Узагальнення й систематизація вивченого з теми "Сполучник"

Про матеріал
Урок є нетрадиційним (проходить у формі КВК).Завданням уроку є повторення й узагальнення вивченого з теми "Сполучник"; удосконалення орфографічних умінь і навичок; умінь працювати в команді; розвиток уваги, кмітливості; виховання любові до рідної мови, слова.
Перегляд файлу

Тема. Узагальнення й систематизація вивченого з теми "Сполучник"

Мета: повторити та узагальнити вивчене з теми "Сполучник"; удосконалювати орфографічні уміння і навички; уміння працювати в команді; розвивати увагу, кмітливість; виховувати любов до рідної мови, слова.

Тип уроку: нетрадиційний (КВК)

Обладнання: таблиці з теми «Сполучник», сигнальні картки (червоні і зелені), портрет Т. Г. Шевченка, ілюстрації до поезій Шевченка, інтерактивна дошка.

Перебіг уроку

І. Мотивація навчання учнів

  1. Організаційний момент
  2. Слово вчителя

Сьогодні у нас незвичайний урок.

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну прекрасну, країну чудову,

Що нас так чекає й збагачує мову

   3. Повідомлення теми й мети уроку  

ІІ.  Проведення КВК.

Методичний коментар

Клас ділиться на дві команди, які обирають капітанів. Учитель пояснює хід змагання та систему оцінювання. Визначення порядку участі в змаганнях (капітани витягують номерки).

 

І. Розминка

1. Аукціон «Прислів'я, приказки, загадки»

Один представник від команди читає прислів'я , приказки, загадки, а інша команда характеризує сполучники в них за такими ознаками:

а) сурядний чи підрядний;

б) простий, складний чи складений.

Свій край – як рай, чужа країна - як домовина.

Рідна земля і в жмені мила.

Праця годує, а лінь марнує.

Науки ні вода не затопить, ні вогонь не спалить.

Що воно за штука, що день і ніч стука. ( Серце)

Не гавкає, не кусає і в дім не пускає. (Замок)

2. " Вибірковий диктант"

(учитель читає текст, учні виписують сполучники)

  1.    Гетьте, думи, ви хмари осінні!

Тож тепера весна золота.

  1.    Якби ви вчились так, як треба, то й мудрість би була

своя.

    3) А він коня поганяє, нібито й не бачить.

   4) Темінь упала на місто раптово, начебто хто спустив завісу.

  1.    Якщо втрачено все, залишається совість.

   З. Мовознавча розминка

     (за правильну відповідь - один бал).

 

№ п/п

1 команда

2 команда

1.

Яка частина мови називається сполучником?

Які морфологічні ознаки сполучника?

2.

Яка синтаксична роль сполучників?

На які розряди поділяються сполучники за значенням?

  1.    Схаменіться! Будьте люди, бо лихо вам буде.

 

 

3.

Розкажіть про сполучники сурядності.

Розкажіть про сполучники підрядності.

4.

Наведіть групи сполучників за будовою.

Наведіть групи сполучників за способом вживання.

5.

Як пишуться сполучники з підсилювальними частками - бо,- но, - то; отож- бо, тільки- но, тому- то?

Як пишуться складні сполучники з часткою би, б: аби, мовби, ніби, начеб,щоб, якби?

 

         ІІ. Конкурс кмітливих

   (По одному представнику від команди працює біля дошки.) Записати в три        колонки сполучники: прості, складні, складені.

Щоб, і, через те що, проте, а, якби, але, тому що, коли, то, зате, як тільки, у зв'язку з тим що, неначе.

ІІІ. Конкурс «Поетична мозаїка»

1. Уважно прослухати поезію, згадати назву і автора цього вірша. ( "Заповіт" Т. Г. Шевченка,)

Чи випадково ми згадали ім'я саме цього поета? З якою датою це пов'язано? ( 199 річниця з дня народження).

Назвіть ваші улюблені твори Т. Г. Шевченка.

Слово вчителя

Доля дарувала великому Кобзареві недовге і в той же час тернисте життя: всього 47років. З них тільки 13 років він був дійсно вільною людиною, інші роки цього життя - роки кріпацтва і заслання. Мрією його було створення власної сім 'ї та життя на Україні - землі такій рідній і бажаній. Але не судилося. А ще він щиро вірив у те, що всі люди на Україні будуть вільними, а значить щасливими. І досягнуть вони жаданої волі шляхом гострої боротьби, про що й свідчать рядки з щойно прочитаного " Заповіту".

  1. Із уривка вірша " Заповіт" виписати сполучники і розібрати як частину мови.

Як умру, то поховайте

Мене на могилі,

Серед степу широкого

На Вкраїні милій,

Щоб лани широкополі,

І Дніпро, і кручі

Було видно, було чути,

Як реве ревучий.

Як то - сполучник, складений, підрядний, умовний, парний.

 Щоб - сполучник, складений, підрядний, мети, одиничний.

ІV. Конкурс " Доповни прислів'я"

На дошці записані прислів'я, вставити на місця крапок сполучники, вказати: підрядні чи сурядні.

Книга вчить,... на світі жить. Мудрий не все скаже,... знає,... дурний не все знає,... скаже. Від теплого слова... лід розмерзає. Наука в ліс не веде,... з лісу виводить.

V. Конкурс—гра " Дивись - не помились"

(Робота з сигнальними картками). Правильна відповідь — зелений колір; допущено помилку - червоний колір.

  1. Прості сполучники: а, хоч, бо, що, як, і.
  2. Єднальні сполучники: і, ні...ні, та, й, у, але.
  3. Протиставні сполучники: а, але, та, і, проте, щоб.
  4. Сполучники сурядності: а, і, й, то, щоб, але, в.
  5. Розділові сполучники: або, чи, або... або, чи... чи, то... то.
  6. Сполучники підрядності: якщо, коли, щоб, мов, ні...ні, на, якби.
  7. Складні сполучники: що б, якби, або, немов, але.
  8. Складені сполучники: тому що, для того щоб, коли, незважаючи на те що.

VІ. Конкурс капітанів.

 

Скласти речення, щоб у

Скласти речення, щоб у

першому реченні слово зате

першому слово проте

писалося окремо, в іншому -

писалося окремо, в іншому -

разом.

разом.

ІІІ.Підбиття підсумків КВК

ІV.Закріплення матеріалу

  1.     Колективна робота - вирішення кросворду

https://learningapps.org/view31944106

  1. Сполучник однак сурядний, а саме ... ( протиставний).
  2. Сполучник наче підрядний, а саме ... ( порівняльний).
  3. Сполучник тому що підрядний, а саме ... (причини).
  4. Підрядний з'ясувальний сполучник, співзвучний з відносним і питальним займенником. ( що).
  5. Сполучник тож пишеться ... ( разом),
  6. Сполучники проте, зате, якби, якщо за будовою ... (складні).
  7. Сполучник якщо підрядний, а саме ... (умовний),
  8. Сполучник сурядності, протиставний, складний ... ( проте).
  9. Сполучники то- то, чи то- чи то, не то- не то за способом вживання парні).
  10.  Сполучник ні-ні за способом вживання ... (Повторюваний)
  11. Сполучник коли за значенням ... ( підрядний).
  12.  Сполучник зате за значенням ... ( сурядний).
  13. Сполучник та може вживатися в значенні... ( але). Назвіть ключове слово ( сполучник).

2) Лінгвістична гра Замініть рисочки буквами так, щоб вийшли прості і складні сполучники з буквою б.

__б__

__ __б

__ __б__

__ __ __ __б

___ __ __ __б____

Як пишуться наведені складені сполучники з часткою би, б, то? (разом).

V. Підсумок уроку, оцінювання.

VІ. Домашнє завдання.

Написати твір-мініатюру на тему " Мій улюблений вірш

Т. Г. Шевченка" з використанням сполучників сурядності і підрядності. Сполучники підкреслити.

 

 

docx
Додано
11 жовтня 2023
Переглядів
267
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку