"Вчимося бути толерантними"

Про матеріал
Матеріал для роботи з педагогами ,який можна провести до дня толерантності.
Перегляд файлу

 

 

 

https://naurok.com.ua/uploads/files/299890/329040/364655_html/images/329040%202.png

 

 

 

 

Заняття з елементами тренінгу

« Вчимося бути толерантними»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета: ознайомити учасників з поняттям «толерантність», сприяти особистісному розвитку педагогічних працівників, реалізації їх творчого потенціалу ;розвивати здатність до емпатії, співпереживання і співчуття;  сприяти  формуванню ціннісних установок на  толерантне спілкування та навичок толерантної поведінки.
Обладнання: папір А4 ,маркери, бланки анкет,стакан з водою,сіль,цукор, перець, грудочка землі, ватман                                             

 Форма  проведення:  заняття з елементами тренінгу                                                                                                                                                

«Любов виникає з любові: коли хочу,                                                                                    щоб мене любили, я сам перший люблю»                                                                        Григорій Сковорода

Хід заняття

Вступне слово психолога

 16 листопада 1995р в Парижі на конференції                                                            ООН з питань освіти, науки і культури, було  прийнято   Декларацію    принципів  толерантності. У зв'язку з цим 16 листопада  відзначається  Міжнародний  день                                                                                                                     толерантності.  Сьогодні, у цей день, на нашому занятті     ми     повинні детальніше

ознайомитися із поняттям «толерантність» та з'ясувати його роль у  професійній  діяльності    педагога.    Отож,    тема    нашого   заняття  -  «Вчимося бути толерантними».

        А щоб наше заняття було продуктивнішим, затвердимо і пропишемо на ватмані такі  правила:

 

1. Брати активну участь в обговоренні
2. Правило «піднятої   руки».
3. Конфіденційність

4. Один говорить, інші слухають                                                                              5.«Говори тут і зараз»
6. Не критикуй!
7. Вимкнений мобільний телефон.

Інформаційне повідомлення про поняття «толерантність»

Толерантність - це не поступка, поблажливість чи потурання. Толерантність - це, передусім, активна позиція, що формується на основі визнання універсальних прав та основних свобод людини. Толерантність у жодному разі не може бути виправданням посяганню на ці основні цінності.   Прояв толерантності  не означає терпимого ставлення до соціальної несправедливості, відмови від своїх  або прийняття чужих    переконань. Це означає, що кожен може дотримуватись своїх переконань і визнає таке саме право за іншими. Це означає визнання того, що люди по своїй  природі  відрізняються зовнішнім  виглядом, становищем,  мовою,  поведінкою і мають право жити в мирі та зберігати свою індивідуальність.   Це також означає,  що погляди однієї людини не  можуть бути  нав’язані   іншим.

 

 Вправа 1. «Асоціативний ряд» (10 хв) . 

Шановні колеги!  Поділимося зараз на дві групи. У кожної з груп на столі знаходиться аркуш паперу зі словом. Необхідно напроти кожної букви написати характеристики людини, яка асоціюються з поняттям «толерантності» й починаються з букви вертикального рядка. 

Мета: дати визначення поняттю «толерантність»; розвивати вміння логічно та послідовно висловлювати свою думку.
Т – терплячий, товариський, тактовний
О – обережний, об’єктивний, оригінальний, особливий
Л – лояльний, лагідний, легкий у спілкуванні
Е – енергійний, елегантний, ефективний, емпатія
Р – рівний, розсудливий, рівнозначний, рівноправний, радісний, рішучий
А – активний, акуратний, авторитетний, автентичний
Н – надійний, найдорожчий
Т – терплячий, толерантний, творчий
Н – необхідний людям, ніжний, незалежний, надійний
І – інтелігентний, ідеальний, ідейний, ініціативний
С – співпереживаючий, співчуваючий, сприймаючий свободу думок і дій
іншого, страждаючий, спокійний
Т – тактовний, товариський, талановитий
Ь
Висновок.
Поняття «толерантність» має багато аспектів. Кожне з визначень виявляє якусь грань толерантності.

Спільно визначаються ті риси, які зустрічалися найчастіше, записуються  на аркушах у формі пелюсток квітки, серединкою якої є слово “ТОЛЕРАНТНІСТЬ”. Таким чином, учасники спільно формують “Квітку толерантності”.                                                                                                                   Психолог, підводячи підсумок даної вправи, акцентує увагу на необхідності виховувати всі ці риси у собі.                                                                                        

 Вправа-демонстрація 2.                                                       «Вплив слова на психологічний                               стан людини» (психолог демонструє дослід як наочний приклад впливу                          поганих ,  необдуманих  слів на людину)

 Візьмемо склянку з водою. Уявімо, що це людська душа чиста, прозора,  здатна вбирати в себе і хороше, і погане. Сіль - грубі, солоні слова; перець - гіркі, пекучі; грудка землі - неуважність, байдужість; цукор - теплі та добрі слова. Коли ми все це перемішаємо (перемішує паличкою до утворення мутного розчину), то умовно отримаємо емоційний стан людини.                                                   

 Скільки мине часу доки все це осяде, забудеться? А варто потім лише легенько збовтати  і все це знову підніметься на поверхню. Все це - наші переживання, стреси, неврози. Коли ми кажемо людині щось неприємне, образливе, ми залишаємо у її душі такі сліди. І не важливо скільки разів потім попросимо вибачення - негативні наслідки все одно залишаться. Тому свою терпимість ми повинні   виявляти по різному: спокійно, без критики, без образ,  доброзичливо  тобто ТОЛЕРАНТНО.

 

Правила толерантного спілкування

 Успіхи людини в житті, її взаємини з іншими членами суспільства залежать від      уміння   спілкуватися.

      Спілкування - це складний процес встановлення та розвитку контактів між людьми, взаємодії особистостей, в основі якого лежить обмін думками,  почуттями, волевиявленнями з метою інформування.

      У професії вчителя спілкування є важливою складовою його діяльності. Педагогічне спілкування  забезпечує взаємодію вчителя та учнів, дає можливість встановити психологічний контакт, організувати навчальний  процес, є засобом передачі інформації. Важливо, щоб спілкування вчителя  та учнів базувалося на принципах поваги, довіри, взаєморозуміння. У  спілкуванні важливо:

  • дбати про створення доброзичливої атмосфери спілкування ( доцільно поговорити про спільні інтереси, сказати щось приємне співрозмовникові);
  • не протиставляти себе співрозмовникові;
  • демонструвати повагу й увагу до співрозмовника (доброзичливий погляд і усмішка допоможуть установити контакт);
  • уникати критики, зверхності та негативних оцінювань.
  • лаконічно й дохідливо викладати свою інформацію;
  • уважно вислуховувати співрозмовника і намагатися адекватно  сприймати те, про що він говорить;
  • аргументувати свою позицію: наводити переконливі докази.

 Толерантний вчитель – це педагог, який ефективно працює у напрямку розвитку толерантності. Він повинен виховувати в учнів вміння позитивно  взаємодіяти з іншими людьми. Свою діяльність повинен базувати на принципах толерантності, основні з яких такі: цілеспрямованість, взяття до уваги індивідуальних особливостей кожного індивіда,  ставлення до інших з повагою, створення толерантного                                            середовища у навчальному закладі.

   Вправа 3.Анкета «Чи толерантні ви?»

(кожен учасник одержує бланк із запитаннями.)

Ведучий. Шановні колеги! Я пропоную вам дати відповідь «так» чи «ні» на такі запитання:

1. Чи можете ви терпляче пояснити щось не зовсім тямущій людині, аж доки вона не зрозуміє?

2. Чи вмієте ви протистояти невпевненості в собі та сумнівам, які вас чекають на цьому шляху?

3. Чи можете ви терпляче долати труднощі?

4. Чи вмієте залишатися спокійними в складній ситуації?

5. Чи можете спокійно реагувати на критику  на вашу адресу?

6. Чи може урватися терпіння, коли ви довго чогось чекаєте?

7. Чи завжди ви готові вислухати іншу людину?

8. Чи готові ви прийти на допомогу людині, якщо є така можливість?

Інтерпретація

Якщо у ваших відповідях більше чотирьох «ні», то вам варто попрацювати над формуванням толерантного ставлення до інших людей.

 

Вправа 4. «Портрет толерантного педагога»

Мета: створити умови для кращого усвідомлення образу толерантного педагога; сприяти формуванню хорошого настрою, позитивному налаштуванню на колективну працю.

Психолог. Шановні колеги! Кожній підгрупі пропонується намалювати свій варіант колажу на тему «Портрет толерантного педагога» на ватмані та презентувати свої роботи.

 

Рефлексія.

Мета: обговорення заняття.

Обмін враженнями від спілкування. Ведучий на згадку дарує учасникам пам’ятки з афоризмами, що допоможуть зрозуміти себе та інших, не забувати про правила позитивного спілкування.

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
25 січня
Переглядів
129
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку