28 вересня о 18:00Вебінар: Формування навичок розв'язування задач із хімії засобами дистанційного навчання

Узагальнення й систематизація вивченого про пряму й непряму мову, діалог (на матеріалі творів Т. Шевченка)

Про матеріал
Матеріал уроку спрямований на узагальнення та систематизацію знань учнів про пряму мову, цитату, діалог; аналіз мовного матеріалу , розвиток пунктуаційної грамотності, комунікативної компетентності, творчих здібностей. удосконалення вміння застосовувати здобуті теоретичні знання на практиці.
Перегляд файлу

Тема: Узагальнення й систематизація вивченого  про пряму й непряму мову, діалог

(на матеріалі творів Т. Шевченка)

Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про пряму мову, цитату, діалог; аналізувати мовний матеріал, розвивати пунктуаційну грамотність, комунікативну компетентність, творчі здібності; удосконалювати вміння застосовувати здобуті теоретичні знання на практиці, навички самостійної роботи;  сприяти вихованню шанобливого ставлення до творчості Т. Шевченка.

Тип уроку:  узагальнення й систематизації.

Обладнання: дидактичний матеріал відеоряд «Крилаті вислови Кобзаря» мультимедійна презентація.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Діалог про способи передачі чужого мовлення.

ІІІ. Установчо-мотиваційний етап

Проблемне питання:
- У чому  важливість цієї теми?

Діалог є одним із найважливіших видів мовленнєвої діяльності,  уміння створювати речення з прямою мовою є шляхом до успіху в людському спілкуванні.

ІV. Виконання системи вправ

  1. Робота з підручником.

Вправа 58 – перебудуймо речення 5  з непрямою мовою на речення з прямою мовою поставте слова автора в різних позиціях. Побудуйте схеми.

Яку настанову дав людям Великий Кобзар? Хто допомає нам у житті  на думку поета?

  1. Читацька стратегія.

Працюймо в парах.  Прочитати текст. Знайдіть речення з прямою мовою, випишіть їх, розставте розділові знаки, побудуйте схеми. Укажіть речення з іншими способами передачі чужої мови.

   Духовність, тобто те, що пов`язане із внутрішнім світом людини, її мораллю, думами, займала одне з найважливіших місць у творчості Тараса Шевченка. І на початку літературної діяльності, у пізніші роки і перед смертю поет не втратив віри в Бога, завжди звертався до нього за підтримкою. Усе од Бога любив постійно повторювати Од Бога все. Так робили і герої його творів. 
   Народні перекази про Шевченка того часу засвідчують його зворушливу любов до рідної природи. Де б не був, чим би не займався поет, але завжди перед його внутрішнім зором поставав і дорогий його серцю Дніпро,що „горами хвилю підійма”, і затишний „садок вишневий коло хати”, і зелені верби „над ярами, над ставами”. До болю милий Шевченкові тихий український вечір, співи соловейка в темнім гаї, гнучка тополя й золоте пшеничне поле, яке розкинулось, наче море широке. 
   Великий Кобзар з дитинства закоханий у природу рідної України. Саму тому прекрасні пейзажні мініатюри ми знаходимо в багатьох поезіях Кобзаря. Митець пише, що там і байрак шумить, і величні гори-хвилі стогнуть, і стародавні могили в степу височіють. У дитинстві Тарас не раз їздив з батьком чумакувати українськими степами і, мабуть, саме тоді полюбив її на все життя. Під час тих подорожей вперше в душі ворухнулися нові, незнані почування – почування космічні. Це той особливий стан, коли  хочеться обняти оком душі цілісність світу, в часі і просторі   так згадував він свої степові враження. Степ захоплював поета своєю безмежністю: 
   
                Кругом його – степ, як море     
                Широке, синіє. 

 

Слово Кобзаря ми чуємо всюди:  школярі виразно читають вірші напам’ять дорослі цитують улюблені рядки з творів. Пропоную до перегляду відеоряд крилатих висловів Т. Шевченка.

  1. Творче конструювання.

Вислови подані на слайдах

Завдання в групах: перебудуйте подані синтаксичні одиниці:

 І група: на речення з прямою мовою та словами автора;

 ІІ група: на речення з непрямою мовою.

ІІІ група: речення з цитатами.

Прокоментуйте різницю між ними та їх інтонаційним оформленням.

 

4. Лінгвістична лабораторія.

Побудувати речення за схемами.

1 .   А:   «П» .       2 .   А:   «П? »     3 .   А:   «П! »   4 .   «П» ,—  а . 5. «П?» — а.

6. «П,— а,— п».  7. «П,— а.— П».  8. «П? — а.— П».  9. «П! — а.— П».

 10. «П! — а: — П».

І возвеличимо на диво І розум наш, і наш язик... "Подражаніє 11 псалму"

Не одцуравсь того слова, Що мати співала, Як малого повивала. "Все йде все минає"

А на москалiв не вважайте, нехай вони собi пишуть по-своєму, а ми по-своєму. У них народ i слово, i у нас народ i слово. А чиє краще, нехай судять люди. "Передмова до «Кобзаря»".

Свою Україну любіть. Любіть її… Во врем’я люте. В останню тяжкую минуту За неї Господа моліть. "Чи ми ще зійдемося знову"

Нема на світі України, Немає другого Дніпра. "І мертвим, і живим…"

Учітесь, читайте, І чужому научайтесь, Й свого не цурайтесь. "І мертвим, і живим…"

5.Майстерня фахівця.

Складання розповіді про Тараса Шевченка, уживаючи цитати з творів  Кобзаря (високий рівень).

Відновлення діалогу про Тараса Шевченка.

Привіт! Що читаєш?

Привіт! Та ось «Кобзаря» придбав на вихідних. Не можу відірватися!   відповів Михайлик.

Мені теж Шевченкові вірші подобаються. У них є щось особливе, якась душевність та мелодійність.

Так, вірші чудові. Шевченко – справжній талант. Я ось міркую  як нам пощастило, що його помітили, викупили з кріпацтва, так, що він мав змогу опублікувати свої твори!

Так! Хоча  хочу сказати    спочатку його помітили як художника, через хист до малювання викупили та допомогли в навчанні.

Так і було! Ось так таланти врятували людину від тяжкої кріпацької долі.

Це правда. Проте сам Шевченко все життя вболівав за кріпаків, ніколи не став байдужим. Уся його творчість – це ніби заклик звернути увагу на тяготи та нещастя людей, яких нікому було захистити. Йому боляче було бачити такі людські страждання в рідному краї, на рідній землі.

Та й у нього самого доля непроста була. Мабуть, коли людина  відчула, що це таке – неволя, бідність, безправ’я, вона не може бути байдужою.

Поезія була його способом виразити свої думки, почуття, ставлення. Це те, чим Шевченко міг зарадити – змусити своїх читачів відчувати. Тобі ось який вірш найбільше подобається?

Ой, та я й не знаю, багато їх! «Лілея», «Сон», «Гайдамаки» та інші. А ти бачив картини Шевченка? Як тобі?

Бачив деякі, і картини, і малюнки. Вони дуже майстерно виконані, такі гармонійні. Він і портрети малював, і пейзажі.

У відповідь почулося

Так, дійсно талановита людина талановита в усьому! Це викликає захоплення!  голосно сказав  товариш

Згоден

 

V. Підбиття підсумку уроку

Рефлексійна анкета

На уроці я:

повторив...

навчився...

зрозумів.,

не вмів, а тепер умію...

використаю….

Проблемне питання:
Доведіть важливість уміння спілкуватися.

 

VІ. Домашнє завдання

А Повторити вивчений матеріал про пряму й непряму мову, діалог.  Відновити  діалог.

Б Підготувати алгоритм –схему «Пряма й непряма мова. Цитата. Діалог» (приклади з творів Т. Шевченка).

VІІ. Оцінювання навчальних досягнень учнів (з урахуванням карток самооцінювання)

Картка самооцінювання

 

Оцінка учня

Оцінка вчителя

Обговорення теми

 

 

Робота  з підручником

 

 

Читацька стратегія

 

 

Творче конструювання

 

 

Лінгвістичналабораторія

 

 

Майстерня фахівця

 

 

Усього

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Гречка Л. В.
До підручника
Українська мова для ЗНЗ з поглибленим вивченням філології 9 клас (Караман С. О., Горошкіна О. М., Караман О. В., Попова Л. О.)
Додано
24 березня
Переглядів
184
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку