Василь Стус життя і творчість

Про матеріал
Василь Стус український письменник. Відомий і шанований. Один із тих кого потрібен знати кожен українець і не тільки.
Перегляд файлу

Василь Стус

6 січня 1938 – народився в багатодітній селянській родині в селі Рахнівка Гайсинського району Вінницької області

1940 – родина Стусів переїхала в місто Сталіно (сьогодні Донецьк), щоб уникнути примусової колективізації.

1944-1954 – навчався у Донецькій міській середній школі № 265, яку закінчив з срібною медаллю.

1954 – вступив на історико-літературний факультет педагогічного інституту м. Сталіно. Пише перші вірші

1959 – Закінчив інститут. Працює 3 місяці вчителем в селі Таужня Кіровоградскої області. На два роки йде служити в армію. Переклає близько 100 віршів Гете і Рільке та іншиз німецьких поетів.

1959 публікує перші вірші

1960 – працює учителем української мови та літератури у школі № 23 м. Горлівки. Згодом був підземним плитовим на шахті «Октябрьська» в Донецьку.

1963 – вступає до аспірантури Інституту літератури Академії наук УРСР у Києві.

1965, вересень – на прем’єрі фільму Сергія Параджанова «Тіні забутих предків» взяв участь в акції протесту проти арештів серед української інтелігенції, за що був звільнений з інституту. Щоб заробити кошти, змушений працювати на будівництві, в котельні, в конструкторському бюро. Продовжує писати власні твори. Одружується з Валентиною Василівною Попелюх.

1965 – підготував першу збірку віршів «Круговерть», та її відхилило видавництво, як і другу збірку — «Зимові дерева».

1970– вийшла збірка «Зимові дерева» у Брюсселі

1971 – Збірка «Веселий цвинтар»

1972 – Збірка «Час творчості». Стус був засуджений на 5 років примусової праці і 3 роки заслання за «антирадянську агітацію і пропаганду». Його відправили у концтабори Мордовії. Його вірші того періоду вилучалася і знищувалась.

1977 – «Палімпсести»

1977-1979 – Стуса після концтабору вислали в Матросове Магаданської області, де він був змушений працювати на золотих копальнях.

1979 – повернувся до Києва, приєднався до гельсинської групи захисту прав людини. Працював звичайним робітником на заводі. Відмовився від радянського громадянства

1980, травень – новий арешт. Поет був визнаний особливо небезпечним рецидивістом і у вересні засуджений на 10 років примусових робіт і 5 років заслання. Він відмовився від призначеного адвоката Віктора Медведчука.

28 серпня 1985 – Стуса відправили в карцер. Владою була знищена збірка з майже 300 віршами. На знак протесту він оголосив голодування.

4 вересня, 1985 – поет помер у камері, можливо, від переохолодження. Його поховали на табірному цвинтарі. Навіть тіло сім’ї не віддавали, мотивуючи це тим, що термін ув’язнення не закінчився.

1989 – був перепохований в Києві.

“Крізь сотні сумнівів я йду до тебе”

Рік написання 26 січня 1972

Літературний рід: лірика

Вид лірики: філософська

Жанр: ліричний вірш ( декларація митця)

Тема: показ свідомого вибору ліричним героєм свого життєвого шляху, де панує світло, добро, краса; усвідомлення того, що повести його зможе лише правда!

Ідея: уславлення цілеспрямованості ліричного героя, який у своїх духовно-етичних домаганнях правди зазнає хитання і перешкод , але не зневіряється і вибирає духовну висоту.

Віршовий розмір: ямб

Провідний мотив – незламність, здатність залишатися людиною за будь-яких обставин.

Образи з поезії: душа, щастя, біда, шлях.

В. Стус використовує образи-символи: небо як символ духов­них устремлінь людини, щовб (вершина гори) символізує височінь духовних прагнень ліричного героя.

Художні засоби:

Епітети: буремний лет; високий вогонь; людські сліди; смертні хлані;людські дерзання; чорна порожнеча; шлях правдивий; Метафори: душа запрагла неба; душа держить путь на стовп;Риторичні звертання: я йду до тебе, добро і правдо віку;Гіпербола: крізь сотні сумнівів…, через сто зневір;

Алітерація звуків Р, С, Щ

Вiрш:

Крізь сотні сумнівів я йду до тебе,

добро і правдо віку. Через сто

зневір. Моя душа, запрагла неба,

в буремнім леті держить путь на стовп

високого вогню, що осіянний

одним твоїм бажанням. Аж туди,

де не лягали ще людські сліди,

з щовба на щовб, аж поза смертні грані

людських дерзань, за чорну порожнечу,

де вже нема ні щастя, ні біди.

І врочить порив: не спиняйся, йди,

То — шлях правдивий. Ти — його предтеча.

 

  • В. Стус свідомо обрав свою життєву дорогу — це шлях добра і правди. Але там чекають його «сотні сумнівів», «сто зневір» і треба вперто, наполегливо долати щабель за щаблем («йти з щовба на щовб»), щоб досягти мети або хоча б прокласти дорогу іншим, бо він — «предтеча».

Поезію можна вважати своєрідною поетичною декларацією митця, в основі якої лежать духовність і гуманізм, екзистенціалізм та стоїцизм.

«Господи, гніву пречистого...»

Рід літератури: філософська лірика. Жанр: вірш-медитація (молитва). Мотив (тема): звернення ліричного героя до Бога із проханням не осудити його за глибоку віру і надію, бо утверджує безсмертя людського духу. Ідея: утвердження сили людського духу, прагнення не згубити у тяжких випробу­ваннях самоідентичності, неповторності своєї долі.

Віршовий розмір: дактиль. Римування: перехресне. Художньо-стильові особливості:  епітети: «гнів пречистий»; «мале людське життя»; риторичне звертання: «Господи...»; метафори: «вірою тугу розвіюю», «надією довжу його в віки». Примітки: В основу вірша «Господи, гніву пречистого...» покладено канон, запропоно­ваний християнським богословом VIII ст. Іоаном Дамаскіном, як «сходження розуму до Бога, прохання погрібного в Бога».          

Поезія «ГОСПОДИ, ГНІВУ ПРЕЧИСТОГО...» — це стоїчна поезія, що утверджує впевне­ність ліричного героя в тому, що він зможе вистояти, не зрадить себе й своїх переконань.

Автор говорить про власну силу і незламність: «Де не стоятиму — вистою». Він показує свою непідвладність обставинам, непорушність принципів за жодних умов. Тільки так можна зберегти моральну повноцінність. У Богові й матері він бачить духовних провідників, що визначають внутрішнє обличчя люди­ни. Адже для двобою з державою смерті потрібна незаплямована душа. Сила народжується у ви­пробуваннях.

Ліричний герой протидіє внутрішній слабкості («тузі»), щоб не зрадити духовному покликанню (бути таким, яким «мати родила»), він сприймає трагічні обставини існування («біду») як спосіб формування внутрішньої сили. Бога — як символ людської совісті, віри в добро і справе­дливість — Стус згадує доволі часто. Поет звертається до нього в часи, коли йому нестерпно важ­ко, він шукає в ньому опори, дивиться на своє життя крізь призму Божих заповідей.

 

docx
Додано
16 травня 2021
Переглядів
1343
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку