Узагальнення вивченого про дієслово
Мета: узагальнити і систематизувати вивчені учнями відомості про дієслово, його граматичні й морфологічні ознаки, лексичне значення, правопис, синтаксичну роль; формувати в учнів навички практичного застосування теоретичних знань, правильного використання в усному й писемному мовленні; сприяти розвиткові логічного мислення учнів. Виховувати в учнів любов до рідної мови, гордість за її милозвучність та багатство
Тип уроку: узагальнення та систематизація вивченого
Обладнання: епіграф уроку, написаний на дошці,карточки.
Узагальнення вивченого про дієслово
Мета: узагальнити і систематизувати вивчені учнями відомості про дієслово, його граматичні й морфологічні ознаки, лексичне значення, правопис, синтаксичну роль; формувати в учнів навички практичного застосування теоретичних знань, правильного використання в усному й писемному мовленні; сприяти розвиткові логічного мислення учнів. Виховувати в учнів любов до рідної мови, гордість за її милозвучність та багатство
Тип уроку: узагальнення та систематизація вивченого
Обладнання: епіграф уроку, написаний на дошці,карточки.
Епіграф:
Ну, що б, здавалося, слова...
Слова та голос – більш нічого.
А серце б’ється – ожива,
Як їх почує!...
Т.Шевченко
Хід уроку
І. Організаційно-вступна частина уроку.
Сьогодні у нас незвичайний урок. Ви переконаєтеся у багатстві нашої мови,різноманітності відтінків,станете своєрідними майстрами слова.
Мова... Слово... Здавна люди розуміли велику їхню силу, тісний генетичний зв’язок з людиною. Недаремно ж і Тарас Шевченко писав:
Ну, що б, здавалося, слова...
Слова та голос – більш нічого.
А серце б’ється – ожива,
Як їх почує!...
Його слова стануть епіграфом нашого уроку. Адже рідне слово відкриває красу світу, змушує захоплюватися, дивуватися, милуватися. Воно викликає різні емоції, будить фантазію, розвиває уяву.
Діти,який розділ ми вивчаємо?Що таке морфологія ?Яку частину мови ми вивчаємо?
Актуалізація опорних знань.
Подумайте і скажіть, які дії можна відтворити за допомогою слова?
(Окрилити, образити, вселити віру, розсердити, утішити, розвеселити, ранити, засмутити, допомогти, розрадити, навчити, творити, зненавидіти, ощасливити)
Як бачимо, «слово – це найтонший різець, здатний доторкнутися до найніжнішої рисочки людського характеру. Вміти користуватися ним, - як писав В.Сухомлинський, - велике мистецтво. Словом можна створити красу душі, а можна й спотворити її. Тож оволодівайте словом так, щоб з-під наших рук виходила тільки краса».
ІІІ. Повідомлення теми, мети завдань уроку.
Мотивація навчальної діяльності
- А тепер у зошитах запишіть тему уроку «Узагальнення вивченого про дієслово» . Отже, вправа«Теоретичні заморочки»(усно)
! Завдання: ознайомившись із теоретичним матеріалом, ви повинні виправити помилки або доповнити, якщо це необхідно.
(1. Самостійна незмінна частина мови – самостійна змінна частина мови;
(2. Доконаний вид;
(3. Неперехідні дієслова;
(4. Наказовий;
. (5 . – уть, ють;
(6. – ать, ять;
(7. Інші члени речення.
Запитання:
1) Чому ця форма дієслова називається неозначеною?
2) На які запитання відповідають дієслова доконаного і недоконаного виду?
3) Що означають дієслова дійсного, умовного і наказового способів?
4) Як визначити дієвідміну дієслів?
-
Вам на домашнє завдання було :
І – написати міні-усмішку, яка складалася б тільки з дієслів.
ІІ – за поданим початком і кінцівкою дописати основну частину тексту, використовуючи різні форми дієслів.
Можливі відповіді учнів:
І. Моя яблунька
Побачив. Зрадів. Купив. Приніс. Викопав. Посадив. Полив. Доглядаю. Чекаю. Зацвіла. Милуюся. Достигли. Пригощаю.
ІІ. Світанок на морі
Світає... Раннє сонечко повільно показується з-за високої гори.
Небо немов палає у вогні, переливається від рожевого до червоного кольору. Хмари пливуть у голубій височині, мов білосніжні лебеді. Сходить сонечко, прокидається море. Це велике таїнство не кожен може побачити й відчути. Море ніжно й лагідно хлюпається. Сонечко голубить прозорі хвилі... Так і хочеться швидше пірнути і пливти-пливти, доки вистачить сил.
.... Спасибі тобі, море, за голубі хвилі, ласкаве сонечко, п’янке повітря, ніжну засмагу. Я люблю тебе, море!
Вправа 1(зошит)
“Способи дієслів”
!Завдання: запишіть у першу колонку дієслова дійсного способу, у другу – умовного, у третю – наказового.
Осипається, сказала б, звіряє, працюйте, нехай скаже, організуй, бриніла б, ріжте, агітуйте, падає, трудиться, дістань, остерегла б, катає.
Дійсний:осипається,звіряє,падає,трудиться,катає.
Умовний:сказала б,бриніла б,остерегла б.
Наказовий:працюйте,нехай скаже,організуй,ріжте,агітуйте,дістань.
Вправа 2
“Видова пара”(карточки)
Завдання: до поданого слова підібрати слово іншого виду, утворивши видову пару.
Промовляти----------------------промовити;
Описати----------------------------описувати;
Розмовляти---------------------- порозмовляти;
Оберігати------------------------- оберегти;
Списувати------------------------ списати;
Штовхнути ----------------------штовхати.
- Діти, пригадайте, які ви знаєте форми дієслова? Ця вправа пов’язана із формами.
Вправа № 3 з лінгвістичним ключем
!Завдання: виписати безособові дієслова. Якщо правильно випишете слова, то з других букв отримаєте ключове слово.(на дошці написано)
Одягає, малює, смеркає, працює, оглядає, хочеться, рухається, обманює, світає, допомагає, вітає, замело.. (МОВА)
- Ключове слово МОВА відкриває поетичну хвилинку.
На домашнє завдання вам було вивчити поезії, або уривки з поезій про мову та рідне слово.
Вправа № 4 (карточки)
“Зайве”слово”
!Завдання: у кожному рядку знайдіть “зайве” слово. Якими критеріями ви користувалися?
1.Мити, пити, жити, сохнути, везти, кричати.
2.В’янути, перемагати, іти, обнімати,робити.
3.Держати, вчити, ходити, бігти, спати.
4.Сідати, гуркотіти, бачити, горіти, вчити, сидіти.
- Вправа №5
«Лови помилку!»
Знайдіть і виправте помилки в правописі слів
Читаєшь, пишеш, мудруєшь, любиш, намагаєшся, роздивляєшся, переконуєш, дивуєш, дивиця, збирається, не добачати, непрожити, сказавби,некричи ,неславити,не здужати,ненавиджу,не зчулася,допомоглиб,робивби,навчают,пишаются,просицця,навчаєш,пишаєсся,свитицця.
Вправа № 6
“Морфологічний розбір. Виправ помилки та допиши…”(карточка)
(У поданому морфологічному розборі слова «забуває» виправити допущені помилки і зробити морфологічний розбір слова «має»).
Мово рідна, слово рідне,
Хто вас забуває,
Той у грудях не серденько,
Тільки камінь має.
С.Воробкевич
Забуває – дієсл., забувати, док.вид (недок.вид), перех. (неперех.), дійсн. сп., теп.час, 2 ос. (3 ос.), одн., ІІ дієв. (І дієв.), присудок.
Має - ?
Вправа № 7(карточки)
Зробити синтаксичний розбір речень..
Нічне небо густо вкрите зорями.
Осіннє сонце позолотило листя на деревах.
М.Рильський в одному з віршів писав: «Як парость виноградної лози, плекайте мову. Пильно й ненастанно політь бур’ян. Чистіша від сльози вона хай буде...». Давайте й ми спробуємо «виполоти бур’ян», виправивши лексичні помилки у словосполученнях та реченнях. Тому наступна
Вправа“Я редактор”(дошка) (усно)
!Завдання: виправити лексичні помилки, редагуючи речення або словосполучення.
1. Я лишаю вас слова. - Я позбавляю вас слова.
2. Приймати участь у міроприємствах. - Брати участь у заходах.
3. Ми прийняли всі міри. - Ми вжили всіх заходів.
4. Лід тронувся. - Крига скресла.
5. Я рахую, що ... - Я вважаю, що…
- Ми повторили і теоретичні питання, і закріпили наші знання на практиці. А тепер останнє завдання – тести.(усно)
V. Підсумки уроку.
Українська мова – безмежний океан слів. Сьогодні ми повторили тільки незначну його частину - дієслова. Закріпили на практиці теоретичні знання про дієслово .
Оцінювання.
Я думаю, що з сьогоднішнього уроку ви зрозуміли , що слово має велику силу, бо воно – «крила ластівки, вона їх не відчуває, але без них не може злетіти» (Ю.Мушкетик).
Друзі. Летить невпинно час ,
І сторінки історія все пише.
Можливо, там згадають і про нас,
І кожний ,впевнена ,свій слід залишить.
Навчаючись ,духовно ви зростіть ,
Нехай лише на благо діє слово.
У пам яті найкраще збережіть
І в серці материнську – рідну мову.
Пісня .
VІІ. Домашнє завдання.Підготуватись до контрольної роботи за темою «Дієслово».
1