Узагальнення й систематизація знань із лексикології та фразеології.

Про матеріал
Мета: систематизувати й узагальнити знання учнів із лексикології та фразеології, учити практично застосовувати вивчений матеріал, уміти добирати з-поміж мовних засобів найдоцільніші, розвивати мовленнєву компетентність, творче мислення шляхом набутих знань, виховувати любов і повагу до рідної мови.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Узагальнення й систематизація знань з лексикології та фразеології

Номер слайду 2

Мета уроку: систематизувати й узагальнити знання учнів із лексикології та фразеології; учити практично застосовувати вивчений матеріал, уміти добирати з-поміж мовних засобів найдоцільніші; розвивати мовленнєву компетентність, творче мислення шляхом набутих знань.

Номер слайду 3

Не бійтесь заглядати в словник: Це пишний яр, а не сумне провалля. Збирайте, як розумний садівник, достиглий овоч у Грінченка й Даля. М. Рильський

Номер слайду 4

Неологізми. Діалектизми Професіоналізми Загальновживані Королівство УкраїнськоїМови. Слово – єдине, що буде жити вічно. Безлітт Найбагатша людина та, яка краще від інших володіє словом, має переваги в красномовстві. О. Бальзак. Слово

Номер слайду 5

Вулиця Значень. Лексичне Граматичне Однозначні Багатозначні Пряме Переносне Абстрактне Конкретне

Номер слайду 6

Лексичне значення – це те, що означає слово. ДІМ - будівля, призначена для житла або розміщення різних установ.

Номер слайду 7

Граматичне значення слова. Крім лексичного значення (ЛЗ), слово має ще й граматичне значення (ГЗ). МістомІменник середнього роду в орудному відмінку однини. Великий населений пункт. ЛЗГЗ

Номер слайду 8

Однозначні та багатозначні слова

Номер слайду 9

Поясни багатозначні слова!Крило. Хвіст

Номер слайду 10

ДОРОГА - однозначне чи багатозначне слово?

Номер слайду 11

Пряме та переносне значення слова. Слова переважно вживаються в прямому значенні. Слово, ужите в прямому значенні, - це його звична назва (лексичне значення). Деякі слова вживаються в переносному значенні. Слово, ужите в переносному значенні, - це образна назва, перенесена з одних предметів, явищ, дій на інші за подібністю. ПРЯМЕ ЗНАЧЕННЯПЕРЕНОСНЕ ЗНАЧЕННЯцвітепідсніжник

Номер слайду 12

ШЛЯХИ ПЕРЕНЕСЕННЯ ЗНАЧЕНЬПереноснезначення

Номер слайду 13

Увага! Лексична помилка!Ви виходите на слідуючій остановці?А ви сідайте на свободне місто. Подорож тривала дві неділі. ЛЛЛ

Номер слайду 14

Синонім. Антонім. Омонім Парк Синонімів, Антонімів, Омонімів

Номер слайду 15

ГРУПИ СЛІВ ЗА ЗНАЧЕННЯМ

Номер слайду 16

Антоніми Продовжити прислів’я, назвати антоніми. Пильнуй свого носа, а не… . Умій сказати,… . Розумному натяк, а … . Краще погано їхати, ніж… . Правда й з дна моря виринає, а… . Маленька праця краща… . Слова для довідки: умій і змовчати, чужого проса, хороше йти, дурному кийок, неправда потопає, за велике безділля.

Номер слайду 17

Міцний. Дужий. Здоровий Могутній. Стожильний СИЛЬНИЙМ’язистий Несамовитий. Мускулистий. Могучий. Потужний. Великий

Номер слайду 18

Дмитро Павличко“Мрія”Як виросту – збудую (дім, хату, оселю),На хаті колесо (приладнаю, приб’ю, прикріплю),А там я поселю (крилату, летючу, літаючу)Лелечу клекітну (родину, сім’ю, пару). Нехай розводиться, (селиться, гніздиться),По всіх деревах і (будинках, хатах, оселях). Нехай мені щоночі (здається, сниться, увижається),Що я літаю, наче (пташка, птиця, птах).

Номер слайду 19

Номер слайду 20

Синоніми групуються в синонімічні ряди,у яких є стрижневе слово і які можуть розташовуватися в порядку наростання. Дорога, шосе, автострада,стежка, траса. Здоровенний, великий, гігантський, грандіозний. Сердитий, незадоволений, гнівний, лютий. Голосити, рюмсати, ридати, плакати. Градація

Номер слайду 21

Перифраз (грец.) – описовий зворот, за допомогою якого явище, предмет, особа називаються не прямо, а описово, через їх характерні риси. Наприклад:другий хліб – картопля;пухнасте диво – кішка;мандрівні Гомери – кобзарі; інженери людських душ – поети;майстри пера – письменники;легені планети – ліс;чорне золото – вугілля.

Номер слайду 22

Упізнай омоніми !Ключ Ручка Ласка. Сонечко

Номер слайду 23

Відгадай загадки. Який Прут не можна переламати?

Номер слайду 24

Відгадай загадки. Який ключ може літати?

Номер слайду 25

Якою косою трави не накосиш?Відгадай загадки

Номер слайду 26

На якій лаві не всидиш?Відгадай загадки

Номер слайду 27

Яку зірку не побачиш у небі?Відгадай загадки

Номер слайду 28

Який оселедець не живе в морі?Відгадай загадки

Номер слайду 29

Омоніми. Омографи. Омоформи. Омофони

Номер слайду 30

Визначити омоформи, омофони, омографи. Пояснити, чому ви так вважаєте. Я візьму легенький прут,Пожену гусят на Прут. Хоч купатиму не в милі,Стануть чисті всі та милі,Зажену їх усіх у замокІ закрию на замок.

Номер слайду 31

лексик‘В=Коія. Н=ЛР=Клогоія

Номер слайду 32

Учитель: Ти втомився, любий друже?Усі: Працювали ми потужно!Для очей зроблю розминку,Відпочинуть хай хвилинку,Погляд уліво , погляд управо,Угору, униз, на віконну раму,Хай і руки відпочинуть – Підніми їх на хвилину. Двічі вдаривши руками,Тричі тупнувши ногами, Тулуб управо, тулуб уліво – Ми вже трохи й відпочили!Провулок Відпочинку

Номер слайду 33

Ерудит (лат. – освічений, учений) – людина, яка має різносторонні знання. Ерудиція – глибокі знання в певній галузі науки чи в багатьох галузях. Палац Ерудитів

Номер слайду 34

Площа Фразеологізмів

Номер слайду 35

Фразеологізми. Ведмежа послуга. Бити байдики

Номер слайду 36

Біла ворона. Взяти себе в руки. Вилами по воді писано Як білка в колесі

Номер слайду 37

Водити за носа. Унести ноги. Гратися з вогнем

Номер слайду 38

Не лізти за словом у кишеню. Волосся стає дибом. Літати У НебіДивитися крізь пальці

Номер слайду 39

Дістати з-під земліЗаглядати до рота. Купувати кота в мішку. Знімати зірки з неба

Номер слайду 40

ДЖЕРЕЛА ФРАЗЕОЛОГІЇ

Номер слайду 41

Усна народна творчістьдати гарбузапіймати облизнявиносити сміття з хати

Номер слайду 42

БІБЛІЯ Адам і Єва. Блудний син. До сьомого коліна. Умивати руки. Ноїв ковчег

Номер слайду 43

АНТИЧНА МІФОЛОГІЯ альфа й омега берегти як зіницю ока вавилонське стовпотворіння крокодилячі сльози

Номер слайду 44

КРИЛАТІ ВИСЛОВИПРИСЛІВ’Я й ПРИКАЗКИ“Учітесь, читайте, і чужому научайтесь, і свого не цурайтесь” “Караюсь, мучусь, але не каюсь” /Т. Шевченко/Бути чи не бути? / В. Шекспір/ Друзі пізнаються в біді. Хто шукає, той знайде. Один за всіх - усі за одного. Хутко казка мовиться, та нешвидко діло робиться. Краще вмерти стоячи, ніж жити на колінах. Хліб - усьому голова. Краще добре робити, ніж гарно говорити. Не одежа красить , а добрі діла. Очам страшно, а руки роблять. Брехнею світ пройдеш, а назад не вернешся. АФОРИЗМИ

Номер слайду 45

ФРАЗЕОЛОГІЗМИ - СИНОНІМИІ слід пропавІ слід простиг. Як корова язиком злизалаІ сліду не лишилося. Тільки й бачили. Як водою змило. Як вітром здуло. Як у воду впалоІ СЛІД ПРОХОЛОВ

Номер слайду 46

ФРАЗЕОЛОГІЗМИ - АНТОНІМИПовісити носа Тримати язик за зубами Задерти носа Розв’язати язика

Номер слайду 47

Кіт наплакав Кури не клюють

Номер слайду 48

ФРАЗЕОЛОГІЗМИ в РОЛІ ЧЛЕНІВ РЕЧЕННЯВи послухайте його й на вус намотайте. Він наговорив сім мішків гречаної вовни. Пішов козак світ за очі.

Номер слайду 49

Добери до кожного з поданих фразеологізмів синонімічну пару. Золоті руки. Як оселедців у бочціІ за холодну воду не братися. Знімати стружку. Ні пари з уст. Накласти головою. Точити ляси. Правити теревеніНамилити шию. Тримати язик за зубами. Полягти кістьми. Майстер на всі руки. Сидіти склавши руки. Яблуку ніде впасти

Номер слайду 50

Складіть антонімічні пари з поданих фразеологізмів. Останнє віддасть. За тридев’ять земель. Кидати в жар. Жити на широку ногу. Легкий на підйом. З важким серцем. Перебиватися з хліба на воду. З легким серцем. Важкий на підйом. З батька рідного здере. Рукою подати. Кидати в холод

Номер слайду 51

МОЛОДЕЦЬ !

Номер слайду 52

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯI група Скласти оповідання (8 – 10 речень), використавши не менше трьох фразеологізмів. II група Скласти твір – мініатюру “Лелека”, використовуючи синоніми. III група Виписати прислів’я, приказки, афоризми.

Номер слайду 53

pptx
Додано
1 березня 2021
Переглядів
838
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку