконьєр у лося,
Оса по носі його – бай!
І все щасливо обійшлося,
Бо замість «бай» почулась «клац»! (осічка)
о |
с |
|
|
|
а |
Вже в оси і крильця притомились,
До Дніпра дороги не близькі.
Тож вона в річку перетворилась
І понеслась собі між лозняків. (Ворскла)
|
о |
|
с |
|
|
а |
А то оса на квітку сіла.
А квітка дивною була:
Вона б осу, напевне, з’їла –
Напівживою та втекла. (росичка)
|
о |
с |
|
|
|
а |
Оса в кімнаті? Там же немовлятко!
То й що? Не бійтесь, мами, за дитя.
Моя оса для нього – перша хатка.
Ви також з неї вийшли у життя. (колиска)
|
о |
|
|
с |
|
а |
Оса живе у багатьох словах.
Я б далі шифрувала, та якби не втома.
Та ще якби не ліг на душу страх.
Що й так від ос у вас уже …(оскома)
о |
с |
|
|
|
а |
Підсумки конкурсу.
Ведучий ІІ. Ну що ж, осу ви прогнали, але вона вам залишила літеру О. Тож ви зараз потренуєте пам'ять, згадуючи слова на цю букву. Називайте слова по черзі. Якщо зупинилися – виходите з гри. Бал заробить група що останньою назвала слово.
Конкурс «Слова на букву О»
Ведучий І. Пропоную пограти в таку гру – одна команда називає слово, інша – слово, що закінчується на останню букву.
Конкурс «Слово за словом»
Ведучий ІІ. Наступна гра дуже схожа на попередню. Тільки тепер ви будете називати імена.
Гра «Імена»
Ведучий І. Ви всі любите своїх мам. Хочу побачити, чи вмієте ви пестливо називати своїх матусь. По черзі, як і в попередній грі, додавайте пестливі суфікси до слова «мама»
Гра «Пестливі слова»
Ведучий ІІ. А чи вмієте ви придумувати рими до слів? Чи ви знаєте, що таке рима? Ось приклад: я говорю слово квіти, рими до нього – віти, діти, сидіти. Зрозуміло? Починаємо. Я говорю слово, а ви риму. Представник якої команди першим підніме руку, та й відповідає.
Весна
Поле
Сонце
Школа
Гра «Упіймай риму»
Ведучий І. А зараз пропоную гру під назвою «Драбина»
Побачимо. Хто з вас знає най довше слово на букву А. але починати слід від найменшого. Наприклад, з буквою Я: я, як. Ява. Яків і так далі.
Гра «Драбина»
Ведучий ІІ А тепер спробуйте допомогти кішці дібратись до мишки. Змінюючи кожного разу у слові по букві: Кішка - кашка і так далі.
Гра «Кішка-мишка»
Ведучий І . Ще один конкурс – «Чиє речення останнє». Групи по черзі говорять по реченню, щоб вийшло оповідання на тему «Чарівна осінь». Хто скаже останнє речення, той вийде переможцем.
Гра «Чиє речення останнє»
Ведучий ІІ Можна продовжувати ще ігри. Але, на жаль, час наш вичерпано. Тож подивимось на ваші результати й визначимо переможців. А переможцями стала група… Вітаємо вас.
Ведучий І. Ми дуже раді, що ви любите рідну мову, знаєте чимало, але вважаємо, що знання ці слід примножувати постійно. Бо рідну мову людина вчить усе своє життя.
Ведучий ІІ . Це ж до нас звернені слова В.М. Сосюри:
Любіть Україну у сні й наяву,
Вишневу свою Україну,
Красу її, вічно живу і нову,
І мову її солов’їну.
І я гадаю, що вас ці слова не залишили байдужими.