Тема: Узагальнення й систематизація вивченого про пряму й непряму мову, діалог
(на матеріалі творів Т. Шевченка)
Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про пряму мову, цитату, діалог; аналізувати мовний матеріал, розвивати пунктуаційну грамотність, комунікативну компетентність, творчі здібності; удосконалювати вміння застосовувати здобуті теоретичні знання на практиці, навички самостійної роботи; сприяти вихованню шанобливого ставлення до творчості Т. Шевченка.
Тип уроку: узагальнення й систематизації.
Обладнання: дидактичний матеріал відеоряд «Крилаті вислови Кобзаря» мультимедійна презентація.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Діалог про способи передачі чужого мовлення.
ІІІ. Установчо-мотиваційний етап
Проблемне питання:
- У чому важливість цієї теми?
Діалог є одним із найважливіших видів мовленнєвої діяльності, уміння створювати речення з прямою мовою є шляхом до успіху в людському спілкуванні.
ІV. Виконання системи вправ
Вправа 58 – перебудуймо речення 5 з непрямою мовою на речення з прямою мовою поставте слова автора в різних позиціях. Побудуйте схеми.
Яку настанову дав людям Великий Кобзар? Хто допомає нам у житті на думку поета?
Працюймо в парах. Прочитати текст. Знайдіть речення з прямою мовою, випишіть їх, розставте розділові знаки, побудуйте схеми. Укажіть речення з іншими способами передачі чужої мови.
Духовність, тобто те, що пов`язане із внутрішнім світом людини, її мораллю, думами, займала одне з найважливіших місць у творчості Тараса Шевченка. І на початку літературної діяльності, у пізніші роки і перед смертю поет не втратив віри в Бога, завжди звертався до нього за підтримкою. Усе од Бога любив постійно повторювати Од Бога все. Так робили і герої його творів.
Народні перекази про Шевченка того часу засвідчують його зворушливу любов до рідної природи. Де б не був, чим би не займався поет, але завжди перед його внутрішнім зором поставав і дорогий його серцю Дніпро,що „горами хвилю підійма”, і затишний „садок вишневий коло хати”, і зелені верби „над ярами, над ставами”. До болю милий Шевченкові тихий український вечір, співи соловейка в темнім гаї, гнучка тополя й золоте пшеничне поле, яке розкинулось, наче море широке.
Великий Кобзар з дитинства закоханий у природу рідної України. Саму тому прекрасні пейзажні мініатюри ми знаходимо в багатьох поезіях Кобзаря. Митець пише, що там і байрак шумить, і величні гори-хвилі стогнуть, і стародавні могили в степу височіють. У дитинстві Тарас не раз їздив з батьком чумакувати українськими степами і, мабуть, саме тоді полюбив її на все життя. Під час тих подорожей вперше в душі ворухнулися нові, незнані почування – почування космічні. Це той особливий стан, коли хочеться обняти оком душі цілісність світу, в часі і просторі так згадував він свої степові враження. Степ захоплював поета своєю безмежністю:
Кругом його – степ, як море
Широке, синіє.
Слово Кобзаря ми чуємо всюди: школярі виразно читають вірші напам’ять дорослі цитують улюблені рядки з творів. Пропоную до перегляду відеоряд крилатих висловів Т. Шевченка.
Вислови подані на слайдах
Завдання в групах: перебудуйте подані синтаксичні одиниці:
І група: на речення з прямою мовою та словами автора;
ІІ група: на речення з непрямою мовою.
ІІІ група: речення з цитатами.
Прокоментуйте різницю між ними та їх інтонаційним оформленням.
4. Лінгвістична лабораторія.
Побудувати речення за схемами.
1 . А: «П» . 2 . А: «П? » 3 . А: «П! » 4 . «П» ,— а . 5. «П?» — а.
6. «П,— а,— п». 7. «П,— а.— П». 8. «П? — а.— П». 9. «П! — а.— П».
10. «П! — а: — П».
І возвеличимо на диво І розум наш, і наш язик... "Подражаніє 11 псалму"
Не одцуравсь того слова, Що мати співала, Як малого повивала. "Все йде все минає"
А на москалiв не вважайте, нехай вони собi пишуть по-своєму, а ми по-своєму. У них народ i слово, i у нас народ i слово. А чиє краще, нехай судять люди. "Передмова до «Кобзаря»".
Свою Україну любіть. Любіть її… Во врем’я люте. В останню тяжкую минуту За неї Господа моліть. "Чи ми ще зійдемося знову"
Нема на світі України, Немає другого Дніпра. "І мертвим, і живим…"
Учітесь, читайте, І чужому научайтесь, Й свого не цурайтесь. "І мертвим, і живим…"
5.Майстерня фахівця.
Складання розповіді про Тараса Шевченка, уживаючи цитати з творів Кобзаря (високий рівень).
Відновлення діалогу про Тараса Шевченка.
Привіт! Що читаєш?
Привіт! Та ось «Кобзаря» придбав на вихідних. Не можу відірватися! відповів Михайлик.
Мені теж Шевченкові вірші подобаються. У них є щось особливе, якась душевність та мелодійність.
Так, вірші чудові. Шевченко – справжній талант. Я ось міркую як нам пощастило, що його помітили, викупили з кріпацтва, так, що він мав змогу опублікувати свої твори!
Так! Хоча хочу сказати спочатку його помітили як художника, через хист до малювання викупили та допомогли в навчанні.
Так і було! Ось так таланти врятували людину від тяжкої кріпацької долі.
Це правда. Проте сам Шевченко все життя вболівав за кріпаків, ніколи не став байдужим. Уся його творчість – це ніби заклик звернути увагу на тяготи та нещастя людей, яких нікому було захистити. Йому боляче було бачити такі людські страждання в рідному краї, на рідній землі.
Та й у нього самого доля непроста була. Мабуть, коли людина відчула, що це таке – неволя, бідність, безправ’я, вона не може бути байдужою.
Поезія була його способом виразити свої думки, почуття, ставлення. Це те, чим Шевченко міг зарадити – змусити своїх читачів відчувати. Тобі ось який вірш найбільше подобається?
Ой, та я й не знаю, багато їх! «Лілея», «Сон», «Гайдамаки» та інші. А ти бачив картини Шевченка? Як тобі?
Бачив деякі, і картини, і малюнки. Вони дуже майстерно виконані, такі гармонійні. Він і портрети малював, і пейзажі.
У відповідь почулося
Так, дійсно талановита людина талановита в усьому! Це викликає захоплення! голосно сказав товариш
Згоден
V. Підбиття підсумку уроку
Рефлексійна анкета
На уроці я:
повторив...
навчився...
зрозумів.,
не вмів, а тепер умію...
використаю….
Проблемне питання:
Доведіть важливість уміння спілкуватися.
VІ. Домашнє завдання
А Повторити вивчений матеріал про пряму й непряму мову, діалог. Відновити діалог.
Б Підготувати алгоритм –схему «Пряма й непряма мова. Цитата. Діалог» (приклади з творів Т. Шевченка).
VІІ. Оцінювання навчальних досягнень учнів (з урахуванням карток самооцінювання)
Картка самооцінювання
|
Оцінка учня |
Оцінка вчителя |
Обговорення теми |
|
|
Робота з підручником |
|
|
Читацька стратегія |
|
|
Творче конструювання |
|
|
Лінгвістичналабораторія |
|
|
Майстерня фахівця |
|
|
Усього |
|
|