Урок "Т.Г.Шевченко - геніальний поет і художник"

Про матеріал

Інтегрований урок української літератури та художньої культури містить розповідь про Шевченка-художника та Шевченка-поета, учні на даному уроці презентують свої проекти "Міста подорожей Шевченка" та "Музеї Шевченка у світі"

Перегляд файлу

Предмет: українська література

Клас:        9

    Тема: Т.Г.Шевченко – геніальний  поет і художник.

Мета: ознайомити учнів із творчою діяльністю Т.Г.Шевченка як видатного поета і художника, його найвідомішими творами; розкрити внесок Шевченка у розвиток культури ХІХ століття та сучасності; розвивати вміння самостійно отримувати знання, творчо їх використовувати; сприймати та аналізувати твори образотворчого мистецтва та літератури; виховувати почуття гордості за свою країну, громадянську позицію, художньо-естетичний смак.

Тип уроку: закріплення вивченого матеріалу

Форма проведення: інтегрований урок української літератури та художньої культури з використанням мультимедійних технологій

Обладнання: презентація та виступ учнів за проектом «Музеї світу, що зберігають картини Т.Г.Шевченка», презентація та виступ учнів за проектом «Міста подорожей Тараса Шевченка», виставка літератури, малюнки учнів.

Технічне забезпечення: комп’ютер, мультимедійний проектор.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                   Хід уроку

1.Повідомлення теми, мети, форми проведення уроку.

2.Актуалізація опорних знань.

Учитель літератури:

Інтерактивна вправа: «Незакінчене речення». «Займи позицію»

  1. Метод «Незакінчене речення»

Дати відповідь на питання, закінчивши речення. За кожну правильну відповідь – 1 б.

  1. «Він не буде людиною абиякою, з його вийде або щось дуже добре, або велике ледащо; для нього спадщина по мені нічого не значитиме…»Так Шевченка охарактеризував … (його батько).
  2. Тарас Григорович дуже часто називав своєю батьківщиною село…(Кирилівку).
  3. Майбутній поет перебував у пана Енгельгардта на посаді…(козачка).
  4. Ще в ранньому дитинстві у Тараса виявилися здібності до…(малювання).
  5. У Петербурзі Т.Шевченко навчався в…(Академії мистецтв).
  6. Т.Шевченко був викуплений з кріпацтва спільними зусиллями таких митців..(К.Брюллова, В.Жуковського,О.Венеціанова, В.Григоровича, Є.Гребінки).
  7. У 1840 році Т.Шевченко надрукував поетичну збірку…( «Кобзар» ).
  8. М.Костомаров загітував Т.Шевченка вступити до таємної політичної організації…( «Кирило-Мефодіївське товариство»).
  9. Під час перебування на засланні Т.Шевченко пише книжечки,які назвуть…(захалявними).

2.Творчий рівень. Метод «Займи позицію».

Висловіть власну  позицію з питання «Долю Шевченка можна вважати щасливою? Нещасливою?» Свою відповідь умотивуйте, використовуючи знання фактів біографії Т.Шевченка.

3.Мотивація навчання

Проблемне питання: відома сторінка життя – Шевченко-поет. З нею ми ознайомилися на уроках української літератури. А що нам відомо про Шевченка-художника?

4.Вивчення нового матеріалу

Учитель художньої культури:

Для того, щоб познайомитися з культурною спадщиною Шевченка-художника, можна завітати до багатьох музеїв України, Росії, Казахстану, Польщі, США. Тож надаємо до вашої уваги матеріали учнівського проекту «Музеї світу, які зберігають картини Шевченка»

(Учнівський проект. Додаток 1).

Учень:

Герої Шевченка – його сучасники. Найбільша витонченість і одухотвореність притаманна його жіночим портретам. Портрет Ганни Закревської написаний у 1843 році олією. Шевченко використовує широкі мазки, насичений колір, округлі форми. Портрет княгині Кейкуатової, написаний у 1847 році, дослідники називали вершиною портретного живопису Шевченка і водночас його лебединою піснею, бо заслання художника змусило його відмовитися від роботи олією. Зображення молодої української красуні передає внутрішній рух і комфортність, красу внутрішню і духовну. Кращі портрети художник створив наприкінці життя. Це образи російського актора Михайла Щепкіна, американського актора Айри Олдріджа, російського вченого-зоолога і мандрівника М.О.Сєверцова та багато інших. Вони приваблюють вільною невимушеною манерою виконання, глибокою психологічною проникливістю.

Полюбляв Шевченко і автопортрети. У них він наче намагався зазирнути у власну душу, пізнати себе, осмислити власне життя. Його перший олійний автопортрет, написаний у 1840 році. Овіяний духом романтизму. На ньому зображено молоду, енергійну, сповнену творчої наснаги людину з натхненним блиском в очах. Таким був Кобзар у кращий період свого життя, в роки першого великого успіху, популярності, сподівань на майбутнє. З автопортретів останніх років на нас дивиться людина, яка зазнала тяжких випробувань, проте не пала духом. Автопортрети, які писав Шевченко протягом усього свого творчого життя, відображають не тільки еволюцію його художньої майстерності, але і психологічні метаморфози, що відбулися з ним під впливом сумних життєвих обставин. Усього він створив близько п’ятидесяти автопортретів.

До вашої уваги найвідоміше живописне полотно «Катерина» - своєрідна ілюстрація до однойменної поеми. Ця картина – абсолютно оригінальний витвір мистецтва, не схожий на жодну картину Шевченка. У її композиції простежуються традиції українського іконопису, мистецтва бароко, народної картини.

У двох наступних роботах 1843 року «Селянська родина» і «На пасіці» до Шевченка як живописця приходить відчуття сонця, кольору й повітря. Художнику вдалося за допомогою олійних фарб передати внутрішній рух життя. «Селянська родина» - це не уривок із життя конкретної сільської родини, а узагальнення образу родини, її внутрішня сутність. Не маючи своєї родини, Шевченко вбачав у ній вершину людських взаємовідносин, теплоту і захист. «На пасіці» - фігури людей не мають чітких контурів, вони окутані димкою і світлом. Простір передано за допомогою світла і тіні.

Син селянина-кріпака, Шевченко став не тільки художником, академіком, але й особистістю-універсалом ХІХ століття. Його живопис і графіка – це світ, що мало схожий на конкретне життя, яке прожив Шевченко. Із сорока семи років життя лише тринадцять він був вільним громадянином.

Учитель літератури:

Шевченко почав писати вірші приблизно у 1836-1837 роках, коли вже був художником. Його вірші просякнуті глибокою народністю, гуманізмом, палкою безмежною любов’ю до батьківщини, ліричністю, яскравою образністю мови, мелодійністю і разом з цим – гнівним пафосом. Перша збірка його поезій «Кобзар» (1840) відкрила нову добу в історії української літератури.

Як живописець і графік він працював у різних жанрах: побутовому, пейзажному, історичному.

Шевченко багато подорожував Україною, під час цих подорожей він створив велику кількість рисунків та акварелей. У них він реалістично змалював краєвиди України, сцени з життя народу. Ним була створена серія графічних робіт «Живописна Україна».

Презентація та виступ учнів за проектом «Міста подорожей Тараса Шевченка».(Додаток 2).

5.Підбиття підсумків, рефлексія.

Метод «Мікрофон»: учні розмірковують, чи можна назвати Шевченка великим українцем, універсалом ХІХ століття. Чому?

Учитель художньої культури:

Уся творчість Шевченка – громадського діяча, поета, драматурга, прозаїка, живописця, рисувальника і гравера – міцно пов’язана з дійсністю свого часу, виросла із цієї дійсності і спрямована у майбутнє.

  1. Домашнє завдання.

З української літератури: написати твір - опис однієї з картин Шевченка (за власним вибором) або твір-замітку до шкільної газети.

З художньої культури: підготувати повідомлення про жанри образотворчого мистецтва.

 

docx
Додано
19 лютого 2019
Переглядів
877
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку