В. Винниченко. «Момент». Символічні образи. Ідея цінності почуття кохання; усвідомлення скороминущості щастя

Про матеріал
Запропонована презентація допоможе охарактеризувати символічні образи новели; висловити власні судження про миттєве і вічне, про сенс життя; допомогти учням глибше розкрити образи новели, її художні особливості; усвідомити всесвітнє значення творів письменника; розвивати вміння аналізувати новелу, аргументувати власну думку, навички зв'язного мовлення; визначити стильові особливості твору та імпресіоністичні елементи в ньому; виховувати потяг до прекрасного, вміння бачити його і бажання творити.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Символічні образи. Ідея цінності почуття кохання; усвідомлення скороминущості щастя

Номер слайду 2

Кожний, хто спроможний пізнати красу, ніколи не зістариться. Франц Кафка. Епіграф уроку:

Номер слайду 3

Цілевизначення та планування роботи на уроці►Мета (формувати компетентності): предметні: охарактеризувати символічні образи новели; висловити власні судження про миттєве і вічне, про сенс життя;комунікативні: допомогти учням глибше розкрити образи новели, її художні особливості; усвідомити всесвітнє значення творів письменника;ключові: розвивати вміння аналізувати новелу, аргументувати власну думку, навички зв'язного мовлення; визначити стильові особливості твору та імпресіоністичні елементи в ньому;інформаційні: розвивати навички узагальнення та система-тизації інформації; загальнокультурні: виховувати потяг до прекрасного, вміння бачити його і бажання творити.

Номер слайду 4

Згодом знову зайшов Семен і дав якісь свитки героям: то був одяг (хустка і шапка). 1 Було це навесні. Весна – це та пора року, коли круг людини кохається і шепотить поле, цілується із небом, вітром, сонцем…Не доїжджаючи до села, Семен затих і промовив: «Границя». Побачивши, що ліс далеко, панна запропонувала бігти. Наше… наше кохання повинно вмерти зараз, щоб, як хтось сказав, ніколи не вмирати. Розумієте мене…Він їхав із з контрабандистом Семеном Пустуном, щоб перейти кордон. Складіть «Сюжетний ланцюжок»11246 Чоловік зробив знак панні, підвівся і побачив два стовпи (обидва – з орлами та рябі) – це, мабуть, і була та сама межа. Хто вона, де вона, чоловік й досі не знає, але завжди носить цю жінку в душі. Семен заглянув під рядно і наказав прокидатись та швидко йти до хатки, що стояла обабіч. 51138 Через деякий час зайшов Семен і сказав, що потрібно тікати, бо стражники близько. 910«Чого ви дивитесь так пильно на мене?», – раптом спитала Муся. Він не відповів, а схопив її руку, притулив до губ і завмер. 7 Молоді поцілувались. Панна запропонувала сісти. Після того вони вже не балакали. Йому хотілось взяти її за руку. Але…132

Номер слайду 5

Евристична бесіда. Чи тільки спільна небезпека штовхнула молодих людей в обійми один одного? Чим же молоді люди могли сподобатися одне одному? Що в кожному з них було незвичайне, особливе?

Номер слайду 6

«Коло думок»При першому погляді на Мусю юнак сприйняв її як «панну»? Як ви розумієте значення цього слова? Чи вважаєте ви, що вона дійсно була схожа на панну?Що ви можете сказати про почуття Панни і Шехерезади — це любов?Хто чи що, на вашу думку, є втіленням краси у творі?Що таке символ? Чи можна вважати образ Панни символічним?

Номер слайду 7

Словникова робота1. Молода незаміжня поміщиця або дочка пана (у 1 знач.) у старій Польщі, Литві, дореволюційній Україні і Білорусії.2. заст. Ніжна, тендітна або гарно вбрана дівчина. 3. Ввічлива форма звертання або згадування стосовно до молодих дівчат привілейованих верств населення старої Польщі, Литви, дореволюційної України і Білорусії. Словник української мови: в 11 тт. / АН УРСР. Інститут мовознавства; за ред. І. К. Білодіда. — К.: Наукова думка, 1970—1980. — Т. 6. — С. 47 ПАННА –

Номер слайду 8

Словникова робота. Словник української мови: в 11 тт. / АН УРСР. Інститут мовознавства; за ред. І. К. Білодіда. — К.: Наукова думка, 1970—1980. — Т. 9. — С. 174. СИ́МВОЛ, у, ч.1. Умовне позначення якогось предмета, поняття або явища.2. Художній образ, який умовно відбиває яку-небудь думку, ідею, почуття і т. ін.3. мат., фіз. Умовне позначення якої-небудь величини, поняття, запроваджене певною наукою.

Номер слайду 9

Символ постає процесом активного перетворення внутрішнього на зовнішнє і — навпаки, відмінністю внутрішнього і зовнішнього. Тому символ не збігається за своїм значенням із будь-яким тропом.(грецьк. symbolon — умовний знак, натяк) — предметний або словесний знак, який опосередковано виражає сутність певного явища (хліб-сіль — символ гостинності в українців), має філософську смислову наповненість, тому не тотожний знакові. Символ. Коли метафора, скажімо, виконує характеризаційну функцію, не відаючи семантичних обмежень, зосереджуючись в образній оболонці, то символ існує в безкінечно означальній ролі, тяжіючи до загальної ідеї, прагнучи розширення її змісту, а не повного визначення…Тому метафора зумовлюється власне художніми чинниками, на відміну від символу, що ґрунтується на позахудожніх, передовсім філософських потребах езотеричного знання. Теорія літератури. Символ тісно пов'язаний із наукою, міфом, вірою, поезією, але не зводиться до них, тяжіє до певного узагальнення.

Номер слайду 10

Верба - образ народу в українській міфології. Ліс - символ ворожої стихії (у момент небезпеки) або свободи й кохання (у момент щастя)Поле -символ життя. Символи у творіЗелені мушки - символ зла. Ворон - віщун смерті. Кордон - символ межі між життям і смертю Оса – підступність. Ластівка - співучасниця долі людини; символ відродження, добра, щастя.

Номер слайду 11

- Що таке кохання? Кохання (любов) - почуття глибокої сердечної прихильності до особи, прив’язаності або сильного інтересу до когось чи чогось. Любов називають внутрішній, духовний потяг до чого-небудь; глибоку повагу, шанобливе ставлення чи приязнь до людини; стосунки між чоловіком і жінкою, викликані прихильністю, або інтимні стосунки між ними. У християнстві – найвища і найпрекрасніша чеснота, безкорислива любов Бога до людини, або людини до ближнього. Також – кохання ( у значенні прихильності до особи іншої статі), закоханість, милість. Символ серця — алегоричне уособлення любові. Чому всі прагнуть кохання? У чому його цінність? Чи буває кохання з першого погляду?

Номер слайду 12

Герой говорить, що світ природи «чистий..., не скалічений цими моралями людей, не заслинений лицемір'ям похоті, сильний, одвертий, простий».

Номер слайду 13

На які роздуми наштовхує оповідача спостереження над життям мешканців лісу?

Номер слайду 14

Метод «Мікрофон»- Як ви вважаєте, чи може людське суспільство відмовитися від законів, що регулюють поведінку людей у колі собі подібних — норм моралі?

Номер слайду 15

Мораль – це спроба людини визначити, що правильно і неправильно стосовно наших дій і думок. Що добре і погано для нашого буття.Існують моральні і правові норми. Мораль потрібна людям для подальшого щасливого співіснування і розвитку як виду. Саме завдяки тому, що існують загальні поняття, про те, що добре, а що погано, наше суспільство все ще не поглинув хаос. Таким чином, можна сказати, що функція моралі полягає у формуванні загальних правил поведінки або законів, які у свою чергу підтримують порядок в суспільстві.

Номер слайду 16

Золоте правило моралі говорить:  «Не роби іншому того, чого не хочеш, щоб зробили з тобою». Все наше життя будується з цеглинок моральності, етичних понять, принципів, правил. Та все-таки найголовніший принцип етики — це «золоте» правило моральності.«Як хочеш, щоб відносились до тебе, так і відносься до людей». Хілон Лакедемонянин -спартанський політик, реформатор і законодавець, елегійний поет доби архаїки, один із «семи мудреців». 

Номер слайду 17

Норми моралі в суспільстві: Чесність;Хоробрість;Уміння тримати слово;Надійність;Щедрість;Стриманість (самоконтроль);Милосердя;Справедливість;Терпіння до відмінностей (Толерантність);Самоповага і повага до інших людей.

Номер слайду 18

Метод «Мікрофон»- Які рядки новели підтверджують, що юнак — типовий представник світу людей, що він є носієм моралі суспільства?

Номер слайду 19

«Персонаж говорить: «... мені щоразу хотілося взяти її за руку... Але... і знов мені хотілось взяти її за руку... Але... мені жагуче хотілось взяти її руку, тільки одну руку в цьому рудому, шершавому рукаві... Але... ми ж всього кілька годин знайомі одне з одним».

Номер слайду 20

Кожний, хто спроможний пізнати красу, ніколи не зістариться. Франц Кафка. Епіграф уроку: - Яким чином висловлювання Франца Кафки стосується нашого уроку? Висловлювання стосується героїв твору, бо їм вдалося повною мірою осягнути красу взаємного всеохоплюючого кохання, спогад про цей момент в їхньому житті вони пронесуть через усе життя, він зігріватиме їхні душі, примушуватиме швидше битися серце і щастям та молодістю наповнюватиме зір.

Номер слайду 21

« У кожної людини є дві дороги. Перша — вузька, безводна, засіяна колючками, повна небезпек. Тільки наприкінці вона стає рівною, з родючими садками ».

Номер слайду 22

Саме вона допомагає нам прожити життя не даремно, а так, щоб залишити по собі слід вічний. Адже «людина,- як говорить В. Сухомлинський,- народжується не для того, щоб зникнути безвісною пилинкою, а для того, щоб лишити по собі слід вічний».

Номер слайду 23

Дорогі діти, робіть учинки, за які ніколи не буде соромно. Проживіть життя так, щоб залишити хороший слід на цій землі, щоб ваше добре ім’я з трепетом і любов’ю згадували нащадки!«Жити слід так, щоб побачити у жорстокому — ніжне, у гіркому — солодке, у мотлосі — милість, у буйнощах — смак, в отруті — поживу, у смерті — життя, у безчесті — славу!»Григорій Сковорода

Номер слайду 24

Ратушна Наталія Миколаївна - вчитель української мови та літератури Лукашівського навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів» Чорнобаївської селищної ради Черкаської областіАвтор ресурсу

Номер слайду 25

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХІНТЕРНЕТ-РЕСУРСІВ: Google картинки. Режим доступу: http://images.google.uа -URL: https://uk.wikipedia.org/wiki. URL: http://dovidka.biz.ua/vislovi-pro-kotsyubinskogo/URL: https://www.google.com/search?q. URL: http://ukrlit.org/slovnyk/slovnyk_ukrainskoi_movy_v_11_tomakh. URL: https://ukrlit.net/lesson/10klas_4/43.html. URL: https://vpu34vin.com.ua/wp-content/uploads/2021/01/Додатки-для-групи-ОБ-21.pdf

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лісницька Євгенія
    Дякую! Гарна та цікава робота!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додав(-ла)
Ратушна Наташа
Додано
17 квітня 2022
Переглядів
3484
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку