В. Скуратівський Що край – то звичай. Народний календар».

Про матеріал
Літературне читання 3 клас Тема. В. Скуратівський Що край – то звичай. Народний календар». Мета: -навчальна: удосконалювати навички виразного інтонаційного читання; -розвивальна: розвивати усне мовлення , спостережливість, пам’ять; -виховна: виховувати бажання дізнатись про народні звичаї , обряди, поважати і цінувати їх як історичне минуле нашого народу.
Перегляд файлу

Літературне читання 3 клас

Тема. В. Скуратівський  Що край – то звичай. Народний календар».

Мета:

-навчальна: удосконалювати навички виразного інтонаційного читання;

-розвивальна: розвивати усне мовлення , спостережливість, пам’ять;

-виховна: виховувати бажання дізнатись про народні звичаї , обряди, поважати і цінувати їх як історичне минуле нашого народу.

Обладнання. Портрет В. Скуратівського, картини осінньої природи.

Хід уроку

       На дошці зображення красуні-осені у вигляді дівчини і підвішена корзина з осінніми дарами ( яблука, горіхи).Шлях від осені до корзини устелений виготовленими з паперу пожовклими листочками. На кожному литочку- завдання. Щоб добратися до корзини , потрібно виконати задання кожного литочка. Тільки тоді красуня –осінь пригостить учнів своїми дарами.

  1.         листочок

I.Перевірка знань: оповідання О. Донченка « Лісовою стежкою».

1.Два учні завдання на картках-описати , якою ви уявляєте собі Улянку.

2.Зачитати уривок ,який підходить до малюнку, вміщеного в підручнику.

3.Розказати, якою побачила Улянка осінь у лісі.

Виставити учням рівні, мотивуючи їх.

Фронтальні задання для всіх учнів класу.

-Яка головна думка кожної частини оповідання?

-З чого видно, що Улянка дуже любить свій рідний ліс?

-Чим подібні оповідання « Лісовою стежкою» та « У лісі».

-А що в них різне?

II. Вивчення нового матеріалу.

-Який сьогодні день?

-Що ви знаєте про свято Покрови?

2 листочок

Слово науковцям ( сильні учні підготували матеріали про свято Покрови).

    У 910 році столицю Візантії оточили вороги. Його жителі благали у Бога про спасіння. І от вони під час молитви раптом побачили в небі Пресвяту Богородицю, що теж молилася на колінах. Потім вона зняла з голови покривало і розпростерла його над городянами. І вони перемогли своїх ворогів, порятувавши місто від облоги. На честь цієї події було встановлено свято – Покрова Пресвятої Богородиці.

    Інші учні розповідають про те, що Пресвята Богородиця була символом і покровителькою українських козаків. У запорізьких козаків був особливий культ Богородиці-Покрови як заступниці та захисниці від ворога. Головна січова церква завжди називалась на честь Покрови, а її ікона була в кожному козацькому курені. Зображували її й на хоругвах, під якими козаки виступали в походи.

Покрова вважається і датою створення Української повстанської армії (УПА).

 1жовтня –День Захисника України.

Таким чином , Покрова святкується в нас не тільки як народно-релігійне  свято, а й свято національне.

 До речі , восени наш нард святкує й інші свята. З кожним з них пов’язані певні обряди, звичаї, прикмети, прислів’я і приказки. Про це написано в багатьох книжках. Адже сьогодні ми повертаємось до джерел народного буття.

  1.         листочок

Розповідь про Василя Скуратівського.

На дошці портрет письменника.

Василь Скуратівський- письменник, який працював на терені національного духовного відродження. Він знаний своїми книгами « Берегиня», « Покуть»,       « Дідух». В них змальовує наші звичаї, обряди  повертає народові його ж історичну пам’ять. Бо змальовує все таким ,яким воно було  багато років тому.

Рекомендуємо учням ознайомитися з книгами  В Скуратівського.

  1.         листочок

Стаття « Що край- то звичай».

1.Читання статті вчителем ( звернути увагу учнів на правильну вимову окремих слів).

2.Довідкове бюро. Словознайченки ( учні другої групи отримали наперед завдання і підготували значення окремих слів).

Слова на дошці: озимина, християнське новолітування, лаштувалися, ряжені, статки, завбачливі, ощадливі.

3.Читання учнями.

а)ланцюжком;

б)гра-читання в парах; визначаємо, яка пара прочитала найкраще;

в)вибіркове читання: про день Семена, про Покрову, про свято першого снігу.

III. Удосконалення вмінь і навичок.

5 листочок

Торбина запитань.

  З неї учні витягують запитання по змісту і відповідають на них.

-Що нового для себе ти дізнався із статті?

-Як відзначали свято Семена?

-Що в дізналися про Покрову і статті?

-Чому з ряжених осені і зими , як правило, перемагає зима?

-Якою  у статті автор називає осінь?

-Чим  хотіли б ви ще дізнатися про народні звичаї? Хто, крім книжки, вам у цьому може допомогти?

6 листочок

Самостійна робота 

Перша група ( наукові). Знати слова-золотинки, якими автор змальовує осінь і записати в зошит ( рожевощока, справжня господиня, позолотила, запросила в гості, перебере свої повноваження).

Друга група ( словознайченки ). Виписати прислів’я про осінь.

Третя група( читайки). Приказки про Покрову.

Перевіряю самостійну роботу.

7 листочок

 

Народний  календар.

Що таке народний календар?

Вивчення  учнями народних прикмет ( с. 45). Свої знання про народний календар ми ще поповнимо на уроці української мови.

IV. Підсумок уроку.

Виставлення окремим учням рівнів.

Що найбільше запам’яталось з уроку?

Що ви дізнались про свято Покрови?

 В яких книжках можна прочитати про народні звичаї, обряди?

          Отже, ви виконали завдання , що були на листочках, том заслуговуєте на дари осені.

Найактивнішим з корзини дістаються яблука, а решті – горіхи.

V. Домашнє завдання.  С 43-5,  розпитати бабусь, дідусіVв про свято Покрови.

 

docx
Додано
26 червня
Переглядів
12
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку