Тренінгове заняття
ТЕМА: Вчимося розуміти себе та інших
Мета:
- ознайомити підлітків із критеріями і соціальними виявами толерантності, показати значення толерантної поведінки у взаємодії з оточуючими;
- навчити учнів конкретних прийомів, що допомагають розвинути в собі якості толерантної особистості;
- розвивати уяву, здатність до емпатії, довіру, гідність і самопізнання як елементи толерантності.
Обладнання: зображення дерева, стікери - жовті листочки та квіти, картки із якостями, ватман, клей, скринька із різними зображеннями, плакат із зображенням «чарівної крамниці», зображення казкових героїв.
Хід заняття
Мета: створення невимушеної, доброзичливої атмосфери в групі.
- Мене звуть … Краще за все я вмію …
- Це чудово! Мене звуть … Краще за все я вмію … і т.д.
– Діти, на минулих заняттях ми вже говорили про толерантність. Давайте пригадаємо, яка людина може називатися толерантною?
(вислови дітей)
Мета: показати багатоаспектність поняття толерантність.
Учасники об'єднуються у групи відповідно вибраної картки. Кожна група в результаті обговорення повинна із запропонованих якостей, надрукованих на папірцях, вибрати якості толерантної особистості і прикріпити їх на ватман. Потім групи презентують вибрані якості.
Мета: підвищення згуртованості групи.
Учасники стоять у колі. Ведучий кілька разів плескає у долоні з певно швидкістю, задаючи ритм, який група повинна підтримати в такий спосіб, щоб створювалося враження, що у заданому ритмі плескає одна людина, а не всі члени групи по черзі. Модифікація вправи: ведучий плескає в долоні яку-небудь нескладну музичну фразу. Група намагається її відтворити.
Мета: робота з поняттям «толерантність» за допомогою асоціативного ряду; розвиток уяви, творчого мислення.
Обладнання: скринька з різними зображеннями предметів та явищ.
Ведучий передає по колу скриньку, учасники, на заглядаючи в неї, вибирають якийсь предмет. Потім ведучий пропонує кожному знайти який-небудь зв'язок між цим предметом або явищем з поняттям толерантності. Розповідь починає учасник, який перший витяг зображення. Наприклад: «Мені дістався малюнок земної кулі. Думаю, що толерантність повинна бути поширена у всьому світі».
Мета: дати учасникам можливість з'ясувати, яких якостей їм бракує для того, щоб вважатися справді толерантними людьми.
– Уявіть, що існує крамниця незвичайних «речей»: в ній продаються терпіння, поблажливість, прийняття інших, почуття гумору, чуйності, довіри, уміння володіти собою, доброзичливості, схильності не засуджувати інших, уміння слухати, допитливості, здатності до співпереживання.
– Які б якості для самого себе ви б придбали в цій крамниці?
(кожен учасник виступає в ролі покупця)
Мета: можливість самовираження і саморозкриття в метафоричній формі, отримання зворотного зв'язку від учасників групи, формування навичок самосприйняття.
Тренер пропонує, перекидаючи один одному м'яча, назвати казкового героя, якого нагадує самому собі кожен учасник.
– Чому саме з цим казковим героєм ти себе асоціюєш?
– Які риси цього героя тобі притаманні?
Ведучий пропонує прикріпити стікери – жовті листочки, у разі, якщо заняття не зовсім сподобалось та стікери-квіточки, якщо все сподобалося. Кожен учасник висловлює свою думку про зустріч.
– До нової зустрічі!