Узагальнення вивченого про звертання

Про матеріал
Тема. Узагальнення вивченого про звертання Мета. Поглибити й узагальнити знання учнів про звертання, поширені та непоширені звертання; ознайомити з особливостями їх використання в різних стилях і жанрах; закріпи¬ти навички вживання розділових знаків при звер¬таннях; розвивати усне й писемне мовлення, творчу уяву; формувати мовну, мовленнєву, діяльнісну й соціокультурну компетентності, ввічливість, культуру спілкуван¬ня, любов до рідної мови. Обладнання: підручники, презентація, картки із завданнями, коровай, дідух, «Веретенце»
Перегляд файлу

1

 

Узагальнення вивченого про звертання

 

                                                     Яковлєва О.С., Богодухівський колегіум № 2

Богодухівської районної ради.

Харківська область, Україна                                                       

 

 

 

 

Тема. Узагальнення вивченого про звертання

Мета. Поглибити й узагальнити знання учнів про звертання, поширені та непоширені звертання; ознайомити з особливостями їх використання в різних стилях і жанрах; закріпи­ти навички вживання розділових знаків при звер­таннях; розвивати усне й писемне мовлення, творчу уяву; формувати  мовну, мовленнєву, діяльнісну й соціокультурну компетентності, ввічливість, культуру спілкуван­ня,  любов до рідної мови.

Обладнання: підручники, презентація, картки із завданнями, коровай, дідух, «Веретенце»

Хід уроку

І. Гармонізація простору

(Звучить пісня Ніни Матвієнко «Квітка душа» ). 

  •                   Дорогі діти й шановні гості! Рада вітати вас у світлиці українського слова.  Нашу  зустріч ми не випадково по­чали піснею відомої української співачки Ніни Матвієнко, у якій вона бажає усім нам здоров’я, щастя, віри й сил. І нехай на нашому уроці панує атмосфера доброзичливості, пізнання та успіху.

II. Мотивація навчальної діяльності учнів.

читель бере коровай)

-  Зерна вродили чудовії,

Час запросити до столу їх.

Зерна на Дідусінаші знання

Їх щиро віддала нам мова.

Нумо, зберемо мерщій врожаї,

Сподіваюсь, до роботи готові ви всі!

(Учителі розрізають коровай )

(«Перевертень». На дідусі зашифроване у складах слово «звертання»)

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

- А  скажіть, діти,  чи любите ви щось вигадувати? Тож я запрошую вас до колективної творчості, бо ми сьогодні укладемо енциклопедію мовознавства.      

- А зараз поділіться знахідкою і скажіть, яке  слово  зашифроване на картках жовтого кольору? (прикріплюємо на дошці на магніти).

- Отож , ключове слово і є складовою теми нашої книги знань. Запишіть її в зошити.

- Кожна книга має зміст.  Тож і наша енциклопедія  не виняток.

 

Зміст 

  1. Слово від укладачів
  2. У країні «Морфології»
  3. Гра «Веретенце».
  4. Сторінка «Теоретична»
  5. Українські обереги.
  6. Сторінка « Пісенна»
  7. Сторінка «Поетична»
  8. Сторінка « Пошукова»
  9. Українські народні казки
  10. Сторінка « Творча»
  11. Висновки

ІV.  Сенсорно-моторний етап

1. Казка-навіювання

- А зараз заплющіть оченята, вмостіться зручненько, розслабтесь і подумки відправтесь до вашого улюбленого куточка, де ви відчуваєте себе спокійними, де ви щасливі. Ви бачите ледь помітну стежину. Вона запрошує вас до чудової  країни «Синтаксису». Сміливо і легко ідіть уперед. Вас зустрічає  золоте пщеничне поле. Воно шелестить і нашіптує вам: «Звертання — називає того, до кого звертаються. Звертання не є членом речення.  Має форму кличного відмінка. «Петрику», «Дмитрику», «Катрусю», «Максиме», «Лізо», «Оксано», «Богдане». Звертання буває непоширене і  поширене».  Йдемо далі. Ви щасливі, задоволені. Відчуйте запахи, які вас оточують. Тепло, співають пташки: «Звертання — називає того, до кого звертаються. Звертання не є членом речення.  Має форму кличного відмінка. «Петрику», «Дмитрику», «Катрусю», «Максиме», «Лізо», «Оксано», «Богдане». Звертання буває непоширене і  поширене».  

Простуємо далі стежкою, розгортаємо гаряче, шорстке, повне колосся. Ноги наші плутаються у густій траві, волосся розчісує теплий, ніжний вітерець. О диво!   Бачимо квіточку. Яка вона гарна. Ви стоїте зачаровані і не можете відвести від квітки очей. Це – король українських полів – червоний мак . Який чудовий аромат він має!  У його чорній серединці –звертання — називає того, до кого звертаються. Звертання не є членом речення.  Має форму кличного відмінка. І усі пелюсточки маку всіяні звертаннями:  «Петрику», «Дмитрику», «Катрусю», «Максиме», «Лізо», «Оксано», «Богдане». А на зелених листочках маку —  звертання непоширене і  поширене.

