Тема. Узагальнення й систематизація вивченого з теми "Сполучник"
Мета: повторити та узагальнити вивчене з теми "Сполучник"; удосконалювати орфографічні уміння і навички; уміння працювати в команді; розвивати увагу, кмітливість; виховувати любов до рідної мови, слова.
Тип уроку: нетрадиційний (КВК)
Обладнання: таблиці з теми «Сполучник», сигнальні картки (червоні і зелені), портрет Т. Г. Шевченка, ілюстрації до поезій Шевченка, інтерактивна дошка.
Перебіг уроку
Сьогодні у нас незвичайний урок.
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну прекрасну, країну чудову,
Що нас так чекає й збагачує мову
3. Повідомлення теми й мети уроку
ІІ. Проведення КВК.
Методичний коментар
Клас ділиться на дві команди, які обирають капітанів. Учитель пояснює хід змагання та систему оцінювання. Визначення порядку участі в змаганнях (капітани витягують номерки).
І. Розминка
1. Аукціон «Прислів'я, приказки, загадки»
Один представник від команди читає прислів'я , приказки, загадки, а інша команда характеризує сполучники в них за такими ознаками:
а) сурядний чи підрядний;
б) простий, складний чи складений.
Свій край – як рай, чужа країна - як домовина.
Рідна земля і в жмені мила.
Праця годує, а лінь марнує.
Науки ні вода не затопить, ні вогонь не спалить.
Що воно за штука, що день і ніч стука. ( Серце)
Не гавкає, не кусає і в дім не пускає. (Замок)
2. " Вибірковий диктант"
(учитель читає текст, учні виписують сполучники)
Тож тепера весна золота.
своя.
3) А він коня поганяє, нібито й не бачить.
4) Темінь упала на місто раптово, начебто хто спустив завісу.
З. Мовознавча розминка
(за правильну відповідь - один бал).
№ п/п |
1 команда |
2 команда |
1. |
Яка частина мови називається сполучником? |
Які морфологічні ознаки сполучника? |
2. |
Яка синтаксична роль сполучників? |
На які розряди поділяються сполучники за значенням? |
3. |
Розкажіть про сполучники сурядності. |
Розкажіть про сполучники підрядності. |
4. |
Наведіть групи сполучників за будовою. |
Наведіть групи сполучників за способом вживання. |
5. |
Як пишуться сполучники з підсилювальними частками - бо,- но, - то; отож- бо, тільки- но, тому- то? |
Як пишуться складні сполучники з часткою би, б: аби, мовби, ніби, начеб,щоб, якби? |
ІІ. Конкурс кмітливих
(По одному представнику від команди працює біля дошки.) Записати в три колонки сполучники: прості, складні, складені.
Щоб, і, через те що, проте, а, якби, але, тому що, коли, то, зате, як тільки, у зв'язку з тим що, неначе.
ІІІ. Конкурс «Поетична мозаїка»
1. Уважно прослухати поезію, згадати назву і автора цього вірша. ( "Заповіт" Т. Г. Шевченка,)
Чи випадково ми згадали ім'я саме цього поета? З якою датою це пов'язано? ( 199 річниця з дня народження).
Назвіть ваші улюблені твори Т. Г. Шевченка.
Слово вчителя
Доля дарувала великому Кобзареві недовге і в той же час тернисте життя: всього 47років. З них тільки 13 років він був дійсно вільною людиною, інші роки цього життя - роки кріпацтва і заслання. Мрією його було створення власної сім 'ї та життя на Україні - землі такій рідній і бажаній. Але не судилося. А ще він щиро вірив у те, що всі люди на Україні будуть вільними, а значить щасливими. І досягнуть вони жаданої волі шляхом гострої боротьби, про що й свідчать рядки з щойно прочитаного " Заповіту".
Як умру, то поховайте
Мене на могилі,
Серед степу широкого
На Вкраїні милій,
Щоб лани широкополі,
І Дніпро, і кручі
Було видно, було чути,
Як реве ревучий.
Як то - сполучник, складений, підрядний, умовний, парний.
Щоб - сполучник, складений, підрядний, мети, одиничний.
ІV. Конкурс " Доповни прислів'я"
На дошці записані прислів'я, вставити на місця крапок сполучники, вказати: підрядні чи сурядні.
Книга вчить,... на світі жить. Мудрий не все скаже,... знає,... дурний не все знає,... скаже. Від теплого слова... лід розмерзає. Наука в ліс не веде,... з лісу виводить.
V. Конкурс—гра " Дивись - не помились"
(Робота з сигнальними картками). Правильна відповідь — зелений колір; допущено помилку - червоний колір.
VІ. Конкурс капітанів.
Скласти речення, щоб у |
Скласти речення, щоб у |
першому реченні слово зате |
першому слово проте |
писалося окремо, в іншому - |
писалося окремо, в іншому - |
разом. |
разом. |
https://learningapps.org/view31944106
2) Лінгвістична гра Замініть рисочки буквами так, щоб вийшли прості і складні сполучники з буквою б.
__б__
__ __б
__ __б__
__ __ __ __б
___ __ __ __б____
Як пишуться наведені складені сполучники з часткою би, б, то? (разом).
V. Підсумок уроку, оцінювання.
VІ. Домашнє завдання.
Написати твір-мініатюру на тему " Мій улюблений вірш
Т. Г. Шевченка" з використанням сполучників сурядності і підрядності. Сполучники підкреслити.