Методичні рекомендації педагогам, які працюють з дітьми з
розладами спектра аутизму
1. Рекомендуємо структурувати оточення у класі таким чином, щоб програма для дитини була послідовною та передбачуваною. Учні, які страждають на аутизм, краще навчаються, коли інформація презентується візуально та вербально. Взаємодія зі здоровими ровесниками дуже важлива, оскільки є моделлю відповідного мовленнєвого спілкування та соціальної поведінки. Щоб подолати труднощі засвоювання нових навичок, рекомендуємо розробити програми з батьками таким чином, щоб навчальна діяльність та досвід переносилися і практикувалися вдома.
2. Для дитини I-II груп раннього дитячого аутизму пропонуємо підбирати завдання, які не потребують особливих зусиль, але дають швидкий емоційно яскравий ефект.
3. Радимо застосовувати ігри, які допомагають встановити позитивний емоційний контакт з дітьми I-II груп раннього дитячого аутизму. Перетворювати механічні стереотипні дії в емоційну гру. Правильно організовувати гру, щоб зняти напругу у дитини, позитивно тонізувати його, розширювати емоційні зв’язки з навколишнім середовищем.
4. Корекційну роботу з дітьми I-II груп раннього дитячого аутизму з формування поведінки спрямовувати на подолання та попередження небажаних поведінкових реакцій дитини.
5. Корегуючи емоційну сферу, необхідно пам’ятати, що емоційний стан дитини з аутизмом непередбачуваний. Він може виражатися в полярності його почуттів: від любові і тісного симбіотичного зв’язку до раптових проявів агресії або самоагресії.
6. Формувати поведінку дітей III-IV груп раннього дитячого аутизму необхідно через організацію комунікативної взаємодії дитини і дорослого.
7. Використовувати завдання, в яких для досягнення результату, дитині достатньо здійснити найпростішу дію, а основна робота проводиться дорослим. У разі виникнення труднощів, вправу необхідно непомітно спростити. Нові способи дії вводити поступово, непомітно для дитини, щоб у нього (неї) збереглося відчуття самостійного виконання роботи.
8. З метою подолання комунікативного бар’єру радимо послаблювати фіксацію уваги дитини на моменті спілкування.
9. З метою розвитку творчих здібностей рекомендуюмо розвивати ініціативу дитини.
10. З метою адаптації дитини з розладами спектру аутизму у соціумі доцільно навчати її:
1) прийомам виділення зображеної зафіксованої емоції;
2) прийомам спрямованим на розпізнавання інтонацій;
3) мовленнєвої та поведінкової етики;
4) прийомам і способам аналізу власних емоцій;
5) пантоміміці; розпізнаванню та відтворенню зображення і відгадування різних рухів.
11. Необхідно хвалити дитину за участь і увагу незалежно від результатів, створюючи тим самим передумови до подальшої позитивної комунікації.
12. За можливості роз’яснювати завдання не з допомогою словесної інструкції, а жестами; уникати різких рухів, підвищеного тону в розмові, безладу на робочому місці.
13. Ураховувати на заняттях домінуючі для дитини інтереси, використовувати для контактів його стереотипні пристрасті.
14. Стежити, щоб на робочому місці не було безладу й шуму (відстеження факторів, що заважають).
15. Пам’ятати про те, що неадекватна реакція дитини може означати перевтому або нерозуміння завдання. У такому випадку досить скоротити або спростити завдання для упорядкування поведінки.
Таким чином, висловлені рекомендації допоможуть підлаштувати навчальний процес під специфіку розвитку дітей з розладами спектра аутизму та виявити їх збережені можливості.