УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО З МОВОЗНАВЧИХ РОЗДІЛІВ «ФОНЕТИКА, ОРФОЕПІЯ, ГРАФІКА, ОРФОГРАФІЯ»

Про матеріал

Цей матеріал доцільно використовувати під час узагальнення вивченого матеріалу про всі розділи мовознавчої науки. Деякі елементи,завдання можна використовувати окремо на різних уроках.

Перегляд файлу

uzor_4

 

 

 

 

 

 

 

 

ТЕМА: УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ  ВИВЧЕНОГО

 З МОВОЗНАВЧИХ  РОЗДІЛІВ

 «ФОНЕТИКА, ОРФОЕПІЯ,

 ГРАФІКА, ОРФОГРАФІЯ»

 

 

 

 

 

                   j0331882       j0331882   j0331882            

 

ТЕМА: УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ  ВИВЧЕНОГО З МОВОЗНАВЧИХ  РОЗДІЛІВ  «ФОНЕТИКА, ОРФОЕПІЯ, ГРАФІКА, ОРФОГРАФІЯ»

МЕТА:

  •  узагальнити й систематизувати набуті учнями в попередніх класах знання про розділи науки: фонетику, графіку, орфоепію, орфографію;
  • повторити основні правила української літературної вимови та правила написання слів з м’яким знаком, апострофом;
  • формувати культуру усного й писемного мовлення,
  • збагачувати словниковий запас учнів;
  • виховувати інтерес до мови

ОБЛАДНАННЯ:  роздавальний матеріал на кожній  парті
ТИП УРОКУ: узагальнення й систематизація вивченого матеріалу,

 урок «Захист знань»

                                          Х І Д    У Р О  К У

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ   МОМЕНТ

                                     Емоційна хвилина

- Сьогодні звичайний буденний день, та він одночасно й унікальний, адже більше ніколи не повториться. Лише враження залишаться – веселі чи сумні. Я думаю, що враження від сьогоднішнього уроку будуть лише приємні.

- Прислухайтесь до своїх відчуттів. Зобразіть у своїх зошитах, на полях, свій настрій у вигляді смайлика (веселий, дотепний ;сумний, або серйозний).

Усміхніться один одному – і до вас прийде радісний настрій, і світ усміхнеться вам. До праці! Я разом з вами!

 

                                          Епіграф: “Вивчайте, любіть свою мову, як світлу

             Вітчизну любіть…”

                                    В.Сосюра

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ   ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

  1. Перевірка наявності дом.вправи
  2. Усне опитування  теоретичного матеріалу
  3. Перевірка дом. вправи.
  4. Довести , що даний  уривок  – це ССЦ. Чи правильно розміщені речення? 

Людина може володіти кількома мовами ,  бо  залежить  від її здібностей, нахилів і прагнень.

Але найкраще, найдосконаліше вона має володіти рідною мовою.            Рідна мова – це невід’ємна частка Батьківщини, голос народу й чарівний інструмент, на звуки якого відгукуються найтонші й найніжніші струни людської душі (Б.Антоненко – Давидович).

ІІІ . УЗАГАЛЬНЕННЯ  Й  СИСТЕМАТИЗАЦІЯ

  1. ПОЕТИЧНА ХВИЛИНКА

Якщо з українською мовою

В тебе, друже, не все гаразд,

Не вважай її примусовою,

Полюби, як весною ряст.

Примусова тим, хто цурається,

А хто любить , той легко вчить:

Все, як пишеться, в ній

Вимовляється,

Все, як у пісні, у ній звучить.

І журлива вона, і піднесена,

Тільки фальш для неї чужа.

В ні й душа Шевченкова й Лесина,

І Франкова у ній душа.

                                            Дмитро Білоус

  1. Питання до учнів:
  • Які розділи мовознавчої науки ви знаєте? Назвіть , будь ласка.
  1.  Слово вчителя

Сьогодні на уроці ми повинні узагальнити ваші знання з  5 розділів мовознавчої науки.  З яких саме, ви дізнаєтесь тоді, коли розгадаєте

кросворд, але тільки поступово.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

1.

 

м

 

о

в

2.     о

      з

     н

        а

       в

    с

    т

     в

4.  о

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                 РОЗДІЛИ          НАУКИ      ПРО   МОВИ ?

 

 

 

інтел 056

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Розділ мовознавства, що вивчає звуковий склад мови .

2. Розділ мовознавства, що вивчає нормативну літературну вимову.

3. Наука про знаки письма, співвідношення між буквами і звуками .

4. Розділ мовознавства , що  встановлює і вивчає загальноприйняті правила написання слів.

5.Розділ мовознавства, що вивчає словниковий склад мови.

  1. І Розділи, над якими  ми будемо працювати, ви дізнаєтесь, відгадавши І  та  3 слово в кросворді

1 завдання «Незакінчене речення»

****ПРОДОВЖТЕ  РЕЧЕННЯ.

 

1.В українській мові ____ звуків.

2. В українській мові____ букв.

3. Співвідношення між буквами і звуками вивчає________________

4. Звуки ми чуємо і ___________________

5.Букви ми бачимо і___________________

6. Сукупність букв, розташованих у певному порядку , називається ________.

7. Звуки, що складаються тільки з голосу -____________________.

8. Звуки , що складаються з голосу і шуму або тільки  з шуму - це_________.

9. Голосних звуків ________________

10. Приголосних звуків ____________.

11. Букви, які позначають 2 звуки ______________.

12. Не позначає звука____________________

 

ІІ РОЗДІЛ – відгадайте третє слово в кросворді.

  2. Завдання  "Поетична хвилинка"

 Виписати слова , в яких букви позначають два звуки.

Не бійтесь заглядати у словник:

Це пишний яр, а не сумне провалля;

Збирайте, як розумний садівник,

Достиглий овоч у Грінченка й Даля,

Не майте гніву до моїх порад

І не лінуйтесь доглядать свій сад.

 

ІІІ  РОЗДІЛ  - відгадайте  друге  слово в кросворді

  1. Слово вчителя.

Правильно й чисто говорити може кожен, аби тільки було бажання.

Це – не тільки  ознака, але й обов’язок кожної людини. Культурними повинні бути всі, незалежно від того, працює людина розумово чи фізично.

 

  1. Завдання №1

Прочитайте слова. Правильно вимовляйте звуки, позначені виділеними буквами. Що ви можете сказати про вимову звуків?

В садку ,хліб, пиріг, щасливий,  легко,любиш, зірочка, гіркий, говорити,  ґудзик, аґрус,  весна.

 

ІV. РОЗДІЛ – відгадайте 4 слово в кросворді

 (Орфографія)

1.Хвилинка – цікавинка

- Мамо, сьогодні вчитель, дякуючи мені, зробив відкриття.

- Яке ж саме?Він уперше в житті побачив помилок більше, ніж слів у диктанті

Учитель. А ми не будемо уподібнюватись героям анекдотів і вирушаємо далі.

1.  Які орфограми ми зараз повторимо, ви дізнаєтеся з загадок?

                 Я такий же, як знак розділовий,

                І відомий шкільній дітворі.

                Та в словах української мови

                Я пишусь не внизу, а вгорі.

                Спробуй лиш написати імя –

                Зразу стану потрібним і я.

                                      ( Апостроф)

 

                   Чому мякий знак говорить про себе так?

                    Я один в сімї такий.

                   Кажуть, надто вже мякий.

                   Хоч мовчун, та не дивак.

                   В слові я не зайвий знак. (Ь)

 

  1.   Розв’язування лінгвістичних задач.

Приклад: чому слово бур’ян пишеться через апостроф, а слово буряк без?

  1. Тепер проаналізуйте особливості кожної групи слів і назвіть правила вживання апострофа.
  1. Б’ють, п’є, в’яз, м’ясо, верф’ю, солов’ї.
  2. Бар’єр, матір’ю, пір’їна, бур’ян.
  3. Роз’єднати, об’їхати, з’явитися, під’яремний.
  4. Лук’ян, Лук’янівка, Лук’яненко.
  5. Монтеск’є, миш’як.
  6. Цвях, свято, тьмяний, різьбяр, верб’я, арф’яр.
  7. Бязь, пюре, Бєлгород, Вятка.

 

  1. Міні – тест:
  1. Що таке лексика?
  2. Що вам відомо про лексику нашої мови?
  3. Що значить однозначне і багатозначне слово?
  4. Що значить пряме і переносне значення слова?
  5. Які є групи слів за значенням?

 

5.Гра "Знайди пару"

  1. Кривда    лінивий
  2. Любити    темний
  3. Зима                 шкідливий
  4. Хворий    ненавидіти
  5. Трудолюбивий          правда
  6. Корисний           здоровий
  7. Ясний    літо

 

Учитель.

  1. Що це за пари у вас утворилися?

Як вони називаються? Прочитайте третю букву у тих словах, що ви підібрали. Ваша відповідь правильна.

З якою метою ми використовуємо їх у мовленні?

Де найчастіше вживаються антоніми? (загадки, прислів’я).

 

  1. До поданих слів підберіть близькі за значеннями і підкресліть 3 букву - прочитаєте їх загальну назву.
  1. Доволі.      Досить.
  2. Випадок.     Пригода.
  3. Ровесник.     Одноліток.
  4. Кетяг.                 Гроно.
  5. Офіс.      Контора.
  6. Напівсон.     Дрімота.
  7. Допомога.      Поміч.
  8. Вітання.     Привіт.

 

8.Гра "П’ятий зайвий" (у кожній групі знайдіть зайве слово).   (УСНО)

  1. Блакитний, бузковий, барвінковий, голубий, лазуровий.
  2. Хотіння, бажання, терпіння, жадання, жага.
  3. Смуток, журба, скорбота, плач, печаль.
  4. Одягати, прикрашати, квітчати, оздоблювати, уквітчувати.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      

 

doc
Додано
9 березня 2018
Переглядів
4906
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку