Узагальнюючий урок з фізики 9 клас
Шпак О.А.
Вчитель фізики
Снігурівської зош І-ІІІ ступенів №1
Снігурівської районної ради
Мета: поглибити знання учнів про закони Ньютона,систематизувати навчальний матеріал навколо основних понять,положень класичної теорії механіки,розкрити практичне і світоглядне значення законів класичної механіки;
розвивати логічне мислення, фізичне мовлення,уміння робити висновки та узагальнення;
виховувати інтерес до предмету,прагнення отримувати нові знання.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації.
Обладнання: комп’ютер, терези, склянка з водою, лінійка, штатив.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Кто хочет умным слыть всегда
И этот мир постичь
Законы Ньютона тогда он должен изучить.
Подчинено законам тем движенье всяких тел:
От птиц, парящих в тишине,
До смерть несущих стрел.
Движенье солнца и планет, ракет и кораблей.
Звучанье струн, теченье рек, паденье наземь тел.
Динамику движения без них нельзя понять
И потому о них вам я должна сейчас сказать.
ІІІ. Постановка мети уроку.
Сьогодні ми з вами проведемо узагальнюючий урок з теми «Закони Ньютона», на якому повторимо та систематизуємо теоретичний матеріал про закони Ньютона та розв’яжемо задачі, користуючись набутими знаннями.
І девізом нашого уроку будуть слова В.Г.Белінського: «Людина боїться тільки того, чого не знає, знаннями перемагаються усі страхи.»
IV. Актуалізація опорних знань учнів.
1.Розминка.
Слова - перевертні : кон-за; ла-си; жін.-тя-ня; ія-є-вза-мод;та-ві-гра-ція.
2.Інтерактивна вправа «Мікрофон»(один учень починає, інший відповідає, а потім сам ставить наступне запитання):
- Що вивчає динаміка?
- У чому полягає перший закон Ньютона?
- Що таке сила?
- Чим характеризується сила?
- Що таке маса ?
- Чому виникає прискорення?
- Який зв’язок існує між масами і прискореннями взаємодіючих тіл?
- У чому полягає другий закон Ньютона?
- Який зміст третього закону Ньютона?
- Як визначається рівнодійна двох сил?
- Що таке рівнодійна?
- Як визначити масу тіла?
- У яких одиницях вимірюється сила?
- Де спостерігається прояв явища інерції в техніці і побуті?
- Які системи відліку називаються інерціальними?
- За яких умов тіла рухаються прямолінійно і рівномірно?
V. Розв’язування задач.
Учні класу об’єднуються в чотири групи. Кожна група отримує завдання. Члени групи здійснюють самооцінювання за спеціальним аркушем.
Аркуш самооцінювання
Прізвище____________________________
Ім’я________________________________
Оцініть себе за кожним із визначених напрямків ( від 0 до 2 балів )
Усього балів________
Приклади задач.
№1. Залежність швидкості від часу має вигляд Vx=2+0,2t. Маса тіла 500кг. Визначити силу, яка діє на тіло.
Дано: _ _
Vx=2+0,2t F=ma Fx=500кг× 0,2м/с²=100Н
m= 500кг Fx= max
__________ Vx=Vo×+axt
F- ? Vxo=2м/с ; ax=0,2м/с²
Відповідь: сила, яка діє на тіло дорівнює 100Н.
№2. Тіло під дією сили 2кН рухається так, що його шлях виражається рівнянням
Sx=t+0,1t².Визначити масу автомобіля.
Дано: _ _
F=2кН F=2×10³H F = ma Sx = vo×t+ axt²/2
Sx=t+0,1t². Fx = max Vo×=1м/с ; аx/2=0,1
_________ m= Fx /ax аx = 0,2м/с²
m-?
m = 2×10³H / 0,2м/с² = 10×10³кг = 10т
Відповідь: Маса автомобіля 10т.
№3. Автомобіль, маса якого 4т рухається із стану спокою і, пройшовши 25м, досягає швидкості 18км/год. Визначити силу, яка діє на автомобіль і час руху.
Дано: _ _
m=4т = 4×10³кг F = ma Fx =4×10³×5²∕2×25 = 2 ×10³Н
Sx=25м Fx = max
Vo×=0 Sx = (v²x - v²ox) /2ax = v²x / 2ax ax = 5²∕2×25 = 0,5м∕с²
Vx=18км/год = 5м/с ax = v²x / 2 Sx t = 5м/с ∕ 0,5м∕с² = 10с
___________ Fx = m× v²x / 2 Sx
F - ? ﴾F = ( кг×м²∕с²) ∕м = Н﴿
t - ? t = Vx ∕ ax
Відповідь: F = 2кН ; t = 10c.
№4.Під дією сили 3кН швидкість автомобіля масою 5т зростала з 54км/год до 72км/год . Визначити шлях і час розгону.
Дано: _ _
F = 3кН = 3×10³H F = ma ax = 3×10³H ∕ 5×10³кг = 0,6 м∕с²
m = 5т = 5×10³кг Fx = max Sx = (20² - 15²) ∕ 2×0,6 = 145,8м
Vo×= 54км/год = 15м/с ax = Fx ∕ m t = (20 – 15) ∕ 0,6 = 8.3c
Vx = 72км/год = 20м/с Sx = (v²x - v²ox) /2ax
_____________ Vx=Vo×+axt
Sx - ? t =( Vx - Vo× ) ∕ ax
t - ?
Відповідь : Sx = 145,8м , t = 8.3c
Розв’язування задач у супроводі фронтального експерименту.
№1. Дві кульки з різними масами котяться з однаковими швидкостями. Чи однаковий час потрібний, щоб зупинити кулі, якщо до них прикласти однакові сили?
№2. На нитці підвішено дерев’яну лінійку. Чи можна забити у лінійку цвях?
№3. На терезах зрівноважено склянку з водою. Чи порушиться рівновага терезів, якщо у воду занурити олівець і тримати його в руках , не торкаючись склянки?
Відповідь перевірити на досліді.
VI. Систематизація матеріалу.
З метою систематизації знань учнів, складається таблиця основного матеріалу про закони Ньютона, використовуючи комп’ютер. Підкреслюю світоглядне значення кожного з законів, звертаю увагу на широке застосування класичної механіки Ньютона , і водночас на межі її застосування.(За комп’ютером виконувати таблицю може один з учнів, а потім вона демонструється класу.)
Закони Ньютона дають нам змогу відповісти на запитання: «Як тіло рухається і чому?»
Запитання до класу.
1.За яких умов тіло здійснює прямолінійний рівномірний рух?
2.За яких умов тіло рухається прямолінійно і рівноприскорено?
3.Чому, за яких умов тіло рухається рівномірно по колу?
4.Що нам пояснює третій закон Ньютона?
VII. Закони Ньютона у народних прислів’ях .
Пояснити прислів’я.
- Коси коса, поки роса, а як роса додолу – ми додому.(Коли роса випаде на траву, то маса трави зросте і вона буде більш інертною. Внаслідок взаємодії коси і трави трава «не встигатиме» змінювати свою швидкість за косою і залишиться скошеною на місці а1∕ а2 = m2 ∕ m1 .Крім того. Роса виконує роль мастила.)
- Кінь не цвях, пане, зразу не стане.(Цвях зупиняється , опираючись шляпкою (більша площа опори) об дошку. Кінь, маючи значну масу , досить інертний, і для зміни його швидкості до нуля потрібен певний час.)
VIII. Підсумок уроку.
Отже,сьогодні на уроці ми з вами переконались, що закони Ньютона дають можливість розв’язати основну задачу механіки, мають велике наукове і практичне значення і, хоча відкриті майже 300 років тому, залишаються актуальними.
Слова і напис на пам’ятнику Ісааку Ньютону говорять: «…нехай смертні радіють, що існувала така прикраса людського роду».
Отже, звертаючись ще раз до девізу нашого уроку, я хочу бути впевнена в томк, що саме сьогодні ви одержали ті знання , які допоможуть вам подолати всі труднощі в житті. Тому що все в житті вирішують знання.
Сьогодні на уроці ми з вами плідно попрацювали і маємо такі результати (учитель оцінює роботу кожної групи, члени груп здійснюють самооцінювання за своїми аркушами самооцінювання.
IX. Домашнє завдання.
Література.
1. Газета «Фізика». Шкільний світ.№5,2004 р.;№ 2, №11 2007 р.
2. Журнал «Все для вчителя».№22,»2001 р.
3. В. Шаромова, З. Дубас «Нетрадиційні уроки фізики» частина І. Тернопіль «Підручники і посібники» 2003 р.
4. Бібліотека журналу «Фізика в школах України» «Уроки фізики в 10 класі. Механіка» Харків «Основа» 2007 р.