"Узагальнення вивченого з тем :Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія"» та «Лексикологія».

Про матеріал
Мета : систематизувати й узагальнити вивчене; вдосконалювати й розвивати вміння і навички , користуватися багатством української лексики;розвивати почуття колективізму, відповідальності за спільну справу, впевненості у свої сили;виховувати любов до рідної мови, свого народу, його традицій. Тип уроку : повторення й узагальнення вивченого ( урок – змагання )
Перегляд файлу

Тема : Узагальнення вивченого з тем  «Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія» та «Лексикологія».

Мета : систематизувати й узагальнити вивчене; вдосконалювати й розвивати вміння і навички , користуватися багатством української лексики;розвивати  почуття колективізму, відповідальності за спільну справу, впевненості у свої сили;виховувати любов до рідної мови, свого народу, його традицій.

Тип уроку : повторення й узагальнення вивченого ( урок – змагання )

                                                                                                     Девіз :

                                                                             Працюємо  дружно, плідно, сумлінно,

                                                                             Щоб вивчити рідну мову на ,, відмінно” !

                                                 ХІД   УРОКУ

 І  Організація  класу.

C:\Documents and Settings\Admin\Мои документы\Мои рисунки\school0105.jpg                                    Закінчилася перерва

                                    Продзвенів чаклун – дзвінок

                                    А тепер усі швиденько

                                    Налаштуймось на урок.

ІІ  Вступне  слово  вчителя. Повідомлення теми, мети і завдань уроку

                       Мої  юні  друзі !

                       Звертаюсь  сьогодні  до вас

                       Мовою  матері  вашої,

                       Народу нашого мовою !

                       На всі світи й віки ти озирнись,

                      Ти слово перше вимовив колись,

                      Де пісня мамина і пестила, і гріла,

                      Ввійшла життям у душу і у тіло,

                      Живила серце соком калиновим,

                      Дорогу слала листячком кленовим

                      Якщо з українською мовою

                      В тебе, друже, не все гаразд,

                      Не вважай її  примусовою,

                      Полюби, як весною ряст.

 Ми з вами вивчили розділи «Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія» та «Лексикологія». Сьогодні ми підіб’ємо підсумки, узагальнимо вивчене та перевіримо, як ви підготувались до контрольної роботи.

      Цей урок пройде в незвичайній формі – у формі змагання. Весь клас ділиться на дві команди, які будуть змагатися за звання кращих знавців мови.

1 Конкурс « Анаграма».

(Учням пропонуються слова, із яких потрібно утворити нові шляхом перекомбінування літер, складів і визначити , які це слова багатозначні чи однозначні. За кожну правильну відповідь учні отримують по 1 балові)

1 команді. Піон ( поні – однозн.), актор ( токар – однозн.), зірка ( різка – багатозн.),  сода ( осад – багатозн.), сокіл ( лісок – однозн.), банка ( кабан – багатозн.)

2 команді. Липа ( пила – багатозн.),салат ( атлас-багатозн.), осел ( село – багатозн.), дошка ( шкода – багатозн.), масло ( смола-багатозн.), насос ( сосна – багатозн.).

2. Конкурс « Біг з бар’єрами»

( Поставити наголос у наведених множинних іменниках. За  кожну правильну відповідь по 1 балові).

Лінощі, хрестини, пахощі, парфуми, солодощі, корні, походеньки, ліки, відвідини, сухоти.

3. Конкурс « Пастка».

( Учням потрібно знайти помилку в написанні слів з префіксами з- і с-.За  кожну правильну відповідь по 1 балові).

 Сфотографувати, схопити, зхибити, скошений, складати, зпоганити, сцідити, скотитися, зпиляти, сшитий, зпитати.

4 Конкурс  « Віднови і зашифруй  слово».

( Учням потрібно відновити  слова з транскрипції і зашифрувати  слова ( зробити фонетичний розбір). За  кожне правильно написане слово 1 бал.)

         1 команда – [табел']- табель, [модел']- модель, [кан'йон]- каньон, [ал'бом]- альбом, [м’іл’йард]- мільярд, [шчас'т'а]- щастя ;

         2команда– [портфел']- портфель, [батал'йон]- батальйон, [т'ін']- тінь, [жит ':а] - життя,[вс'уди]- всюди, [б’уджет]- бюджет;

         1 команда -  молотьба[молод'ба] , розказати [росказати], умиваєшся - [уми евайес':а].

         2 команда -  боротьба [бород'ба], розповідь [роспов’ід'], смієшся [с'м’ійес':а].

5 Конкурс «  Допоможи звуку, що заблукав».

(За  кожну правильну відповідь по 2 бали).

Дзвінкі приголосні [б], [д], [ с],[ ж], [ц ],[дж],[ч ], [г ].

Глухі приголосні  [т ], [ц ], [дз], [к ], [ш ], [ч ], [з ].

6. Конкурс « Знайди пару звуку»

(За  кожну правильну відповідь по 1 балові).

[з ]                                     [п ];

[б ]                                    [т ];

[дж ]                                 [с ];

[дз ]                                  [ч ];

[д ]                                    [ц ].                    

[ж]                                    [х ];

[г ]                                    [ш ];

 

7. Конкурс   «Мовний аукціон».

( За 3 хвилини учні мають дібрати чим найбільшу кількість синонімів до слів. За кожен придуманий синонім 1 бал).

Іти - …( прямувати, простувати, ступати, крокувати, бродити, блукати, снувати, брести, плентатися, плестися, сунути,чвалати, шкандибати, чимчикувати, поспішати, податися, рушати);

Говорити -( казати, мовити, розмовляти, балакати, гомоніти, базікати, варнякати, теревенити);

Завірюха -( метелиця, хуртовина, заметіль, віхола, завія, хурделиця, хуртеча, сніговій, буревій, буран).

8. Конкурс  капітанів.

( Кожен капітан повинен записати імена своїх учасників  за алфавітом. Кожна правильна відповідь 1 бал).

Фізкультхвилинка.

    Напишіть» у повітрі очима  перший рядок алфавіту ( А, Б, В, Г, Г, Д ,Е,Э,Ж)

    «Напишіть» у повітрі головою другий рядок алфавіту(З, И, І, Ї, Й, К, Л,М)

    «Напишіть» у повітрі верхньою частиною тулуба (плечима) третій рядок алфавіту (Н, О, П, Р, С,Т,У,Ф)

    «Напишіть» у повітрі нижньою частиною тулуба (тазовою частиною) четвертий рядок алфавіту (Х, Ц, Ч, Ш, Щ , Ь,Ю,Я)

Робити вправи слід з максимальним повертанням частин тіла, плавно, без ривків і зайвого напруження, букви мають бути високими і великими.

 

9.  Конкурс « Цікаві букви та хитрі звуки».

(За  кожну правильну відповідь по 1 балові).

Виписати слова:

  1.     Ті, що мають більше звуків, ніж букв;
  2.     Ті, що мають більше букв, ніж звуків;
  3.     Ті, що мають однакову кількість букв і звуків.

Україна (1), єдність(3), дзеркало(2), духмяний(3), м’яч(1), їжа(1),день(2), історія(1), знає(1), дощ(1), цвях(3), люди(3), свято(3), сім’я(1), щодня(1), радіє(1),  близький(2), стоїть( 3),  мрія(1),  солов’ї(1), троє(1),сьомий(2),  якість(3), пюре(3).

10. Конкурс « Розпізнай слова»

Упізнайте слова з прямим і переносним значенням і запишіть.

(Одна команда записує слова з прямим значенням, інша — із переносним). За кожну правильну відповідь 1 бал.

Розпалити сварку — розпалити в печі

холодна вода — холодна людина

розбиті мрії — розбиті тарілки

спить ліс — спить людина

співає душа — співає дівчина

гострий ніж — гострий  язик

теплий день — теплий погляд

шепоче хлоп’я — шепоче трава

11. Конкурс « Скажи без затримки».

(До кожного слова потрібно дібрати антонім. За кожну правильну відповідь 1 бал.)

Білий(чорний), важкий(легкий), великий (малий),високий(низький),верхній (нижній), голосно (тихо), весело (сумно),сміятися (плакати), хвалити (лаяти), вітатися (прощатися), вставати (сідати), добро (зло), правда (брехня), мир (війна), холод (тепло), чистота (бруд),радість (горе), зустрічати(проводжати), хворіти (видужувати), день (ніч),товстий (тонкий).

12. Конкурс « Найкмітливіший».

Відгадати загадки.  Правильна відповідь 1 бал.

Нас лише ім’я єднає.

Все останнє розділяє.

Я не він, а він не я.

Ви ж назвіть наше ім’я. /омоніми/

 

Я на дереві гойдаюсь.

Я в конверті посилаюсь. /листок/

 

Я – оцінка у змаганні, 

Брат мій – вечір танцювальний.

Хто нам, друзі, допоможе?

Хто розкрити зміст наш може? /бал/

 

13. Конкурс « Казкарик»

 

А тепер, пропоную Вам на хвилинку стати тими, хто створюють найчарівніший світ казок. Отже, спробуйте відновити казку, добираючи антоніми. За кожен дібраний антонім 1 бал.

 

Два брати жили на світі,   

Був один з них працьовитий,       

А другий — ледащий дуже.  

Слухай казку про них, друже. 

Той хоробрий і правдивий,

Той лінивий, полохливий,

Той розумний, той дурний,

Той великий, той малий

День і ніч брати сварились

І ніколи не мирились.

Все, що перший будував,

Другий миттю руйнував.

Хоч братии вже й помирились,

Після них слова лишились,

В мові ці слова живуть,

Їх антонімами звуть.

ІІІ. Підведення  підсумків. 

«Мікрофон»

  •     Що для вас було найцікавішим?
  •     Що для вас виявилося найскладнішим?
  •     Над чим, на вашу думку, варто ще попрацювати?

 

Оцініть свою роботу та роботу своєї групи (у кожного на парті – смайлики)

 

ПРАЦЮВАВ ВІДМІННО

ПРАЦЮВАВ ДОБРЕ

ПРАЦЮВАВ ПОСЕРЕДНЬО

МАЙЖЕ НЕ ПРАЦЮВАВ

 

ІV. Домашнє завдання:

  • Повторити теоретичний  матеріал підручника, стор 84-86 ПАР. 26

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Буду я навчатись мови золотої…
У трави-веснянки, у гори крутої,
В потічка веселого, що постане річкою,
В пагінця зеленого, що зросте смерічкою.
Буду я навчатись мови-блискавиці
В клекоті гарячім кованої криці,
В корневищі пружному ниви колоскової
В леготі шовковому пісні колискової.
Щоб людському щастю
дбанок свій надбати;
Щоб раділа з мене
Україна-мати…

Андрій Малишко

Мово рідна!
Колискова
Материнська ніжна мово!
Мово сили й простоти, –
Гей, яка ж прекрасна Ти!
Перше слово – крик любови,
Сміх і радість немовляти –
Неповторне слово “Мати” –
Про життя найперше слово…

Друге слово – гімн величний,
Грім звитяг і клекіт орлий, –
Звук “Вітчизни” неповторний
І простий, і предковічний…

Ну, а третє слово – “Мила” –
Буря крові, пісня рвійна
І така, як пах любистку,
І така, як мрійка мрійна…

Перейшов усі світи я –
Є прекрасних мов багато,
Але першою, як Мати,
Серед мов лиш ти є.
Ти велична і проста
Ти стара і вічно нова.
Ти могутня, рідна мово!
Мово – пісня колискова
Мово – матері уста.

Якщо з українською мовою
В тебе, друже, не все гаразд,
Не вважай її примусовою,
Полюби, як весною ряст.
Примусова тим, хто цурається,
А хто любить, той легко вчить:
Все, як пишеться, в ній
вимовляється, –
Все, як пісня, у ній звучить.
І журлива вона, й піднесена,
тільки фальш для неї чужа.
В ній душа Шевченкова й Лесина,
І Франкова у ній душа.
Дорожи українською мовою,
Рідна мова – основа життя.
Хіба мати бува примусовою?
Непутящим бува дитя!

 

Колискова пісня, колискова –
то найперша материна мова.
Пахне вона м’ятою і цвітом,
чебрецевим і суничним літом.
Пахне молоком і споришами…
Скільки в ній ласкавості і шани,
скільки в ній тривожності людської,
і надій, і сивини гіркої…
Колискова пісня, колискова –
то солодка материна мова.

docx
Додав(-ла)
Валуєва Жанна
Додано
23 листопада 2023
Переглядів
542
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку