Підбір методів і прийомів сприяє формуванню соціальної (робота в парах), загальнокультурної (УНТ) та здоров'язбережувальної компетентностей. Методи та прийоми відповідають віковим особливостям учнів п'ятого класу та сприяють швидкому засвоєнню матеріалу.
Тема уроку. В. Симоненко. «Цар Плаксій та Лоскотон». Казкова історія і сучасне життя
Мета уроку: учитися характеризувати головних героїв казки, порівнювати їхні характери, способи життя та поведінку, аналізувати вчинки дійових осіб; аналізувати життєві позицій царя Плаксія і Лоскотона; розвивати вміння висловлювати особисте ставлення до зображуваного, проводити аналогію з сучасним життям, удосконалювати навички роботи в групах; виховувати оптимістичне ставлення до життя, повагу до людей.
Тип уроку: застосування набутих знань
Обладнання: підручник, ілюстрації до казки, смайлики, картки, кросворд
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Гра «Так – Ні»
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні ми продовжуємо працювати над змістом казки Василя Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон». На уроці ми з вами будемо вчитися характеризувати головних героїв твору, звернемо увагу на їх протилежність, різні життєві позиції, будемо аналізувати спосіб життя і поведінку дійових осіб; проаналізуємо вчинки царя Плаксія і Лоскотона; розвиватимемо вміння висловлювати власні міркування, а також будемо удосконалювати навички роботи в групах, перевіримо ваші вміння виразно читати та висловлювати свої думки.
ІV. Сприймання навчального матеріалу.
Портрет:
Голова його — мов бочка,
Очі — ніби кавуни.
Жорстокість:
Хай із ними день при дні
Плачуть всі в країні діти,
Бо сміятись і радіти
У моєму царстві — ні!
Хто всміхнеться — в часі тім
Я того негайно з’їм!
Захоплення царя:
Цар любив, як плачуть діти,
Бо любив їх сльози пити.
Ненависть до Лоскотона:
Не любили Лоскотона
Цар Плаксій і Плаксуни
Видавали заборони
Проти лоскоту вони.
Жорстокість до підданих:
І за дядьком Лоскотоном
Із нагайками в руках
Охоронці злих законів
Полювали по хатах.
Боязливість:
Бо уже цей Лоскотон
Скоро нам розвалить трон.
Хвастливість:
Ми тепер встановим скрізь
Віковічне царство сліз!
Портрет:
Мав він вдачу теплу й щиру,
Ще й лукавинку в очах...
Лоскотливі мав він вуса
І м’якенькі, наче пух,
І м’яке волосся русе
Розсипалося до вух.
І була накидка сіра...
На плечах...
Вразливість сміху героя:
Він як прийде, залоскоче?
То сміється, хто й не хоче.
Сміливість:
Не боявся цих заслон:
Він ходив по всій країні
І носив з собою сміх.
Повага людей до Лоскотона:
Бо його завжди і всюди
Од ловців ховали люди...
А вночі йшли до в’язниці
Батраки й робітники,
Щоб звільнити із темниці
Лоскотна навіки.
Діяльність героя:
Йшов собі в бідняцькі хати
їхніх діток розважати.
Помста Лоскотона царю:
Став царя він лоскотати,
І Плаксій став реготати.
Так сміявсь — аж заливався,
Аж від реготу качався.
Завдання: за допомогою ключових слів утворити протилежні пари до порівняльної характеристики героїв:
5. Зі скарбниці УНТ.
Завдання: поєднати частини прислів’їв.
Вмій пожартувати, та знай, коли перестати.
Від гніву старієш,від сміху молодієш.
Сміх краще лікує, ніж усі ліки.
Тема твору – зображення казкового царства, де панує сум, сльози, жорстокість, і тієї сили, яка протистоїть поганому.
Основна думка – любити життя, виховувати в собі уважне ставлення до людей, позитивний погляд на світ, бути оптимістом.
Рима – це співзвучні закінчення в кінці рядків.
V. Застосування набутих знань.
1. Кросворд
1. «Лоскотливі мав він вуса і м'якенькі, наче пух».
2. «Від ганьби булькнули у воду»
3. «Так хотілося йому царським зятем стати, що ні разу в ту зиму не лягав і спати»
4.«Колись в країні тій був на троні цар Плаксій»
5. Ім'я старшої доньки Плаксія
6. «Присвятив ще й вірші»
7. Сини Плаксія
8. «Голова його, мов бочка, очі — ніби кавуни»
9. Ім'я третьої доньки Плаксія
VІ. підсумок уроку
Намалювати смайлик, написати побажання Лоскотону і вкласти у торбину сміху.
На уроці я (навчився, усвідомив, зрозумів) … .
Казка змусила мене задуматися над тим, що … .