"В.Симоненко "Цар Плаксій і Лоскотон". Казкова історія і сучасне життя"

Про матеріал

Підбір методів і прийомів сприяє формуванню соціальної (робота в парах), загальнокультурної (УНТ) та здоров'язбережувальної компетентностей. Методи та прийоми відповідають віковим особливостям учнів п'ятого класу та сприяють швидкому засвоєнню матеріалу.

Перегляд файлу

Тема уроку. В. Симоненко. «Цар Плаксій та Лоскотон».  Казкова  історія і сучасне життя

Мета уроку: учитися характеризувати головних героїв казки, порівнювати їхні характери, способи життя та поведінку, аналізувати вчинки дійових осіб; аналізувати життєві позицій царя Плаксія і Лоскотона; розвивати вміння висловлювати особисте ставлення до зображуваного, проводити аналогію з сучасним життям,  удосконалювати навички роботи в групах; виховувати оптимістичне ставлення до життя, повагу до людей.

Тип уроку: застосування набутих знань

Обладнання: підручник, ілюстрації до казки, смайлики, картки, кросворд

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

 

Гра «Так – Ні»

  1. Автор казки – І. Франко. Ні
  2. Плаксій – цар країни Сльозолий. Так
  3. У Лоскотона був сірий плащ. Так
  4. Лоскотон і цар Плаксій були друзями. Ні
  5. Макака – кращий друг Плаксія. Ні
  6. Цар Плаксій пив газовану воду. Ні
  7. У Плаксія було шестеро дітей. Так
  8. У торбині Лоскотон носив сміх. Так
  9. Лоскотона визволили робітники й батраки. Так
  10. Цар Плаксій лопнув від сміху. Так
  11.  Нудота з’їла себе з переляку. Ні
  12.  Сини царя Плаксія залишилися в країні. Ні

 

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

       Сьогодні ми продовжуємо працювати над змістом казки Василя Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон». На уроці ми  з вами будемо вчитися характеризувати головних героїв твору, звернемо увагу на їх протилежність, різні життєві позиції, будемо аналізувати спосіб життя і поведінку дійових осіб; проаналізуємо вчинки царя Плаксія і Лоскотона; розвиватимемо вміння висловлювати власні міркування, а також будемо удосконалювати навички роботи в групах, перевіримо ваші вміння виразно читати та висловлювати свої думки.

 

ІV. Сприймання навчального матеріалу.

  1. Слово вчителя. Визначення головних та другорядних персонажів казки.

 

  1. Складання інформаційного грона до образів Плаксія та Лоскотона.

 

  1. Цитатна характеристика.

 


Портрет:

Голова його — мов бочка,

Очі — ніби кавуни.

 

Жорстокість:

Хай із ними день при дні

 Плачуть всі в країні діти,

Бо сміятись і радіти

У моєму царстві — ні!

Хто всміхнеться — в часі тім

Я того негайно з’їм!

 

Захоплення царя:

Цар любив, як плачуть діти,

Бо любив їх сльози пити.

 

Ненависть до Лоскотона:

Не любили Лоскотона

Цар Плаксій і Плаксуни

Видавали заборони

Проти лоскоту вони.

 

Жорстокість до підданих:

І за дядьком Лоскотоном

Із нагайками в руках

Охоронці злих законів

 Полювали по хатах.

 

Боязливість:

Бо уже цей Лоскотон

Скоро нам розвалить трон.

 

Хвастливість:

Ми тепер встановим скрізь

Віковічне царство сліз!

 

Портрет:

Мав він вдачу теплу й щиру,

Ще й лукавинку в очах...

Лоскотливі мав він вуса

І м’якенькі, наче пух,

І м’яке волосся русе

Розсипалося до вух.

І була накидка сіра...

На плечах...

 

Вразливість сміху героя:

Він як прийде, залоскоче?

То сміється, хто й не хоче.

Сміливість:

Не боявся цих заслон:

Він ходив по всій країні

І носив з собою сміх.

 

Повага людей до Лоскотона:

Бо його завжди і всюди

 Од ловців ховали люди...

А вночі йшли до в’язниці

Батраки й робітники,

Щоб звільнити із темниці

Лоскотна навіки.

Діяльність героя:

Йшов собі в бідняцькі хати

їхніх діток розважати.

 

Помста Лоскотона царю:

Став царя він лоскотати,

І Плаксій став реготати.

Так сміявсь — аж заливався,

Аж від реготу качався.

 


  1. Вправа «Дослідник». Робота в парах

Завдання: за допомогою ключових слів утворити протилежні пари до по­рівняльної характеристики героїв:

  1. сльози — сміх;
  2. зло — добро;
  3. сум — радість;
  4. жорстокість — щирість; 
  5. самотність — дружелюбність.

 

       5. Зі скарбниці УНТ.

Завдання: поєднати частини прислівїв.

Вмій пожартувати, та знай, коли перестати.

Від гніву старієш,від сміху молодієш.

Сміх краще лікує, ніж усі ліки.

 

 

  1. Робота у зошитах. Заповнення паспорту твору.

Тема твору – зображення казкового царства, де панує сум, сльози, жорстокість, і тієї сили, яка протистоїть поганому.

Основна думка – любити життя, виховувати в собі уважне ставлення до людей, позитивний погляд на світ, бути оптимістом.

 

  1. ТЛ. Запис у зошитах.

Рима – це співзвучні закінчення в кінці рядків.

 

  1. Знайдіть римовані рядки у творі. Випишіть їх у зошити.
  2. Доберіть риму до слів пух-…, сміх-….

 

V. Застосування набутих знань.

http://artword.com.ua/uploads/posts/2016-11/1478879287_24.jpg1. Кросворд

 

1.«Лоскотливі мав він вуса і м'якенькі, наче пух».

 2. «Від ганьби булькнули у воду»

3. «Так хотілося йому царським зятем стати, що ні разу в ту зиму не лягав і спати»  

4.«Колись в країні тій був на троні цар Плаксій»

5. Ім'я старшої доньки Плаксія 

6. «Присвятив ще й вірші»

 7. Сини Плаксія 

 8. «Голова його, мов бочка, очі  ніби кавуни»

 9. Ім'я третьої доньки Плаксія 

 

 

  1. Проблемні питання
  1. Що трапилося б з країною, коли б Лоскотон не переміг Плаксія?
  2. Чому незаможний Лоскотон зміг протистояти жорстокому тирану?
  3. Чим пояснити те, що Плаксій наприкінці твору гине, а Лоскотон продов­жує творити добро на благо людям.

 

VІ. підсумок уроку

 

  1. Вправа «Торбина сміху»

Намалювати смайлик, написати побажання Лоскотону і вкласти у торбину сміху.

 

  1. «Незакінчене речення»

На уроці я (навчився, усвідомив, зрозумів) … .

Казка змусила мене задуматися над тим, що …  .

 

 

 

docx
Додано
18 листопада 2018
Переглядів
12028
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку