Узагальнення знань з теми "Електролітична дисоціація"

Про матеріал
Дана розробка уроку допоможе вчителю узагальнити і систематизувати знання учнів з теми: «Електролітична дисоціація. Реакції йонного обміну між розчинами електролітів». Метою даної розробки є формування ключових компетентностей учнів, таких як спілкування державою мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрова компетентність, ініціативність і підприємливість, екологічна грамотність і здорове життя. Використані різноманітні інтерактивні методи та елементи STEM освіти.
Перегляд файлу

Сотула Оксана Леонідівна, вчитель хімії

КЗ «Бугаївський ліцейІзюмської  районної ради Харківської області»

 

Тема. «Електроліти. Електролітична дисоціація. Реакції йонного обміну між розчинами електролітів»

 

Мета уроку: узагальнити і систематизувати знання учнів з теми: «Електролітична дисоціація. Реакції йонного обміну між розчинами електролітів».

 

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності:

На кінець уроку повинні:

  • узагальнити і систематизувати знання з вивченої теми;
  • закріпити вміння визначати катіони та аніони в розчинах електролітів, складати молекулярні, йонні (повні та скорочені) рівняння;
  • вміти обґрунтувати перебіг реакцій між електролітами у водних розчинах;
  •  висловлювати судження про значення електролітів та процесу електролітичної дисоціації у природі та житті людини;
  •  використовувати хімічні знання для пояснення користі і шкоди здобутків хімії і хімічної технології для людини і довкілля;

 

Ключові компетентності: спілкування державою мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрова компетентність, ініціативність і підприємливість, екологічна грамотність і здорове життя,

 

Тип уроку: узагальнення знань, умінь, навичок.

 

Наочність: таблиці «Розчинність кислот, основ і солей у воді», «Дія індикаторів на розчини кислот, основ».

 

Роздатковий матеріал: «Анаграма», «Асоціативне гранування», «Слідство ведуть хіміки», «Онлайн-тестування», «Фішбоун» «Листок оцінювання».

 

Методи та прийоми: словесні: еврістична бесіда, розповідь, наочні: комп’ютерна демонстрація; практичні: розв'язування вправ, робота з онлайн-сервісами (тестування), інтерактивні, елементи STEAM  освіти.

 

Наскрізні змістові лінії:

Здоров’я і безпека (поняття «електроліти й неелектроліти»).

Екологічна безпека і сталий розвиток (застосування якісних реакцій).

Підприємливість і фінансова грамотність (поняття «Розчинність речовин», електроліти й неелектроліти).

Міжпредметні зв’язки: фізика, екологія,природознавство.

 


Хід уроку.

 

І. Організаційний момент

Добрий день, сьогодні я з вами буду подорожувати безмежними просторами надзвичайної науки – хімії. Пропоную розпочати наш урок з щирої посмішки, подаруйте її одне одному, а я бажаю кожному із вас, щоб на цьому уроці ви були...

Слайд 1

 

"У" - УВАЖНИМИ;

"С" - СПОКІЙНИМИ;

"П" - ПРАЦЕЛЮБНИМИ;

"І" - ІТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ;

"Х" - ХІМІКАМИ

Тож бажаю вам УСПІХУ в процесі пізнання!

Дуже важливо, щоб ми з вами встановили зворотній зв'язок, давайте зробимо так: я плесну в долоні, ви спробуєте повторити але всі разом, синхронно.

 

Отже пропоную розгадати анаграму….

 

Слайд 2   

 

і и я ц с ц а о д і (дисоціація)

 

 

ІІ. Оголошення теми і постановка завдань

Тема уроку «узагальнення і систематизація знань з теми: «Електролітична дисоціація. Реакції йонного обміну між розчинами електролітів»

Слайд 3                                       (число класна робота)

 

  1.  Тож що будемо робити на сьогоднішньому уроці?

На сьогоднішньому уроці ми маємо узагальнити, систематизувати та поглибити знання про ЕД, закріпити вміння складати, молекулярні, повні та скорочені йонні рівняння, а також спробуємо застосувати знання в нестандартних ситуаціях, бо як сказав великий Гете:

Слайд 4

«Просто знати – це ще не все, знання потрібно вміти використовувати».

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Проблемне питання

Сьогодні активно розвивається наука і техніка. Значно зросли обсяги хімічних виробництв. Людство зіткнулося зі збільшенням кількості і небезпечності відходів, кислотними дощами, забрудненням водойм.

 

Слайд 5

Як можна подолати  проблеми потрапляння деяких небезпечних йонів у навколишнє середовище?

А для того щоб дати відповідь на це питання, пригадаймо де ж беруться ці йони?

(утворюються під час електролітичної дисоціації)

ІІІ. Застосування вмінь, відпрацювання навичок.

 

1. «Асоціативне гронування».

Свою винахідливість ви можете проявити, виконуючи вправу «Асоціативне гронування». На зеленому листочку винограду – зазначене поняття «електролітична дисоціація». На виноградинках необхідно записати слова або словосполучення з поняттями цієї теми «Електролітична дисоціація. Реакції йонного обміну між розчинами електролітів».

Слова : йони, слабкі електроліти, сильні електроліти, катіони, аніони, перебіг реакцій до кінця, осад, ступінь електролітичної дисоціації, йонні реакції.

 

А що означають всі ці поняття? Спробуймо пригадати зігравши у гру  «Вірю не вірю»

Слайд 6

 

2. Вправа «Вірю не вірю»

  • Процес розпаду речовини під дією струму називається електролітичною дисоціацією; (вірю)
  • Сполуки, водні розчини, або розплави яких не проводять електричний струм називають неелектролітами; (вірю)
  • Сполуки, водні розчини, або розплави  яких проводять електричний струм називають електролітами; (вірю)
  • До електролітів відносяться всі класи неорганічних речовин; ( не вірю )
  • Позитивно заряджені йони називають катіонами; (вірю)
  • Негативно заряджені йони називають аніонами; (вірю)
  • Електроліти, які  дисоціюють у водних розчинах на йони Гідрогену і кислотний залишок називаються солями; ( не вірю )
  • Електроліти, які  дисоціюють у водних розчинах на катіони металу та аніони кислотного залишку називають основами; ( не вірю )
  •  Електроліти, які  дисоціюють у водних розчинах на катіон металу та гідроксид іон називаються основами; (вірю)
  • Індикатори – це речовини, які пришвидшують хімічну реакцію. ( не вірю)

Отже

Слайд 7

Слайд 8

 

3. Випишіть формули електролітів

Ми з вами згадали що таке електроліти  і неелектроліти. За 1 хвилини кожен повинен  виписати формули електролітів.

 

 NaOH,     СО2,    НNO3,    ВаСІ2,     К2SO4     Н2,    С12Н22О11,   Аl2(SO4)3

 

Що ж насправді відбувається при взаємодії між електролітами в розчині?

4. Написати рівняння реакції у молекулярній та йонній (повній та скороченій) формах

CuSO4 + 2KOH→ Cu(OH)2 ↓+ K2SO4

Cu  + SO4 + 2K + 2OH→ Cu (OH)2 ↓+ 2K + SO4

                  Cu + OH→ Cu (OH)2

5. Вправа «Кулак ребро долоня» (1 хв.) вправа з застосуванням методики природовідповідності.

 

Чи хотіли б ви побувати в ролі слідчого і розкриту таємничу справу.  Тож пропоную вправу «Слідство ведуть хіміки»

6. «Слідство ведуть хіміки». Розв’язування ситуаційних задач. Робота в групах - рух по колу 

1.Кожна група, ви головна,отримуєте справу – ситуацію.

2.  Над отриманою ситуацією головна група працює приблизно 3 хвилини, маркером відповідного кольору зазначаєте розв’язок .

2. Далі свою ситуацію передаєте на експертну перевірку іншим групам за годинниковою стрілкою. Експертні група протягом 1 хвилини аналізують розв’язок, корегують якщо потрібно і за сигналом передають далі.

3. Як тільки ваші ситуації повернулися до вас  за одну хвилину перегляньте її і підготуйтеся до відповіді.

Роздатковий матеріал - додаток 1 або додаток 2 (на вибір)

Слайд 9

Ситуація 1.

Ви увійшли до кабінету хімії і побачили, що на столі – краплі якоїсь рідини. Відомо, що попередній клас працював з розчинами кислот і лугів. Як визначити, яка речовина розлита на столі, якщо у вашому розпорядженні лише універсальний індикаторний папір? Запишіть  рівняння дисоціації цих речовин і вказати дію індикатору на розчини кислот і лугів.)

Слайд 10

Ситуація 2.

Ви маєте розкрити «мокру справу», що відбулась у розчині. Злочинці з іменами Барій Хлорид і Натрій Сульфат, які працювали парами, заперечують свою причетність до «мокрої справи», стверджуючи, що у них є алібі. Свої докази підтвердіть йонними рівняннями.

(Учням повинні написати рівняння в молекулярному та йонному вигляді.)

Слайд 11

Ситуація 3.

Ви - головний еколог на хімічному підприємстві. Вас хвилює проблема, як запобігти забрудненню навколишнього середовища. Для очищення води від катіонів важких і токсичних металів: Pb2+, Cr3+необхідно перевести в осад. Від швидкості прийняття вами рішення залежить доля міста. Скориставшись таблицею

 

Отже На початку уроку ми поставили запитання.

Слайд 12

 

      «Від теорії до практики».

Ситуація 4.

Сьогодні активно розвивалася наука і техніка. Значно зросли обсяги хімічних виробництв. Людство зіткнулося зі збільшенням кількості і небезпечності відходів, кислотними дощами. Як можна подолати ці екологічні проблеми?  

Слайд 13

 

Механізми дії цих проблем:

  • Розчинення відходів у воді та утворення розчинів електролітів
  • Взаємодія розчинів один з одним та з об’єктами навколишнього середовища (кислотні дощі, ерозія ґрунту, забруднення рослин, зниження імунітету, вживання забрудненої їжі та води, знищення природного середовища існування організмів)
  • Вдихання відходів та утворення в організмі отруйних речовин

Можливі шляхи вирішення проблем:

  • встановлення якісних очисних споруд,
  •  заборона використання небезпечних продуктів хімічного синтезу,
  • комплексне використання сировини,
  • вторинна переробка ресурсів,
  •  знешкодження небезпечних відходів,
  • грамотне використання засобів побутової хімії, мінеральних добрив, засобів захисту рослин,
  • дотримання здорового способу життя,
  • розробка альтернативних видів палива, використання сонячної енергії.

 

Слайд 14

 

І на завершення я пропоную вам пройти індивідуальне онлайн-тестування, щоб кожному з вас зрозуміти наскільки якісно була опрацьована дана тема.

7. Онлайн-тестування Освітній портал «На урок»

https://naurok.com.ua/test/elektrolitichna-disociaciya-reakci-yonnogo-obminu-18724.html

 

 IV. Підведення підсумків.

 Слайд 15

 

 

Метод «фішбоун» (додаток 3)

  1. Проблема;
  2. Причини;
  3. Факти;
  4. Виснов.ок                                                                 

Результат пошуку зображень за запитом "фішбоун картинки"


Рефлексія

На стінах класу ви можете побачити вислови відомих людей ( прочитати їх ), дати можливість учням обрати той вислів, який найкраще відображає їхню діяльність на уроці.

 

Сократ  « Я знаю, що я нічого не знаю»

Конфуцій «Я не народився зі знаннями»

Т.Г. Шевченко «Учитеся брати мої, думайте читайте»

Овідій (поет римської імперії) «Я зробив усе, що міг; хай хтось зможе, зробить краще».

 

Слайд 16

 

V. Домашнє завдання

 Слайд 15

  • повторити § 9 у підручнику онлайн-домашнє завдання (освітній портал «На урок»)

Оцінювання

 

Бланк оцінювання активності на уроці

 

ПІ ____________________  дата ______________

 

Самооцінка

Оцінка від вчителя

Загальна оцінка

 

 

 


Бланк оцінювання активності на уроці

 

ПІ ____________________  дата ______________

 

Самооцінка

Оцінка від вчителя

Загальна оцінка

 

 

 

 

Бланк оцінювання активності на уроці

 

ПІ ____________________  дата ______________

 

Самооцінка

Оцінка від вчителя

Загальна оцінка

 

 

 

 

Бланк оцінювання активності на уроці

 

ПІ ____________________  дата ______________

 

Самооцінка

Оцінка від вчителя

Загальна оцінка

 

 

 

 

Бланк оцінювання активності на уроці

 

ПІ ____________________  дата ______________

 

Самооцінка

Оцінка від вчителя

Загальна оцінка

 

 

 

 

Бланк оцінювання активності на уроці

 

ПІ ____________________  дата ______________

 

Самооцінка

Оцінка від вчителя

Загальна оцінка

 

 

 

 

Бланк оцінювання активності на уроці

 

ПІ ____________________  дата ______________

 

Самооцінка

Оцінка від вчителя

Загальна оцінка

 

 

 

 


Онлайн тестування

Приступаємо до виконання тестових завдань.  Зверніть увагу, що у питаннях тестів може бути кілька правильних відповідей. Не забувайте користуватися таблицею розчинності лугів, солей, кислот. На виконання тестових завдань відводиться 7 хвилин.

Тестові завдання

  1. Чи засвітиться лампочка приладу, якщо його електроди занурити у склянку із дистильованою водою?

 а)  так                                                          б) ні

2. Які з речовин належать до сильних електролітів?

а)  сульфатна кислота                       б) карбонатна кислота

в) калій  гідроксид                             г) магній (ІІ) гідроксид

3.Які з вказаних речовин належать до слабких електролітів?

а) бромідна кислота                          б) силікатна кислота

в) натрій гідроксид                            г) купрум  (ІІ) гідроксид

4. Розчини яких солей під час дисоціації будуть утворювати бромід – йони?

а) KBr;         б) CaBr2 ;         в) PbBr2  ;         г) NaBr.

5. За яких умов реакції йонного обміну  йтимуть  до кінця. Коли в результаті реакції утворилися:

а) розчинні речовини;                              б) осад;

в) газ;                                                        г)  вода.

6. Між розчинами яких речовин можлива реакція?

а) K2 SO4і H2 SO4 ;   б)Na2 SO4 і   HCl;   в)Al2 (SO4 )3і Ba (NO3 )2;г) K2SiO3і   HNO3.

8. У результаті взаємодії яких речовин утвориться осад?

а)AgNO3  і Na3PO4 ; б)CuSO4 і NaOH;   в)H2SO4 і Ba(NO3) ; г) KOH      і HCl.

 


 

« Я знаю, що я нічого не знаю»

Сократ


 


«Я не народився зі знаннями» 

Конфуцій


 

«Учитеся брати мої, думайте, читайте»

Результат пошуку зображень за запитом "тарас шевченко"

 

 

Т.Г. Шевченко


Овидий« Зробив усе, що міг;    хай хтось зможе, зробить краще».                   

 Публій Овідій Назон


 


 

«Слідство ведуть хіміки


 


Додаток 1

Ситуація 1.

Ви увійшли до кабінету хімії і побачили, що на столі – краплі якоїсь рідини. Відомо, що попередній клас працював з розчинами кислот і лугів. Як визначити, яка речовина розлита на столі, якщо у вашому розпорядженні лише універсальний індикаторний папір?

(Ви повинні написати рівняння дисоціації цих речовин і вказати колір індикатору при дії розчинів кислот і лугів, користуючись шкалою)                         

Розв’язок:                                                                                                                                   

                                                                                                                                                                                                  
Ситуація 2.

Ви маєте розкрити «мокру справу», що відбулась у розчині. Злочинці з іменами Барій Хлорид і Натрій Сульфат, які працювали парами, заперечують свою причетність до «мокрої справи», стверджуючи, що у них є алібі. Свої докази підтвердіть йонними рівняннями.

(Ви повинні написати рівняння в молекулярному та йонному (повному, скороченому) вигляді.

Розв’язок:

Ситуація 4.

Сьогодні активно розвивалася наука і техніка. Значно зросли обсяги хімічних виробництв. Людство зіткнулося зі збільшенням кількості і небезпечності відходів, кислотними дощами, забрудненням водойм. Як можна подолати ці екологічні проблеми ?  

Запропонуйте способи:


Ситуація 3.

Ви - головний еколог на хімічному підприємстві. Вас хвилює проблема, як запобігти забрудненню навколишнього середовища. Для очищення води від катіонів важких і токсичних металів: Pb2+, Cr3+ необхідно перевести в осад. Від швидкості прийняття вами рішення залежить доля міста. Скориставшись таблицею розчинності, з'ясуйте, у вигляді яких солей можна осадити ці йони. Підтвердіть свої пропозиції молекулярними рівняннями реакцій.

Розв’язок:

 


Додаток 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Додаток 3

Результат пошуку зображень за запитом "фішбоун картинки"

Результат пошуку зображень за запитом "фішбоун картинки"

Результат пошуку зображень за запитом "фішбоун картинки"

Результат пошуку зображень за запитом "фішбоун картинки"

 


Кленовый лист рисунок-шаблон (15 картинок распечатать и вырезать)

 

 

 

4

 



Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Чоп Наталя
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
Додано
5 січня 2020
Переглядів
2156
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку