В матеріалі різноманітні завдання для роботи над казкою Марини Павленко «Півтора бажання» (ощадлива казка, перемотана Ялосоветою з уст чудернацької на вид перекупки), яка розміщена в Хрестоматії сучасної української дитячої літератури для читання в 1 і 2 класах на сторінках 114-119.
Комунальний заклад «Маріупольський навчально-виховний комплекс «гімназія-школа» №1» Маріупольської міської ради Донецької області
учитель початкових класів Тонких Лариса Миколаївна
Завдання
до казки Марини Павленко «Півтора бажання»
(ощадлива казка, перемотана Ялосоветою з уст чудернацької на вид перекупки)
До якого літературного жанру належить цей твір?
Бабуся Ялосовета – володарка казок. Ох, і назбирала вона їх за своє життя! Всі казки застерігають від негідних вчинків, наставляють на щось гарне. Кожна особлива: недбала, необережна, неймовірна, вередлива, забудькувата, сміхотлива, терпляча.
А |
Д |
К |
Ц |
Щ |
Л |
И |
В |
О |
М |
П |
А |
З |
И |
Р |
С |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Словник: ощадливий – бережливо витрачає що-небудь, дотримується економії, сприяє їй: ощадлива господиня. Властивість людини.
Поясніть, чому казка визначена саме так.
Подумає сім раз.
Стояти стовпом.
Як сорока на кілок.
Мов крізь землю провалитись.
Де моє не пропадало.
Ламати собі голову.
(Копійка) на дорозі не валяється.
Спроба ризикнути (вийти із складної ситуації).
Довго напружено думати.
Ретельно подумати, все зважити.
Мати неабияку вартість.
Стояти нерухомо з безглуздим виглядом.
Безслідно, загадково зникнути.
Незручно влаштуватися.
Пуд. В Росії, Україні, Білорусії до запровадження метричної системи мір – міра ваги, що дорівнює 16,4 кг.
Півтора – кількість однієї з половиною одиниці.
Поміркуй! Чому твір має таку назву?
Хто копійки не шанує, той гривні не вартий.
2 |
8 |
4 |
1 |
6 |
3 |
7 |
5 |
|
|
К |
А |
Н |
Е |
М |
О |
Н |
О |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
7 |
3 |
9 |
1 |
2 |
6 |
4 |
8 |
|
Ж |
И |
Р |
А |
Б |
Е |
Л |
Е |
В |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
2 |
6 |
5 |
4 |
8 |
9 |
7 |
10 |
1 |
З |
О |
Ж |
А |
В |
И |
В |
Л |
А |
Р |
(Економна, бережлива, розважлива тобто ОЩАДНА)
А Н Т А Р Т О Н Р А М
Марнотратна – нерозумно, без потреби витрачає гроші.
Бережливе витрачання –
Ненаситне бажання до наживи –
Ощадливість до жадібності –
Щедрість – властивість охоче ділитися своїм майном = щедрота великодушний, щедрий, не скупий, безкорисливий.
(Щедрому весь світ рідня. Щедрий бідності не знає.)
Встанови, до яких епізодів казки можна дібрати прислів’я.
Розташуй прислів’я у порядку подій.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Або встанови послідовність за допомогою стрілочок.
Секлета наша – білоручка?
До всякої роботи беручка? Хазяйновита.
Худібка у неї брудненька? Охайна.
Сама вона чепурненька?
Так, яка ж вона наша Секлета?
На дурниці гроші спускала?
Зайвого не витрачала?
Все складала та й складала?
Собі вигоди шукала? Ощадлива.
Так, яка ж вона наша Секлета?
Хоч раз старців годувала?
Й копійчину не давала?
Поступалась, як просили?
Грушки бабці пожаліла? Скупа.
Так, яка ж вона наша Секлета?
Загадала три бажання?
А здійснилось півтора? Необережна в бажаннях.
Перше її досадило?
Друге – як вона хотіла? Необачна, непередбачлива, необачлива.
Так, яка ж вона наша Секлета?
І чому ж так сталося?
(Завжди треба думати до чого призводять наші негативні життєві прояви: зайва ощадливість, надмірна скупість, безглузді бажання)
Досьє (паспорт)
1. Ім’я Секлета
2. Місце проживання село
3. Ким працює господиня, ґаздиня
4. Зовнішність рум’яна, охайна, чепурна, грайлива,
весела, жвава, бадьора
5. Особливі прикмети гостроязика
6. Особисті звички не тринькати, виторговувати, складати
копійку до копійки, не з’їсти, не спити, не
сходити зайвого
Спритна |
Працьовита |
Розважлива |
Дбайлива |
Роботяща |
Поміркована |
Моторна |
Старанна |
Бережлива |
Прудка |
Вправна |
Економна |
|
|
Ощадлива |
7. Сильні сторони характеру
8. Слабкі сторони характеру
Скупа |
Обманщиця |
Заздрісна |
Скнара |
Брехуха |
Заздра |
Скнариста |
|
Завидюща |
Пожадлива |
Непередбачлива |
|
9. Результат ощадливість перемогла глузд
не передбачила наслідків своїх бажань
стала посміховиськом для людей
10. Ставлення оточуючих дивувались, глузували,
насміхались, кепкували.
Обговоріть:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Х |
|
З |
|
Й |
|
|
|
|
|
А |
|
Щ |
|
Д |
Л |
|
|
А |
С |
К |
|
|
А |
Внутрішній світ іншої людини існує реально і незалежно від нас і ми вчимось розуміти і приймати людину такою, яка вона є і в разі потреби надавати їй допомогу.
8.Час порад
Навіщо чарівниця виконала бажання Секлети в такий чудернацький спосіб?
Чи засвоїла урок Секлета?
Чого ж не вистачає, щоб змінити ситуацію на краще, щоб історія закінчилася інакше?
А чого ж це у Секлети
Не допросишся монети,
Ані грушки … От ганьба!
Бо Секлета ця - … (скупа)!
Щоб порадити Секлеті?
Тут ніякого секрету.
Щоб людей не дивувати,
Змусити їх себе поважати,
Щоб і казка мала добрий кінець,
І Секлета була молодець,
Треба Секлеті …
(1.Перестати бути занадто скупою.
2. Бути уважнішою до прохань людей.
3. Обережніше поводитися зі своїми бажаннями.)
9.Момент істини
З’єднай частини прислів’я і знайди те, яке найточніше передає головну думку твору.
10. Майстерня слова
На вашу думку, які ще вади характеру людини можуть стати приводом для написання подібної казки? Зробіть спробу скласти свою невеличку казочку.
1