Додаток 1
Buy it, use it, break it, fix it,
trash it, change it, melt - upgrade it,
charge it, pawn it, zoom it, press it,
snap it, work it, quick - erase it,
write it, get it, paste it, save it,
load it, check it, quick - rewrite it,
plug it, play it, burn it, rip it,
drag and drop it, zip - unzip it,
lock it, fill it, curl it, find it,
view it, curl it, jam - unlock it,
surf it, scroll it, pose it, click it,
cross it, crack it, twitch - update it,
name it, read it, tune it, print it,
scan it, send it, fax - rename it,
touch it, bring it, obey it, watch it,
turn it, leave it, stop - format it.
VOCABULARY BANK
Expressing your opinion on what features/applications you need/don’t need:
Technology vocabulary:
Узагальнюючий урок англійської мови в 9 класі
за темою «Технічний прогрес»
Тема уроку:
Комунікативно-практичні цілі та завдання:
Розвиваючі завдання:
Освітньо-виховні завдання:
Мовний матеріал:
для повторення:
лексичний – слова та вирази за темою «Computer technologies»
Обладнання:
Завдання:
T: Good morning, ladies and gentlemen. How are you? Please, sit down. Today we have a lot of things to do to summarize what you have learnt, look at the way some of the modern appliances have developed, have some fun, and even try to invent new gadgets. But as they say “First things first”. So I offer you to start with a short pronunciation exercise.
Завдання:
Т: Right now look at the board. On it you see different verbs connected with computer technologies. Let us try to pronounce them together. But first repeat after me.
(спершу учні повторюють пісню “Technologic” (додаток 1) за вчителем без музики (слова на дошці), а потім разом під музику).
Well, thank you. It looks like you have coped with the main task and are ready to continue our work.
Завдання:
T: Well, right now I want you to watch a short video about evolution of technologies. I will ask you to be attentive and note down any devices, services or actions connected with old times that you will see. After that you will have to present your results on the board.
Учні переглядають першу частину відео та коротко записують, що вони побачили.
T: Now you have to come up to the board one by one and write 12 names of gadgets, services, activities of old times that you have seen. The team, which will remember more, will win this competition.
Учні один за одним на дошці записують назви предметів, дій, послуг минулого.
T: You see 12 different gadgets on the board. Can you tell me, how many new devices we need to replace them? I need only number.
Тоді вчитель задає запитання: «Як ви думаєте, скільки нових пристроїв потрібно, щоб замінити ці «старі» прилади». Учні дають відповіді – називають кількість, пояснення не треба. Коли всі висловились, вмикається продовження і всі разом роблять висновок, що потрібен один пристрій – мобільний телефон.
Завдання:
T: As you have just told me, mobile phones have replaced many devices in our lives and they are an inseparable part of our life. Right now, I want you to look at the board, and discuss the questions you will see with your partners and share your results with the rest of the class using your laptops. As you can see, we already have our e-journal open. So choose one person to type in your replies.
T: We have been working really hard. So I think it is high time for you to relax a bit. I want you to participate in my funny survey considering mobiles, to see how often you use your devices. To do that please stand up and follow my instructions.
Завдання:
- одержати уявлення про якість засвоєного учнями матеріалу, виділити опорні знання.
Домашнє завдання перевіряється за допомогою електронного тесту, зробленого шляхом ресурсу Kahoot.
Завдання:
T: Well, to sum our fruitful activity, I want to give you a chance to invent a new gadget of the next century. You will have 5 minutes to create it and then you will have to present what you have done.
Завдання:
T: It looks like you have done a great job today. So the final thing is to estimate whether we have reached our aims or not. To do that we will use our laptops again. You have to answer a couple of questions, which you will see on the screens.
Після заповнення Google форм, учитель робить короткий підсумок та повідомляє домашнє завдання.
T: I want to finish our lesson with giving you a good chance to think of the influence that technologies have on our life. There are so many of them and they are so quick, we can talk to other people without leaving our house, but… do they make us happy?
В якості домашнього завдання учні отримують картинку з підписом, прочитавши який, вони повинні викласти свої думки з приводу проблеми. Основна ідея - «У нас є багато технологій, що дали нам спілкуватись, не виходячи з дому. Але чи добре це?».
Робота може бути виконана, як в письмовому вигляді, так і в електронному, на основі електронного сервісу Essay map, www.readwritethink.org/materials/essaymap/.