Конспект уроку з української мови (8 клас)
Учитель: Симчіч Інна Аліківна
Тема: «Узагальнення та систематизація знань з теми «Вставні слова, словосполучення, речення»
Мета:
Навчальна: узагальнити та систематизувати здобуті учнями знання про вставні слова, словосполучення, речення; поглибити відомості про розділові знаки при них; удосконалювати вміння правильно визначати та складати речення зі вставними та співзвучними словами; вчити учнів аналізувати мовний матеріал.
Розвивльна: розширити і систематизувати знання учнів про вставні слова, словосполучення, речення, закріпити навички вживання їх у мовленні; розвивати творчі вміння редагування, моделювання, конструювання синтаксичних конструкцій зі вставними словами, словосполученнями, реченнями; розвивати спостережливість, уважність, кмітливість, креативність, уміння працювати самостійно та в команді як важливі елементи розумової діяльності людини.
Виховна: виховувати культуру мовлення учнів, шанобливе ставлення до українських символів, оберегів, любов до рідного краю, формувати життєві компетентності в учнів, викликати бажання вивчати українську мову.
Міжпредметні зв’язки: українська література, музичне та образотворче мистецтво.
Форми роботи: усна гра «Зайве слово», індивідуально – пошукова робота, методи «Мозковий штурм», «Мікрофон», діалогічне мовлення, робота з підручником, біля дошки, вибірковий переказ, редагування речень, тестові завдання, складання «Сенкану», робота в команді.
Тип уроку: систематизація та узагальнення знань.
Вид уроку: урок – аукціон.
Обладнання: підручник, малюнки – лоти із зображенням українських символів - оберегів, магнітофон, комп’ютер, індивідуальні картки, таблиця «Вставні слова», картки з тестовими завданнями.
Структура уроку з хронометражем
І. Організаційний момент (1 хв.)
ІІ. Оголошення теми та мети уроку, забезпечення емоційної готовності учнів, мотивація начальної діяльності школярів (3 хв.)
III. Перевірка домашнього завдання:
(візитна картка команд: назва, девіз, емблема) (3 хв.)
IV. Актуалізація опорних знань учнів:
V. Підсумок уроку (5 хв.)
VI. Рефлексивно – оцінювальний етап (6 хв.)
VІІ. Домашнє завдання (1 хв.)
Хід уроку
І. Організаційний момент.
- Доброго дня, діти! Запишіть, будь ласка, у робочому зошиті дату та тему сьогоднішнього уроку.
ІІ. Оголошення теми та мети уроку, забезпечення емоційної готовності учнів, мотивація начальної діяльності школярів.
Учитель:
Сьогодні незвичайний урок – урок – аукціон, на якому ви зможете придбати твори мистецтва – малюнки – лоти - із зображенням символів України. За більшу кількість правильних відповідей завдання команда отримає один малюнок – лот. Команда, яка більше отримає малюнків - лотів – стане переможцем і отримає приз!
III. Перевірка домашнього завдання.
Було запропоновано клас об’єднати у дві команди, кожна з яких обирає капітана, назву, девіз та емблему (тематика - символи України). Мої помічники, члени журі, будуть уважно слідкувати за роботою команд, справедливо оцінюватимуть і в кінці уроку - аукціону оголосять команду переможців.
Тож починаймо.
Візитні картки команд:
Команда № 1: «Українці».
Девіз: «Перешкод не бійся ані трохи, за собою український край веди».
Емблема:
Команда № 2: «Калина».
Девіз: «Без верби і калини – нема України!»
Емблема:
Слово вчителя.
(Члени команд по черзі називають).
До нас дійшли свідчення про те, що кожне слов’янське плем’я, родина і навіть окрема людина, мали свої обереги, які були охоронцями від хвороб, неврожаю, звіра, негоди.
Люди вірили: якщо ти взяв оберіг, то сміливо вирушай і в далеку дорогу, і на полювання. Він вселяв віру в свої сили, заспокоював, робив людину впевненішою в собі, своїх силах при зустрічі з бідою.
Образи хреста, коня, птаха, символи сонця, землі, води зображували на рушниках, одязі, на дверях хати. За обереги вважали ті речі, що оточували людей у побуті.
Як ви бачите, на столі, застеленому українським рушником, теж знаходяться символи нашого народу: коровай, сопілка, калина, барвінок, роботи з петриківським розписом, віночки, писанки, квіти соняшника, рушник, тому хочу поставити вам проблемне питання, на яке в кінці уроку ви повинні дати відповідь:
IV. Актуалізація опорних знань учнів:
Малюнок – лот № 1. «Рушник».
Тихо звучить пісня «Рушничок».
Учитель.
Щоб отримати цей лот, ви повинні із почутої інформації на слух почути вставні слова. Визначити, до якої групи вони належать і пояснити розділові знаки при них.
Рушник у хаті. Давній наш звичай. Не було, здається, жодної в Україні оселі, котрої не прикрашали б рушниками. З рушником ушановували появу немовляти в родині, з ним виряджали в дорогу рідних, зустрічали гостей, проводжали людину в останню путь, ним прикривали хліб на столі.
Відповіді дітей: (вставне слово «здається», вказує на невпевненість, в середині речення виділяється комвами з обох сторін).
- Ввести слово «здається» в речення.
Відповіді дітей…
Малюнок - лот № 2. «Вінок».
Тихо звучить пісня «Віночок»
Слово вчителя.
В Україні дівчата плетуть віночки та й прикрашають ними себе, кожного року додаючи нову квітку – символ. Скільки років дівчинці, стільки й квітів повинно бути у віночку.
А ще створив і зберіг народ для поколінь красиві обрядові пісні, пов’язані з плетінням вінків. До речі, вінок – це передусім оберіг від «поганого ока», від усіляких негараздів. Отакий він, традиційний віночок.
Відповіді дітей…
Учитель.
Щоб отримати малюнок – лот «Вінок», один учень із команди повинен зробити біля дошки письмовий синтаксичний розбір речення зі вставним словом або звертанням.
З іншими членами команди ми проводимо метод «Мозковий штурм». Команда, у якої буде більше правильних відповідей, стане переможцем. Журі, увага!
Метод «Мозковий штурм»
(інтонація і значення, якого вони набувають у реченні)
(у розмовно-побутовому)
Учитель здійснює перевірку синтаксичних розборів речень зі вставними слова та звертанням, а школярі записують речення своїх команд у робочі зошити.
Малюнок – лот № 3 «Хліб».
Тихо звучить пісня «Хліб та сіль».
Слово вчителя.
Однією з найбільших святинь нашого народу є хліб. Нелегко вирощується хліб. Засмаглий на вітрах, обмитий дощами, вистражданий у весняних заморозках. Хліб дарує нам радість, щастя, силу.
Раніше в Україні щодня пекли житній хліб. Замішували його на заквасці, місили в дерев’яній діжі. Випікання хліба мало свої правила і було, по суті, цілим обрядом. Хліб у кожній хаті обов’язково лежав на столі. Їжею і окрасою був хліб на різних святах та обрядах. І тепер жодне весілля не обходиться без короваю. Із хлібом ідуть на родини, поминальний обід. Обрядовим є хліб і в новорічні свята. З хлібом йшли оглядати поле, сіяти, жати. Із хлібом – сіллю ми нині зустрічаємо і проводжаємо гостей.
Учитель.
Щоб придбати малюнок – лот «Хліб», треба знайти зайве слово у рядку.
Усна гра «Зайве слово».
(Команди отримують картки, в яких треба визначите групу вставних слів і знайти зайве слово).
1 команда
Нівроку, чого доброго, на жаль, здається, як на зло, на щастя.
(різні почуття людини, оцінка повідомлюваних фактів).
2 команда
Нарешті, по - перше, між іншим, зокрема, за висловом, отже.
(послідовність викладу думок та їх зв’язок).
Відповіді учнів…
Відредагуйте речення:
1 команда:
О – ой ти, мій котик. (Ой ти, мій котику). Андрюшка, відкрий очі – вже ранок . (Андрійку, розплющ очі – вже ранок). Ох ти ж, моя куколка. (Ох ти ж, моя лялечко).
2 команда:
Пробач мене, дедушка, умоляю. (Пробач мені, дідусю, благаю). Шофер, притормозіть, будь ласка. (Шофере, пригальмуйте, будь ласка). Петелька, йди сюди. (Петре, йди – но сюди).
Відповіді учнів...
Малюнок – лот № 4 «Барвінок».
Тихо звучить пісня «Барвінок».
Робота в зошиті.
Вибірковий переказ
(Текст звучить у магнітофонному записі. Учні записують
почуті вставні слова, словосполучення, речення в робочі
зошити.
Учень однієї команди починає переказувати текст, а інші учасники по черзі продовжують його переказ).
Барвінок
Хрещатий барвінок на Україні – символ вічності. Назва «барвінок» означає «перемога». Що ж переможного вбачали люди у цій скромній, з синіми квіточками, рослині – вічнозеленій окрасі наших гаїв, садів?
У ній прихована могутня цілюща сила перемагати тяжкі недуги. За це українці подарували барвінкові свою любов.
По краях городу росли у бабусі кущі барвінку. Здавалось, що він і взимку зеленіє, бо коли танули сніги, то на світ пробивалось його цупке зелене листя, не змучене холодом, не скалічене морозом. А коли повітря ставало по – материнськи лагідним, то барвінок зацвітав так, наче небо бризнуло на землю живою блакиттю.
Про барвінок в Україні складено багато легенд.
Робота в зошиті. Усний переказ тексту учнями.
Робота з підручником.
Заболотний, В.В. Заболотний О.В.. Українська мова (8 клас). Київ «Генеза», 2016 рік.
Вправа № 308 на сторінці 139.
Команда № 1. Варіант А.
(Напишіть лист другові (подрузі), використовуючи вставні слова на жаль, на думку (когось), до речі, звичайно та ін.
Команда № 2. Варіант Б. (Напишіть доповідь на довільну тему, використовуючи вставні слова по – перше, по – друге, наприклад, в усякому разі, таким чином та ін.
Тихо звучить лірична мелодія. Релакація.
Учитель перевіряє виконані завдання.
Слово вчителя.
Одна мудра людина сказала: «Творчість – то хвилини щастя!». Давайте спробуємо бути щасливими на хвилях творчості.
Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків. Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків.
1. Перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник).
2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметника).
3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно це дієслова).
4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
5. Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.
Наприклад:
Життя
Багатостороннє, бурхливе
Виховує, розвиває, навчає
Дає змогу реалізувати себе
Мистецтво.
Учитель. Творча робота. Скласти сенкан.
1 команда: «Символи – обереги».
2 команда: «Вставні слова».
Коментування сенканів.
V. Підсумок уроку.
Виконати тестові завдання і прокоментувати відповіді.
Команда № 1.
1.Укажіть речення, в яких вставні слова виражають послідовність викладу думок, зв'язок їх між собою:
А) Тільки, на жаль, качка вже почала старіти, і не всяка їжа йде на здоров’я;
Б) А Федько, справді, щось надзвичайне виробляв на річці;
В) Отже, лелека переламав крило, а тому й не зумів одлетіти до вирію наприкінці серпня.
2. Укажіть речення, в якому правильно розставлені розділові знаки (окремі розділові знаки опущено):
А) Ніколи, звичайно ж не було на цьому військовому судні закоханої пари;
Б) Аж тоді Климко зрозумів, що цей солдат, який, очевидно, був чехом, боїться партизанів;
В) А капітан виявляється, не тільки останнім покидає палубу корабля, він останнім покидає й домівку.
3.Укажіть речення зі вставними словами (окремі розділові знаки опущено):
А) У променях вечірнього сонця сніг здається рожевим;
Б) Здається ми з вами десь зустрічалися;
В) Здається вічністю буття маленька мить.
4.Укажіть речення із звертаннями:
А) Учора син прийшов з-під Берестечка;
Б) Молюся нашій Пресвятій Покрові;
В) Сину мій Тимоше, то ж був не наказ.
5.Укажіть речення з поширеним звертанням (окремі розділові знаки опущено):
А) Припливайте до колиски лебеді як мрії;
Б) Я не тебе люблю, о ні, моя хистка лілеє;
В) Братове той кого ми хотіли покарати за шкоду, називається Кротом.
6.Укажіть речення з непоширеним звертання (окремі розділові знаки опущено):
А) Зласкався доле над моїм народом;
Б) Прости мені моя правдива мати душі моєї синій чистовід;
В) Тебе б я слухала довіку куме мій.
Команда № 2.
1.Укажіть речення, в якому вигук відділяється від звертання комою (окремі розділові знаки опущено):
А) Не раз уві сні являється мені, о люба, образ твій, такий чудовий;
Б) Ой не світи місяченьку, не світи нікому;
В) Гей джуро, глянь! Та їх там ціла сотня!
2.Укажіть речення, в якому правильно виділено звертання:
А) Привітай же, моя ненько моя Україно, моїх діток нерозумних, як свою дитину;
Б) Ой ти, дівчино, з горіха зерня, чом твоє серденько – колюча терня;
В) Розкажи ж тепер Степане, про свою недолю.
3.Укажіть речення, в якому вставні слова виражають впевненість або невпевненість у повідомленні:
А) А я, правду кажучи, як не голодний, люблю поміркувати з ким-небудь у парі;
Б) А там, дивись, яєчко знайшов у гнізді – теж моє;
В) Чи, може, в цьому якраз і є сила людини, її дар, може, без цього не знала б вона виходу ні в небо, ні в океан і ніколи нічого не відкрила б.
4.Укажіть речення,в яких вставні слова виражають послідовність викладу думок, зв'язок їх між собою:
А) А деякі найдрібніші пташата, виявляється, перелітають море, влаштувавшись верхи на журавлях;
Б) І знову все стихло, здавалося, навіки;
В) Отже, населення княжої та гетьманської України широко користувалося дорогоцінним матеріалом для свого одягу.
5.Укажіть речення, в якому правильно розставлені розділові знаки (окремі розділові знаки опущено):
А) Та ще можливо, кіммерійський крук сідає коню булатному на круп;
Б) Ви там торгуйте на великім торзі, а я, мабуть, в цю річку заверну;
В) Велика осіння тиша огортала їх і здається, була в спромозі заворожити їхні очі.
6. Укажіть речення зі вставними словами (окремі розділові знаки опущено):
А) Я раніше, коли села ще не ще не знав, теж бувало заморював черв’ячка;
Б) Тут не раз мені сумно бувало;
В) Ми з батьком тут бувало рибалили.
VI. Рефлексивно – оцінювальний етап.
Заключне слово вчителя.
Ми сьогодні продуктивно попрацювали на уроці.
Пропоную послухати вірші у виконанні учнів.
Українські обереги
Там, де місто й гамору багато,
Де нема пташиних голосів,
Хочеться в сільську маленьку хату,
До старих, як вічність, образів.
Хай шумить метелиця, як вепра,
Хай стежки засипле снігопад –
Дивна святість рідного вертепу
Збереже у час різдвяних свят.
А коли розквітне Україна,
І прийде Великдень, як завжди,
Будуть дзвони церкви й крашанки.
Влітку перший хліб буде, як свято,
Теж пахучий. Також оберіг.
І старенька, наче вічність, хата
Усміхнеться шибками до всіх.
Рушники, напевне, часом шиті,
Крапелька свяченої води,
І, неначе з золота відлиті,
Вічні українські образи.
Оля Стасюк
***
Коли ти плекаєш слово,
Мов струна воно бринить,
Калиново, барвінково
Рідна мова пломенить
Коли мовиш, як належить —
Слово чисте, як роса…
І від тебе, безперечно, теж залежить
Мови рідної краса.
Дмитро Білоус
Пропоную згадати проблемне питання уроку: Чи знадобляться вам знання про вставні слова, словосполучення, речення та символи – обереги у вашому подальшому житті?
Метод «Уявний мікрофон» (відповіді учнів)
Учитель. Час надати слово членам журі, які не тільки оголосять команду переможців, а й вручать приз та поділяться власними емоціями, нададуть корисні поради щодо уроку.
Оцінювання учнів.
Враховуються:
відповіді учнів протягом уроку;
робота учнів на уроці в зошиті (вчитель проходить по класу і продивляється запис).
Оцінки озвучуються і виставляються в щоденник.
VІІ. Домашнє завдання:
обов’язкове: опрацювати параграф № 30, виконати письмово вправу № 309. Повторити відомості про вставні слова, словосполучення, речення, підготуватися до тестової контрольної роботи;
за бажанням: написати есе на тему: «Символи та обереги українського народу».