РІЗНОРІВНЕВІ ЗАВДАННЯ
З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ
Підготувала
викладач
української мови
та літератури
Буряк В. В.
ТЕМИ: «Кайдашева сім’я» І. Нечуя-Левицького,
«Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Панаса Мирного
І варіант
І-ІІ рівень (кожна правильна відповідь – 0,5 бала)
1. Провідний напрям української літератури кінця ХІХ ст.:
а) класицизм; б) реалізм; в) романтизм; г) модернізм.
2. За жанром «Кайдашева сім’я»:
а) лірична повість; б) соціальний роман; в) соціально-побутова повість;
г) соціально-побутовий роман.
3. Прототипами Кайдашів стали:
а) сусіди письменника; б) родичі; в) односельці родичів; г) родина Левицьких.
4. Образи братів із повісті побудовані за принципом:
а) схожості; б) паралелізму; в) аналогії; г) контрасту.
5: «Великим артистом зору» І. Нечуя-Левицького назвав (-ла):
а) І. Франко; б) М. Коцюбинський; в) Леся Українка; г) М. Драгоманов.
6. Основними засобами характеротворення у повісті є:
а) портрет, пейзаж; б) портрет, мова; в) портрет, вчинки; г) усі зазначені.
7. Справжнє прізвище Панаса Мирного:
а) Кравченко; б) Радченко; в) Рудченко; г) Панченко.
8. Польова царівна - це:
а) Христя; б) Явдоха; в) Оришка; г) Галя.
9. Хто був відрадою Чіпки у дитинстві?:
а) бабуся; б) батько; в) мати; г) сусіди.
10. Максим Гудзь є нащадком:
а) пана; б) козака; в) генерала; г) кріпака.
11. Чіпка для вас:
а) жертва обставин ; б) особистість, що обрала невірний шлях; в) звичайний злочинець; г) борець за справедливість.
12. Що вплинуло на формування характеру Чіпки?:
а) спадковість; б) умови життя; в) ставлення суспільства; г) усі зазначені чинники.
Примітка: виконання завдань І-ІІ рівнів є обов’язковим і дає можливість набрати 6 балів.
ІІІ рівень (3 бали)
Дати відповіді на питання:
Примітка: ІІІ рівень передбачає обов’язкове виконання завдань І-ІІ рівнів і дає можливість набрати 9 балів.
ІV рівень (3 бали)
Напишіть твір на тему: «Людина – творець своєї долі», використовуючи матеріал твору «Хіба ревуть воли, як ясла повні?».
ІІ варіант
І-ІІ рівень (кожна правильна відповідь – 0,5 бала)
1. І. Нечуй-Левицький народився у родині:
а) робітників; б) селян; в) священика; г) письменника.
2. Співавтором роману «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» є:
а) Іван Білик; б) Іван Франко; в) Іван Павлюк; г) Іван Гнатюк.
3. Родина Мелашки («Кайдашева сім’я») вважалася:
а) багатою; б) незаможною; в) козацького роду; г) панського роду.
4. Кульмінацією «Кайдашевої сім’ї» є епізод:
а) одруження Карпа; б) сварка за землю; в) сварка через грушу; г) смерть Омелька.
5. Розмова братів про можливе одруження старшого свідчить, що Лаврін:
а) похмурий; б) неговіркий; в) брехливий; г) добрий.
6. Марусю Кайдашиху у селі називали:
а) пані економшею; б) пані агрономшею; в) пані отаманшею .
7. Зав’язкою у романі «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» є епізод, коли:
а) померла бабуся; б) незаконно забрали землю; в) помер Максим; г) зустрів Галю.
8. Поштовхом до написання роману стала реальна історія про злодія:
а) Василя Качку; б) Василя Квітку; в) Василя Гнидку; г) Василя Бичка.
9. Батьком Галі був:
а) Грицько Чупруненко; б) Максим Гудзь; в) Улас; г) пан Польський.
10. Що сталося з Галею у кінці твору?:
а) збожеволіла, повісилася; б) втонула; в) народила дитину; г) втекла.
11. Омелько Кайдаш був::
а) бондарем; б) стельмахом; в) столяром; г) священиком.
12. Слова «Я знаю, хто ті розбишаки… То мій син, клятий! Ходімо у волость… у волость ходімо!» належать:
а) Галі; б) Оришці; в) Явдосі; г) Мотрі.
Примітка: виконання завдань І-ІІ рівнів є обов’язковим і дає можливість набрати 6 балів.
ІІІ рівень (3 бали)
Дати відповіді на питання:
Примітка: ІІІ рівень передбачає обов’язкове виконання завдань І-ІІ рівнів і дає можливість набрати 9 балів.
ІV рівень (3 бали)
Визначте і прокоментуйте риси ментальності українців у повісті «Кайдашева сім’я», використовуючи матеріал твору.
ТЕМИ: «Мартин Боруля» І. Карпенка-Карого,
«Оборона Буші» М. Старицького
І варіант
І-ІІ рівень (кожна правильна відповідь – 0,5 бала)
1. «Мартин Боруля» за жанром:
а) повість; б) трагедія; в) комедія; г) поема.
2. Карпенко-Карий – псевдонім:
а) Шевченка; б) Івана Рудченка; в) Франка; г) Івана Тобілевича.
3. Перший український театр відкрито у :
а) 1872 р.; б)1877 р.; в)1896 р.; г) 1972р.
4. В основі п’єси «Мартин Боруля» історія родини:
а) Франків; б) Тобілевичів; в) Левицьких; г) Старицьких.
5. Націєвський – це:
а) сусід Борулі; б) адвокат; в) жених Марисі; г) повірений.
6. Найкомічніший персонаж «Мартина Борулі»:
а) Боруля; б) Трандалєв; в) Омелько; г) Микола.
7. Буша – це:
а) містечко; б) гора; в) фортеця; г) сотник.
8. Образи завойовників та оборонців Буші побудовані за принципом:
а) паралелізму; б) порівняння; в) зіставлення; г) контрасту.
9. Події повісті «Оборона Буші» відбувалися у :
а) 1665 р.; б)1765 р.; в)1654 р.; г) 1972р.
10. Дочку сотника Завісного звали:
а) Катря; б) Марися; в) Орися; г) Маруся.
11. М. Старицький після смерті батьків жив у родині:
а) Лисенків; б) Косачів; в) Франків; г) Тобілевичів.
12. Антимілітаристське спрямування помітне у творі:
а) «Мартин Боруля»; б) «Оборона Буші»; в) «Наймичка»; г) «Суєта».
Примітка: виконання завдань І-ІІ рівнів є обов’язковим і дає можливість набрати 6 балів.
ІІІ рівень (3 бали)
Дати відповіді на питання:
1. Прокоментуйте розв’язку твору «Оборона Буші».
2. Назвіть позитивні і негативні риси характеру Мартина Борулі.
3. Продовжіть речення Не чин красить людину, а …Якого твору воно стосується?
Примітка: ІІІ рівень передбачає обов’язкове виконання завдань І-ІІ рівнів і дає можливість набрати 9 балів.
ІV рівень (3 бали)
Напишіть твір на тему: «Кожна людина гарна на своєму місці», використовуючи матеріал твору «Мартин Боруля».
ІІ варіант
І-ІІ рівень (кожна правильна відповідь – 0,5 бала)
1. «Оборона Буші» за жанром:
а) історична повість; б) пригодницька повість; в) автобіографічна повість; г) поема.
2. Сина Борулі звали:
а) Микола; б) Іван; в) Петро; г) Степан.
3. Перший український театр відкрито у :
а) Павлограді; б) Єлисаветграді; в) Ленінграді; г) Єкатиринославі
4. Марися кохала:
а) Націєвського; б) Миколу; в) Омелька; г) Красовського.
5. Боруля посварився з дружиною через:
а) хрещених для дітей Марисі; б) сусідів; в) женихів для Марисі;
г) повіреного.
6. Антось – це:
а) батько Орисі; б) коханий Орисі; в) сотник; г) священик.
7. Трандалєв – це:
а) повірений; б) адвокат; в) пан; г) сотник.
8. Омелько – це:
а) пан; б) жених Марисі; в) брат Марисі; г) наймит.
9. Бушанці оборонялися від:
а) поляків; б) німців; в) французів; г) козаків.
10. Найяскравіша спільна риса козаків у повісті «Оборона Буші»:
а) почуття гумору; б) патріотизм; в) оптимізм; г) кмітливість.
11. Про пороховий погріб Орисі розповів:
а) батько; б) Антось; в) Катря; г) священик.
12. Чим Антось образив Орисю?:
а) зрадив з іншою; б) перейшов на бік ворогів; в) поранив батька; г) видав їх ворогам.
Примітка: виконання завдань І-ІІ рівнів є обов’язковим і дає можливість набрати 6 балів.
ІІІ рівень (3 бали)
Дати відповіді на питання:
1.Чи розділяєте ви рішення Орисі у кінці твору? Чому?
2. Комедія «Мартин Боруля» навчила мене…
3. Чи хотіли діти Борулі бути дворянами? Доведіть.
ІV рівень (3 бали)
Висловіть свою думку на тему: «Патріотизм і сучасність», використовуючи матеріал твору «Оборона Буші».
ТЕМИ: «Життя і творчість Івана Франка та Бориса Грінченка»
І варіант
І-ІІ рівень (кожна правильна відповідь – 0,5 бала)
1. Будинок Франків у Львові було придбано на кошти:
а) зібрані студентами; б) меценатів; в) успадковані дружиною; г) за лекції.
2. Хворому Франкові допомагав(-ла) писати:
а) дочка Анна; б) син Андрій; в) син Петро; г) не допомагав ніхто.
3. Поезії збірки «Зів’листя» викликані:
а) нерозділеним коханням до Целіни Зигмундовської; б) почуттями до Ольги Рошкевич; в) почуттями до Юзефи Дзвонковської; г) взаєминами з дружиною.
4. Найвідомішим драматичним твором І. Франка є:
а) «Сон князя Святослава»; б) «Сойчине крило»; в) «Украдене щастя»;
г) «Перехресні стежки».
5. «Велетнем думки і праці» І. Франка назвав:
а) М. Костомаров; б) М. Драгоманов; в) М. Грушевський; г) М. Возняк.
6. Заголовок «Із записок відлюдника» має твір І. Франка:
а) «Перехресні стежки»; б) «Сойчине крило»; в) «Мойсей»; г) «Борислав сміється».
7. За формою Пролог до «Мойсея» перегукується з:
а) сонетами Шекспіра; б) сонетами Петрарки ; в) «Божественною комедією» Данте; г) «По дорозі в Казку» Олександра Олеся.
8. Найвизначнішою у доробку Б. Грінченка вважають працю:
а) «Пісні та думи»; б) «Українська граматика»; в) «Серед бурі»; г) «Словник української мови».
9. Що для Докії («Каторжна») було відрадою у дитинстві?:
а) калина; б) праця; в) вінок; г) іграшки.
10. Коли Докії відкрилася краса природи, навколишнього світу, життя?:
а) коли знайшла друзів; б) коли помстилася; в) коли вийшла заміж;
г) коли закохалась.
11. Кого пожаліла героїня оповідання «Каторжна», коли підпалила хату:
а) батька; б) Саньку; в) Семена; г)Христю.
12. Кого за типом характеру, умовами формування нагадує Докія?:
а) Лавріна («Кайдашева сім’я»); б) Карпа («Кайдашева сім’я»); в) Чіпку («Хіба ревуть воли, як ясла повні?») ; г) Михайла («Земля»).
Примітка: виконання завдань І-ІІ рівнів є обов’язковим і дає можливість набрати 6 балів.
ІІІ рівень (3 бали)
Дати відповіді на питання:
Примітка: ІІІ рівень передбачає обов’язкове виконання завдань І-ІІ рівнів і дає можливість набрати 9 балів.
ІV рівень (3 бали)
Напишіть твір на тему: «Зображення прагнення народу до національного відродження в поемі І. Франка "Мойсей».
ІІ варіант
І-ІІ рівень (кожна правильна відповідь – 0,5 бала)
1. Дружиною І. Франка була:
а) О. Рошкевич; б) О. Хоружинська; в) О. Кобилянська; г) О. Косач.
2. І. Франко народився у родині:
а) коваля; б) стельмаха; в) інтелігентів; г) кріпака.
3. «Мойсей» за жанром:
а) повість; б) поема; в) новела; г) балада.
4. Зі скількох «жмутків» складається збірка «Зів’яле листя»?:
а) п’яти; б) чотирьох; в) двох; г) трьох.
5. Своєрідну композицію «твір у творі» має:
а) «Мойсей»; б) «Сойчине крило»; в) «Сікстинська мадонна»;
г) «Зів’яле листя».
6. «Князь конюхів» це:
а) Датан; б) Авірон; в) Мойсей; г) Єгошуа.
7. Поштовхом до написання поеми «Мойсей» стала:
а) побачена скульптура; б) біблійна історія; в) зустріч з М. Коцюбинським;
г) громадський рух.
8. Головну героїню оповідання «Каторжна» звали:
а) Мотря; б) Докія; в) Оксана; г) Ганна.
9. «Зів’яле листя» вважають зразком:
а) філософської лірики; б) громадянської лірики; в) пейзажної лірики;
г) інтимної лірики.
10. За фахом Б. Грінченко був:
а) лікарем; б) учителем; в) видавцем; г) водієм.
11. Яку найболючішу прикрість зробила мачуха Докії? :
а) побила; б) образила; в) зрубала калину; г) вигнала з хати.
12. Що стало поштовхом до злочину («Каторжна»)?:
а) зрада; б) образа на мачуху; в) образа на батька; г) розмова з Пріською.
Примітка: виконання завдань І-ІІ рівнів є обов’язковим і дає можливість набрати 6 балів.
ІІІ рівень (3 бали)
Дати відповіді на питання:
Примітка: ІІІ рівень передбачає обов’язкове виконання завдань І-ІІ рівнів і дає можливість набрати 9 балів.
ІV рівень (3 бали)
Висловіть міркування на тему: «Людина не може жити без добра», використовуючи матеріал оповідання «Каторжна»
ТЕМИ: «Михайло Коцюбинський, Ольга Кобилянська»
І варіант
І-ІІ рівень (кожна правильна відповідь – 0,5 бала)
1. У «Тінях забутих предків» йдеться про життя:
а) поліщуків; б) буковинців; в) гуцулів; г) бойків.
2. Палійчуки ворогували з:
а) Гутенюками; б) Прокопчуками; в) Василюками; г) Процюками.
3. Брата, що загинув у зіткненні з ворожим родом, звали:
а) Петро; б) Іван; в) Максим; г) Василь.
4. Маржинка (гуцульське) - це:
а) коні; б) вівці; в) худоба; г) нечиста сила.
5. Чим вразив Юра Палагну :
а) наслав дощ; б) зупинив хмару; в) наслав спеку; г) врятував її.
6. Вівчар - це:
а) пастух овець; б) пастух корів; в) пастух кіз; г) пастух баранів.
7. «Intermezzo» за жанром:
а) оповідання; б) роман; в) повість; г) новела.
8. Із 19 дітей у родині Івана залишилось:
а) шість; б) чотири; в) сім; г) п’ять.
9. Повість «Земля» основана на реальних подіях, що сталися у селі:
а) Колодяжне; б) Семигори; в) Димці; г) Піски.
10. Основна негативна риса характеру Марійки:
а) злість; б) скупість; в) заздрість; г) скромність.
11. Причиною вбивства («Земля») є:
а) кохання; б) зрада; в) образа; г) спадок.
12. Анна вийшла заміж за:
а) Дмитра; б) Петра; в) Івана; г) Михайла.
Примітка: виконання завдань І-ІІ рівнів є обов’язковим і дає можливість набрати 6 балів.
ІІІ рівень (3 бали)
Дати відповіді на питання:
Примітка: ІІІ рівень передбачає обов’язкове виконання завдань І-ІІ рівнів і дає можливість набрати 9 балів.
ІV рівень (3 бали)
Напишіть твір на тему: «Краса людських почуттів» за повістю «Тіні забутих предків»
ІІ варіант
І-ІІ рівень (кожна правильна відповідь – 0,5 бала)
1. Іван змалечку почувався краще:
а) вдома; б) серед друзів; в) серед природи; г) у родичів.
2. Як Марічка відреагувала на образу при першій зустрічі з Іваном?:
а) поділилася цукеркою; б) вдарила; в) втекла; г) заплакала.
3. Спорідненість душ Івана і Марічки виявлялася у тому, що він грав, а вона:
а) танцювала; б) співала; в) співала і складала коломийки.
4. Як загинула Марічка:
а) втонула; б) впала зі скелі; в) заблукала; г) отруїлася.
5.Чугайстир - це:
а) водяний; б) мольфар; в) сусід; г) міфічна істота.
6. Анна була :
а) панночкою; б) наймичкою; в) кріпачкою.
7. «Intermezzo» за жанром:
а) оповідання; б) роман; в) повість; г) новела.
8. Крейцар - це:
а) монета; б) жандарм; в) наймит; г) міра землі.
9. Події повісті «Земля» відбуваються у родині:
а) Палійчуків; б) Гутенюків; в) Федорчуків; г) Ковальчуків.
10. Символ-попередження нещасливого життя Анни з Михайлом:
а) свічка; б) кров на тілі мертвого Михайла; в) смерть теляти; г) обрив струни.
11. Мольфар - це:
а) пан; б) відьмак; в) лісовик; г) міфічна істота.
12. «Фудульна» означає:
а) добра; б) красива; в) пихата; г) товста.
Примітка: виконання завдань І-ІІ рівнів є обов’язковим і дає можливість набрати 6 балів.
ІІІ рівень (3 бали)
Дати відповіді на питання:
Примітка: ІІІ рівень передбачає обов’язкове виконання завдань І-ІІ рівнів і дає можливість набрати 9 балів.
ІV рівень (3 бали)
Напишіть твір на тему: «Влада землі над людиною», використовуючи матеріал повісті «Земля».
ТЕМИ: «Микола Вороний. Олександр Олесь.
Володимир Винниченко. Література рідного краю»
І варіант
І-ІІ рівень (кожна правильна відповідь – 0,5 бала)
1. У яокму театрі М. Вороний працював режисером?:
а) «Руська бесіда»; б) у трупі Саксаганського; в) «Березіль»; г) у трупі Кропивницького.
2. Чому Олександра Олеся називають «українським Петраркою»?:
а) перекладав його твори; б) вважав себе учнем Петрарки; в) наслідував поетичні жанри італійського поета; г) був тонким ліриком, співцем кохання.
3. Слова якого вірша М. Вороного стали народним гімном?:
а) «Варшав’янка»; б) «Вічний революціонер»; в) «За Україну!»;
г) «Марсельєза».
4. Де народився В. Винниченко?:
а) у с.Веселий Кут; б) у Полтаві; в) у Києві; г) у Єлисаветграді.
5: Скільки разів В. Винниченко був ув’язнений у Лук’янівській в’язниці?:
а) один; б) двічі; в) тричі; г) жодного разу.
6. Справжнє прізвище Олександра Олеся:
а) Кандиба; б) Коваль; в) Ковальчук; г) Коваленко.
7. Невеликий прозовий твір про незвичайну подію із несподіваним фіналом це:
а) оповідання; б) новела; в) роман; г) поема.
8. Автором збірки «Трунок сварожого рога» є:
а) Л. Тараненко; б) Н. Віргуш; в) В. Симоненко; г) В. Коваленко.
9. У якому році Василеві Симоненкові було присуджено Державну премію України імені Т. Шевченка?:
а) 1960; б) посмертно, 1995; в) 1962; г)1984.
10. У драмі «По дорозі в Казку» яскраво виражені риси:
а) неорамантизму; б) неокласицизму; в) неореалізму; г) постмодерну.
11. Першу виховательку Толика («Вовчик») звали:
а) Оксана Сергіївна; б) Ніна Василівна; в) Ангеліна Сергіївна;
г) Галина Андріївна.
12. Чому Толик відмовився від усиновлення?:
а) через зустріч із сестрою; б) не сподобався дядя Коля; в) мати не дала згоди; г) батько не дав згоди.
Примітка: виконання завдань І-ІІ рівнів є обов’язковим і дає можливість набрати 6 балів.
ІІІ рівень (3 бали)
Дати відповіді на питання:
Примітка: ІІІ рівень передбачає обов’язкове виконання завдань І-ІІ рівнів і дає можливість набрати 9 балів.
ІV рівень (3 бали)
Висловіть свою думку щодо проблеми сиріт при живих батьках, використовуючи матеріал повісті «Вовчик».
ІІ варіант
І-ІІ рівень (кожна правильна відповідь – 0,5 бала)
1. У якому році М. Вороний емігрував за кордон?:
а) 1920; б) 1921; в) 1933; г) 1938.
2. У якому із закордонних університетів навчався М. Вороний? :
а) Празькому; б) Віденському; в) Ризькому; г) Вільнюському.
3. Як звали дружину В. Винниченка?:
а) Руслана; б) Романна; в) Роксолана; г) Розалія.
4. Якого року подружжя Винниченків залишило Україну назавжди?:
а) 1920; б) 1933; в) 1919; г) 1941.
5. З якою країною пов’язані останні роки Винниченка:
а) з Італією; б) з Іспанією; в) з Францією; г) з Чехословаччиною.
6. Сином Олександра Олеся був відомий письменник:
а) Олег Ольжич; б) Юрій Клен; в) Олександр Кандиба; г) Григорій Косинка.
7. Роздуми про значення рідної мови висвітлено у вірші Олександра Олеся:
а) «Чари ночі»; б) «О слово рідне, орле скутий»; в) «Лебідь»; г) «Маска».
8. Вірш-послання М. Вороного адресовано:
а) І. Франкові; б) Т. Шевченку; в) Лесі Українці; г) В. Стефанику.
9. Новела «Момент» є зразком:
а) експресіонізму; б) імпресіонізму; в) романтизму; г) реалізму.
10. Єдина прижиттєва збірка віршів В. Симоненка має назву:
а) «Лебеді материнства»; б) «Земне тяжіння»; в) «Тиша і грім»; г) «Вибране».
11. Тема сиріт при живих батьках порушена у творі:
а) «Приворот-зілля»; б) «Гріх»; в) «Вовчик»; г) «Дід умер».
12. Матір Толика була:
а) глухою; б) німою; в) сліпою.
Примітка: виконання завдань І-ІІ рівнів є обов’язковим і дає можливість набрати 6 балів.
ІІІ рівень (3 бали)
Дати відповіді на питання:
Примітка: ІІІ рівень передбачає обов’язкове виконання завдань І-ІІ рівнів і дає можливість набрати 9 балів.
ІV рівень (3 бали)
Прокоментуйте проблему «народ і вождь» на матеріалі твору «По дорозі в Казку». Проведіть аналогії із історією України.
Тема: «Леся Українка»
І варіант
І-ІІ рівень
а) драма-феєрія; б) водевіль; в) драматична поема; г) трагедія.
2. Леся Українка народилася на: а) Херсонщині; б) Волині; в) Черкащині; г) Донбасі.
3. Перша поезія Лесі Українки мала назву:
а) «Надія»; б) «Думи і мрії»; в) «Конвалія»; г) «Рідний край».
4. На якому музичному інструменті добре грала Леся Українка:
а) фортепіано; б) скрипка; в) гітара; г) сопілка.
5. Хто порівняв Лесю Українку за силою духу з «єдиним мужчиною у літературі»:
а) І. Франко; б) Ю. Федькович; в) Т. Шевченко; г) М. Драгоманов.
6. Який навчальний заклад закінчила Леся Українка?
а) Львівський університет; б) Волинську консерваторію; в) Київський літінститут;
г) освіту здобула сама.
7. Як перекладається назва вірша Л. Українки «Contra spem spero!»:
а) крізь терни до зірок; б) без надії сподіваюсь; в) чиста дошка; г) о, свята простота
8. Кому належать слова: «Ні! Я жива! Я буду вічно жити! Я в серці маю те, що не вмирає...»: а) Мавці; б) Русалці; в) Килині; в) матері Лукаша
9. Лукаш грав на: а) фортепіано; б) скрипці; в) гітарі; г) сопілці.
10. Як покарав лісовик Лукаша:
а) перетворив на собаку; б) перетворив на вовкулаку; в) вигнав із лісу; г) побив.
11. Леся Українка похована: а) в Україні; б) у Єгипті; в) в Італії; г) у Грузії.
12. Що завадило поетесі ходити до школи: а) бідність; б) батьки; в) хвороба; в) війна.
ІІІ рівень
Дайте відповіді на питання.
ІV рівень
Напишіть твір-мініатюру на тему: «Загальнолюдські проблеми у драмі-феєрії Лесі Українки «Лісова пісня».
Тематичне оцінювання
ІІ варіант
І-ІІ рівень
1. Скільки поетичних збірок складає творча спадщина Лесі Українки:
а) дві; б) чотири; в) сім; г) три.
2. Назва релігійного свята, на якому в дитинстві побувала Л. Українка і потім захворіла: а) Великдень; б) Трійця; в) Водохрещення; г) Різдво.
3. З якого вірша Л. Українки взято ці рядки: Так! Я буду крізь сльози сміятись,
Серед лиха співати пісні…
а) «Стояла я і слухала весну»; б) «І все-таки до тебе думка лине»; в) «Слово, чому ти не твердая криця?»; г) «Contra spem spero!»
4. Під яким псевдонімом увійшла в літературу мати Лесі Українки?
а) Марко Вовчок; б) Ганна Барвінок; в) Олена Пчілка; г) Ліна Костенко
5. Кому належить така оцінка творчості Лесі Українки: «Від часу Шевченківського «Поховайте та вставайте, кайдани порвіте» Україна не чула такого сильного, гарячого та поетичного слова, як із уст сеї слабкої, хорої дівчини….»?
а) М. Драгоманову; б) І. Франкові; в) М. Старицькому; г) Б. Грінченкові.
6. В основі інтимної лірики Лесі Українки лежать стосунки поетеси з:
а) К. Квіткою; б) М. Старицький; в) М. Павликом; г) С. Мержинським.
7. Вкажіть першу збірку поезій Лесі Українки:
а) «Відгуки» б) « На крилах пісень» в) «Думи і мрії» г) «Бояриня».
8. Як перекладається назва вірша Л. Українки «Contra spem spero!»:
а) крізь терни до зірок; б) без надії сподіваюсь; в) чиста дошка; г) о, свята простота
9. Дружину Лукаша звали: а) Оксана; б) Тетяна; в) Килина; г) Марина.
10. Хто із міфічних істот був закоханий у Мавку:
а) Щезник; б) Русалка; в) дядько Лев; в) Перелесник.
11. Яким вчинком Мавка намагалася врятувати Русалку Польову:
а) зламала серпа; б) врізала собі руку; в) відволікла матір; г) відмовилася жати.
12. Зі скількох частин складається «Лісова пісня»:
а) чотирьох; б) трьох; в) двох; в) п’яти.
ІІІ рівень
Дайте відповіді на питання.
ІV рівень
Напишіть твір-мініатюру на тему: «Загальнолюдські проблеми у драмі-феєрії Лесі Українки «Лісова пісня».
Тема: «Українська література 20-30-х рр. ХХ ст.»
І варіант
І-ІІ рівень
а) В. Антонович; б) П. Филипович; в) Ю. Лавріненко; г) О. Слісаренко.
2. Піднесення мистецтва відбулося після:
а) Великої Вітчизняної війни; б) Жовтневої революції; в) скасування кріпацтва; г) голодомору.
3. М. Семенко є поетом-:
а) неокласиком; б) футуристом; в) неоромантиком; г) імпресіоністом.
4. Разом із О. Слісаренком М. Семенко є засновником літгрупи:
а) «Ланка»; б) «Аспис»; в) «Аспанфут»; г) «Марс».
5. Течія в літературі, що виявлялася у використанні античних сюжетів:
а) неокласицизм; б) футуризм; в) неоромантизм; г) імпресіонізм.
6. П. Тичина народився у родині:
а) учителя; б) священика; в) письменника; г) лікаря.
7. Перша поетична збірка П. Тичини мала назву:
а) «Сонячні кларнети»; б) «Плуг»; в) «Замість сонетів і октав»; г) «Україна».
8. Перша поетична збірка М. Рильського мала назву:
а) «Далекі небосхили»; б) «Весна»; в) «На білих островах»; г) «Лебеді».
9. За переклад якого твору М. Рильський отримав Державну премію СРСР:
а) «Війна і мир»; б) «Евгеній Онєгін»; в) «Пан Енжі»; г) «Пан Тадеуш».
10. Скільки періодів-«цвітінь» виділяють у творчості М. Рильського:
а) один; б) два; в) три; г) чотири.
11. Перша збірка Є. Плужника називалася:
а) «Дні»; б) «Ночі»; в) «Вечори»; г) «Пісні».
12. Членом якої літорганізації був Є. Плужник:
а) «Ланка»; б) «Плуг»; в) «Молодняк»; г) «Гарт».
ІІІ рівень
ІV рівень
Напишіть твір-мініатюру на тему: «Безсмертя розстріляного відродження»
ІІ варіант
І-ІІ рівень
а) «МУР»; б) «Ланка»; в) «Плуг»; г) «ВАПЛІТЕ».
2. До представників розстріляного відродження не належить:
а) М. Ірчан; б) Л. Курбас; в) М. Рильський; г) В. Підмогильний.
3. Перша збірка М. Семенка називалася:
а) «Дерзання»; б) «Починання»; в) «Prelude»; г) «Bloc-notes».
4. Зміни поглядів М. Семенка на літературу засвідчила збірка:
а) «Європа і ми»; б) «Європа»; в) «Ми в Європі»; г) «Європейці».
5.До «п’ятірного грона неокласиків» не належав:
а) М. Зеров; б) Ю. Клен; в) М. Рильський; г) П. Тичина.
6. Крім літературного, П. Тичина мав талант:
а) лікаря; б) будівельника; в) співака; г) учителя.
7. Про деградацію П. Тичини як поета свідчить збірка:
а) «Сонячні кларнети»; б) «Плуг»; в) «Замість сонетів і октав»; г) «Партія веде».
8. Перша поетична збірка М. Рильського вийшла у світ, коли йому було:
а) 20 років; б) 25 років; в) 15 років; г) 10 років.
9. Скільки разів М. Рильський був арештований органами НКВС:
а) один; б) два; в) три; г) чотири.
10. Перша збірка Є. Плужника вийшла завдяки:
а) матері; б) батькові; в) дружині; г) братові.
11. Скільки прижиттєвих збірок було у Є. Плужника:
а) одна ; б) два ; в) три; г) чотири .
12. М. Рильський народився у родині:
а) учителя; б) етнографа; в) співака; г) композитора.
ІІІ рівень
1.Які події стали поштовхом до написання П. Тичиною поезії «Пам’яті тридцяти»?
ІV рівень
Напишіть твір-мініатюру на тему: «Безсмертя розстріляного відродження»
ТЕМА: «Творчість Миколи Хвильового, Григорія Косинки,
Юрія Яновського, Валер’яна Підмогильного, Остапа Вишні»
І варіант
І-ІІ рівень (кожна правильна відповідь – 0,5 бала)
1. Хвильовий – це псевдонім:
а) Миколи Філіпова; б) Миколи Фітільова; в) Миколи Могильова; г) Миколи Кирилова.
2. Художній прийом «потік свідомості» використано у новелі Хвильового:
а) «Мати» ; б) «Кіт у чоботях»; в) «Я (Романтика)»; г) «Наречений».
3. Справжнє прізвище Григорія Косинки:
а) Стрілець; б) Копилець; в) Коломієць; г) Кострець.
4. Однією з найглибших речей Григорія Косинки М. Рильський назвав новелу:
а) «Постріл»; б) «В житах»; в) «Анархісти»; г) «Мати».
5. Ю. Яновський на Одеській кіностудії працював на посаді:
а) режисера; б) головного редактора; в) актора; г) звукорежисера.
6. «Вершники» - реабілітація після роману:
а) «Чотири броди»; б) «Чотири брати»; в) «Чотири шаблі».
7. «Він світив, як сонце, до нього люди тяглись, як до сонця»
М. Рильський сказав про:
а) В. Підмогильного; б) Г. Косинку; в) М. Хвильового; г) Остапа Вишню.
8. Перший «післятабірний» твір Остапа Вишні:
а) «Зенітка»; б) «Моя автобіографія»; в) «Усмішки»; г) «Чухраїнці».
9. Найвідоміший переклад В. Підмогильного:
а) «Таїс» А. Франса; б) «Кандід» Вольтера; в) «Черниця» Дідро; г) «Батько Горіо» Бальзака.
10. Дівчину, що прибула разом із Степаном Радченком до Києва, звали:
а) Зоська; б) Тамара; в) Рита; г) Надійка.
11. Події новели «Шаланда в морі» (роман «Вершники») відбуваються у родині:
а) Лисенків; б) Половців; в) Степанців; г) Красюків.
12. Як закінчилось життя М. Хвильового?:
а) репресії і розстріл; б) самогубство; в) убивство; г) важка хвороба.
Примітка: виконання завдань І-ІІ рівнів є обов’язковим і дає можливість набрати 6 балів.
ІІІ рівень (3 бали)
Дати відповіді на питання:
1. Прокоментуйте головну ідею новели «Я (Романтика)».
2. Назвіть та прокоментуйте ідею роману «Вершники».
3. Образи жінок як відображення стану душі Степана Радченка (за романом «Місто»).
Примітка: ІІІ рівень передбачає обов’язкове виконання завдань І-ІІ рівнів і дає можливість набрати 9 балів.
ІV рівень (3 бали)
Підготуйте міні-доповідь на тему: «Найяскравіші представники Розстріляного відродження»
ІІ варіант
І-ІІ рівень (кожна правильна відповідь – 0,5 бала)
1. М. Хвильовий був одним із засновників:
а) ВАПЛІТЕ; б) «Ланки»; в) «Гарту»; г) «Молодняка».
2. Головою ревтрибуналу (новела «Я (Романтика)») був:
а) Я; б) Андрюша; в) дегенерат; г) Тагабат.
3. Перша збірка Г. Косинки «На золотих богів» вийшла у:
а) 1924 р.; б) 1932 р.; в) 1922 р.; г) 1931 р.
4. Г. Косинка був представником літоб’єднання:
а) «Гарт»; б) ВАПЛІТЕ; в) «Ланка»; г) «Молодняк».
5. Ю. Яновський мріяв стати:
а) лікарем; б) морським інженером; в) письменником; г) актором.
6. Найяскравіше талант Яновського-драматурга виявився у п’єсі:
а) «Дума про Британку»; б) «Потомки»; в) «Дочка прокурора»;
г) «Завойовники».
7. Справжнє ім’я та прізвище Остапа Вишні:
а) Олексій Павленко; б) Павло Губенко; в) Андрій Кравченко; г) Юрій Сошенко.
8. У родині Остапа Вишні було:
а) двоє дітей; б) семеро дітей ; в) десятеро дітей ; г) сімнадцятеро дітей.
9. Імпресіоністичні мотиви помітні у творі В. Підмогильного:
а) «Невеличка драма»; б) «Місто»; в) «Третя революція»;
г) «В епідемічному бараці».
10. Перше оповідання Степана Радченка називалося:
а) «Бритва»; б) «Ніж»; в) «Стрічка»; г) «Гудзик».
11. Андрій Половець був:
а) махновцем; б) денікінцем; в) петлюрівцем; г) більшовиком.
12. За лікарем для матері Андрій (новела «Мати») поїхав у:
а) Темногаївку; б) Зеленогаївку; в) Великогаївку; г) Густий Гай.
Примітка: виконання завдань І-ІІ рівнів є обов’язковим і дає можливість набрати 6 балів.
ІІІ рівень (3 бали)
Дати відповіді на питання:
1. Прокоментуйте проблему «село і місто» за твором В. Підмогильного. 2. Із новели «Я (Романтика)» я зробив (-ла) такі висновки…
3. У чому причина братовбивства у родині Половців?
ІV рівень (3 бали)
Підготуйте міні-доповідь на тему: «Найяскравіші представники Розстріляного відродження»
Тема: «Шістдесятники»
І варіант
І-ІІ рівень (кожна правильна відповідь – 0,5 бала)
1. З яким прізвищем пов’язана так звана «Відлига»:
а) Сталін; б) Брежнєв; в) Хрущов; г) Горбачов.
2. У якому фільмі О. Довженка М. Вінграновський зіграв головну роль:
а) «Земля»; б) «Щорс»; в) «Повість полум’яних літ»; г) «Аероград».
3. Перша збірка В. Симоненка мала назву:
а) «Лебеді материнства»; б) «Тиша і грім»; в) «Троянди і виноград»; г) «Поезії».
4.У «Баладі про соняшник» сонце є символом:
а) митця; б) мистецтва; в) юності; г) поезії.
5. Кольори у поезії «Два кольори» символізують:
а) переплетіння у житті радощів та горя; б) вишиванку; в) добро і зло в душі людини.
6. Л. Костенко з відзнакою закінчила:
а) Московський педінститут; б) Московський літінститут ; в) Київський медінститут.
7. Премію ім. Фр. Петрарки Л. Костенко присудили за книжку:
а) «Берестечко»; б) «Інкрустації»; в) «Маруся Чурай»; г) «Неповторність».
8. Слова «Чужа душа - то тихе море сліз. Плювати в неї – гріх тяжкий, не можна» належать: а) Марусі Чурай; б) Грицеві; в) Івану Іскрі; г) матері Марусі.
9. До якого жанру лірики належить поезія «Українське альфреско»:
а) філософська; б) пейзажна; в) громадянська; г) інтимна.
10. До поетів-шістдесятників не належить:
а) І. Драч; б) Д. Павличко; в) М. Вінграновський; г) В. Чорновіл.
11. Долю В. Стуса порівнюють з долею :
а) В. Симоненка; б) Т. Шевченка; в) І. Франка; г) М. Вороного.
12. Перша збірка М. Вінграновського називалась
а) «Сто поезій»; б) «Поезії»; в) «Атомні перелюди»; г) «Цю жінку я люблю»
Примітка: виконання завдань І-ІІ рівнів є обов’язковим і дає можливість набрати 6 балів.
ІІІ рівень (3 бали)
Дати відповіді на питання:
Примітка: ІІІ рівень передбачає обов’язкове виконання завдань І-ІІ рівнів і дає можливість набрати 9 балів.
ІV рівень (3 бали)
Напишіть твір на тему: «Явище шістдесятництва як вияв пробудження національної свідомості українців».
ІІ варіант
І-ІІ рівень (кожна правильна відповідь – 0,5 бала)
1. За фахом В. Симоненко був:
а) учителем; б) журналістом; в) юристом; г) лікарем.
2. Шістдесятники збиралися на квартирі:
а) І. Дзюби; б) В. Стуса; в) І. Світличного; г) Д. Павличка.
3. М. Вінграновський не був:
а) кінорежисером; б) кіноактором; в) сценаристом; г) кінооператором.
4. Перша збірка І. Драча має назву:
а) «Соняшник»; б) «Сонце»; в) «Протуберанці сонця»; г) «Храм сонця».
5. Діяльність Д. Павличка у кінці 80-х р.р. пов’язана з політичною партією:
а) соціалістична; б) комуністична; в) Народний Рух України; г) Рух «За Україну».
6. Перша збірка Л. Костенко називалась:
а) «Мандрівки серця»; б) «Проміння землі»; в) «Вітрила»; г) «Княжа гора».
7. Роман «Маруся Чурай» виданий у:
а) 1979 р.; б)1965 р.; в)1985 р; г)1989 р.
8. Слова «Ця дівчина не просто так, Маруся. Це-голос наш. Це-пісня. Це-душа» належать: а) Галі Вишняківні; б) Грицеві; в) Івану Іскрі; г) матері Марусі.
9. До якого жанру лірики належить поезія « Пісенька з варіаціями»:
а) філософська; б) пейзажна; в) громадянська; г) інтимна.
10. Явище шістдесятництва започаткували:
а) політики; б) художники; в) музиканти; г) письменники .
11. Перша збірка віршів В. Стуса називалась:
а) «Круговерть»; б) «Палімпсести»; в) «Зимові дерева»; г) «Час творчості».
12. Слова В. Симоненка «Я таку тебе завжди бачу, Образ в серці такий несу» адресовані: а) батьківщині; б) матері; в) коханій; г) дружині.
Примітка: виконання завдань І-ІІ рівнів є обов’язковим і дає можливість набрати 6 балів.
ІІІ рівень (3 бали)
Дати відповіді на питання:
Примітка: ІІІ рівень передбачає обов’язкове виконання завдань І-ІІ рівнів і дає можливість набрати 9 балів.
ІV рівень (3 бали)
Напишіть твір на тему : «Постать Л. Костенко у сучасному письменстві».
ТЕМА: «Орфографія» (велика літера, знак м’якшення, апостроф)
І варіант
І завдання (кожна правильна відповідь – 0,5 бала)
1.У якому рядку на місці крапок у всіх словах потрібно ставити апостроф?
А рум...яніють, арф...яр, з...єднаний, Лук...ян, пів...ящика.
Б без...ядерний, з...економити, Мар...яна, м...ятний, св...ятковий.
В дзв...якнути, п...явка, зор...яний, вітр...як, дерев...яний.
Г духм...яний, з...єднати, дит...ясла, дев...ять, п...юре.
2. У якому рядку всі слова пишуться без апострофа?
А моркв...яний, верб...яний, пан...європейський, Мар...яна, м...ясо.
Б горохв...яний, без...ідейний, різдв...яний, дзв...якнути, б...юрократичний.
В возз...єднати, надвечір...я, п...єдестал, роз...ятрити, об...їзд.
Г черв...як, краков...як, полум...яний, прислів...я, верхів...я.
3. У якому рядку написання слів з апострофом пояснюється одним правилом?
А пів’ящика, з’юрмитися, п’єдестал, подвір’я, м’яч.
Б рум’яніють, пам’ять, Об’ю, верб’яний, від’їхати.
В солов’ї, кров’ю, ад’ютант, торф’яний, об’єднаний.
Г арф’яр, черв’як, верф’яний, стерв’ятник, верб’я.
4. У якому рядку в усіх словах на місці крапок потрібно писати знак м’якшення?
А різ...блений, людс...кіст.., повір...те, павіл...йон, мен...ший.
Б стіл...ці, степ.., Уман...щина, жмен...ка, гол...ка.
В на таріл...ці, тітон...ка, стан...те, нян...ці, Хар...ків.
Г ал...янс, т...мяний, спал...ня, Ковел...щина, слиз...ко.
5. У якому рядку в усіх словах на місці крапок не пишеться знак м’якшення?
А біл...ший, печал...ний, корін...чик, міл...йон, порт...єра.
Б Ігор.., стан...те, пробивают...ся, ніжніс...т.., ніч...
В шіст...десят, нен...ка, борют...ся, шампін...йон, на сторін...ці.
Г майбут...нє, Натал...чин, щас...тя, л...лю, у повіс...ті.
6. У якому рядку всі слова в перекладі українською мовою пишуться без знака м’якшення?
А ночь, зелень, день, огонь, батальон.
Б семь, бульон, тень, молодежь, спишь.
В зверь, Харьков, солью, меньший, степь.
Г третьеклассник, преследуешь, букварь, борьба, Игорь.
7. У якому рядку допущено помилку (орфограма – „Велика літера”)?
А Михайло Драгоманов, проспект Перемоги, Велика Ведмедиця, депутати Київської міськради
Б черкаські вулиці, газета „Нова доба”, Андріївська церква, русалка, курорти Закарпаття.
В Хабаровський край, ректор університету, Нептун, Мурзик, Софійський собор.
Г усі варіанти правильні
8. У якому рядку допущено помилку (орфограма – „Велика літера”)?
А олімпійська емблема, Національний банк України, адоніс, Мінеральні Води, Будинок артистів
Б абсолютний чемпіон світу з плавання, Монте-Карло, король, Міністерство оборони України.
В Тернопільська обласна філармонія, Угорська Республіка, шейх, рада біологічного факультету,
Г усі варіанти правильні.
ІІ завдання (5 балів)
4. Доберіть 3 приклади написання великої літери в географічних і топографічних назвах.
5. Доберіть 3 приклади написання великої літери у назвах художніх та музичних творів.
ІІІ завдання (3 бали)
Написати 10-12 зв’язних висловлювань на тему: «Обрання професії - шлях у майбутнє», використовуючи слова, що ілюструють правила правопису апострофа, знака м’якшення, великої літери. Зазначені слова підкресліть.
ІІ варіант
І завдання (кожна правильна відповідь – 0,5 бала)
1. У якому рядку написання слів з апострофом пояснюється одним правилом?
А інтер’єр, б’ються, Лук’ян, з’явитися, міжгір’я.
Б п’єдестал, п’ятірка, полум’я, п’єса, від’їхати.
В без’язикий, об’єднавчий, в’їжджають, роз’ятрити, з’юрмитися.
Г верф’ю, сузір’я, кур’єр, пів’яблука, під’їхати.
2. У якому рядку всі слова пишуться з апострофом?
А Амудар...я, підв...ялений, Лук...янченко, Монтеск...є, ін...єкція.
Б дерев...яний, різьб...яр, ад...ютант, медв...яний, без...ядерний.
В черв...як, кав...ярня, в...єтнамка, тьм...яний, зв...язок.
Г звір...ячий, горохв...яний, моркв...яний, варшав...янка, м...ята.
3. У якому рядку всі слова пишуться без апострофа?
А солов...ї, слов...яни, дит...ясла, довір...я, без...ядерний.
Б грав...юра, різьб...яр, сер...йозний, моркв...яний, рутв...яний.
В кав...ярня, прем...єра, любов...ю, потьм...яніти, об...єктивний.
Г об...їхати, черв...як, кур...єр, під...язиковий, б...язь.
4. У якому рядку в усіх словах на місці крапок не пишеться знак м’якшення?
А біл...ший, печал...ний, корін...чик, міл...йон, порт...єра.
Б тюр...ма, джміл.., повір...те, Гор...кий, емал...ований.
В Ігор.., стан...те, пробивают...ся, ніжніс...т.., ніч...
Г майбут...нє, Натал...чин, щас...тя, л...лю, у повіс...ті.
5.У якому рядку всі слова в перекладі українською мовою пишуться без «Ь»?
А серьезный, Игорь, идешь, тоньше, Сибирь.
Б пишешь, степь, семьдесят, миллион, рысь.
В просьба, семь, отрежь, соль, четырьмя.
Г тенью, ночью, колье, ателье, молодежь.
6.У якому рядку всі іменники в давальному відмінку пишуться без знака м’якшення?
А сторін...ці, долон...ці, нен...ці, бал...ці, кізон...ці.
Б сопіл...ці, стеблин...ці, хатин...ці, оболон...ці, циган...ці.
В жін...ці, жмен...ці, авос...ці, Марин...ці, скрин...ці.
Г зозул...ці, лял...ці, нян...ці, зірон...ці, кофтин...ці.
7.У якому рядку допущено помилку (орфограма – „Велика літера”)?
А Українська автокефальна православна церква, трипільська культура, спікер, Великдень,
Б Сумщина, Коліївщина, зимова Олімпіада, Антей, Богородиця.
В Благовіщення, Головний інженер, вчена рада, Північна Буковина, Бог.
Г усі варіанти правильні.
8. У якому рядку допущено помилку (орфограма – „Велика літера”)?
А Дніпробуд, Ейфелева вежа, герань, сузір’я Діви, Іоанн Богослов.
Б Мурзик, південні степи, курорти Закарпаття, Інститут географії НАН України, дизель
В Донецький металургійний завод, гордіїв вузол, греко-перські війни, Різдво, вчений
Г Волинська Обласна філармонія, Велика Вітчизняна війна, декан факультету.
ІІ завдання(5 балів)
4. Поясніть написання слів Харьков, Игорь, поверь українською мовою.
5. Доберіть 3 приклади написання великої літери у назвах державних і релігійних свят.
ІІІ завдання (3 бали)
Написати 10-12 зв’язних висловлювань на тему: «Професії моїх батьків», використовуючи слова, що ілюструють правила правопису апострофа, знака м’якшення, великої літери. Зазначені слова підкресліть.
ТЕМА: «Просте речення»
І варіант
І-ІІ рівень (кожна правильна відповідь – 0,5 бала)
1. Просте речення має:
а) одну граматичну основу; б) один присудок; в) один підмет; г) один другорядний член.
2. За метою висловлювання речення НЕ бувають:
а) розповідні; б) питальні; в) окличні; г) спонукальні.
3. Речення називають двоскладним, коли в ньому є:
а) підмет і додаток; б) присудок і обставина; в) підмет і присудок; г) додаток і підмет.
4.Односкладним називають речення, в якому є:
а) один додаток; б) один присудок; в) один підмет; г) один головний член.
5. Поширені речення – це ті, які мають, крім головних:
а) додаток, б) означення; в) другорядні члени; г) означення і обставини.
6. У кінці окличного речення ставиться:
а) крапка; б) знак питання; в) знак оклику; г) трикрапка.
7. Додаток відповідає на питання:
а) прямого відмінка; б) непрямих відмінків; в) називного відмінка;
г) давального відмінка.
8. Підмети НЕ бувають:
а) прості; б) складні; в) складені.
9. У реченні Я для тебе горів, український народе підмет виражений:
а) іменником; б) прикметником; в) числівником; г) займенником.
10. Складений дієслівний присудок складається з :
а) допоміжного дієслова та іменної частини; б) неозначеної форми та допоміжного дієслова; в) допоміжного дієслова та присудка; г) іменної частини та обставини.
11. Підмет НЕ може бути виражений:
а) іменником; б) числівником; в) субстантивованим прикметником;
г) прислівником.
12. У реченні Вечори стали холодними присудок:
а) складний; б) складений іменний; в) складений дієслівний; г) простий.
Примітка: виконання завдань І-ІІ рівнів є обов’язковим і дає можливість набрати 6 балів.
ІІІ рівень (3 бали)
Підкреслити члени речення, у дужках дати його характеристику.
Примітка: ІІІ рівень передбачає обов’язкове виконання завдань І-ІІ рівнів і дає можливість набрати 9 балів.
ІV рівень (3 бали)
Написати 10-12 зв’язних висловлювань на тему: «Восьме диво світу – доброта», використовуючи різні види підметів та присудків. Підкреслити члени речення, над головними надписати вид.
-
ІІ варіант
І-ІІ рівень (кожна правильна відповідь – 0,5 бала)
а) прості і складені; б) прості і складні; в) прості і поширені; г) прості і ускладнені.
2. Другорядним членом речення НЕ є:
а) означення; б) прикладка; в) обставина; г) присудок.
3. Якщо граматична основа речення складається з підмета і присудка, то його називають:
а) односкладним; б) двоскладним; в) повним; г) поширеним.
4. За наявністю другорядних членів речення бувають:
а) поширеними; б) двоскладними; в) ускладненими; г) повними.
5. Обставина місця НЕ відповідає на питання:
а) де?; б) куди?; в) коли?; г) звідки?
6. Прикладка – це:
а) означення; б) додаток; в) обставина; г) підмет.
7. Підмет і присудок – це:
а) головні члени речення; б) другорядні члени речення; в) обов’язкові члени речення; г) основні члени речення .
8. Другорядним членом речення НЕ є:
а) обставина; б) додаток; в) означення; г) присудок.
9. Складений іменний присудок складається з:
а) іменної частини та обставини; б) неозначеної форми та допоміжного дієслова; в) допоміжного дієслова та присудка; г) допоміжного дієслова та іменної частини.
10. Якщо у межах простого речення є розділові знаки, його називають:
а) поширеним; б) повним; в) ускладненим; г) складним.
11. У реченні Кохати – нові землі відкривати підмет виражений:
а) іменником; б) числівником; в) прислівником, г) дієсловом.
12. 12. У реченні Ми повинні працювати наполегливо присудок:
а) складний; б) складений дієслівний; в) складений іменний; г) простий.
Примітка: виконання завдань І-ІІ рівнів є обов’язковим і дає можливість набрати 6 балів.
ІІІ рівень (3 бали)
Підкреслити члени речення, у дужках дати його характеристику.
Примітка: ІІІ рівень передбачає обов’язкове виконання завдань І-ІІ рівнів і дає можливість набрати 9 балів.
ІV рівень (3 бали)
Написати 10-12 зв’язних висловлювань на тему: «Світ моїх захоплень», використовуючи різні види підметів та присудків. Підкреслити члени речення, над головними надписати вид.
ТЕМА: «Ускладнене просте речення»
І варіант
І-ІІ рівень (кожна правильна відповідь – 0,5 бала)
1.Однорідними можуть бути:
а) лише головні члени речення; б) лише другорядні члени речення; в) головні і другорядні члени речення.
2. Речення з однорідними членами називають:
а) односкладні; б) ускладнені; в) неускладнені.
3. У реченні Все зникло, наче в казці: місто, поле, гори, гай узагальнювальне слово виражене:
а) іменником; б) займенником; в) прислівником.
4. Між однорідними членами, як правило, ставиться:
а) тире; б) двокрапка; в) кома.
5.Після однорідних членів перед узагальнювальним словом ставиться:
а) крапка; б) тире; в) кома.
6. Другорядні члени, які виділяються інтонацією та розділовими знаками, називаються:
а) однорідними; б) відокремленими.
7. Дієприкметниковий зворот - це :
а) дієприкметник; б) дієприслівник із залежними словами; в) дієприкметник із залежними словами.
8. У реченні Співаючи про хмари кучеряві, не забувай, поете, про народ відокремленим членом є:
а) означення; б) обставина; в) додаток.
9. Зазвичай відокремлюються обставини, виражені:
а) прислівником; б) дієприслівником; в) дієприслівниковим зворотом.
10. У реченні Неначе помелом, за три дні змело сніг обставина виражена:
а) дієприслівником; б) порівняльним зворотом; в) дієприкметником.
11. У реченні Я не знаю нічого ніжного, окрім берези відокремленим членом є:
а) додаток; б) означення; в) обставина.
12. Однорідні члени речення поєднуються:
а) сурядним зв’язком; б) підрядним зв’язком.
Примітка: виконання завдань І-ІІ рівнів є обов’язковим і дає можливість набрати 6 балів.
ІІІ рівень (3 бали)
а) Увечері до хати посходилась уся сім’я батько мати два старших брати та сестра.
б) Незабаром показалося село мальовничо розкидане над річкою.
Примітка: ІІІ рівень передбачає обов’язкове виконання завдань І-ІІ рівнів і дає можливість набрати 9 балів.
ІV рівень (3 бали)
Написати 10-12 зв’язних висловлювань на тему: «Зимові свята мого народу», використовуючи ускладнені речення.
ІІ варіант
І-ІІ рівень (кожна правильна відповідь – 0,5 бала)
1. Речення з однорідними членами називають:
а) односкладні; б) ускладнені; в) неускладнені; г) поширені.
2. Однорідними можуть бути:
а) тільки головні члени речення; б) головні і другорядні члени речення;
в) лише другорядні члени речення; г) відокремлені члени речення.
3. Якщо другий однорідний член речення протиставляється першому, виражає причину, наслідок, раптову зміну подій, то між ними ставиться:
а) двокрапка; б) крапка з комою; в) тире; г) кома.
4.Після узагальнювального слова перед однорідними членами ставиться:
а) двокрапка; б) кома; в) тире; г) крапка з комою.
5. У ролі узагальнювальних слів НЕ виступають:
а) дієслова; б) іменники; в) займенники.
6. Як правило, другорядні члени речення відокремлюються:
а) двокрапками; б) тире; в) комами.
7. Якщо означення містить у собі причину дії, то воно:
а) відокремлюється; б) не відокремлюється.
8. Дієприслівниковий зворот – це:
а) дієприслівник; б) дієприслівник із залежними словами; в) дієприкметник із залежними словами.
9. У реченні Степ, оповитий тишею, дихав пахощами трав відокремленим є:
а) означення ; б) обставина; в) додаток.
10. Якщо означення стоїть після означуваного слова, перед яким уже є означення, то воно:
а) не відокремлюється; б) відокремлюється.
11. У реченні Погулявши біля бджіл, натрапив я на моркву відокремленим є:
а) означення ; б) обставина; в) додаток; г) прикладка.
12. У реченні Крім запрошених, на вечір завітали інші гості відокремленим членом є:
а) прикладка; б) обставина; в) додаток.
Примітка: виконання завдань І-ІІ рівнів є обов’язковим і дає можливість набрати 6 балів.
ІІІ рівень (3 бали)
а) Із сивої давнини існували на землі класичні доброчесності мудрість правосуддя вірність.
б) Повечерявши гості ще довго не могли заспокоїтись.
Примітка: ІІІ рівень передбачає обов’язкове виконання завдань І-ІІ рівнів і дає можливість набрати 9 балів.
ІV рівень (3 бали)
Написати 10-12 зв’язних висловлювань на тему: «Звичаї мого народу», використовуючи ускладнені речення.
ТЕМА: «Складне речення»
І варіант
ІІ рівень (кожна правильна відповідь – 0,5 бала).
1.У якому рядку подано СПР з’ясувальне?
А Тоді лише пізнається цінність часу, коли він втрачений (Г. Сковорода).
Б Щоб не мучила совість потому, Приїжджайте частіше додому (М. Луків).
В Якщо ти справді вмів любити, навчись забути і забудь (Т. Севернюк).
Г Жорстокість до слабшого засвідчує, наскільки людина боягузлива щодо сильнішого за неї.
2.У якому рядку подано СПР обставинне?
А Додаючи до мовленого, подумай чи варто (В. Брюгген).
Б Не сперечайся з луною: останнє слово все одно скаже вона (Р. де ла Серна).
В Сни не сняться, коли життя схоже на сон (В. Брюгген).
Г Молодість – недолік, який швидко минає (Й. Ґете).
3.Зазначте правильно оформлене безсполучникове речення.
А Якщо не можеш боротися з усіма, здолай себе (В. Брюгген).
Б Хоча знаю – ніщо не дається так легко (І. Цюпа).
В Дивно: в місті люду – два мільйони, а мені тебе не вистача (М. Луків).
Г Істина в дорозі – і ніщо її не зупинить (Е. Золя).
4.Яке речення є ССР протиставним?
А І ніч проминула, і сон не приніс забуття (Л.Костенко).
Б Ні, тобі не дорікаю, а тільки смутно.
В То хмарка набіжить, то сонце вигляне.
Г Хай наше слово не вмирає і наша правда хай живе! (М.Рильський)
5.Вкажіть СПР означальне:
А Я збагнула, що забуття не суджено мені (Леся Українка).
Б Бо красен труд, хоч рясен піт (М.Рильський).
В Добре жить тому, чия душа добро навчилася любить (Т.Шевченко).
Г Щоб жить – ні в кого права не питаюсь (П.Тичина).
6.Яке речення є СПР часу?
А Будеш, батьку, панувати, поки живуть люди…(Т.Шевченко).
Б Сонце пекло так, що й уночі степ пашів.
В Бажаний гість прийшов, як місяць зійшов.
Г Бувають дивні на землі діла – серед зими черешня розцвіла.
7.У реченні Мені здається/ твої очі світять з вишини на місці риски має бути:
А тире. Б двокрапка. В кома. Г крапка з комою.
8.Речення Щоб прийшло на землю сподіване щастя, треба великої праці є:
А БСР. Б СПР часу. В СПР умови. Г СПР мети.
9. У БСР, якщо друга частина доповнює або розкриває зміст першої, ставиться:
А тире. Б двокрапка. В кома. Г крапка з комою.
10. Наведіть приклад СПР з’ясувального.
11. Наведіть приклад ССР єднального.
12. Наведіть приклад БСР, між частинами якого ставилась би двокрапка.
ІІІ рівень (3 бали)
Зробіть синтаксичний розбір речень:
ІV рівень (3 бали)
Напишіть листа другу (10-12 речень), використовуючи різні види складних речень (в дужках вказати вид).
ІІ варіант
ІІ рівень (кожна правильна відповідь – 0,5 бала)
1.У якому рядку подано СПР означальне?
А Найкращими ліками для душі, що схибила, є любов (О. Воля).
Б Коли ви володієте своїм розумом, ви володієте світом (Б. Провост).
В Брехні приємно, коли її називають „псевдоістиною” (Ц. Меламед).
Г Як нерозумно випрошувати те, чого можеш сам досягти (Г. Сковорода).
2.У якому рядку подано СПР з підрядним обставинним причини?
А Коли цінуєш кожну мить, то й час тоді тебе цінує (М. Сингаївський).
Б Любов до себе – це початок роману який триває все життя (О. Уайльд).
В Ми любимо тих, що знали нас молодими (Л. Костенко).
Г Книгу ми любимо, бо вона наймовчазніший друг (В. Голобородько).
3. Яке речення є ССР єднальним?
А І знову степ як щедрий вулик, і сяє золото хлібів (Л.Рубан)
Б Людина смертна, а народ безсмертний.
В Ніч за вікном, та не хочеться спати.
Г А мати хоче научати, так соловейко не дає (Т.Шевченко).
4. Вкажіть СПР означальне:
А Я збагнула, що забуття не суджено мені (Леся Українка).
Б Бо красен труд, хоч рясен піт (М.Рильський).
В Добре жить тому, чия душа добро навчилася любить (Т.Шевченко).
Г Щоб жить – ні в кого права не питаюсь (П.Тичина).
5.Вкажіть СПР мети:
А Добре, що маємо силу рідного краю.
Б Лукаш хоче надрізати ножем березу, щоб сточити сік (Леся Українка).
В Товариш підказав, яку мені краватку вибрати.
Г Я в серці маю те, що не вмирає (Леся Українка).
6.Вкажіть СПР місця:
А Забудеш рідний край – тобі твій корінь всохне (П.Тичина).
Б Де громи гриміли, зливи прошуміли.
В Як парость виноградної лози, плекайте мову (М.Рильський).
Г Розлягався брязкіт на станції, мигтіли і перебігали вогні.
7.У реченні Природа торжествує/ ялинки стали пластмасовими на місці риски має бути:
А кома. Б крапка з комою. В тире. Г двокрапка.
8.Зазвичай між частинами СПР ставиться:
А тире. Б двокрапка. В кома. Г крапка з комою.
9.У БСР, якщо друга частина виражає наслідок або висновок з того, про говориться у першій, ставиться:
А тире. Б двокрапка. В кома. Г крапка з комою.
10. Наведіть приклад СПР означального.
11. Наведіть приклад ССР протиставного.
ІІІ рівень (3 бали)
Зробіть синтаксичний розбір речень:
ІV рівень (3 бали)
Напишіть листа другу (10-12 речень), використовуючи різні види складних речень (в дужках вказати вид).
1