УЗАГАЛЬНЮЮЧЕ ПОВТОРЕННЯ. РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ ЗА ПЕРІОДИЧНОЮ СИСТЕМОЮ

Про матеріал
Цілі:  Формування ключових компетентностей: o саморозвитку й самоосвіти — створення проблемних ситуацій, уміння розв’язувати задачі; o інформаційної — відпрацювання вмінь робити висновки й узагальнення; o соціально-трудової — вміти оперувати знаннями, розвивати гнучкість отриманих знань; o комунікативної — вміння працювати у групі.  Формування предметних компетентностей: узагальнити й систематизувати знання з теми, розвивати вміння і навички користування періодичною системою, складання електронних схем і формул будови атомів, встановлення взаємозв’язку положення і будови атомів хімічних елементів з їхніми властивостями; закріпити вміння розв’язування логічних і розрахункових задач з використанням періодичного закону й періодичної системи. Обладнання: різні види періодичної системи (коротка, довга), таблиці, алгоритм характеристики елемента, картки із завданнями. Тип уроку: УП. Форми проведення: прийом «Хімічна естафета», «Мікрофон», робота в гетерогенних групах. ХІД УРОКУ І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Прийом «Мікрофон» Учні сідають групами, заздалегідь поділеними на початку уроку. У групах учні з різним рівнем навчальних досягнень. На дошці (або проектуємо на екран) — основні поняття вивченої теми по п’ять одразу (щоб не розсіювати увагу). Учні дають визначення цим поняттям. Починаємо з першої групи, якщо виникає затримка, учні інших груп можуть допомагати у визначеннях. Слід відмітити, що існує окрема група із сильних учнів, яка слідкує за відповідями й рахує скільки правильних визначень дає та чи інша група. Ця група називається «Експерти». Кожна правильна відповідь — 1 бал. Відповіді слід давати коротко й точно.
Перегляд файлу

 

УРОК 16

УЗАГАЛЬНЮЮЧЕ ПОВТОРЕННЯ.

РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ ЗА ПЕРІОДИЧНОЮ СИСТЕМОЮ

Цілі:

  •  Формування ключових компетентностей:
  •  саморозвитку й самоосвіти — створення проблемних ситуацій, уміння розв’язувати задачі;
  •  інформаційної — відпрацювання вмінь робити висновки й узагальнення;
  •  соціально-трудової — вміти оперувати знаннями, розвивати гнучкість отриманих знань;
  •  комунікативної — вміння працювати у групі.
  •  Формування предметних компетентностей: узагальнити й систематизувати знання з теми, розвивати вміння і навички користування періодичною системою, складання електронних схем і формул будови атомів, встановлення взаємозв’язку положення і будови атомів хімічних елементів з їхніми властивостями; закріпити вміння розв’язування логічних і розрахункових задач з використанням періодичного закону й періодичної системи.

Обладнання: різні види періодичної системи (коротка, довга), таблиці, алгоритм характеристики елемента, картки із завданнями.

Тип уроку: УП.

Форми проведення: прийом «Хімічна естафета», «Мікрофон», робота в гетерогенних групах.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Прийом «Мікрофон»

Учні сідають групами, заздалегідь поділеними на початку уроку. У групах учні з різним рівнем навчальних досягнень. На дошці (або проектуємо на екран) — основні поняття вивченої теми по п’ять одразу (щоб не розсіювати увагу). Учні дають визначення цим поняттям. Починаємо з першої групи, якщо виникає затримка, учні інших груп можуть допомагати у визначеннях. Слід відмітити, що існує окрема група із сильних учнів, яка слідкує за відповідями й рахує скільки правильних визначень дає та чи інша група. Ця група називається «Експерти». Кожна правильна відповідь — 1 бал.

Відповіді слід давати коротко й точно.

  •  Класифікація елементів;
  •  лужні елементи;
  •  галогени;
  •  інертні елементи;
  •  періодичний закон;
  •  періодична система;
  •  період;
  •  група;
  •  підгрупа;
  •  атом;
  •  протонне число;
  •  нуклонне число;
  •  будова атома;
  •  склад ядра атома;
  •  протон;
  • нейтрон;
  •  ізотопи;
  •  радіус атома;
  •  електронна хмара;
  •  електронна орбіталь;
  •  види електронних хмар;
  •  спін;
  •  спарені, неспарені електрони;
  •  металічні властивості в періодах;
  •  металічні властивості в групах;
  •  неметалічні властивості в періодах;
  •  неметалічні властивості в групах;
  •  номер періоду;
  •  номер групи.

IV. РОБОТА В ГРУПАХ

Знову застосовуємо проектор або роздаємо картки із завданнями «Хімічної естафети». Всього п’ять завдань. Естафету організовуємо так. На виконання кожного завдання — по 5–6 хв. Учні виконують їх на окремих аркушах, які потім здають групі «Експертів». У цей час один з учнів, наприклад, першої групи виконує перше завдання на дошці. Двоє з експертів перевіряють правильність виконання завдання на аркуші, а двоє інших слухають з класом відповідь однокласника. Якщо виникає потреба, вони вносять корективи у виконання, виправляють і ставлять питання з розв’язування цього завдання, виставляють бали. Далі учень із другої групи виконує й пояснює друге завдання, з третьої — третє і т. д.

Завдання для естафети

1. «Логічний ланцюг»

Запишіть рівняння реакцій за схемою:

Властивості яких природних груп елементів використані в цій схемі?

2. «Відстрочена відгадка»

Елемент розташований у ІІІ періоді, VI групі, головній підгрупі періодичної системи. Що це за елемент?

Запишіть повну будову його атома в основному та збудженому станах, укажіть кількість неспарених електронів, кількість протонів і нейтронів.

3. «Приваблива мета»

Дано елементи з протонними числами 20 і 15. Який із цих елементів має виражені металічні властивості? Чому? Запишіть формули оксидів та гідратів оксидів, що відповідають цим елементам. Укажіть їхній характер.

4. «Практичність теорії»

Елемент утворює летку сполуку з гідрогеном типу RH. Відносна молекулярна маса вищого оксиду цього елемента дорівнює 272. Який це елемент? Вкажіть кількість протонів і нейтронів у ядрі його атома.

5. «Дивуй»

Елемент, якому відповідає вищий оксид із загальною формулою R2O5, утворює летку сполуку з Гідрогеном, масова частка Гідрогену в якому становить 3,85 %. Що це за елемент?

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ ЕСТАФЕТИ

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Тренувальний варіант контрольної роботи

1. До побічної підгрупи 6-ї групи належить:

а) Арсен;

б) Молібден;

в) Ванадій.

2. У періодах зі зменшенням протонних чисел неметалічні властивості:

а) посилюються;

б) послаблюються;

в) не змінюються.

3. Вкажіть протонні числа елементів, вищі оксиди яких мають кислотні властивості:

а) 11 і 15;

б) 15 і 16;

в) 12 і 20.

4. Вкажіть протонні числа елементів, що належать до одного періоду:

а) 13 і 21;

б) 20 і 30;

в) 30 і 38.

5. Вкажіть число нейтронів у ядрі атома Хрому:

а) 24;

б) 52;

в) 28.

6. Вкажіть номер елемента, в якого на зовнішньому рівні 4 електрони:

а) 23;

б) 32;

в) 29.

7. Електронна формула 1s22s22p63s23p3 відповідає атому елемента:

а) Натрію;

б) Хлору;

в) Фосфору.

8. Однакову кількість електронних шарів мають елементи з протонними числами:

а) 13 і 21;

б) 21 і 31;

в) 31 і 39.

9. Які пари хімічних елементів мають найбільш подібні властивості?

а) P і As;

б) P і S;

в) V і Cr.

10. Установіть відповідність між електронною формулою елемента і його вищим оксидом.

1) 1s22s22p63s23p5     а) RO2

2) 1s22s22p1      б) R2O5

3) 1s22s22p63s23p4     в) R2O3

4) 1s22s22p2      г) RO3

д) R2O7

Задачі

1. Елемент розташований у V групі. Масова частка цього елемента у водневій сполуці 3,85 %. Який це елемент? Розрахуйте кількість нейтронів у ядрі його атома.

2. Елемент розташований у ІІ групі. Масова частка цього елемента у вищому оксиді 92,63 %. Який це елемент? Яке в нього протонне число?

 

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Матеріали до уроків
Інкл
Додано
21 червня 2021
Переглядів
1146
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку