Узагальнюючий урок за темою "Африка"

Про матеріал
Узагальнюючий урок за темою "Африка" складений на інтегрованій основі. Форма проведення у вигляді гри "Щасливий випадок". Метою даного уроку є закріплення вивченого матеріалу про самий найтепліший материк світу та прагнення розвивати уміння швидко та логічно мислити, цікавість до географічної науки, бажання збагачувати знання, користуватись довідковою літературою та картами.
Перегляд файлу

  Урок № 15

 

 Тема   Узагальнюючий урок по темі „Африка”

 

   Мета   Закріпити вивчений матеріал про самий найтепліший материк світу:

  • особливості берегової лінії, рельєфу та дослідження материка;
  • розміщення основних корисних копалин та використання їх людиною;
  • взаємозв’язки між компонентами природи, багатство рослинного і тваринного світу;
  • заповідні території й охорона природи.

                 Розвивати уміння швидко й логічно мислити, цікавість до географічної науки та бажання

                 збагачувати знання; користуватися довідковою літературою, картами.

 

Тип уроку: інтегрована основа.

Форма проведення:  гра „Щасливий випадок”.

 

І. Підготовка класу до уроку

Поділ класу на команди.

 

ІІ. Повідомлення теми уроку.

 

ІІІ. Пояснення умов гри „Щасливий випадок”.

Виготовлені кубики по кольорам. Кожен колір означає свою тему:

червоний - щасливий випадок;

голубий -   цікава пауза.

зелений -   клімат, географічне положення, обриси берегової лінії, відкриття;

жовтий -    річки, озера, корисні копалини, рельєф;

білий -        природні зони, населення.

Вдома заготовляють малюнки рослин і тварин та цікава розповідь про них.

 

Домашнє завдання: 1) Розгадати кросворд „Африка”.

                                     2) Підготувати розповідь і художнє оформлення про найцікавішу рослину

                                      або тварину.

 3) Підготувати рекламу.

ІV. Проведення  гри.

1-й етап.  Конкурс між командами.

 

Зелений.   1.Назвати і показати на карті всі затоки, протоки, острови, півострови.

                   2.Хто з російських вчених досліджував материк?  /В.В.Юнкер, Є.П.Ковалевський, О.В.Єлісєєв /

3.В чому полягає заслуга Миколи Івановича Вавилова у дослідженні Африки? /Досліджував культурні рослини/.

4.Назвати всі крайні точки материка.

5.Чому вивчення материка розпочинається із географічного положення?

6.Чому в западині Конго багато опадів, а в Сахарі мало ?

7.В яких кліматичних поясах лежить Африка? /Екваторіальний,субекваторіальний,тропіки,субтропіки/

8.Кому належать слова: „ Я зробив багато відкриттів, але саме головне відкриття полягло в тому,  що

я відкрив хороші якості у людей, які цивілізованими людьми вважались племенами, що стоять на  нижній ступені розвитку культури”? /Давід Лівінгстон/

 

Жовтий..    1.Яка найдавніша платформа лежить в основі материка? /платформа, що була частиною

                      Гондвани/.

2.Які форми рельєфу характерні для Африки?

3.Чому Африка багата на  рудні корисні копалини? / у зв’язку з переважанням магматичних порід/

4. Чому береги озера Чад на карті позначені пунктирною  лінією? /мілководне озеро, глибина 4-7 м,

 площа залежить від опадів та розливу річок, що в нього впадають. Береги озера дуже заболочені/.

5. Де бере свій початок річка Ніл? /на Східно-Африканському плоскогір’ї і протікає через о.Вікторія/

6.№134, с.50 книга „По страницам занимательной географии”(Червоне море)

7.№140, с.51 (о.Вікторія)

 

 

Білий.    1.Які природні зони характерні для Африки? /екваторіальні вологі ліси, савани і рідколісся,

                пустині і напівпустині, субтропіки/

2.Назви багаторічну трав’янисту рослину з товстим коренем, плоди якої ти можеш їсти круглий рік.

/банани/

3.Назвати рослини, що ростуть  в саванах. /баобаб, зонтична акація, саркоцифалюс, молочаї, алоє/

4.Чому на території Африки населення розміщується нерівномірно?

5.Живе в африканській савані тварина завбільшки з гончу собаку. Вона веде нічний спосіб життя, а в день відсиджується в норі. Живиться термітами і мурашниками. Міцними кігтями вона ламає стіни термітника і клейким шорстким і довгим язиком злизує комах. Зуби в неї складаються з окремих трубочок. М’які і не покриті емаллю, вони швидко сточуються, а потім виростають нові. Як називається ця тварина?  /трубкозуб/

 

2-й етап.  Підведення підсумків розв’язування кросвордів „Африка”.

 

3-й етап.  Розповідь про найцікавішу рослину  (тварину).

 

4-й етап.  Конкурс для капітанів.

 

Зелений.      1.На карті Ератосфена  ( ІІІ ст. до н.е.) було зображено Ерітрейське море. Показати де воно

                         знаходиться і як тепер називається?  /Індійський океан/

2. „... Відкривається красивий вигляд на масу води, від якого піднімається цілий стовп пари; дійсно прозора,  вона падає з вершини і утворює вид густої маси піни до самого дна. Її білизна визвала у мене уяву про сніг...”  Яке явище тут описано? Кому належать ці слова? /Водоспад Вікторія, Д.Лівінгстон/

 

Жовтий.      1.Що спільного між героями української народної казки „Кирило Кожум’яка” і Африкан-

                        сяким рельєфом?  /Драконові гори та герой казки - Дракон/

2. №129, с.49. „По страницам занимательной географии” /Міраж/.

 

Білий.     1.Які держави одночасно розташовані і в північній і в південній півкулях? /6 держав: Габон, Конго, Заїр, Уганда, Кенія, Сомалі/.

2.Назвати найбільшу за площею державу Африки?

3.№202, с.63  Ефіопія (Ерітрея).

4.Як книга пов’язана з африканським континентом? /папірус, Ніл/.

 

5-й етап.   Реклама від команд.

 

6-й етап.  Конкурс „Як ти вмієш за 1 хв відшукати...”

 

1) книга „Географічний калейдоскоп”, с.111, другий абзац зверху.

2) книга „Уроки географії в 6 класі”, с.45, останній абзац.

 

7-й етап.  Бліц-турнір.

(Відповідає вся команда)

 

8-й етап.  Гра „Морди-харі”.

(Кожна команда спілкується, а потім жестами показує будь-яке явище. рослину, тварину. Суперники відгадують).

 

9-й етап.  Цікаві запитання для суперників.

 

10-й етап.  Охорона Африки.

„Берегите эти земли, эти воды,

Даже малую былиночку любя.

Берегите всех зверей природы,

Убивайте лишь зверей

внутри себя!”

 

 

1)Кожна команда пише природоохоронні території Африки і подає листочки жюрі. Хто правильно і хто більше написав?

2)Малювання природоохоронних знаків.

 

Підведення підсумків конкурсу.

V. Підсумок уроку.

 

                                                            Цікаві запитання

для першої команди:

1.Як називалася протока Гібралтар до нашої ери в часи Ератосфена ( ІІІ ст. до н.е.) та в часи Прометея ( ІІ ст. до н.е.) ?                      /Протока Геркулесових Стовпів/.

2.Серед  великої Гвінейської затоки, майже на самому екваторі загубився маленький площею

836 км2 гористий, вулканічного походження островок. Цей острів називають „шоколадним” тому, що тут з давніх-давен вирощують дерева - какао. Ще з тих пір острів став великим постачальником  на світовий ринок  какао-бобів. Велика кількість тепла, сонячного світла  і вологи створює чудові умови для вирощування і інших тропічних культур. Тут ростуть банани, кофейні дерева, цукрова тростина, масляна пальма, хінне дерево.

Про який острів йде мова?       / о.Сан-Томе /.

3.Річка, яка протікає на півдні Африки, своєю назвою завдячує ненажерливим чудовищам, що весь день лежать на березі. Недосвідчений мандрівник може прийняти це чудовище за колоду, купу мулу або піску. Про яку тварину йде мова? Як називається ця річка?   /р.Лімпопо, бегемот/.

 для другої команди:

1.Яка найбільша температура спостерігалась на материку? Де?   /+580С, біля міста Триполі/

2.Знайти спільний зв’язок між рельєфом Африки і тими речами, що ви приносите на урок географії.          /атлас - Атлас/

3. №203, с.63-64. Намібія, Вельвічія.

 

                                               Запитання для бліц - турніру

Серія 1

 

1.Найбільше озеро Африки. /о.Вікторія/

2.Найбільша вершина Африки.  /г.Кіліманджаро/

3.Вулканічний масив на узбережжі Гвінейської затоки.  /Камерун/

4.Найнижча точка на материку.  /уров. о.Ассаль(-153) /

5.Хто з вчених досліджував південь Африки. /Лівінгстон/

6.Яка держава знаходиться на самому півдні Африки.( ПАР, Преторія - столиця)

7.Столиця Мадагаскару.  /Антананаріву/

8.Назвати найбільшу річку, що належить до Атлантичного океану.  /Конго/

9.Назвати державу у північній частині Африки, столиця якої Алжир. /Алжир/

10.Яка держава носить назву пустелі?  /Намібія/

11.Які вітри міняють свій напрям двічі на рік? /мусони/

12.Найповноводніша річка Африки. /Конго/

13.Сама найбільша тварина Африки. /африканський слон/

14.Сама найвища трава в світі. /бамбук/

15.Батьківщина  рослини дерево - мандрівника.  /Мадагаскар/

16.Назвати материк, який омивається двома океанами. / Африка, Австралія/

17.Океан, який омиває Африку на сході. /Індійський/

18.Хто відкрив Тихий океан? /Магеллан/

19.Чи можна знайти в Африці сніг? Де?  /г.Кіліманджаро/

20.Як називається суша, що омивається з усіх сторін водою?  /острів/

 

Серія 2

 

1.Найдовша річка Африки?  /Ніл/

2.Як називаються постійні вітри, що дмуть в  30-х широтах?  /пасати/

3.Сама найдовша рослина на  планеті.  /індійська пальма-ліана/

4.Які держави в Африці розташовані на іншій території?  /Лесото, Свазіленд/

5.Найбільший острів поблизу Африки. /Мадагаскар/

6.Як називається держава, що носить назву озера?  /чад/

7Яка річка має дві назви?  /Конго, Заїр/

8.Назвати державу в північній Африці, столиця якої Каїр.  /Єгипет/

9.Скільки кліматичних поясів знаходиться на материку?  / 4 /

10.Які вітри міняють свій напрям двічі на добу?  /бризи/

11.Самий найбільший літаючий птах південної Африки?  /кондор/

12.У якої рослини найбільші і найпростіші листки?  /у дерева - мандрівника/

13.Як називається сама найкрасивіша квітка Африки?  /орхідея/

14.Самий найбільший птах.  /страус/

15.Як називається сама швидкохідна змія у світі, що живе  в Африці?  /змія Мамба - швидк.11,3км/год/

16.Який материк перетинає екватор по середині? /Африку/

17.Океан, який омиває всі материки крім Африки.  /Тихий/

18.Хто здійснив першу кругосвітню подорож? /Магеллан/

19.Як називають жителів острова Мадагаскар?  /малагасійці/

20.Як називається частина суші, що глибоко заходить в море?  /півострів/.

 

                                                  Використана  література

 

1) Б.О.Кондратьєв, П.М.Метревеллі. Уроки географії у 7 класі.- К. „Радянська школа”,1975 р.-с.20-49.

2) О.В.Орлова. Цікавий урок географії.-М.”Просвещение”,1989 р.-с.38,6768.

3)П.А.Кравчук. Географічний калейдоскоп.- К.”Радянська школа”,1988 р.

4)Г.П.Пивоварова „По страницам занимательной географи”.- М.”Просвещение”,1983 р.,с.62-65.

5)В.А.Коринська, І.В.Душина,В.А.Щеньов. Методичний посібник по географії материків і океанів.- М.”Просвещение”,1990 р.-с.74-95.

6)В.П.Корнєєв.Географічні ігри та розваги.- К.”Радянська школа”,1985 р.-с.77-73.

7)Л.М.Картель.”Використання малюнка в навчанні географії”.- К „Радянська школа”,1990 р.,с.15.

8)Н.Б.Смирнова,А.А.Шибанова. По країнах і материках.- М „Просвещение”,1974 р.

doc
Додано
27 січня 2021
Переглядів
611
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку