Цей матеріал доцільно використовувати під час узагальнення вивченого матеріалу про всі розділи мовознавчої науки. Деякі елементи,завдання можна використовувати окремо на різних уроках.
ТЕМА: УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО З МОВОЗНАВЧИХ РОЗДІЛІВ «ФОНЕТИКА, ОРФОЕПІЯ, ГРАФІКА, ОРФОГРАФІЯ»
|
МЕТА:
ОБЛАДНАННЯ: роздавальний матеріал на кожній парті
ТИП УРОКУ: узагальнення й систематизація вивченого матеріалу,
урок «Захист знань»
Х І Д У Р О К У
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Емоційна хвилина
- Сьогодні звичайний буденний день, та він одночасно й унікальний, адже більше ніколи не повториться. Лише враження залишаться – веселі чи сумні. Я думаю, що враження від сьогоднішнього уроку будуть лише приємні.
- Прислухайтесь до своїх відчуттів. Зобразіть у своїх зошитах, на полях, свій настрій у вигляді смайлика (веселий, дотепний ;сумний, або серйозний).
Усміхніться один одному – і до вас прийде радісний настрій, і світ усміхнеться вам. До праці! Я разом з вами!
Епіграф: “Вивчайте, любіть свою мову, як світлу
Вітчизну любіть…”
В.Сосюра
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
Людина може володіти кількома мовами , бо залежить від її здібностей, нахилів і прагнень.
Але найкраще, найдосконаліше вона має володіти рідною мовою. Рідна мова – це невід’ємна частка Батьківщини, голос народу й чарівний інструмент, на звуки якого відгукуються найтонші й найніжніші струни людської душі (Б.Антоненко – Давидович).
ІІІ . УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ
Якщо з українською мовою
В тебе, друже, не все гаразд,
Не вважай її примусовою,
Полюби, як весною ряст.
Примусова тим, хто цурається,
А хто любить , той легко вчить:
Все, як пишеться, в ній
Вимовляється,
Все, як у пісні, у ній звучить.
І журлива вона, і піднесена,
Тільки фальш для неї чужа.
В ні й душа Шевченкова й Лесина,
І Франкова у ній душа.
Дмитро Білоус
Сьогодні на уроці ми повинні узагальнити ваші знання з 5 розділів мовознавчої науки. З яких саме, ви дізнаєтесь тоді, коли розгадаєте
кросворд, але тільки поступово.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
3. |
||||||||||
|
1. |
|
|||||||||
м
|
о |
в |
2. о |
з |
н |
а |
в |
с |
т |
в |
4. о |
|
|
|
|
|
|
|
РОЗДІЛИ НАУКИ ПРО МОВИ ?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
|
||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
|
|
||||||||||
|
|
||||||||||
|
|
||||||||||
5. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.Розділ мовознавства, що вивчає звуковий склад мови .
2. Розділ мовознавства, що вивчає нормативну літературну вимову.
3. Наука про знаки письма, співвідношення між буквами і звуками .
4. Розділ мовознавства , що встановлює і вивчає загальноприйняті правила написання слів.
5.Розділ мовознавства, що вивчає словниковий склад мови.
1 завдання «Незакінчене речення»
****ПРОДОВЖТЕ РЕЧЕННЯ.
1.В українській мові ____ звуків. 2. В українській мові____ букв. 3. Співвідношення між буквами і звуками вивчає________________ 4. Звуки ми чуємо і ___________________ 5.Букви ми бачимо і___________________ 6. Сукупність букв, розташованих у певному порядку , називається ________. 7. Звуки, що складаються тільки з голосу -____________________. 8. Звуки , що складаються з голосу і шуму або тільки з шуму - це_________. 9. Голосних звуків ________________ 10. Приголосних звуків ____________. 11. Букви, які позначають 2 звуки ______________. 12. Не позначає звука____________________ |
Виписати слова , в яких букви позначають два звуки.
Не бійтесь заглядати у словник:
Це пишний яр, а не сумне провалля;
Збирайте, як розумний садівник,
Достиглий овоч у Грінченка й Даля,
Не майте гніву до моїх порад
І не лінуйтесь доглядать свій сад.
ІІІ РОЗДІЛ - відгадайте друге слово в кросворді
Правильно й чисто говорити може кожен, аби тільки було бажання.
Це – не тільки ознака, але й обов’язок кожної людини. Культурними повинні бути всі, незалежно від того, працює людина розумово чи фізично.
Прочитайте слова. Правильно вимовляйте звуки, позначені виділеними буквами. Що ви можете сказати про вимову звуків?
В садку ,хліб, пиріг, щасливий, легко,любиш, зірочка, гіркий, говорити, ґудзик, аґрус, весна.
ІV. РОЗДІЛ – відгадайте 4 слово в кросворді
(Орфографія)
1.Хвилинка – цікавинка
- Мамо, сьогодні вчитель, дякуючи мені, зробив відкриття.
- Яке ж саме?Він уперше в житті побачив помилок більше, ніж слів у диктанті
Учитель. А ми не будемо уподібнюватись героям анекдотів і вирушаємо далі.
1. Які орфограми ми зараз повторимо, ви дізнаєтеся з загадок?
Я такий же, як знак розділовий,
І відомий шкільній дітворі.
Та в словах української мови
Я пишусь не внизу, а вгорі.
Спробуй лиш написати ім’я –
Зразу стану потрібним і я.
( Апостроф)
Чому м’який знак говорить про себе так?
Я один в сім’ї такий.
Кажуть, надто вже м’який.
Хоч мовчун, та не дивак.
В слові я не зайвий знак. (Ь)
Приклад: чому слово бур’ян пишеться через апостроф, а слово буряк без?
Учитель.
Як вони називаються? Прочитайте третю букву у тих словах, що ви підібрали. Ваша відповідь правильна.
З якою метою ми використовуємо їх у мовленні?
Де найчастіше вживаються антоніми? (загадки, прислів’я).
8.Гра "П’ятий зайвий" (у кожній групі знайдіть зайве слово). (УСНО)