Заняття з елементами тренінгу "Здолай свого Дракона"

Про матеріал
Даний тренінг спрямований познайомити учнів з позитивними сторонами такої емоції, як страх, методами подолання тривоги, страхів; навчити дітей усвідомлювати та аналізувати свою поведінку в ситуаціях, що викликають страх; розвивати здатність керувати своїми почуттями та розуміти почуття інших.
Перегляд файлу

Заняття з елементами тренінгу «Здолай свого Дракона»

Учасники: 6-8 клас

Мета: познайомити учнів з методами подолання тривоги, страхів; навчити дітей усвідомлювати та аналізувати свою поведінку в ситуаціях, що викликають страх; розвивати здатність керувати своїми почуттями та розуміти почуття інших.

Обладнання: презентація, аркуші, ручка.

Тривалість: 45 хвилин.

Хід заняття

І. Вступна частина

1. Вправа «Правила роботи» (3 хв.)

Мета: вироблення та прийняття правил для ефективної роботи під час заняття.

Перш ніж ми перейдемо до нашої теми, давайте згадаємо правила, якими ми користуємося на наших заняттях заради ефективної та продуктивної роботи:

- активність (активна участь на занятті, відповідати, виконувати завдання);

- взаємоповага;

- толерантність (терпимість до інших, прислуховуватися до думки інших);

- чесність та відкритість;

- регламент (говорити по черзі, по суті);

- правило Я (говорити від свого імені).

Чи хотіли би ви щось змінити  у правилах? Можливо доповнити?

2. Вправа «Фразеологізми» (3 хв.)

Мета: повідомлення теми заняття, налаштування на роботу.

Для того, щоб дізнатися, про що ми будемо з вами сьогодні говорити, вам необхідно розкрити зміст, пояснити фразеологізми. Нагадаю, фразеологізм – це словосполучення (речення), яке за значенням дорівнює одному слову.

Фразеологізми:

- душа завмерла

- душа в п`ятах

- волосся дибом

- кров застигла в жилах

- мурашки побігли

- мороз пішов поза шкірою

Відповідь: злякатися, боятися.

У кожного з нас є свій дракон – це наші страхи, які інколи заважають нам жити, а інколи допомагають. Дракон  з’являється як маленький, майже невинний дракончик, але якщо його своєчасно не знищити або не приборкати, то він може вирости і стати шкідливим для самої людини і його близьких. Тому краще боротись с драконом, доки він ще малий, а головне пам’ятати, що сили в нього не безмежні. Страхи не повинні заважати в повсякденному житті та гальмувати наш розвиток.

ІІ. Основна частина.

1. Вправа «Правда чи міф?» (5 хв.)

Важливу сторону людського життя складають емоції та почуття. На будь-яку подію, що прямо чи опосередковано зачіпає людину, у неї виникає емоційний відгук. Кожним в якісь моменти життя опановує страх. Страх є найбільш важливою емоцією для нашого життя.

Страх – це природна реакція на небезпеку, загрозу.

Страх – стан хвилювання, тривоги, неспокою, викликаний очікуванням чого-небудь неприємного та небажаного.

Давайте пограємо в гру. Я буду називати твердження про страх. Якщо ви вважаєте, що це правда, піднімаєте великий палець вверх, якщо не згодні з твердженням – опускаєте вниз.

1. Людині притаманно мати певний набір страхів, який може змінюватися залежно від віку, освіти, соціального статусу та багатьох різних факторів. (правда)

2. Причиною страху може бути як реальна, так і уява загроза. (правда) Реальний страх обумовлений реальними зовнішніми чинниками, уявний страх – той, який не відповідає реальності.

3. Страх відчувають тільки слабкі люди. (міф. Страх є нормальною реакцією організму, оскільки від допомагає нам реагувати на небезпеку)

4. Страхи і тривожність пройдуть самостійно. (міф. Зменшити тривогу можна техніками самозаспокоєння)

5. Несвідомо «заражатися» емоцією страху можна від інших людей. (правда)

6. Про власні страхи краще не говорити, аби не проживати їх заново. (міф)

2. Вправа «Коли я боюсь» (5 хв.)

Мета: аналіз власних відчуттів, реакцій на страх та тривогу.

Переживання страху супроводжується певними фізіологічними реакціями, зазвичай неприємними для нам. Пропоную вам перейти за посиланням і вказати, що ви відчували у ситуаціях, коли вам було страшно? Можна вибрати декілька варіантів.

Отже, основні ознаки страху:

- пришвидшене або важке дихання;

- прискорене серцебиття;

- тремтіння;

- нудота;

- запаморочення;

- пітніють долоні;

- кидає то в жар, то в холод;

- заніміння або поколювання в тілі;

- напруження окремих м'язів тіла;

- розлад шлунку, «метелики» у животі.

Чи були у вас відчуття, яких немає у переліку? Поділіться.

3. Вправа «Користь від страху» (5 хв.)

Мета: виявити позитивні сторони страху.

Ми з вами вияснили, що коли ми боїмося, то відчуваємо страх всередині, наше тіло нервує і тремтить, тому зазвичай ми намагаємося триматися осторонь того, чого боїмося. Цей процес називається униканням. Люди, які бояться павуків, намагаються їх уникнути. Комусь з вас це знайомо? А яка користь від страху?

  •       попереджає про небезпеку, зміни в оточенні (якщо ми відчуваємо небезпеку, страх примушує нас замислитися, чи варто здійснювати той чи інший крок);
  •       захищає від небезпеки (Наприклад, переходячи вулицю на пішохідному переході, ми бачимо автомобіль, який наближається на надмірній швидкості);
  •       отримання досвіду;
  •       активує пошукову активність та рішення ситуації, що викливає загрозу;
  •       допомагає зростати, пізнавати себе.

4. Вправа «Вигадай свою «мантру» (5 хв.)

Запропонуйте учням придумати фразу, яка допоможе зосередитися і зберегти оптимістичний погляд у майбутнє. (Мантра — набір звуків, слів чи групи слів, які мають психологічний та духовний вплив). Дитина може згадувати її, коли стикається зі страхами. Можна записати її на зошиті або на стікері та залишити там, де її точно видно: перед дзеркалом удома, на ноутбуці, у щоденнику, на закладці до підручника. Адже коли пристрасті вирують, «мантру» можна забути, як би добре ви її не пам’ятали в інший час.

Наприклад:

«Я спокійний»

«Це скоро мине»

«Це лише думки, а не реальність»

«Я впораюсь»

«Я сильніший за страх»

«Я все здолаю»

«Я зможу!»

5. Техніка «4 стихії» (7 хв.)

Мета: навчитися техніці для зняття тривоги, страху у людей, які знаходяться як у кризовій ситуації, так у безпечному місці.

Важливо дотримуватися правильної послідовності: повітря, вода, земля, вогонь.

 

Крок 1. ПОВІТРЯ ????

Завдання: нормалізувати дихання

Можете використовувати будь-які дихальні вправи, ті, що вам найбільше підходять

?Найпростіша – «Дихання по трикутнику». Кризове дихання починається з видиху!

Крок 2. ВОДА ????

Завдання: знизити рівень тривоги

Коли людина починає пити воду, вона перемикається на процес ковтання, і у деякій мірі це її відволікає від тієї події, яка призвела до нервового збудження. Під час ковтання заспокоюється дихання і зменшується частота серцебиття.

?Випийте повільно склянку теплої води маленькими ковтками.

Крок 3. ЗЕМЛЯ ????

Завдання: «заземлитися», відчути своє тіло

?Перекочуйтеся з носка на п’яту, щоб промасажувати саме п’яту (мінімум 8 разів).

?«Австралійський дощ». Починається вітер – трем долоні. Крапає дощ – клацаєм пальцями. Дощ посилюється – схрещуємо руки на грудях та постукуємо себе по плечах (Метелик). Йде злива – ляскаємо себе по стегнам. Повторити декілька разів.

Крок 4. ВОГОНЬ ????

Завдання: вийти в усвідомленість, «включити» голову, активізувати кору головного мозку

При перемиканні уваги на опис предметів, він перестає зосереджуватися на страху.

?Порахуйте від 20 до 0 вголос. При зворотній лічбі активізуються лобні долі мозку.

? Знайдіть та назвіть кілька предметів, наприклад, синього кольору, скляні предмети, м`які предмети.

Підійдуть будь-які легкі вправи, які допоможуть стимулювати мозкову активність

Техніку «4 стихії» можна використовувати і як профілактичну. Наприклад, перетворивши її на щоденний ранковий ритуал. Так можна почати свій день з того, щоб через силу стихій налаштуватися на позитив, включитися у потрібний стан та бути більш продуктивним на благо собі, рідним людям.

6. Поради «Як впоратися зі страхом?» (5 хв.)

1. Поговори з кимось, поділися своїми страхами з іншою людиною.

2. Слід зробити щось разом з іншою людиною: прибрати, зготувати вечерю, пограти в настільні ігри тощо. Ця порада має велике значення, бо відчуття самотності посилює страх.

3. Коли з’являється нав'язлива думка — варто записати все, що вказує на «за» і «проти». Так можна побачити, чи твої думки збігаються з  реальністю.

4.  Регулярна активність, навіть 15-20 хвилин на день.

5. Скажи своїм думкам: СТОП! І займися чимось корисним.

6. Зосередься на позитивних минулих подіях, наприклад, переглянь фотоальбом.

7. Переглянь фільм / серіал / розважальну програму, яка тобі подобається.

8. Послухай класичну музику.

9. Намалюй свій страх, а потім зроби з ним, що хочеш (порви, викинь, склади з нього літачок і пусти в повітря, домалюй його і зроби смішним).

ІІІ. Заключна частина

1.Рефлексія (5 хв.)

Мета: закріпити сформовані на занятті навички, дати можливість кожному учаснику висловити свою думку.

– Які емоції супроводжували вас під час заняття?

– Чи здійснилися очікування?

– Що вам сподобалось на занятті?

Отже, невелика порція страху може бути корисною: вона тримає нас у напрузі та мотивує до дій. Однак, постійне занепокоєння, невпевненість у собі та ірраціональний страх, можуть викликати безліч проблем зі здоров'ям. Хочу завершити такими словами: «Відважний не той, хто не боїться, а той, хто боїться і продовжує йти вперед».

docx
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Додано
14 березня
Переглядів
528
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку