Літературне читання 3 клас
Тема. В. Скуратівський Що край – то звичай. Народний календар».
Мета:
-навчальна: удосконалювати навички виразного інтонаційного читання;
-розвивальна: розвивати усне мовлення , спостережливість, пам’ять;
-виховна: виховувати бажання дізнатись про народні звичаї , обряди, поважати і цінувати їх як історичне минуле нашого народу.
Обладнання. Портрет В. Скуратівського, картини осінньої природи.
Хід уроку
На дошці зображення красуні-осені у вигляді дівчини і підвішена корзина з осінніми дарами ( яблука, горіхи).Шлях від осені до корзини устелений виготовленими з паперу пожовклими листочками. На кожному литочку- завдання. Щоб добратися до корзини , потрібно виконати задання кожного литочка. Тільки тоді красуня –осінь пригостить учнів своїми дарами.
I.Перевірка знань: оповідання О. Донченка « Лісовою стежкою».
1.Два учні завдання на картках-описати , якою ви уявляєте собі Улянку.
2.Зачитати уривок ,який підходить до малюнку, вміщеного в підручнику.
3.Розказати, якою побачила Улянка осінь у лісі.
Виставити учням рівні, мотивуючи їх.
Фронтальні задання для всіх учнів класу.
-Яка головна думка кожної частини оповідання?
-З чого видно, що Улянка дуже любить свій рідний ліс?
-Чим подібні оповідання « Лісовою стежкою» та « У лісі».
-А що в них різне?
II. Вивчення нового матеріалу.
-Який сьогодні день?
-Що ви знаєте про свято Покрови?
2 листочок
Слово науковцям ( сильні учні підготували матеріали про свято Покрови).
У 910 році столицю Візантії оточили вороги. Його жителі благали у Бога про спасіння. І от вони під час молитви раптом побачили в небі Пресвяту Богородицю, що теж молилася на колінах. Потім вона зняла з голови покривало і розпростерла його над городянами. І вони перемогли своїх ворогів, порятувавши місто від облоги. На честь цієї події було встановлено свято – Покрова Пресвятої Богородиці.
Інші учні розповідають про те, що Пресвята Богородиця була символом і покровителькою українських козаків. У запорізьких козаків був особливий культ Богородиці-Покрови як заступниці та захисниці від ворога. Головна січова церква завжди називалась на честь Покрови, а її ікона була в кожному козацькому курені. Зображували її й на хоругвах, під якими козаки виступали в походи.
Покрова вважається і датою створення Української повстанської армії (УПА).
1жовтня –День Захисника України.
Таким чином , Покрова святкується в нас не тільки як народно-релігійне свято, а й свято національне.
До речі , восени наш нард святкує й інші свята. З кожним з них пов’язані певні обряди, звичаї, прикмети, прислів’я і приказки. Про це написано в багатьох книжках. Адже сьогодні ми повертаємось до джерел народного буття.
Розповідь про Василя Скуратівського.
На дошці портрет письменника.
Василь Скуратівський- письменник, який працював на терені національного духовного відродження. Він знаний своїми книгами « Берегиня», « Покуть», « Дідух». В них змальовує наші звичаї, обряди повертає народові його ж історичну пам’ять. Бо змальовує все таким ,яким воно було багато років тому.
Рекомендуємо учням ознайомитися з книгами В Скуратівського.
Стаття « Що край- то звичай».
1.Читання статті вчителем ( звернути увагу учнів на правильну вимову окремих слів).
2.Довідкове бюро. Словознайченки ( учні другої групи отримали наперед завдання і підготували значення окремих слів).
Слова на дошці: озимина, християнське новолітування, лаштувалися, ряжені, статки, завбачливі, ощадливі.
3.Читання учнями.
а)ланцюжком;
б)гра-читання в парах; визначаємо, яка пара прочитала найкраще;
в)вибіркове читання: про день Семена, про Покрову, про свято першого снігу.
III. Удосконалення вмінь і навичок.
5 листочок
Торбина запитань.
З неї учні витягують запитання по змісту і відповідають на них.
-Що нового для себе ти дізнався із статті?
-Як відзначали свято Семена?
-Що в дізналися про Покрову і статті?
-Чому з ряжених осені і зими , як правило, перемагає зима?
-Якою у статті автор називає осінь?
-Чим хотіли б ви ще дізнатися про народні звичаї? Хто, крім книжки, вам у цьому може допомогти?
6 листочок
Самостійна робота
Перша група ( наукові). Знати слова-золотинки, якими автор змальовує осінь і записати в зошит ( рожевощока, справжня господиня, позолотила, запросила в гості, перебере свої повноваження).
Друга група ( словознайченки ). Виписати прислів’я про осінь.
Третя група( читайки). Приказки про Покрову.
Перевіряю самостійну роботу.
7 листочок
Народний календар.
Що таке народний календар?
Вивчення учнями народних прикмет ( с. 45). Свої знання про народний календар ми ще поповнимо на уроці української мови.
IV. Підсумок уроку.
Виставлення окремим учням рівнів.
Що найбільше запам’яталось з уроку?
Що ви дізнались про свято Покрови?
В яких книжках можна прочитати про народні звичаї, обряди?
Отже, ви виконали завдання , що були на листочках, том заслуговуєте на дари осені.
Найактивнішим з корзини дістаються яблука, а решті – горіхи.
V. Домашнє завдання. С 43-5, розпитати бабусь, дідусіVв про свято Покрови.