1
Узагальнення вивченого про звертання
Яковлєва О.С., Богодухівський колегіум № 2
Богодухівської районної ради.
Харківська область, Україна
Тема. Узагальнення вивченого про звертання
Мета. Поглибити й узагальнити знання учнів про звертання, поширені та непоширені звертання; ознайомити з особливостями їх використання в різних стилях і жанрах; закріпити навички вживання розділових знаків при звертаннях; розвивати усне й писемне мовлення, творчу уяву; формувати мовну, мовленнєву, діяльнісну й соціокультурну компетентності, ввічливість, культуру спілкування, любов до рідної мови.
Обладнання: підручники, презентація, картки із завданнями, коровай, дідух, «Веретенце»
Хід уроку
І. Гармонізація простору
(Звучить пісня Ніни Матвієнко «Квітка душа» ).
II. Мотивація навчальної діяльності учнів.
(Учитель бере коровай)
- Зерна вродили чудовії,
Час запросити до столу їх.
Зерна на Дідусі— наші знання—
Їх щиро віддала нам мова.
Нумо, зберемо мерщій врожаї,
Сподіваюсь, до роботи готові ви всі!
(Учителі розрізають коровай )
(«Перевертень». На дідусі— зашифроване у складах слово «звертання»)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- А скажіть, діти, чи любите ви щось вигадувати? Тож я запрошую вас до колективної творчості, бо ми сьогодні укладемо енциклопедію мовознавства.
- А зараз поділіться знахідкою і скажіть, яке слово зашифроване на картках жовтого кольору? (прикріплюємо на дошці на магніти).
- Отож , ключове слово і є складовою теми нашої книги знань. Запишіть її в зошити.
- Кожна книга має зміст. Тож і наша енциклопедія не виняток.
Зміст
ІV. Сенсорно-моторний етап
1. Казка-навіювання
- А зараз заплющіть оченята, вмостіться зручненько, розслабтесь і подумки відправтесь до вашого улюбленого куточка, де ви відчуваєте себе спокійними, де ви щасливі. Ви бачите ледь помітну стежину. Вона запрошує вас до чудової країни «Синтаксису». Сміливо і легко ідіть уперед. Вас зустрічає золоте пщеничне поле. Воно шелестить і нашіптує вам: «Звертання — називає того, до кого звертаються. Звертання не є членом речення. Має форму кличного відмінка. «Петрику», «Дмитрику», «Катрусю», «Максиме», «Лізо», «Оксано», «Богдане». Звертання буває непоширене і поширене». Йдемо далі. Ви щасливі, задоволені. Відчуйте запахи, які вас оточують. Тепло, співають пташки: «Звертання — називає того, до кого звертаються. Звертання не є членом речення. Має форму кличного відмінка. «Петрику», «Дмитрику», «Катрусю», «Максиме», «Лізо», «Оксано», «Богдане». Звертання буває непоширене і поширене».
Простуємо далі стежкою, розгортаємо гаряче, шорстке, повне колосся. Ноги наші плутаються у густій траві, волосся розчісує теплий, ніжний вітерець. О диво! Бачимо квіточку. Яка вона гарна. Ви стоїте зачаровані і не можете відвести від квітки очей. Це – король українських полів – червоний мак . Який чудовий аромат він має! У його чорній серединці –звертання — називає того, до кого звертаються. Звертання не є членом речення. Має форму кличного відмінка. І усі пелюсточки маку всіяні звертаннями: «Петрику», «Дмитрику», «Катрусю», «Максиме», «Лізо», «Оксано», «Богдане». А на зелених листочках маку — звертання непоширене і поширене.
Квітка дуже ніжна і радісна. Вона киває вам голівонькою. Попрощайтеся й ви з нею. Подякуйте маку за те, що він дав можливість відчути такі приємні емоції. А зараз час повертатися до класу. Відчуйте ступні ніг, руки. Поверніть голівку. Розплющіть очі, посміхніться один одному.
V.Символьний етап
1. Перевірка дослідницької роботи.
- Поділіться враженнями про те, що ви відчули під час подорожі. Які запахи? Звуки?
- Кожна дитяча енциклопедія ілюстрована. Прикрасимо нашу й ми.
Тож намалюйте побачене.
- А тепер порівняйте з образоном.
Малюнки на бокову дошку чіпляють учні і відповідають на запитання.
Питання до учнів.
- Що ж ви, діти, запам’ятали, мандруючи країною «Морфологія»? Про що йшла мова ? (Про відмінки, кличний відмінок, звертання).
- А що було написано на …?
- І яке завдання стоїть перед кличним відмінком, звертанням? (Кликати)
- Для того, щоб ви ще раз відчули духмяний запах польових квітів і золотого колосся, посмакуйте короваєм з української пшениці, якою багаті наші українські поля (поставити на парти тарілі з короваєм).
2. Бесіда за питаннями
- Сьогодні, діти, як ви вже помітили, ми з вами будемо працювати у групах. У кожного з вас є картка з укр. символом чи оберегом, називатися яким ви будете протягом уроку. Ознайомтеся з ними. («Коровай», «Лялька-мотанка», «Верба», «Калина», «Рушник», «Вінок») Від чого вони оберігають? Тож будьте уважними й доброзичливими співробітниками.
- А зараз сторінка «Ігрова». Погуляємо у гру «Веретенце». Нагадую умови гри: поки лунає музика, ви передаєте з рук у руки картку-веретенце, на якій записані запитання з теми. На кому музика зупиняється, той і відповідає. Почали.
- Що називається звертанням?
- Які назви мають форму кличного відмінка в українській мові? (Імена: Оксано, Маріє, Миколо; Появи, людей: батьку, сусіде; назви тварин: вовчику, котику; назви явищ природи: гаю, земле)
- Чи виступає звертання членом речення?
- Які розділові знаки ставляться при звертанні?
- Чи розподіляються звертання на поширені і непоширені?
- Дуже гарно погралися. А яка група дала більше правильних відповідей?
VІ. Логічний етап
1. - А тепер співставимо ваші відповіді з теоретичним матеріалом.
Подивіться на екран. Прочитаймо кожна група по реченню. Доберіть приклад з блакитної картки. «Рушнички» озвучте.
Звертання - це слово або словосполучення, що називає того, до кого (або до чого) звертаються ( (адресата мовлення).
Україно, ти для мене диво. (В. Симоненко).
Звертання не є членом речення.
Звертання найчастіше виражається іменником у формі кличного відмінка. Рідше - іншими частинами мови.
Моя Вітчизно дорога, яка в тобі горить снага. (А. Малишко).
За складом звертання може бути непоширеним (складається з одного слова) і поширеним (має залежні слова).
Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема. (В. Сосюра).
В усному мовленні звертання виділяється паузою, а на письмі — комою або комами. Якщо звертання вимовляється з окличною інтонацією, після нього ставимо знак оклику.
Мій любий краю! Всі пісні мені лише тобою і дані. (Л. Полтава).
- Добре, діти, ми повторили теоретичні відомості з теми.
(робота у групах)
Рости, міцній, моя Вітчизно, во ім’я щастя на землі! (В. Сосюра).
Слово, моя ти єдиная зброє, ми не повинні загинуть обоє (Леся Українка).
Ясні зорі, тихі води - то земля твоя, мій сину.
- А тепер, «Калини», пересядьте в інші групи. Звіртеся з тими учнями. Перевіримо колективно. Записати 3-тє реч на дошці.
- Скажіть, а чи є якась відмінність між цими реченнями? У чому вона полягає? Як звертання виділяється на письмі? А чи є звертання членом речення?
- Отже, занесемо до енциклопедії цю інформацію .
3. - Наступна сторінка «Пісенна». Послухайте українські пісні різних жанрів і запишіть у зошити звертання, які ви почули. (Звучать пісні).
- А тепер, «Ляльки-мотанки», пересядьте в інші групи. Звіртеся з тими учнями. Перевіримо колективно. (дівчино, зелена діброво, котику сіренький, хлопці, Галю, Галю молодая).
- Доведіть, що це — звертання.
- Які розумні у мене п’ятикласники. І не біда, що хтось не зміг занести свої знання на сторінку енциклопедії.
Хвилинка відпочинку.
Гра «Знайди мене!» (Діти грають у піжмурки зі звертанням).
4.Вибірковий диктант.
- А зараз прошу допомогти мені наших помічників укладача «Вербичок» ( по реченню діти диктують).
Прослухайте речення. Випишіть поширені звертання.
1. Повій, вітре тихесенький, з-за синього моря та принеси в Україну козацькую волю! (О. Кониський).
2. Мир і любов, Україно, неси, сяй для планети, як сонце краси.
(І. Гончар).
3. Вкраїно дорога, я із твоїх долонь зійшла у білий світ. (Л. Забашта).
4. Вечірнє сонце, дякую за день! (Л. Костенко).
5. Сонце! Я тобі вдячний. (М. Коцюбинський).
- Звіримося з дошкою. Отже, як бачимо з прикладів, звертання може бути поширеним і непоширеним. А чи помітив хтось, з якою інтонацією читали «Вербички» ці речення?
5. Інтерактивне навчання: прийом «Пошук».
- Які розумники й розумниці сьогодні зібралися тут. Але чи всі вміють правильно вживати звертання? Що для цього треба зробити? А що означає кличний відмінок?
(На слайді 7) Поставити іменники у Кл.в. й записати у три колонки:
- із закінченням –е, -є;- із закінченням -у,-ю ; - із закінченням -о.
Сестриця, чайка, Україна, Уляна, вчитель, патріот, Андрій, дядько, Марина, нація. (на білих картках)
- А тепер, «Короваї», пересядьте в інші групи. Звіртеся з тими учнями, чи є в них звертання з різними закінченнями. Перевіримо колективно.
- Отже, записуємо до енциклопедії інформацію про те, що звертання може мати різне закінчення.
6. - А зараз сторінка «Казкова». Такі ж дітки, як і ви, надіслали нам казковий матеріал для нашої енциклопедії, але вони не знають так добре звертання, як ви, тому нам самим доведеться відгадати, до кого ж звертаються казкові герої.
- Доповніть речення звертаннями до персонажів українських народних казок (на слайдах). Допоможуть вам у цьому ілюстрації. Усно.
1) - ... , чи ти пила, чи ти їла?
- Ні, ..., не пила й не їла: бігла через місточок та вхопила кленовий листочок, бігла через гребельку та вхопила води крапельку. (Кізонько)
2) -... , несе мене лиска по каменю - мосту на своєму хвосту. (Котику)
3) - ...., приплинь, приплинь до бережка! Дам я тобі їсти й пити (Івасику, Івасику)
4) -.... , візьміть мене на крилята та понесіть до батенька. (Гуси-лебедята)
5) - Мерзни, мерзни, .../ Ловись, ... , велика та все велика!
- Красиву сторінку ми з вами створили.
VІІ. Лінгвістичний етап
1. Вправа «Пальчики»
2. Прочитати прислів’я і приказки. Списати, уставляючи в них слова-звертання.
1. Слухай багато, а говори мало.
2. Шануй старих — молоді тебе колись пошанують.
3. Так треба жити, щоб нікому зла не чинити.
– Шановні діти, керуйтеся цими правилами у житті.
3. Творча робота
– Ось ми і створили енциклопедію мовознавства. Про що вона? Правильно. А тепер, щоб зацікавити інших діток нашою книгою, складіть їй рекламу з використанням звертань.
– Прочитають рекламу «Віночки».
– Які талановиті діти. Справжні бізнесмени!
VІІI. Рефлексія
– Звертання щире, душевне, щедре –
Василю, Павле, Іване, Петре!
І так сердечно, і так ласкаво –
Наталю, Лесю, а чи Любаво!
А найсвятіше душа приємне –
моя Вкраїно, кохана земле,
ти, сивий Дніпре, і ти, Дунаю, —
миліших серцю звертань не знаю.
– Найбагатші в Україні родинні та інтимні звертання. Вони передають усю задушевність, сердечність та красу спілкування. Наприклад, до матері в Україні зверталися такими словами: рідна мати, люба матінко, сива ластівко тощо.
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
- Діти, поділіться враженнями від роботи. Чи сподобалась вона вам? А що ви запишете у висновках до нашої енциклопедії?
Оцінювання знань учнів.
Сходинки знань
- Як же ви, діти, оцінили свою роботу. У кого третя сходинка? А кому ще треба попрацювати над звертаннями?
ІX. Домашнє завдання
- Оберіть домашнє завдання відповідно до результатів оцінювання своєї діяльності на «сходинках знань»:
1. Третя сходинка – творче завдання (казка «Звертання»)
2. Друга сходинка –попрацювати з образоном, виконати вправу 171
3. Перша сходинка – запрошую на індивідуальну консультацію!