  Квітка дуже ніжна і радісна. Вона киває вам голівонькою. Попрощайтеся й ви з нею. Подякуйте маку за те, що він дав можливість відчути такі приємні емоції. А зараз час повертатися до класу. Відчуйте ступні ніг, руки. Поверніть голівку. Розплющіть очі, посміхніться один одному.

V.Символьний етап   

1. Перевірка дослідницької роботи.

- Поділіться враженнями про те, що ви відчули під час подорожі. Які запахи? Звуки?

- Кожна дитяча енциклопедія ілюстрована. Прикрасимо нашу й ми.

Тож  намалюйте побачене.

- А тепер порівняйте з  образоном.

Малюнки на бокову дошку чіпляють учні і відповідають на запитання.

Питання до учнів.

- Що ж ви, діти, запам’ятали, мандруючи країною «Морфологія»? Про що йшла мова ? (Про відмінки, кличний відмінок, звертання).

- А що було написано на …?

- І яке завдання стоїть перед кличним відмінком, звертанням? (Кликати)

- Для того, щоб ви ще раз відчули духмяний запах польових квітів і золотого колосся, посмакуйте короваєм з української пшениці, якою багаті наші українські поля (поставити на парти тарілі з короваєм).

2. Бесіда за питаннями

- Сьогодні, діти, як ви вже помітили,  ми з вами будемо працювати  у групах.  У кожного з вас є картка з укр. символом чи оберегом, називатися яким ви будете протягом уроку. Ознайомтеся з ними. («Коровай», «Лялька-мотанка», «Верба», «Калина», «Рушник», «Вінок») Від чого вони оберігають? Тож будьте уважними й доброзичливими співробітниками.

- А зараз сторінка «Ігрова».  Погуляємо у гру «Веретенце». Нагадую умови гри: поки лунає музика, ви передаєте з рук у руки картку-веретенце, на якій записані запитання з теми. На кому музика зупиняється, той і відповідає. Почали.

- Що називається звертанням?

- Які назви мають форму кличного відмінка в українській мові? (Імена: Оксано, Маріє, Миколо; Появи, людей: батьку, сусіде; назви тварин: вовчику, котику; назви явищ природи: гаю, земле)

- Чи виступає звертання членом речення?

- Які розділові знаки ставляться при звертанні?

- Чи розподіляються звертання на поширені і непоширені?

- Дуже гарно погралися. А яка група дала більше правильних відповідей?

VІ. Логічний етап

1. -  А тепер співставимо ваші відповіді з теоретич­ним матеріалом.

Подивіться на екран. Прочитаймо кожна група по реченню. Доберіть приклад з блакитної картки.  «Рушнички» озвучте.

 Звертання - це слово або словосполучення, що  називає того, до кого (або до чого) звертаються ( (адресата мовлення).

Україно, ти для мене диво. (В. Симоненко).

Звертання не є членом речення.

Звертання найчастіше виражається іменником  у формі кличного відмінка. Рідше - іншими частинами мови.

Моя Вітчизно дорога, яка в тобі горить снага. (А. Малишко).

 За складом звертання може бути непоширеним (складається з одного слова) і поширеним (має  залежні слова).

Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема. (В. Сосюра).

В усному мовленні звертання виділяється пау­зою, а на письмі комою або комами. Якщо звер­тання вимовляється з окличною інтонацією, після нього ставимо знак оклику.

Мій любий краю! Всі пісні мені лише тобою і дані. (Л. Полтава).

- Добре, діти,  ми повторили теоретичні відомості з теми.

  1.                    –  Продовжуємо укладати енциклопедію мовознавства.  Скажіть, а чи можна використовувати під час вивчення теми з мови поезію укр. письменників. Як? У кожної групи на парті жовта картка. Прочитайте речення. Спишіть їх, визначте, якими частинами мови може виражатися звертання, зробіть синтаксичний розбір 3-го реч. (4 хв)

(робота у групах)

Рости, міцній, моя Вітчизно, во ім’я щастя на землі! (В. Сосюра).

Слово, моя ти єдиная зброє, ми не повинні загинуть обоє (Леся Українка).

 Ясні зорі, тихі води - то земля твоя, мій сину.

-   А тепер, «Калини», пересядьте в інші групи. Звіртеся з тими учнями. Перевіримо колективно. Записати 3-тє реч на дошці.

 - Скажіть, а чи є якась відмінність між цими реченнями? У чому вона полягає? Як звертання виділяється на письмі? А чи є звертання членом речення?

- Отже, занесемо до  енциклопедії  цю інформацію .

3. - Наступна сторінка «Пісенна». Послухайте українські пісні різних жанрів і за­пишіть у зошити звертання, які ви почули. (Зву­чать пісні).

- А тепер, «Ляльки-мотанки», пересядьте в інші групи. Звіртеся з тими учнями. Перевіримо колективно. (дівчино, зелена діброво, котику сіренький, хлопці, Галю, Галю молодая).

- Доведіть, що це звертання.

- Які розумні у мене п’ятикласники. І не біда, що хтось не зміг занести свої знання на сторінку енциклопедії.

 Хвилинка відпочинку.

Гра «Знайди мене!» (Діти грають у піжмурки зі звертанням).

4.Вибірковий диктант.

- А зараз прошу допомогти мені  наших помічників укладача «Вербичок» ( по реченню діти диктують).

Прослухайте речення. Випишіть поширені  звертання.

1. Повій, вітре тихесенький, з-за синього моря та принеси в Україну козацькую волю! (О. Кониський).

2. Мир і любов, Україно, неси, сяй для планети, як сонце краси.

 (І. Гончар).

3. Вкраїно дорога, я із твоїх долонь зійшла у білий світ. (Л. Забашта).

4. Вечірнє сонце, дякую за день! (Л. Костенко).

 5. Сонце! Я тобі вдячний. (М. Коцюбинський).

- Звіримося з дошкою. Отже, як бачимо з прикладів, звертання може бути поширеним і непоширеним. А чи помітив хтось, з якою інтонацією читали «Вербички» ці речення?

5. Інтерактивне навчання: прийом «Пошук».

- Які розумники й розумниці сьогодні зібралися тут. Але чи всі вміють правильно вживати звертання? Що для цього треба зробити? А що означає кличний відмінок?

(На слайді 7) Поставити іменники у Кл.в. й записати у три колонки:

- із закінченням –е, -є;- із закінченням -у,-ю ; - із закінченням -о.

Сестриця, чайка, Україна, Уляна, вчитель, патріот, Андрій,  дядько,  Марина, нація. (на білих картках)

-  А тепер, «Короваї»,  пересядьте в інші групи. Звіртеся з тими учнями, чи є в них звертання з різними закінченнями. Перевіримо колективно.

- Отже, записуємо до енциклопедії інформацію про те, що звертання може мати різне закінчення.

6. - А зараз сторінка «Казкова». Такі ж дітки, як і ви, надіслали нам казковий матеріал для нашої  енциклопедії, але вони  не знають так добре звертання, як ви, тому нам самим доведеться відгадати, до кого ж звертаються казкові герої.

- Доповніть речення звертаннями до персонажів  українських народних казок (на слайдах). Допоможуть вам у цьому ілюстрації. Усно.

1) - ... , чи ти пила, чи ти їла?

     - Ні, ...,  не пила й не їла: бігла через місточок та вхопила кленовий листочок, бігла через гребельку та вхопила води крапельку. (Кізонько)

2) -... , несе мене лиска по каменю - мос­ту на своєму хвосту. (Котику)

3) -  ...., приплинь, приплинь до бережка! Дам я тобі їсти й пити (Івасику, Івасику)

4) -.... , візьміть мене на крилята та понесіть до батень­ка. (Гуси-лебедята)       

5) - Мерзни, мерзни,  .../ Ловись,  ... , велика та все ве­лика!  

- Красиву сторінку ми з вами створили.

VІІ. Лінгвістичний етап

1. Вправа «Пальчики»

2. Прочитати прислів’я і приказки. Списати, уставляючи в них слова-звертання.

1. Слухай багато, а говори мало.

2. Шануй старих  молоді тебе колись пошану­ють.

3. Так треба жити, щоб нікому зла не чинити.

 Шановні діти, керуйтеся цими правилами у житті.

3. Творча робота

Ось  ми і створили енциклопедію мовознавства. Про що вона? Правильно. А тепер, щоб зацікавити інших діток нашою книгою, складіть їй рекламу з використанням звертань.

– Прочитають рекламу «Віночки».

  Які талановиті діти. Справжні бізнесмени!

VІІI. Рефлексія

– Звертання щире, душевне, щедре –

Василю, Павле, Іване, Петре!

І так сердечно, і так ласкаво –

Наталю, Лесю, а чи Любаво!

А найсвятіше душа приємне –

моя Вкраїно, кохана земле,

ти, сивий Дніпре, і ти, Дунаю,

 миліших серцю звертань не знаю.

– Найбагатші в Україні родинні та інтимні звер­тання. Вони передають усю задушевність, сердеч­ність та красу спілкування. Наприклад, до матері в Україні зверталися та­кими словами: рідна мати, люба матінко, сива ластівко тощо.

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

- Діти, поділіться враженнями від роботи. Чи сподо­балась вона вам? А що ви запишете у висновках до нашої енциклопедії?

Оцінювання знань учнів.

  •         Підпишіть свої картки. Оцініть свою роботу на уроці.

Сходинки знань

 

- Як же ви, діти, оцінили свою роботу. У кого третя сходинка? А кому ще треба попрацювати над звертаннями? 

ІX. Домашнє завдання

-  Оберіть домашнє завдання відповідно до результатів оцінювання своєї діяльності на «сходинках знань»:

1. Третя сходинка – творче завдання (казка «Звертання»)

2. Друга сходинка –попрацювати з образоном, виконати вправу 171

3. Перша сходинка – запрошую на індивідуальну консультацію! 

  •    Плідно ми сьогодні попрацювали. Чудова книга  та високі бали є гарним показником ваших знань.

 

doc
Додано
9 жовтня
Переглядів
17
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку