Узагальнюючий урок з фізики 9 клас " Зани Ньютона"

Про матеріал
На допомогу вчителю. Даний матеріал можно використовувати під час вивчення розділу " Динаміка" у 9 класі.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                   Узагальнюючий урок з фізики 9 клас

                   

                 

                    

                      

 

                                                                                                       Шпак О.А.

                                                                                                    Вчитель фізики

                                                                               Снігурівської зош І-ІІІ ступенів №1

                                                                                       Снігурівської районної ради

 

 

 

 

                                          

 

Мета: поглибити знання учнів про закони Ньютона,систематизувати навчальний      матеріал навколо основних понять,положень класичної теорії механіки,розкрити практичне і світоглядне значення законів класичної механіки;

            розвивати логічне мислення, фізичне мовлення,уміння робити висновки та узагальнення;

           виховувати інтерес до предмету,прагнення отримувати нові знання.

 

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації.

 

Обладнання: комп’ютер, терези, склянка з водою, лінійка, штатив.

 

                                              Хід уроку.

 

І. Організаційний момент.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

   

    Кто хочет умным слыть всегда

    И этот мир постичь

    Законы Ньютона тогда он должен изучить.

    Подчинено законам тем движенье всяких тел:

    От птиц, парящих в тишине,

    До смерть несущих стрел.

    Движенье солнца и планет, ракет и кораблей.

    Звучанье струн, теченье рек, паденье наземь тел.

    Динамику движения без них нельзя понять

    И потому о них вам я должна сейчас сказать.

 

ІІІ. Постановка мети уроку.

Сьогодні ми з вами проведемо узагальнюючий урок з теми «Закони Ньютона», на якому повторимо та систематизуємо теоретичний матеріал про закони Ньютона та розв’яжемо задачі, користуючись набутими знаннями.

І девізом нашого уроку будуть слова В.Г.Белінського: «Людина боїться тільки того, чого не знає, знаннями перемагаються усі страхи.»

 

IV. Актуалізація опорних знань учнів.

1.Розминка.

Слова -  перевертні : кон-за; ла-си; жін.-тя-ня; ія-є-вза-мод;та-ві-гра-ція.

2.Інтерактивна вправа «Мікрофон»(один учень починає, інший відповідає, а потім сам ставить наступне запитання):

- Що вивчає динаміка?

- У чому полягає перший закон Ньютона?

- Що таке сила?

- Чим характеризується сила?

- Що таке маса ?

- Чому виникає прискорення?

- Який зв’язок існує між масами і прискореннями взаємодіючих тіл?

- У чому полягає другий закон Ньютона?

- Який зміст третього закону Ньютона?

- Як визначається рівнодійна двох сил?

- Що таке рівнодійна?

- Як визначити масу тіла?

- У яких одиницях вимірюється сила?

- Де спостерігається прояв явища інерції в техніці і побуті?

- Які системи відліку називаються інерціальними?

- За яких умов тіла рухаються прямолінійно і рівномірно?

 

V. Розв’язування задач.

 

Учні класу об’єднуються в чотири групи. Кожна група отримує завдання. Члени групи здійснюють самооцінювання за спеціальним аркушем.

                                         Аркуш самооцінювання

Прізвище____________________________

Ім’я________________________________

Оцініть себе за кожним із визначених напрямків ( від 0 до 2 балів )

  1. Брав активну участь у проведенні уроку.
  2. Вносив вдалі пропозиції, коли працював у групі.
  3. Надавав підтримку іншим членам групи, класу, заохочував їх до роботи.
  4. Висував нові ідеї, що сподобались іншим.
  5. Вдало узагальнював думки інших.
  6. Робив повідомлення.

Усього балів________

 

Приклади задач.

 

№1. Залежність швидкості від часу має вигляд Vx=2+0,2t. Маса тіла 500кг. Визначити силу, яка діє на тіло.

 

Дано:                   _     _

Vx=2+0,2t           F=ma                                      Fx=500кг× 0,2м/с²=100Н    

m= 500кг             Fx= max

__________          Vx=V+axt

F- ?                       Vxo=2м/с ; ax=0,2м/с²

 

Відповідь: сила, яка діє на тіло дорівнює 100Н.

 

№2. Тіло під дією сили 2кН рухається так, що його шлях виражається рівнянням

Sx=t+0,1t².Визначити масу автомобіля.

 

 

Дано:                                                  _      _          

F=2кН          F=2×10³H                      F = ma             Sx = vt+ axt²/2                                 

Sx=t+0,1t².                                          Fx = max               V=1м/с ; аx/2=0,1

_________                                        m= Fx /ax           аx = 0,2м/с²                   

m-?                                                     

                                                       m  = 2×10³H / 0,2м/с² =  10×10³кг = 10т

Відповідь: Маса автомобіля 10т.

 

№3. Автомобіль, маса якого 4т рухається із стану спокою і, пройшовши 25м, досягає швидкості 18км/год. Визначити силу, яка діє на автомобіль і час руху.

 

 

Дано:                                _     _

m=4т = 4×10³кг               F = ma                                        Fx =4×10³×5²∕2×25 = 2 ×10³Н

Sx=25м                             Fx = max                                                  

V=0                               Sx = (v²x - v²ox) /2ax = v²x  / 2ax    ax = 5²∕2×25 = 0,5м∕с²

Vx=18км/год = 5м/с        ax = v²x / 2 Sx                                               t = 5м/с ∕  0,5м∕с² = 10с    

___________                    Fx = m× v²x / 2 Sx

F - ?                                 F = ( кг×м²∕с²) ∕м = Н﴿

t - ?                                   t = Vx ∕ ax

 

Відповідь: F = 2кН ; t = 10c.

 

№4.Під дією сили 3кН швидкість автомобіля масою 5т зростала з 54км/год до 72км/год . Визначити шлях і час розгону.

 

 

Дано:                                  _       _

F = 3кН = 3×10³H              F = ma                        ax = 3×10³H ∕ 5×10³кг = 0,6  м∕с²                                                

m = 5т = 5×10³кг               Fx = max                                   Sx = (20² - 15²) ∕ 2×0,6 = 145,8м               

V= 54км/год = 15м/с     ax = Fx ∕ m                      t = (20 – 15) ∕ 0,6 = 8.3c

Vx = 72км/год = 20м/с      Sx = (v²x - v²ox) /2ax

_____________                 Vx=V+axt

Sx - ?                                   t =( Vx - V) ∕ ax           

t - ?

Відповідь :  Sx = 145,8м , t = 8.3c

 

Розв’язування задач у супроводі фронтального експерименту. 

 

№1. Дві кульки з різними масами котяться з однаковими швидкостями. Чи однаковий час потрібний, щоб зупинити кулі, якщо до них прикласти однакові сили?

№2. На нитці підвішено дерев’яну лінійку. Чи можна забити у лінійку цвях?

№3. На терезах зрівноважено склянку з водою. Чи порушиться рівновага терезів, якщо у воду занурити олівець і тримати його в руках , не торкаючись склянки?

Відповідь перевірити на досліді.

 

VI. Систематизація матеріалу.

 

З метою систематизації знань учнів, складається таблиця основного матеріалу про закони Ньютона, використовуючи комп’ютер. Підкреслюю світоглядне значення кожного з законів, звертаю увагу на широке застосування класичної механіки Ньютона , і водночас на межі її застосування.(За комп’ютером виконувати таблицю може один з учнів, а потім вона демонструється класу.)

 

Закони Ньютона дають нам змогу відповісти на запитання: «Як тіло рухається і чому?»

Запитання до класу.

1.За яких умов тіло здійснює прямолінійний рівномірний рух?

2.За яких умов тіло рухається прямолінійно і рівноприскорено?

3.Чому, за яких умов тіло рухається рівномірно по колу?

4.Що нам  пояснює третій закон Ньютона?

 

VII. Закони Ньютона у народних прислів’ях .

Пояснити  прислів’я.

- Коси коса, поки роса, а як роса додолу – ми додому.(Коли роса випаде на траву, то маса трави зросте і вона буде більш інертною. Внаслідок взаємодії коси і трави трава «не встигатиме» змінювати свою швидкість за косою і залишиться скошеною на місці а1∕ а2 = m2 m1 .Крім того. Роса виконує роль мастила.)                                     

 

- Кінь не цвях, пане, зразу не стане.(Цвях зупиняється , опираючись шляпкою (більша площа опори) об дошку. Кінь, маючи значну масу , досить інертний, і для зміни його швидкості до нуля потрібен певний час.)

VIII. Підсумок уроку.

 

Отже,сьогодні на уроці ми з вами переконались, що закони Ньютона дають можливість розв’язати основну задачу механіки, мають велике наукове і практичне значення і, хоча відкриті майже 300 років тому, залишаються актуальними.

Слова і напис на пам’ятнику Ісааку Ньютону говорять: «…нехай смертні радіють, що існувала така прикраса людського роду».

Отже, звертаючись ще раз до девізу нашого уроку, я хочу бути впевнена в томк, що саме сьогодні ви одержали ті знання , які допоможуть вам подолати всі труднощі в житті. Тому що все в житті вирішують знання.

Сьогодні на уроці ми з вами плідно попрацювали і маємо такі результати (учитель оцінює роботу кожної групи, члени груп здійснюють самооцінювання за своїми аркушами самооцінювання.

IX. Домашнє завдання.

                                                Література.

 

1. Газета «Фізика». Шкільний світ.№5,2004 р.;№ 2, №11 2007 р.

 

2. Журнал «Все для вчителя».№22,»2001 р.

 

3. В. Шаромова, З. Дубас  «Нетрадиційні уроки фізики» частина І. Тернопіль «Підручники і посібники» 2003 р.

 

4. Бібліотека журналу «Фізика в школах України» «Уроки фізики в 10 класі. Механіка» Харків «Основа» 2007 р.

 

 

 

 

                                            

               

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
31 березня 2023
Переглядів
866
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку