Вчимося грати на синтезаторі

Про матеріал

У методичних рекомендаціях розкриті особливості гри на синтезаторі, його можливості, тембральну колоритність, принципи функціонування акомпанементу та основні блоки керування інструментом. Це допоможе швидше набути необхідні навички для музикування та залучити бажаючих до нового виду діяльності – електронної музичної творчостві.

Перегляд файлу



 

 

 

        У методичних рекомендаціях розкриті особливості гри на синтезаторі, його можливості, тембральну колоритність, принципи функціонування акомпанементу та основні блоки керування інструментом. Це допоможе швидше набути необхідні навички для музикування та залучити бажаючих до нового виду діяльності – електронної музичної творчостві. 

        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗМІСТ

1.     Вступ.                                                                                                    ……..4

2.     Можливості синтезатора. .…….6

3.     Тембри музичного інструменту.                                                          .…….7

4.     Гра з автоакомпанементом.                                                    

4.1.             Функція " Стиль" ..…...13              

4.2.             Зміна темпу та частин стилю                                                    .........14

4.3.             Акорди автоакомпанементу ..…...15                 

5.     Використані джерела. ….…20

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

          

ВСТУП

             

                  Музика - мова душі - з прадавніх часів і до наших днів займає особливе положення серед інших мистецтв. Давно була помічена магічна сила її дії на емоції, настрій, духовний стан людини. Музичні звуки, організовані в часі, ось  і увесь " скромний" матеріал цього дивовижного мистецтва. Доторкнувшись до нього,  кожен відчуває свою причетність до Вічного; переживає душевний захват.                    Гра на музичних інструментах(як і спів), живе музикування    здатні приносити радість і дарувати справжню естетичну насолоду, необхідне людям комп'ютерної епохи.      

                  Історія клавішних інструментів налічує не одне століття. Весь цей час їх творці прагнули винайти інструмент, що відповідає високим вимогам музикантів. Але складність і суперечність завдань, що стоять перед музичними майстрами, призводила до складних рішень.

                  Одним з прикладів рішення цих завдань є класичний орган. Цей інструмент дозволяє отримати дуже складні акустичні звучання, але для органу

потрібна спеціальна архітектурна споруда!

                 Створення дійсно компактного музичного інструменту з універсальними можливостями стало можливим тільки в другій половині ХХ століття. Завдяки революційним успіхам в області електроніки, з'явився принципово новий інструмент - синтезатор.

                Сфера застосування синтезатора величезна. З його допомогою дуже легко, буквально "одним пальцем", можна створити акомпанемент до популярної пісні, а за наявності відповідної виконавської техніки - зробити аранжування складного музичного твору.

Синтезатор - електромузичний клавішний інструмент, де електронні можливості дозволяють конструювати звуки різної висоти, сили, тембрів і регістрів, імітувати людські голоси, інструменти сучасного оркестру, а також створювати принципово нові, досі невідомі музичні барви. Винайдений в 1964 році Р.Мугом.

Пройшло лише трохи більше десятиріччя з того часу, як комп`ютер вірвався в наше життя, і сьогодні вже неможливо уявити, як можна без нього рішати багато професійних та побутових проблем. Цифрові технології доторкнулися і сфери музичної діяльності – як професійної, так любительської, і те, що відбувається вражає своєю маштабністю та радикальністю.

Професійному композитору сьогодні не потрібен ні симфонічний оркестр, ні виконавці-солісти, щоб озвучити свою музику – чи то експерементальний твір пісенно-танцювального жанру, супровід до спектаклю, кінофільму, теле та радіопередачі, або компьютерну гру. Музикант любого, в тому числі початкового рівня підготовки сьогодні може творити розгорнуті, многообразні по характеру звучання електронні композиції, і розповсюджувати таку діяльність серед підлідків та молоді.

Цифровий інструментарій завойовує все більш впевнені позиції і в музичнії освіті. В дитячих музичних школах, школах мистецтв та інших закладах додаткової освіти відкриваються класи та відділення електронного музикування, до даної діяльності все частіше звертаються і на уроці музичного мистецтва в загальноосвітніх школах. При цьому у більшості педагогів цифрові інструменти викликають противоречиві відчуття. 

            В останні роки комп`ютерні та комунікаційні технології все більш доторкаються сфери культури і особливо музики (як самого абстрактного з мистецтв). В свій час фортепіано призвело революцію в музичній освіті. Настане день, коли схожу роль зіграє і синтезатор.

 

 

 

 

 

 

МОЖЛИВОСТІ   СИНТЕЗАТОРА

 

       Розмова в нашому випадку піде не про концертний або студійний синтезатор, який для сучасних залів є вже традиційним (його призначення – додавати в музичну палітру нові темброві кольори, які не зустрічаються у акустичних інструментах). Більше цікавий для нас широко розповсюджений зараз так названий «інтерактивний синтезатор», наділений функціями автоакомпанемента, запису мелодії, створенню музичних аранжувань і т.п.                Які ж основні відмінності синтезатора від традиційного музичного інструмента?  Перше, що треба прийняти до уваги, інтерактивний синтезатор – не тільки музичний інструмент у простому розумінні цього слова. Якась його частина дійсно виконує знайомі функції, на ньому можна грати соло або в ансамблі як, скажем, на роялі, скрипці або трубі. Але друга (не менш важлива) частина синтезатора – це цілий набір різних агрегатів: один може записувати мелодії, другий підбирає партії для акомпанементу, третій підписує ніжні голоси до мелодії згідно вибраної гармонії. Цей набір являється свого роду музичноспеціалізованим персональним комп`ютером. Можна сміливо зтверджувати, що такий набір в майбутньому буде невід`ємною частиною акустичного рояля або піаніно. Для когось це твердження здається плодом фантазії. Але, що ця людина скаже коли йому запропонують зовні звичайне акустичне піаніно, яке буде самостійно (щодня в назначений час) настроювати усі свої струни, робити нотну разпечатку тільки-но зіграної мелодії, одночасно відмічаючи всі зроблені помилки виконавцем і т.п. Отже, синтезатор вміщує в собі два різноманітних апарата: традиційний музичний інструмент (хоть і з великим набором різноманітних тембрів) та спеціалізований комп`ютер. 

Друге  – є багато різних моделей та різновидностей синтезатора. Це також відрізняє практику його використання від використання стандартних музичних інструментів. 

Третє – синтезатор весь час змінюється: з’являються нові можливості, змінюються принципи керування, відображення інформації і т.п.      

І, нарешті, четверте (та особливо важливе для учбової практики) – а ні в

музичних училищах, а ні в ВУЗах поки що не існує класів гри на синтезаторі, тоді як пов’язаний з ним предмет «Музична інформатика» поступово вводиться.                В якій же якості можливо використовувати синтезатор при вихованні дітей, а також любителів музики? Тут варіантів небагато. Студент може обрати синтезатор як інструмент для виконання, чи аранжування, чи створення музики. При тому, цей інструмент матиме все більше розповсюдження і не тільки завдяки своїй поліфункціональності. Синтезатори будуть все найдосконаліші та дешевші, а акустичні піаніно – все дорожчі. 

Висновок, студент, який легко володіє грою на синтезаторі –  самий затребуваний в колективі музикантів любительського рівня, оскільки може акомпанувати солісту або швидко війти до ансамблю. До нього звертаються при організації капустників, КВНів, концертів та різноманітних заходів. Друзі та однокласники будуть просити його зробити аранжування їх пісень. Він легко засвоїть музичні комп’ютерні програми.

ТЕМБРИ   МУЗИЧНОГО   ІНСТРУМЕНТУ

Синтезатор — нове покоління цифрових музичних інструментів. Він має дві унікальні можливості: гра тембрами різних музичних інструментів і виконання музичних творів в режимі автоакомпанемента. Розглянемо ці можливості детально на інструменті Yamaha PSR-R300.

 

PSR-R300 - це синтезатор, оснащений п'ятиоктавною динамічною

клавіатурою. У своєму арсеналі він має 482 якісних тембрів (108 стандартних голосів, 361 XGlite голосів, 12 наборів ударних і набір звукових ефектів), 106 стилів автоакомпанементу і 102 вбудованих в пам'ять пісні. Функції Dual (відтворення двох тембрів одночасно) і Split (розділення клавіатури на дві зони) дозволяють грати двома тембрами одночасно. За допомогою кнопки Portable Grand  можна одним натисненням легко і швидко встановити тембр фортепіано для виконання класичних творів. Система навчання Yamaha Education Suite 5(Y.E.S. 5) робить процес навчання гри на синтезаторі незвичайно легким і веселим. Ще одна особливість цієї моделі - це російськомовна панель управління. Всі позначення на панелі синтезатора традиційно виконуються на англійській мові, на цій моделі російською, але на табло всі написи тільки англійською.

Максимальна поліфонія цього інструменту - 32 ноти. Це означає, що незалежно від використованих функцій інструмент може одночасно програвати до 32-х нот. Частина нот використовується автоакомпанементом; таким чином, при включеному автоакомпанементі загальна кількість нот, доступних для гри на клавіатурі, скорочується. Якщо максимум перевищений, раніше зіграні ноти відсікаються, а останні узяті ноти мають пріоритет(пріоритет останньої ноти).

Отже, тембр або голос музичного інструменту, яким ти захочеш грати, називається Voice. Зазвичай, на панелі синтезатора інструменти зібрані в однорідні групи. Ось наведені основні тембри традиційного набору по системі GENERAL MIDI.

1.                 Grand piano — рояль

2.                 Bright piano — яскраве фортепіано

3.                 Harpsichord — клавесин

4.                 Honky-tonk Piano — розлаштований рояль

5.                 MIDI Grand piano — рояль стандарту MIDI ( Musical Instrument Digital                         Interface — цифровий інтерфейс музичних інструментів)

6.                 CP 80 — рояль моделі YAMAHA CP-80

7.                 Cool! Galaxy Electric Piano  —  прохолодне галактичне електрофортепіано

8.                 Hyper Tines  — через зубці

9.                 Funky Electric Piano – лякливе електричне фортепіано

10.             DX Modern Electric Piano – нове електричне фортепіано

11.             Venus Electric Piano  електричне фортепіано Венери

12.             Clavi — клавесин

13.             Jazz Organ 1 — орган, вживаний в джазовій музиці 1 варіант

14.             Jazz Organ 2 — орган, вживаний в джазовій музиці 2 варіант

15.             Rock Organ — орган, вживаний в рок музиці

16.             Purple Organ — красивий орган

17.             Click Organ — клацаючий орган

18.             Bright Organ — яскравий орган

19.             Theater Organ  — театральний орган

20.             16'+2' Organ — орган + тембра 16 та 2 

21.             16'+4' Organ — орган + тембра 16 та 4

22.             Chapel Organ — орган каплиці

23.             Church Organ — церковний орган

24.             Reed Organ  — язичковий орган

25.             Musette Accordion —  акордеон волинки

26.             Traditional Accordion  — традиційний акордеон

27.             Bandoneon — бандонеон (різновид гармоніки)

28.             Harmonica — губна гармошка

29.             Classical Guitar — класична гітара

30.             Folk Guitar — народна гітара

31.             Jazz Guitar — джазова гітара

32.             60's Clean Guitar — чиста гітара 60-х років

33.             12Strings Guitar — 12 струнна гітара

34.             Clean Guitar — чиста гітара

35.             Octave Guitar — октавна гітіра

36.             Muted Guitar — приглушена гітара

37.             Overdriven Guitar — перегружена гітара

38.             Distortion Guitar — спотворена гітара

39.             Finger Bass — гра на басгітарі пальцями

40.             Acoustic Bass — акустичний бас

41.             Pick Bass — гра на басгітарі мідіатором

42.             Fretless Bass — безладовий бас

43.             Slap Bass — удар по басовим струнам

44.             Synth Bass — синтетичний бас

45.             Hi-Q Bass — високоякісний бас

46.             Dance Bass — танцювальний бас

47.             String Ensemble — струнний ансамбль

48.             Chamber Strings — камерні струнні

49.             Slow Strings — легкі струнні

50.             Tremolo Strings тремоло струнних

51.             Synth Strings — синтезований ансамбль

52.             Pizzicato Strings — піццикато струнних

53.             Violin — скрипка

54.             Cello — віолончель

55.             Contrabass — контрабас

56.             Harp — арфа

57.             Banjo — банджо

58.             Orchestra Hit — хіт оркестру

59.             Choir — хор

60.             Vocal Ensemble — вокальний ансамбль

61.             Air Choir — повітряний хор

62.             Vox Humana — голос моря 

63.             Tenor Sax — тенор саксофон

64.             Alto Sax — альт саксофон

65.             Soprano Sax — сопрано саксофон

66.             Baritone Sax — баритон саксофон

67.             Breathy Tenor Sax — хриплий тенор саксофон

68.             Clarinet — кларнет

69.             Oboe — гобой

70.             English Horn — англійський рожок

71.             Bassoon — фагот

72.             Trumpet — труба

73.             Trombone — тромбон

74.             Trombone Section — секція тромбонів

75.             Muted Trumpet — приглушена труба

76.             French Horn — валторна

77.             Tuba — туба

78.             Brass Section — група мідних духових інструментів

79.             Big Band Brass — група мідних біг-бенд

80.             80's Brass — мідні 80-х

81.             Mellow Horns — густий валторн

82.             Techno Brass — техно мідні

83.             Synth Brass — синтезовані мідні

84.             Flute — флейта

85.             Piccolo — пікколо

86.             Pan Flute — флейта Пана

87.             Recorder — старовинна англійська флейта

88.             Ocarina — окарина

89.             Square Lead — синтезований тембр для виконання сольних партій

90.             Sawtooth Lead — синтезований тембр для виконання сольних партій

91.             Analogon — синтезований тембр для виконання сольних партій

92.             Fargo — синтезований тембр для виконання сольних партій

93.             Star Dust — зірковий пил (синтезований тембр)

94.             Voice Lead — голосовий синтезований тембр

95.             Brightness — яскравий синтезований тембр

96.             Xenon Pad — синтезований тембр

97.             Equinox — синтезований тембр

98.             Fantasia — фантастичний синтезований тембр 

99.             Dark Moon — темний синтезований тембр

100.         Bell Pad — клавішні дзвіночки

101.         Vibraphone — вібрафон 102. Marimba — марімба

103.         Xylophone — ксилофон

104.         Steel Drums — сталеві барабани

105.         Celesta — челеста

106.         Music Box — музична скринька

107.         Tubular Bells — трубчаті дзвони

108.         Timpani – литаври

109.         Standard Kit 1 — стандартні ударні 1 варіант

110.         Standard Kit 2 — стандартні ударні 2 варіант

111.         Room Kit — кімнатні ударні

112.         Rock Kit — рокові ударні

113.         Electronic Kit — електричні ударні

114.         Analog Kit — аналогові ударні

115.         Dance Kit — танцювальні ударні

116.         Jazz Kit — джазові ударні

117.         Brush Kit — щіткові ударні

118.         Symphony Kit — ударні симфонічного оркестру

119.         SFX Kit 1 — набір ударних

120.         SFX Kit 2 — набір ударних

121.         Sound Effect Kit — звукові ефекти

 

Цей словничок назв музичних інструментів, запрограмованих в  синтезаторі, допоможе надалі легше орієнтуватися в підборі голосів для майбутніх музичних творів. Зазвичай, у нотах для синтезатора, над першим рядком ми бачим, наприклад, таке позначення: V — flute. Це означає, що потрібно вибрати для правої руки флейту. Але що ж робити з лівою рукою? Адже флейта в низькому регістрі не грає! Для цього, творці синтезатора вирішили розділити його клавіатуру на дві частини: MAIN (верхня частина клавіатури, де зазвичай виконується мелодія твору) і LEFT (нижня частина клавіатури, де зазвичай виконується акомпанемент). Синтезатор влаштований так, що якщо буде включена тільки одна кнопка MAIN, то вся клавіатура буде озвучена тільки одним тембром. Якщо ж включити кнопку LEFT, не виключаючи MAIN, то клавіатура  розділиться  на  дві частини і ми зможем грати тембрами відразу двох різних інструментів. По своїм розмірам MAIN і LEFT не однакові. Винахідники синтезаторів з п'ятьма октавами порахували, що розділити клавіатуру на дві частини найдоцільніше в точці ФА дїєз малої октави. Ця точка поділу називається SPLIT POINT (S.P.). Таким чином, вліво від S.P. знаходиться LEFT, а вправо — MAIN. При необхідності, S.P. можно перемістити куди завгодно. У нотах для синтезатора часто пишуть значення MAIN і LEFT через горизонтальну риску.

Спробуйте відтворити різні інструментальні тембри. Окрім тембру фортепіано, можна вибрати і виконати безліч інших інструментальних тембрів, включаючи гітару, трубу і флейту. Вибраний тембр стає основним. Натисніть кнопку [ТЕМБР]. Відображаються номер і назва тембру. Виберіть потрібний тембр цифровими кнопками [0]-[9], [+], [-]

Можна вибрати другий тембр, який доповнюватиме основний. Гра з двома тембрами називається грою в режимі поєднання тембрів. Натисніть кнопку [ПОЄДНАННЯ ТЕМБРІВ] (функція Dual). Тепер при грі на інструменті буде звучати одразу два тембра. Щоб вимкнути режим поєднання тембрів і грати тільки основним, знову натисніть кнопку [ПОЄДНАННЯ ТЕМБРІВ].

           Найбільш відповідний додатковий тембр вибирається автоматично кожного разу, коли включається режи Dual, але можна вибрати будь-який інший додатковий тембр. Цей інструмент також дозволяє відтворювати широкий діапазон унікальних звукових ефектів. 

Виберіть «Sound Effect Kit» (Набір звукових ефектів)

Виберіть тембр 121 за допомогою цифрових кнопок [0]-[9]

Спробуйте натиснути клавіші по черзі і насолодитеся звуками. Не забудьте про чорні клавіші! На клавіатурі можна відтворити різні звукові ефекти: гавкіт, виття, бекання, крики і багато що інше.

Після прослуховування цих звуків натисніть кнопку [РОЯЛЬ], щоб повернути тембр інструменту до настоянки за умовчанням - до тембру «001 Grand Piano».

          Натисніть кнопку [АКТИВНА КЛАВІАТУРА], щоб включити функцію чутливості до сили натиснення. Якщо ця функція включена, можна контролювати гучність нот залежно від сили натиснення на клавіші. Функція [АКТИВНА КЛАВІАТУРА], зазвичай включена. Ще раз натисніть кнопку, щоб вимкнути функцію. Якщо функція вимкнена, гучність звуку не мінятиметься, незалежно від того, як сильно ви натискаєте на клавіші.

ГРА   З АВТОАКОМПАНЕМЕНТОМ

 

Функція " Стиль"

 

             Функція " Стиль" надає партії супроводу і ритму широкий спектр музичних жанрів, у тому числі рок, блюз, техно і багато що інше. От як відтворюється ритм стилю. Звуки ритму складаються із звуків перкусійних інструментів. Перкусія (англ. percussion — удар) — загальна назва ударних інструментів

             Натисніть кнопку [СТИЛЬ]. Відображаються номер і назва стилю. Виберіть потрібний стиль цифровими кнопками [0]-[9], [+], [-]. Натисніть кнопку [СТАРТ/СТОП]. Почнеться відтворення ритму стилю. Композицію можна зупинити у будь-який момент, натиснувши кнопку [СТАРТ/СТОП].

             Включіть автоакомпанемент. Натисніть кнопку [АККОМП. ВКЛ./ВИКЛ.]. Коли автоакомпанемент включений, на клавішах зліва від точки розділення (F#) граються тільки акорди. Ці клавіші називаються "Діапазоном автоакомпанементу".  Включіть автоматичний старт (кнопку [АВТО-СТАРТ]). Коли включений режим готовності до автоматичного старту, відтворення стилю починається, як тільки ви зіграєте акорд в діапазоні автоакомпанементу клавіатури. Режим готовності до автоматичного старту можна відключити, натиснувши кнопку [АВТО-СТАРТ].

             На основному екрані відображаються усі поточні основні налаштування композицій, стилю і тембру. Крім того, на ньому відображаються індикатори станів різних функцій. Відображаються ноти композиції і акордів композиції, коли використовується функція розучування композиції, або ноти заданих акордів, коли використовується функція словника акордів. Інакше відображаються ноти композиції, яку ви виконуєте на клавіатурі.

Зміна темпу та частин стилю

           Композиція або стиль можуть виконуватися у будь-якому темпі, швидкому або повільному.  Щоб викликати на екрані налаштування темпу після вибору композиції або стилю, натисніть кнопку [ТЕМП]. Встановіть значення темпу цифровими кнопками [0]-[9], [+], [-].

Можна також задати темп, просто натискаючи кнопку [ТЕМП] у потрібному темпі, чотири рази для розміру 4/4 і три рази для розміру 3/4.            Під час відтворення композиції або стилю можна змінити темп, двічі натиснувши кнопку [ТЕМП].

            Щоб зупинити відтворення стилю, можна використати наступні три способи:

1)    Негайна зупинка. 

Відтворення зупиниться, як тільки ви натиснете кнопку [СТАРТ/СТОП].

2)    Зупинка і включення режиму готовності. 

Якщо натиснути кнопку [АВТО-СТАРТ] під час відтворення стилю, воно негайно зупиниться, включиться режим готовності до автоматичного старту (блиматимуть стрілки доль).

2) Гра фіналу і зупинка. 

Натисніть кнопку [ВСТУПЛ./ФИНАЛ/УПОВІЛЬНИТИ], щоб почати відтворення фінальної частини. Відтворення зупиниться, коли повністю завершиться фінальна частина.

           Якщо повторно натиснути кнопку [ВСТУПЛ./ФИНАЛ/УПОВІЛЬНИТИ] під час відтворення фіналу, його звучання плавно сповільнюється(ритардандо).

           Частини стилю(розділи)

Цей інструмент включає широку різноманітність " розділів"(частин) стилю, що дозволяють міняти аранжування акомпанементу залежно від виконуваної композиції. 1. Розділ вступу

Ця частина використовується на початку композиції

Після закінчення вступу починається основна частина акомпанементу. Довжина вступу(у тактах) залежить від вибраного стилю.

2.  Розділ основної частини

Використовується для програвання основної частини композиції. Відтворює основну частину акомпанементу до тих пір, поки не буде натиснута кнопка іншої частини. Основна частина існує в двох варіантах(A і B), і звук відтворення стилю міняється гармонійно залежно відАвтоматично додається перед зміною розділів A і B.

3.  Розділ фіналу

Цей розділ використовується у кінці композиції. Після закінчення фінальної частини акомпанемент автоматично вимикається. Довжина фіналу(у тактах) залежить від вибраного стилю

 

Акорди автоакомпанементу

 

Ми вже говорили про те, що синтезатор, маючи величезні можливості звучання в різних тембрах, має ще одну найважливішу функцію роботи в режимі автоакомпанементу. Вже для початкового володіння цією функцією потрібна деяка сума знань з елементарної теорії музики, яка частково вивчається в музичній школі на уроках сольфеджіо. Проте, традиційна програма по сольфеджіо в музичній школі не передбачає вивчення необхідних для нас елементів музичної мови в потрібні для нас стислі терміни, і ми вимушені самостійно розбиратимемося в необхідних для нас питаннях.

Кожен музикант-початківець напевно знає, що найбільш поширена музика складається в основному з мелодії і акомпанементу. Акомпанемент буває з різними акордами, які " розфарбовують" мелодію різними музичними фарбами і роблять її виразнішою. Акорди бувають простими і складними. Природно, чим акорд складніший, тим звучить він більше насичено і красиво.

Найпростішими акордами в музиці є тризвуки. Називаються вони так, тому що складаються з трьох звуків, зіграних одночасно через одну ноту. Тризвуками можемо зіграти від будь-якої ноти.

Програємо тризвуки (лівою рукою) з вказаною аплікатурою.

 

 

В першому випадку прозвучали головні функції (тоніка, субдомінанта, домінанта) в до-мажорі, в другому – ля-мінорі.

 

Всі акорди, які можна взяти на синтезаторі від ноти До.

 

 

Таблиця розпізнавання стандартних акордів

 

Назва акорду/[Скорочення]

Прямий виклад

Акорд (C)

Екран

Мажорний тризвук [M]

1 - 3 - 5

C

C

Тризвук з доданою ноною [(9)]

1 - 2 - 3 - 5

C(9)

C(9)

Секстакорд [6]

1 - (3) - 5 - 6

C6

C6

Секстакорд з ноною [6(9)]

1 - 2 - 3 - (5) - 6

C6(9)

C6(9) *

Великий мажорний септакорд [M7]

1 - 3 - (5) - 7 или 1 - (3) -

5 - 7

CM7

CM7

Великий мажорнй септакорд з ноною [M7(9)]

1 - 2 - 3 - (5)- 7

CM7(9)

CM7(9) *

Великий мажорний септакорд зі збільшеною ундецимою [M7(# 11)]

1 - (2) - 3 - #4 - 5 - 7 или

1 - 2 - 3 - #4 - (5)- 7

CM7(#11)

CM7(#11)*

Мажорний тризвук з пониженою квінтою [(Ь5)]

1 - 3 - Ь5

C(b5)

Cb5 *

Великий мажорний септакорд з пониженою квінтою [M7b5]

1 - 3 - Ь5 -7

CM7b5

CM7b5 *

Затримана кварта [sus4]

1 - 4 - 5

Csus4

Csus4

Збільшений тризвук [aug]

1 - 3 - #5

Caug

Caug

Збільшений септакорд [M7aug]

1 - (3) - #5 - 7

CM7aug

CM7aug *

Мінорний тризвук [m]

1 - Ь3 - 5

Cm

Cm

Мінорний акорд з доданою ноною [(9)]

1 - 2 - Ь3 - 5

Cm(9)

Cm(9)

Мінорний секстакорд [m6]

1 - Ь3 - 5 - 6

Cm6

Cm6

Мінорний септакорд [m7]

1 - Ь3 - (5) - Ь7

Cm7

Cm7

Мінорний септакорд з ноною [m7(9)]

1 - 2 - Ь3 - (5) - Ь7

Cm7(9)

Cm7(9)

Мінорний септакорд з доданою ундецимою [m7(11)]

1 - (2) - Ь3 - (-4) - Ь7

Cm7(11)

Cm7(11) *

Великий мінорний септакорд [mM7]

1 - Ь3 - (5) - 7

CmM7

CmM7

Великий мінорний септакорд з ноною [m7(9)]

1 - 2 - Ь3 - (5)- 7

CmM7(9)

CmM7(9) *

Мінорний септакорд з пониженою квінтою [m7b5]

1 - Ь3 - Ь5 - Ь7

Cm7b5

Cm7b5

Великий мінорний септакорд з пониженной квінтою [mM7b5]

1 - Ь3 - Ь5 -7

CmM7b5

CmM7b5 *

Зменшений тризвук [dim]

1 - Ь3-Ь5

Cdim

Cdim

Зменшений септакорд [dim7]

1 - Ь3-Ь5 - 6

Cdim7

Cdim7

Септакорд [7]

1 - 3 - (5) - Ь7 или 1 - (3)

- 5 - Ь7

C7

C7

Септакорд с пониженою ноною [79)]

1 - Ь2 - 3 - (5) - Ь7

C7(b9)

C7(b9)

Септакорд з доданою пониженою терцдецимою [7(b

13)]

 1 - 3 - 5 - Ь6 - Ь7

C7(b13)

C7(b13)

Септакорд з ноною [7(9)]

1 - 2 - 3 - (5) - Ь7

C7(9)

C7(9)

Септакорд з доданою підвищеною ундецимою [7(# 11)]

1 - (2) - 3 - #4 - 5 - Ь7 или 1 - 2 - 3 - #4 - (5) -Ь7

C7(#11)

C7(#11)

Септакорд з доданою терцдецимою [7(13)]

1 - 3 - (5) - 6 - Ь7

C7(13)

C7(13)

Септакорд з підвищеною ноною [7(#9)]

1 - #2 - 3 - (5) - Ь7

C7(#9)

C7(#9)

Септакорд з пониженою квінтою [7Ь5]

1 - 3 - Ь5 - Ь7

C7b5

C7b5 *

Збільшений септакорд [7aug]

1 - 3 - #5 - Ь7

C7aug

C7aug

Септакорд із затриманою квартою [7sus4]

1 - 4 - (5) - Ь7

C7sus4

C7sus4

Один плюс два плюс п`ять [1+2+5]

1 - 2 - 5

C1+2+5

C *

 

           Ноти, поміщені в круглі дужки, можна не грати.  Узявши основний тон через октаву, ви почуєте акомпанемент, грунтований лише на основному тоні. Чиста квінта(1+5) генерує акомпанемент на основі тільки тонік і квінти, які можуть використовуватися як з мажорними, так і з мінорними акордами. Клавіші, що натискаються для гри акордів, показані в основному викладі, але можливі і їх поводження з наступними виключеннями: m7, m7b5, 6, m6, sus4, aug, dim7, 7b5, 6(9), 1+2+5

          Звернення акордів 7sus4 і m7(11) не розпізнається, якщо ноти, показані в дужках, опущені.

          Іноді автоакомпанемент не міняється, якщо близькі за звучанням акорди граються один за іншим (наприклад, деякі мінорні тризвуки, за якими йде малий септакорд). Натиснення двох клавіш генерує акорд на основі попереднього акорду.

Після того, як ви програли  тризвуки з головних функцій тривалості, ви не могли не помітити, що виконуючи акорди лівою рукою, доводилося випробовувати деякі незручності, пов'язані з необхідністю, переходячи з акорду на акорд, в деяких випадках переміщати ліву руку на значні відстані по клавіатурі. У складніших п'єсах це відніматиме у багато уваги і поставить під загрозу безпомилкове і якісне виконання музики. Функція автоакомпанементу в синтезаторі надає виконавцеві одну практично неоціниму можливість уникнути стрибків в лівій руці, створюючи деяку зручність при грі.

Йдеться про те, що будь-який акорд в автоакомпанементі не обов'язково грати в основному виді, тобто так, як ми собі уявляли це раніше. Для синтезатора не має значення, в якому порядку ми беремо звуки необхідного нам акорду. Узяті у будь-якій комбінації звуки тризвуку  звучатимуть так, як якби ми їх грали в основному виді. Таким чином, змінені акорди називаються аранжованими.

Ваше завдання, узявши перший акорд акомпанементу, вибирати подальші так, щоб ліва рука як можна плавніше рухалася по клавіатурі. На перших порах, можна записати аранжовані акорди в зошит і спочатку підглядати в неї, але з часом, від цієї практики доведеться відмовитися і навчитися знаходити потрібні акорди відразу, автоматично. На слідуючих прикладах можна попрактикуватися з правильною грою тризвуків на синтезаторі. Приклад №1

 

         Приклад №2

      

          Приклад №3

      

          

 

Використані джерела:

 

1.          Герольд К.В. Самоучитель игры на клавишных. – СПб.: Питер, 2012.

2.          Клип И.Л. Нотная папка для синтезатора.  М.: Дека-ВС, 2006.

3.          Красильников И.М. Школа игры на синтезаторе. – М.: Гуманитар.изд.центр ВЛАДОС, 2005.

4.          Красильников И.М. Синтезатор на уроке. Искусство в школе. №2. –– М., 1995.

5.          Красильников И.М. Методика обучения игре на клавишном синтезаторе.- М., 2007

6.          Кузнецова В.В. Знакомство с синтезатором._Самоучитель.-  М.: Издатель Смолин К.О.,2000.-

7.          Кузьмичева Т.А. Произведения для клавишного синтезатора. Волшебные    клавиши. Учебное пособие для учащихся младших и средних классов детских музыкальных школ и детских школ искусств. – Гуманитарный издательский центр ВЛАДОС, 2004.

8.          Кургузов С. Школа игры на синтезаторе: учебно-методическое пособие, Ростов н/Д: Феникс, 2008. 

9.          Пешняк В., Самоучитель игры на синтезаторе. М. 2000

10.     Стрелецкий С. Популярный учебник игры на синтезаторе. Учебное пособие. – М.: Изд. В. Катанский, 2008.

11.     Тимонин М.Ю. Простой и понятный самоучитель игры на синтезаторе. – Новосибирск: Арт-Сервис, 2006.

12.     http://www.studio.starport.ru/

13.     http://myfortepiano.ru/

для нотаток

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________ _____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________ _____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________ _____________________________________________________________________ _____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________ _____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________ _____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________ _____________________________________________________________________ _____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________ _____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________ _____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________ _____________________________________________________________________ _____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________ _____________________________________________________________________ _____________________________________________________________________ _____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________ _____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________ _____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________ _____________________________________________________________________ _____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________ _____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________ _____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________ _____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________ _____________________________________________________________________ _____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________ _____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________ _____________________________________________________________________ _____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
1.0
Загальна:
3.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Оля Оля
    Дуже мало інформації. Розраховувала на більше
    Загальна:
    3.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    1.0
pdf
Додано
13 вересня 2018
Переглядів
14330
Оцінка розробки
3.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку