Година спілкування з психологом (заняття з елементами тренінгу)
«Вчимось толерантному спілкуванню»
Розробила:
практичний психолог
КЗ «Василівський ліцей «Сузір'я»
спеціаліст вищої категорії В. Кузьменко
Мета - засвоєння звичок толерантної поведінки, індивідуальний підхід до кожної людини.
Чи навчилися ми бути толерантними?
Люди створені у світі різнобарвними,
Білі, чорні, жовті і мулати,
І для всіх одна Земля, як мати.
Чи можемо бути ми терплячими,
Коли в спорах буваємо гарячими,
Коли зневажаємо невинну ми людину?
Але ж ми із одного тіста, із одного млину.
Люди! Схаменіться! Будьте добрими!
Не личить вже бути нам погордими.
Толерантність і терпіння до людей,
Це те, що нам треба на сьогоднішній день.
Вікторія Бондаренко
Зміст публікації:
1. Актуальність, цілі, основна ідея тренінгового заняття.
2. Місце проведення.
3. Заняття.
1. Актуальність, ціль, основна ідея тренінгового заняття.
Найважливішим періодом у психосоціальному розвитку людини є підлітковий вік. Старший підліток уже не вважається дитиною, але дорослою людиною його теж важко назвати. Він активно намагається включитися в доросле життя, формує ідентичність, засвоює соціальні ролі.
Позиція терпимості до людей є основою для вибору майбутніх поколінь на користь мирного співіснування людства. Одне з головних завдань пропонованого заняття – зробити поняття "толерантність" близьким та ясним для кожного учня.
2. Місце проведення: заняття може проводитись в навчальному кабінеті або актовому залі.
Вік учнів: від 14 до 16 років.
Тривалість заходу: 45 хв.
Форми роботи: ігрові вправи, дискусії, малювання та ін.
Основні засади групової роботи (Додаток 1):
• Поінформованість. Учасники повинні знати про цілі, завдання роботи, правили всіх вправ.
• Конфіденційність. Це етична вимога, яка є умовою створення атмосфери довіри, безпеки та саморозкриття кожного учасника.
• Добровільність. Члени групи можуть брати участь у тих чи інших вправах. Також будь-який учасник має право вийти із групи, заздалегідь оголосивши про своє рішення всім учасникам.
• Безпека. У групі неприпустимі фізична і вербальна агресія з боку учасників і ведучого. Можливо висловлювати свої почуття, але неприпустимо давати оцінки (особливо негативні) поведінки та висловлювань інших учасників заходу.
3. Заняття.
І. Вступна частина
Ціль: введення в проблему.
Процедура проведення. Приймаються правила роботи у групі (Додаток 1).
Вітання.
Вітаю. Багато хто з вас, напевно, знає чи знає про поняття толерантності. Наразі ми будемо докладніше знайомитися з рисами «толерантної» особистості.
У перекладі з латинської «толерантність» означає «терпіння». У сучасній психологічній літературі існує безліч визначень цього поняття:
• співробітництво, дух партнерства;
• відмова від домінування над особистістю, заподіяння шкоди будь-кому;
• терпимість до альтернативних думок;
• визнання своєї рівності з іншими особами.
Протягом життя людина робить вчинки толерантні та інтолерантні. Але, схильність проявляти або не проявляти терпимість до інших з часом набуває риси характеру.
Ознакою толерантної людини є: розуміння інших людей, чуйність, альтруїзм, довіра, терпимість до національних, релігійних, соціальних відмінностей, здатність до співпереживання.
Вправа "Комплімент".
Завдання: учням пропонується створити атмосферу довіри в групі.
Необхідний час: 5-10 хвилин.
Учні створюють коло. Психолог пропонує зробити один одному комплімент. Він кидає м'яч або іграшку одному з учасників і говорить комплімент – Іванко, ти дуже чуйний тощо. Після отримання компліменту учень кидає м'яч іншому.
ІІ. Етап навчальний.
Завдання: визначення поняття «толерантність».
Матеріали: папір, маркери або олівці.
На дошці розміщені складові толерантності. Учням пропонується пояснити їх значення:
1. Співробітництво.
2. Сприйняття думки іншої людини.
3. Людська гідність. Повага до почуття гідності іншої особистості.
4. Права інших.
5. Прийняття інших, розуміння їх недоліків.
6. Здатність опинитися на місці іншої людини.
8. Визнання різноманіття думок, релігійних цінностей.
9. Визнання рівності між людьми різної раси.
10. Терпимість до чужої поведінки.
11. Засудження насильства та жорстокості.
Далі учасникам належить пофантазувати та створити символ толерантності. Сам процес малювання може займати до 5 хв.
Завдання:
1. зрозуміти, чи можна усвідомити думки інших людей;
2. усвідомити важливість власної думки;
3. навчитьсь правилам грамотної та коректної дискусії.
Психолог проводить серед аудиторії уявну межу. Одна сторона класної кімнати буде символізувати згоду, інша – заперечення.
Після зачитування тверджень учні обирають сторону, враховуючи власну думку. Учасники, що вагаються обрати будь-яку сторону, стають посередині. Але, у даному разі їх буде позбавлено права на особисті висловлювання. Основна думка вправи полягає в тому, що будь-яке твердження має «дві сторони однієї медалі».
Приклади:
• Математика є самим цікавим предметом.
• Компьютер цікавіший від телебачення.
• Кішки – наймиліші творіння в світі.
• Без вищої освіти не влаштуєшся на престижну роботу.
• Реп – найсучасніша музика.
• Іноземна мова – самий важливий предмет сучасності.
Обговорення:
«Чи опинялися ви в ситуації меншості?», «Які почуття ви відчували в даній ситуації?», «Чи не хотілося вам, опинившись у ситуації меншості, перейти на сторону більшості?», «Чи на всі питання можна відповісти однозначно?», «Як треба ставитися до особистості з діаметрально протилежною думкою?»
Тепер створимо словник слів, пов’язаних з поняттям толерантності.
Вправа "Толерантний равлик".
Завдання: дослідити поняття, які стосуються теми толерантності.
Обладнання та матеріали: список слів, папір, маркери або олівці на кожну команду.
Психолог викликає представника команди та повідомляє йому слово. Учні повертаються до групи і мовчки малюють його. Мета інших учнів – вгадати це слово. Команда, що першою здогадалася, перемагає.
Приклади: добро, расизм, ненависть, біженці, люди з Кавказу, рівність, жорстокість, забобони, насилля, справедливість, відмінності, культура, безхатченки, хворі на Віл/СНІД, зовнішність, батьківщина і т.п.
В кінці гри треба підрахувати бали. Учасники порівнюють малюнки, обговорюють їх, відповідають на питання:
• чи важко було малювати?
• вгадувати?
• чому у людей різні символи толерантності?
ІІІ. Висновок до заняття.
На занятті ми вчилися складати іспит на розуміння та людяність. Ключі до вправ – це загальнолюдські риси. Бажаю, щоб вони були з вами протягом життя.
Римські полководці у своєму триумфальному ритуалі використовували такий вираз: "Пам'ятай - ти лише людина". Це було своєрідним застереженням проти диктатури та тиранії. У сучасному світі даний принцип досі є актуальним. Ми не повинні по відношенню до інших застосовувати насильство, бути жорстокими. Ніхто не має права принижувати іншого, насильно змінювати його світ, нав’язувати свої цінності.
Будьте терпимими до інших, і світ прийме вас такими, якимим ви є!