Тема: Узагальнюючий урок за творчістю Т. Шевченка «Широкий шлях»
Мета: навчальна: узагальнити й систематизувати знання п’ятикласників про життя Т. Шевченка, звертаючи увагу на його дитинство; аналізувати художні засоби у творах; виділяти головне, застосовувати знання та уміння в нестандартних завданнях;
розвивальна: вдосконалювати зв’язне мовлення, логічне мислення учнів, уяву, збагачувати словниковий запас, активізувати пізнавальну діяльність учнів, потребу в самоосвіті, ініціативу, творчість;
виховна: виховувати повагу до рідної мови, пошану до слова, любов до природи, національну свідомість, повагу до національної культури України.
Внутрішньопредметні зв’язки: теорія літератури.
Міжпредметні зв’язки: культура, історія, зарубіжна література.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Обладнання: портрет Т. Шевченка, емблеми факультетів Хогвартс, мантії, чарівні палички, роздатковий матеріал, елементи декору.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Усім доброго ранку! Сьогодні наш узагальнюючий урок за творчістю Тараса Шевченка зі звичайного перетвориться на чарівний, тому що зараз ми знаходимося у філіалі Школи магії та чарівництва – Гоґвортс. Минулого разу до нас завітав Сортувальний Капелюх, який розподілив вас на 4 різні факультети:
Грифіндор – місце для хоробрих і шляхетних, це наша перша команда під червоно-золотим прапором.
Когтевран – факультет розумних і кмітливих, друга команда під синім прапором.
Слизерин – тут навчаються хитрі та амбіційні, третя команда під зеленим кольором.
Пуфендуй – завзяті та чесні, це наша четверта команда під жовтим кольором.
На кожному факультеті є староста, який виконує роль капітана команди. Ці люди – володарі мантій та чарівних паличок.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Сьогодні у нас будуть справжні змагання між факультетами, а конкурсні завдання будуть проходити як предметні уроки в Школі магії. Ми з вами дізналися багато інформації про Тараса Шевченка, його дитинство, познайомилися з ліричними творами і навіть знаємо дещо більше. Мета нашого уроку: за допомогою незвичних і нестандартних завдань повторити, закріпити і систематизувати наші знання про життя і творчість Тараса Григоровича.
ІІІ. Основний зміст уроку.
Тож, перший конкурс-предмет називається «Трансфігурація». Ця дисципліна вивчає перетворення одних речей на інших. Як це пов’язано з Шевченко? Дуже просто. Цієї людини вже давно нема, а пам’ятають про неї досі, то ж ця пам’ять перетворилася-трансформувалася в інші речі. Уважно прослухайте правила! На столі кожного факультету є дві картки «Так» і «Ні». Я ставлю питання, ви протягом 10 секунд тихенько обговорюєте відповідь, щоб суперники не почули, а після мого сигналу одночасно показуєте мені картку зі своєю відповіддю. Якщо хтось показує раніше сигналу, то відповідь не зараховується. Кожна правильна відповідь – 1 бал.
Перше питання:
Існує думка, що найбільше пам’ятників у світі Ісусу Христу, а Шевченко начебто вже на другому місці. Але за останніми даними, 1384 – така кількість пам’ятників Кобзареві, які встановили у всьому світі. Звісно, більшість монументів розташовані на території України – 1256.
Український майстер Микола Сядристий створив найменшу у світі книжечку – «Кобзар». Сторінки настільки тонкі, що перегортати їх можна лише кінчиком загостреного волоска.
Тому що є рідкісний, але мінерал – «Тарасовіт», а його скупчення знаходяться на Донбасі.
Цей астероїд названо 2427 «Кобзар».
Це банкнота номіналом 100 гривень і на ній дійсно зображено портрет поета.
Зберіглося 835 творів, більшість з них знаходяться в Національному музеї Тараса Шевченка.
Найбільший портрет поета, намальований на стіні 17-поверхового будинку, площею понад 500 кв.м. знаходиться в Україні, а саме в Харкові.
Крім абетки Буквар містив традиційні тексти для читання, цифри, таблицю множення, витримку з творів поетів і навіть молитви.
Перший конкурс завершено, за підсумками команди заробляють такі бали:___.
Час наступної дисципліни – «Стародавні руни».
У давні часи чаклуни користувалися рунами, бо іншим людям було складно їх прочитати. Тож один з турецьких чаклунів, а саме Назім Хімкет передав учням наших факультетів послання рунами, ваше завдання розшифрувати цей вираз за допомогою рунного алфавіту. Правильно розшифрований вираз найшвидшою командою – 10 балів, далі за зменшенням – 9,8 тощо. Час пішов.
«Поки б’ються серця людей, звучатиме і голос Шевченка».
А |
Б |
В |
Г |
Г |
Д |
Е |
Є |
|
|
|
|
|
|
|
|
Ж |
З |
И |
І |
Ї |
Й |
К |
Л |
|
|
|
|
|
|
|
|
М |
Н |
О |
П |
Р |
С |
Т |
У |
|
|
|
|
|
|
|
|
Ф |
Х |
Ц |
Ч |
Ш |
Щ |
Ь |
Ю |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Я |
||||
|
|
|
|
||||
3. Наступний предметний урок «Захист від Темних мистецтв». Якийсь темний маг зачаклував і поцупив слова з твору Тараса Шевченка, замінивши їх на емоджі. Ваше завдання відновити їх і встановити назву цього твору. Конкурс оцінюється в 10 балів. Час пішов!
Поклала коло
Маленьких своїх
Сама коло їх
все, тільки
Та не затих.
Молодці! Ви чудово впоралися!
Тож додаймо до конкурсної таблиці такі бали.
Наступне – «Історія магії».
Ця дисципліна вивчає послідовно події магічного світу. Професор Історії магії підготував для вас певні твердження на аркушах. Ви маєте уважно їх прочитати і виправити історичні помилки. Усього 3 помилки. Будьте уважними! За цей конкурс можете отримати 6 балів. Час пішов.
Грифіндор: 1. Тарас Шевченко народився в родині поміщиків.
2. Усе дитинство провів ледарювавши.
3. Його сестри та брати не знали ні в чому відмови.
Когтевран: 1. За малим Тарасом доглядала нянечка.
2. Поміщик не мав права втручатися в особисте життя кріпаків: продавати чи обмінювати їх.
3. Закріпачені селяни мали право переселятися, коли хотіли, на нове місце без письмового дозволу.
Слизерин: 1. Закони не дозволяли поміщикам продати кріпака, обмінювати на будь-яке майно, розлучати чоловіка з жінкою, батьків з дітьми.
2. На практиці поширювалися випадки, коли поміщики програвали кріпаків у футбол.
3. Один із повстанців Устим Кармелюк – був на боці поміщиків.
Пуфендуй: 1. Кріпаки могли обміняти поміщиків на мисливських собак.
2. Кріпаки мали виконувати певні повинності на користь поміщика: їздити замість нього на вечері, гуляти по столиці тощо.
3. В Україні повинності для кріпаків передбачали передусім відбування панщини на морі за кордоном.
Перевірмо ваші відповіді і зафіксуємо отримані бали.
І на вас чекають на уроці «Заклинання». Для вас ці терміни раніше також здавалися чимсь невідомим і схожим на заклинання, а тепер на уроках зарубіжної й української літератури, ви користуєтеся цими чарівними словами на раз. І говорю я саме про тропи, тобто про художні засоби. Конкурс полягає у наступному: у вас є ліричний твір, ви маєте відшукати у ньому всі вивчені тропи і записати їх у табличку поряд. За цей конкурс найшвидша команда має можливість отримати аж 14 балів, і так на зменшення.
Троп |
Приклад |
Порівняння |
Туман, неначе ворог; ждеш, мов матері діти. |
Зменшено-пестливі слова |
Хмаронька, спатоньки, годиночку |
Епітети |
Червоні поли, синє море, рожевою пеленою, малую годину, хмароньку рожевую, туман сивий, тьмою німою |
Персоніфікації |
Хмаронька пливе, ..розстилає, покриває; серце заговорить; туман розстилає, оповиє |
Додаймо отримані бали до таблиці.
Прийшов час останнього конкурсу: «Бій капітанів».
Умови цього конкурсу дуже прості. Я питаю капітана, а в нього є три секунди дати відповідь. Якщо відповідь правильно, то зараховується 1 бал. Кожному капітану по 5 питань.
Грифіндор:
Когтевран:
Слизерин:
Пуфендуй:
Тож за підсумками 6 конкурсів, команди-факультети мають такі бали:____.
Вітаємо факультет __________ із перемогою!
ІV. Підсумок уроку.
Поділіться, будь ласка, враженнями про цей урок?
Що вам сподобалося?
Що ми повторили?
Я вам дуже вдячна за активну роботу, цілеспрямованість та працьовитість. Вашу роботу буде обов’язково оцінено після того, як капітани команд детально охарактеризують роботу кожного учасника.
V. Домашнє завдання.
Підготуватися до контрольної роботи.