Презентація до уроку з вивчення драми-фієрії "Лісова пісня"

Про матеріал
У презентації розкрито особливості сюжету та композиції, дана коротка характеристика персонажів.
Перегляд файлу

image

Подорож Лесі ще в дитинстві до Нечимного, під час якої вона вперше «зустрілася» у великому лісі з

Мавкою, щоб потім усе життя не розлучатися з нею, цікаві спогади залишила Лесина сестра Ольга Косач -

Кривинюк: «Потім з своєю господинею пішли до лісу, туди, куди її свояк дядько Лев вибрався з бидлом на літо. То було урочище Нечимне з великим лісовим бездонним, як говорили тамтешні люди, озером. З одного боку озера був смарагдово-зелений дерновий облудний берег, що йшов хвилями під ногами і,

прориваючись, не давав приступитесь до самої води, а з інших боків береги були зарослі очеретом та

різними хащами. Кругом озера був старий густий великий листвяний ліс, з одного боку він підходив до

imageДЖЕРЕЛОНечимному була хатина і шопа на сіно з трьома стінами і стріхою, з четвертого боку шопа була відкрита  

поля, а з другого переходив у старезний сосновий бір, що простягся на багато верстов. У дядька Лева в

якраз у бік озера. В тій шопі на сіні ми ночували, тоді були саме місячні ночі, і Леся навіть вночі мала перед очима той краєвид з «Лісової пісні», який був би найдокладнішою декорацією до неї, коли б я була

малярем та намалювала його, як пам’ятаю досі. У дядька Лева ми пробули три дні і дві ночі, ходили геть скрізь по лісі, в бір, коло озера. Дядько Лев не запалив у хаті, а клав огнище надворі, там і варив страву,

там і грівся вночі, ночуючи надворі біля вогню та раз у раз наглядаючи свого бидла. Ходячи по лісі та коло озера, надто ж сидячи біля вогнища, почули ми багато, багато оповідань про той ліс, про озеро, про всяку «силу» лісову, водяну, польову та про її звичаї і відносини між собою і людьми».

image

П’єса розпочинається з прологу — пейзажу волинського лісу:

 

«Старезний, густий, предковічний ліс на Волині.

Посеред лісу простора галява з плакучою березою і великим прастарим дубом… Саме озеро —

тиховодне, вкрите ряскою та лататтям, але з

imageчистим плесом посередині. Містина вся дика, таємнича, але не понура — повна ніжної задумливої поліської краси».

image

image

Зав’язка: дитина лісу Мавка, розбуджена голосом сопілки сільського парубка Лукаша, прокидається від зимового сну.

imageРозвиток дії: з’являється молодиця Килина — втілення бездуховності й моральної обмеженості. Вона в усьому протистоїть Мавці — уособленню любові й краси. Коли Лукаш зраджує кохану і сватає Килину, охоплена відчаєм Мавка втрачає бажання жити й добровільно погоджується покинути цей світ, зникнути «у підземеллі темного Марища» — «Того, що в скалі сидить».

Кульмінація: розлючена Килина хоче зрубати Вербу-Мавку, але Перелесник (дух вогню) запалює Вербу, а з нею згоряє все господарство.

Розв’язка: Мати й Килина повертаються в село, а Лукаш залишається в зимовому лісі разом із привидом Мавки і поступово замерзає з усмішкою на вустах.

Тема: зображення світу людини й світу природи в їх гармонійних і суперечливих взаєминах.

 

imageГоловна ідея: оспівування краси людських взаємин, пориву до щастя, незбагненної сили великого кохання.

 

Головна проблема: пошуки ідеалу людини.

ОСНОВНА ДУМКА: СВІТ

ВРЯТУЄ КРАСА. КРАСА, ЯКА

ВИЯВЛЯЄТЬСЯ У ВИСОКІЙ,

СВІТЛІЙ ДУХОВНОСТІ

ЛЮДИНИ, У ЇЇ ГАРМОНІЇ З

ПРИРОДОЮ, У ЖЕРТОВНІЙ

ЛЮБОВІ Й ЗДАТНОСТІ

imageПРОЩАТИ. ТАКА КРАСА ОЧИЩАЄ Й ВІДРОДЖУЄ ЛЮДИНУ ТА СВІТ.

Людина та природа. Леся Українка розглядає природу як більш гармонійний світ, аніж людський, а отже, саме наближення людини до природи, на погляд авторки, є орієнтиром на шляху до ідеалу, способом самовдосконалення.

Людина й мистецтво. Леся Українка переконує, що справжнє мистецтво може породжувати лише чиста, світла душа; саме спроможність до мистецької творчості є найпевнішою ознакою такої душі. Критерії, сутність, а отже, і мета мистецтва — у його здатності оживляти, вдосконалювати світ і людину, сіяти в людській душі любов.

Шляхи подолання зла. У цьому творі авторка, власне, пропонує єдиний шлях — християнське прощення, відповідь добром на зло. Зазнавши від Лукаша смертельного болю, Мавка все одно милосердна до нього, рятує і дає йому шанс духовного відродження. Мавка зауважує прекрасну, світлу сутність Лукашевого єства, про яку він і сам не здогадується. Саме тому любить його і жаліє тоді, коли він не може «своїм життям до себе дорівнятись».

imageСила кохання. Сторінки, де змальовано кохання Мавки й Лукаша, найсвітліші в драмі та й у всій творчості Лесі Українки. Лише покохавши одне одного, герої стають по-справжньому щасливими, власне, тоді починають жити. Зіставляючи два різко протилежні образи Мавки й Килини, авторка наголошує, що не кожен здатен кохати. Кохання — це постійна готовність до самопожертви заради коханої людини, це щонайтонше відчуття її душі, це вбачання сенсу свого життя в її щасті.

Трагедія зради самого себе. Лукаш має чисту, світлу, прекрасну душу — це символізує його білий полотняний одяг у першій дії. Такою приходить у світ кожна людина. Потім хлопець зраджує свою чистоту й перетворюється на вовкулаку. Таким чином, зраджуючи духовне в собі, людина стає моторошною потворою.

Самознищення зла. Нещасними матір Лукаша й Килина роблять самі ж себе. Їхній егоїзм, невситима жадібність і лють отруюють їхнє життя та все довкола. Всі їхні інтереси скеровані на придбання статків. Однак вони не розживаються, а все бідніють, бо багатство для них — не засіб, а мета.

 


"Що ж, ти зовсім така, як дівчина... ба ні, хутчій як панна, бо й руки білі, і сама тоненька,

і якось так убрана не по-наськи...

А чом же в тебе очі не зелені?

(Придивляється).

Та ні, тепер зелені... а були, як небо, сині... О! тепер вже сиві, як тая хмара... ні, здається, чорні чи, може, карі... ти таки дивна!"

М а в к а                                                                 О, не журися за тiло!

То все таке, як той раптовий вихор, —    Ясним вогнем засвiтилось воно, от налетить, закрутить та й покине.       чистим, палючим, як добре вино, В нас так нема, як у людей, — навіки!        вiльними iскрами вгору злетiло.

                              М а в к а                                           Легкий, пухкий попiлець

Дяка щирая тобі, ніченько-чарівниченько,ляже, вернувшися, в рiдну землицю, що закрила ти моє личенько!       вкупi з водою там зростить вербицю, і вам, стежечки як мережечки, стане початком тодi мiй кiнець.

що вели мене до березочки!

          "З-за стовбура старої розщепленої      Ой сховай мене ти, сестриченько!

(сама)

         верби, півусохлої, виходить Мавка,                                                                                                                Коли б ти, нічко, швидше минала!

                              в ясно-зеленій одежі, з                                                                                                                            Вибач, коханая! Ще ж я не знала

розпущеними чорними з зеленим Мавка, без сумніву, ідеалізований та сильний днини такої, щоб була щасна

полиском косами, розправляє руки образ: на шляху до щастя її нічого не може так, як ти, ніченько, так, як ти, ясна!

                і проводить долонею по очах."                           зупинити, лісова красуня намагається                       Чом ти, березо, така журлива-

наблизити дійсність до мрії. Вона без жалю Глянь, моя сестронько, таж я щаслива!

М а в к а                                                                                                      покинула заради «людського хлопця» лісові Не рони, вербо, сліз над водою,

Нi, любий, я тобi не дорiкаю,   хащі й могла б знайти з людьми спільну мову, буде ж, матусенько, милий зо мною!.. а тiльки - смутно, що не можеш ти якби вони були такими мудрими, як дядько Батьку мій рідний, темненький гаю, своїм життям до себе дорiвнятись.        як же я ніченьку сюю прогаю-

                                                                                                                                                                                                                                               Лев.                                                    Нічка коротка — довга розлука...

imageМ а в к а


Л у к а ш

Я щось не розберу, що ти говориш.

М а в к а

Бач, я тебе за те люблю найбiльше, "Мавка йде назустріч Лукашеві. чого ти сам в собi не розумiєш, Обличчя її відбиває смертельною хоча душа твоя про те спiває блідістю проти яскравої одежі,

виразно-щиро голосом сопiлки… конаюча надія розширила її великі темні очі, рухи в неї поривчасті й

"Нi! я жива! Я буду вiчно жити!      заникаючі, наче щось у ній обривається." Я в серцi маю те, що не вмирає".

Що ж мені суджено — щастя чи мука-

"Мавка виходить з хати перебрана: на їй сорочка з десятки, скупо пошита і

латана на плечах, вузька спідничина з

набиванки і полинялий фартух з димки,

волосся гладко зачесане у дві коси і заложене навколо голови."


Лукаш— зовсім молодий хлопець. Його зовнішність та одяг у творі описано детально:

image«Дуже молодий хлопець, гарний, чорнобривий, стрункий, в очах ще є щось дитяче; убраний так само в полотняну одежу, тільки з тоншого полотна; сорочка випущена… підперезана червоним поясом, коло коміра і на чохлах червоні застіжки; свити він не має, на голові бриль, на поясі ножик і ківшик з лика на мотузку».

Він людина, тому й по-людському розуміє любов як потаємне незбагненне почуття. А для Мавки, як і решти лісових створінь, це цілком природний стан. Проте її любов до Лукаша зовсім не подібна на легкодумні залицяння з Перелесником, які вона знала до цього. Не подібна її любов і на почуття самого Лукаша:

 "Нащо так? Аж страшно, як ти очима в душу зазираєш… Я так не можу! Говори, жартуй, питай мене, кажи, що любиш, смійся…»

Звичайний сільський хлопчина й не здогадується, які сили пробудило кохання в лісовій істоті, яке «огнисте диво» оновлення вона пережила. Лукаш не цінує «душі своєї цвіту», не знає, які дива може творити тихий голос його сопілки. Щедрі поклади поезії й краси в його душі вкриті шаром буденщини, черствого житейського практицизму.

Його внутрішнє багатство явилося Мавці весняної місячної ночі, але сам Лукаш і занедбав його під стріхою хати, під впливом меркантильної матері й Килини.

Лев – дядько Лукаша.

 

«…уже старий чоловік, поважний і дуже добрий з виду; пополіському довге волосся білими хвилями спускається на плечі з-під сивої повстяної шапки-рогатки; убраний… у полотняну

одежу і в ясно-сиву, майже білу свиту; на ногах постоли, в руках кловня, коло пояса на ремінці ножик, через плече виплетений з лика кошіль (торба) на широкому ремені».

 

Образ дядька Лева – один із найбільш позитивних серед людських персонажів твору. Він знав ціну краси й гармонійного співіснування людини з природою, добре знав і те, що

протиставити себе природі, знехтувати її закони — значить

imageпідрубати гілку, на якій сидиш. Він дбайливо ставився до лісу, із симпатією – до Мавки та інших лісових істот. Таке ставлення до природи дядько Лев виховував і у свого небожа Лукаша.


Образ Килини у творі Лісова пісня втілює людську бездуховність, егоїзм та

лукавість. Він контрастує з образом Мавки

і є близьким до образу матері Лукаша. Хоч спочатку ми спостерігаємо Килину

працьовитою господаркою, але у третій частині показано її конфлікт з мамою

Лукаша за її неробство. Килина підступна жінка, тому що знаючи про кохання

Лукаша і Мавки все ж таки зваблює молодика, чим завдає сильних страждань

Мавці. Килина в житті цінує лише матеріальні цінності (у неї дороге вбрання і

худоба – «корова турського заводу»), а душа її не здатна до справжніх почуттів.

«Молода повновида молодиця, в червоній хустці з торочками, в бурячковій спідниці, дрібно та рівно зафалдованій; так само зафалдований і зелений

фартух з нашитими на ньому білими, червоними та жовтими стяжками; сорочка густо натикана

червоним та синім, намисто дзвонить дукачами на білій пухкій шиї, міцна крайка тісно перетягає

стан, і від того кругла, заживна постать здається ще розкішнішою. Молодиця йде замашистою ходою…»

imageМати про Килину казала так: «Там є одна вдовиця — моторненька, — сама припитувалась через люди, то я сказала, що аби Лукаш був не

від того… Ну, давай вже, любко, мені серпочка

— другого ж немає.»

 

Мавка про Килину після першої зустрічі сказала: «Лукашу, нехай ся жінка більше не

приходить, — я не люблю її: вона лукава, як видра.»

 


Перелесник – міфічний герой, який залицявся за

Мавкою. “гарний хлопець у червоній одежі, з червонястим, буйно розвіяним, як вітер, волоссям, з

чорними бровами, з блискучими очима. Він хоче обняти Мавку, вона ухиляється.”

 У словнику Б. Грінченка зазначено, що первинне значення цього слова –  «спокусник». Так у на роді називали біса чи чорта у вигляді вогняного змія

image(метеор), який літає до жінок. Перелесник, улесливо в’ючись біля Мавки, говорить їй: «Линьмо, линьмо в гори! Там мої сестриці, там гірські русалки, вільні Літавиці, будуть танцюва ти коло по травиці, наче блискавиці».

image

pdf
Додано
22 квітня 2022
Переглядів
808
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку