Вебінар "Підготовка до ЗНО з української мови та літератури: практичні поради й техніки"

Про матеріал
Матеріал містить практичні поради і техніки, які допоможуть учителям якісно підготувати учнів до ЗНО з української мови та літератури.
Перегляд файлу

 

                             Вебінар

«Підготовка до ЗНО з української мови та літератури: практичні поради й техніки»

Савчук Ірина Григорівна, учитель української мови та літератури Краматорської української гімназії

 

                                                                             

 

 

                                                                                    2022

                                  Виступ                                                                              Слайд 1

 

       Слава Україні, шановні колеги! Я, Савчук Ірина Григорівна, учитель української мови та літератури Краматорської української гімназії. Сьогодні мені випала честь бути спікером та представляти свій педагогічний досвід.  Пропоную вашій увазі вебінар «Підготовка до ЗНО з української мови та літератури: практичні поради й техніки».                                                                                                       Слайд 2

             Зовнішнє незалежне оцінювання (ЗНО) – основна форма перевірки знань для випускників загальноосвітніх закладів України. Цей іспит – не тільки обов'язкова умова для отримання свідоцтва про закінчення школи, ліцею чи гімназії, але й своєрідний "квиток у життя". Саме за підсумками ЗНО учень може стати студентом вишу, вступити на бюджет, заощадивши батьківські кошти, та здобути престижну професію.                                                                                                        Слайд 3

               Аби створити комфортну атмосферу задля ефективного фахового спілкування, пропоную переглянути відео, як учителі-філологи готують учнів до ЗНО, та послухати, що думають про ЗНО гімназисти.                                       

              Що ж, сьогодні  спробуємо знайти  відповіді на питання:            Слайд 4

      Як підвищити рівень пізнавальної мотивації старшокласників?

      Яким чином  оптимізувати процес підготовки до ЗНО?

      І, зрештою, як готуватися до ЗНО?                                            Слайд 5          

                   З уведенням зовнішнього незалежного оцінювання випускників загальноосвітніх навчальних закладів українська освіта потребує переосмислення підходів до навчально-виховного процесу, оскільки сучасний випускник повинен бути конкурентоспроможним, здатним застосовувати набуті знання й навички в реальному житті. Тож сьогодні актуальним є вислів Василя Сухомлинського, який стверджував,  що «завдання педагога в тому, щоб підвести дітей до дверей життя, дати ключ і навчити учня користуватися цим інструментом. Справжній педагог повинен працювати на майбутнє».                                                                           

                    Отже, запорукою успішного проходження ЗНО є завчасна підготовка до

нього. Для мене ефективна підготовка до ЗНО складається з 3 блоків:     Слайд 6

      психологічний супровід;

  1. Психологічний супровід підготовки до ЗНО                                        

-         дирекція,

-         учитель,

-         учні,

-         батьки.

 

          Для того, щоб учень упевнено почував себе під час проходження тестування, йому потрібна  психологічна допомога. Як на мене, вона передбачає, перш за все, профілактику стресів та психологічну підготовку до процедури тестування.

                      Найбільшою проблемою в ситуації тестування стає хвилювання. Гормон, який виділяється, коли людина відчуває страх, тривогу, впливає на продуктивність функціонування пам'яті та мисленнєвих процесів. Надмірна кількість гормону страху в організмі може бути причиною того, що деякі учні на іспитах забувають вивчений матеріал. Саме тому важливим у підготовці до ЗНО є створення власної траєкторії підготовки до ЗНО  «Мій шлях до успіху!»                                                  Слайд 7

1. Хто я?

2. Життєве кредо.

3. Мета.

4. Завдання.

5. Шляхи самовдосконалення та самореалізації.

            Уявлення про  бажаний результат стає поштовхом до життєвої активності, заспокоює.

                     Пропоную також  учням формулу конструктивного налаштування на тестування, доповнюючи твердження:                                                             Слайд 8

• Я успішно складу тестування, бо... .

• Я успішно складу тестування, навіть якщо ... .

• Я успішно складу тестування, незважаючи на ... .

• Я успішно складу тестування завдяки ... .

• Я успішно складу тестування, тому що  прагну ... .                                     

              Причиною хвилювання можуть бути сумніви у власних здібностях: логічному мисленні, умінні аналізувати, можливостях уваги та пам’яті. Стрес у незнайомій ситуації, стрес через відповідальність перед батьками і школою посилює хвилювання і додає тривоги. Тому допомагаю учням відчути впевненість у своїх силах, разом із ними створюємо алгоритм успішної підготовки до ЗНО.                        Слайд 9

  1. Повірте в себе, щоб досягти успіху!
  2. Подолайте почуття невідомого, невпевненості в собі.
  3. Формуйте  позитивну установку до тестування.
  4.  Формуйте позитивне ставлення до тестових завдань і тестової ситуації взагалі.
  5. Проаналізуйте програму ЗНО. 
  6. Готуйтеся систематично та повторюйте вивчене в той же день.
  7. Задіюйте різні види пам'яті.
  8.  Створюйте асоціації для запам’ятовування.
  9.  Обов’язково зареєструйтеся на пробне тестування.                                 
  1. Теоретичні знання

              На сучасному етапі модернізація навчально-виховного процесу сприяє формуванню та розвитку творчої особистості, яка спроможна повноцінно реалізуватися в житті. Для цього їй потрібні ґрунтовні знання, уміння й навички. Кожна дитина народжується, маючи в собі іскру Божу. Ми —учителі— не маємо права формувати з неї посередність.

                                                                                                                                 Слайд 10

              Настільною книгою для мене та учнів став збірник Олександра Авраменка, у якому  міститься теоретичний матеріал, завдання в тестовій формі різного рівня складності з української мови та літератури, а також перелік слів із нормативним наголосом. Посібник укладено відповідно до чинних програм з української мови та літератури для закладів загальної середньої освіти й програми до ЗНО-2022.

                                                                                                                    Слайд 11

                                                     -планування (як і чому?)                  

              

             Повторювати весь матеріал з української мови потрібно за розділами: фонетика, орфографія, лексикологія, фразеологія, будова слова, словотвір, морфологія, синтаксис… Це найоптимальніший варіант: знання накопичуються від простих до складних, так з᾿являється системне уявлення про мову.

                 Підготовку слід будувати за принципом «теорія-практика»: повторили розділ – потренувалися. Якщо тема не складна, досить пройти тести, а якщо виникають труднощі – виконувати розгорнуті вправи з підручників та посібників. Найскладніші й проблемніші розділи – синтаксис і пунктуація: завдань з них багато і за них дається найбільша кількість балів.

                    Повторювати   літературу треба в хронологічному порядку – від фольклору та давньої літератури до сучасних творів Для успішного складання тестів потрібно знати : жанрову специфіку творів, імена і характеристики персонажів. Важливо не плутатися в текстах. Для цього краще обговорюти кожен твір у деталях – добре робити це в класі. Найбільше учнів лякають завдання з цитатами, коли потрібно, наприклад, встановити автора, назву твору чи героя. Звичайно, учень не може напам'ять знати всі тексти, але в кожній цитаті є підказка, потрібно її шукати.  Потрібно також пам'ятати знакові дати в історії української літератури. Не варто ігнорувати і сучасні твори – їх у програмі небагато, але за ними теж бувають питання.

                              Запам᾿ятати легше те, що розумієш              Слайд12

                 Отже, пояснюючи навчальний матеріал, застосовую такі прийоми:

-         перекомпонування матеріалу,

-         знаходження парадоксальних формулювань,

-         залучення контрастного фону чи матеріалу ,

-         використання мнемонічнімічних виразів,

-         використання лайфхаків власного виробництва.

-         Наприклад: фонетична транскрипція, рід іменників, уживання м’якого знака…    (приклади)                                          Слайд 13 - 14

  1. Практичні навички та вміння

Як на мене, результативність підготовки до ЗНО перебуває у прямій залежності від активної  зацікавленості  предметом, тобто від рівня мотивації учнів до вивчення предмета. Чим вищим є рівень мотивації, чим більше чинників спонукає учня до діяльності, тим кращих результатів він може досягти.                        

Переконана, що кожен учитель ставить перед собою питання:  як зробити уроки чи заняття з підготовки до ЗНО не  лише пізнавальними, інформативними, а також як зацікавити  школярів, підвищити в них мотивацію до навчання?  Слайд 15

 

Ми живемо в час, коли все стрімко змінюється й коли треба вміти швидко орієнтуватися в нових реаліях. Саме вчитель повинен зробити перший крок, подаючи приклад нестандартного підходу до вивчення чи повторення навчального матеріалу.

         Особисто я зробила висновок, що зацікавити, вмотивувати учнів до вивчення чи повторення української мови та літератури можна шляхом  уникнення одноманітності, шаблонності в роботі, використання таких форм, методів навчання, які збуджують пізнавальний інтерес і стимулюють самостійне мислення школярів.  

Для цього вчитель має:                                                                                   

1. Чітко окреслити  перспективи вивчення навчального матеріалу.

2. Добирати такий навчальний матеріал, який би викликав інтерес до пізнання нового.

3. Чергувати методи і форми навчання. Різноманітність заохочує учнів до діяльності, мотивує їхню роботу. Рольові ігри, дискусії, мозкові штурми, демонстрації, проектна діяльність, створення аудіовізуальних презентацій, робота в малих групах – усе це стимулює учнів до вивчення навчального матеріалу.

4. Перед кожним учнем треба ставити реалістичні вимоги, допомогти кожному учневі поставити перед собою цілі, яких він має досягнути. Цілі, визначені самим учнем, завжди є більш ціннісними, ніж поставлені вчителем або батьками.

5. Створити для учня ситуацію успіху, а потім поступово підвищувати вимогливість.

           Отже, хочу зупинитися на інструментаріях учителя-словесника, які допомагають мені зробити урок чи заняття  з підготовки до ЗНО цікавим та ефективним. Для цього візуалізую навчальний матеріал, щоб складне зробити зрозумілим, громіздке – компактним, довготривале – лаконічним. Різні способи подання інформації та встановлення зав’язків між ними сприяють активній роботі мислення учнів, розвитку в них таких розумових операцій як аналіз, синтез, порівняння, аналогія, класифікація, узагальнення, абстрагування.          Слайд 16

 Застосовую такі інтерактивні технології: флеш-картки, хмари слів,  віртуальну стіну Padlet, кроссенси.                                                                                             

  1. Техніка застосування флеш-карток досить проста:  Слайд 17   головний принцип таких карток полягає у тому, що вони формують умови для активного запам'ятовування: один бік картки містить зображення чи запитання, а другий – правильну відповідь на нього. Робота з такими картками спрямована на візуальне сприйняття інформації та побудову асоціативних рядів Такі картки можна використовувати як засіб актуалізації, закріплення та систематизації знань. Тим паче, що їх можна використовувати час від часу. Мій досвід свідчить, що таким чином учні швидше та ґрунтовніше запам'ятовують потрібну інформацію. І до того ж – економія часу на уроці.

Цьогоріч ми вимушені навчатися дистанційно. Онлайн-школа «На Урок» пропонує використовувати флеш-картки дистанційно. Аби опція була доступною, потрібно отримати сертифікат базового рівня.                                                               Слайд 18

Сертифікат базового рівня

  •  Створити публічний тест на 5 і більше запитань.
  •  Задати домашнє завдання, використовуючи створений тест.
  •  Перевірити, щоб 10 або більше учнів виконали домашнє завдання. .
  •  Виконати  перевірочний тест від «На Урок» на 100 балів 

 

  1. Наступна технологія  -  «Хмара слів».                                                   Слайд 19

Це метод графічної систематизації інформації.  «Захмарити»  можна все, на що в даний момент ви хочете звернути увагу. Використання яскравої графіки дозволяє зробити акценти на ключових моментах теми. А використання різних кольорів, шрифтів та форм хмар дозволить учням швидше опанувати новий матеріал завдяки активному залученню зорової пам'яті. А до того ж можна обрати будь-яку форму  візуалізації основної інформації.

Я  та мої учні створюємо хмарини за допомогою Word Art(Tagul).  Хоча це й англомовний сервіс, але  в ньому просто зорієнтуватися, і до того ж він безкоштовний. Єдиний недолік цієї програми – певне спотворення шрифтів кирилиці.

Наразі хочу продемонструвати вам, як швидко можна повторити матеріал за допомогою таких хмаринок:                                                                                           

-         згрупуйте слова, розташовані в хмарі слів, за видами орфограм, обґрунтуйте написання;                                                   Слайд 20

-         Знайдіть слова з орфографічними помилками, обґрунтуйте написання.                                                                           Слайд 21                                                                      

 

              Таку можливість дає віртуальна інтерактивна дошка Padlet. Ресурс для створення: http://padlet.com/ Padlet може використовуватися:

-         як майданчик для групової роботи для проведення «мозкового штурму»,

-         узагальнення та систематизації знань, рефлексії;

-         для розміщення навчальної інформації, практичних завдань

-         для організації спільного онлайн виконання домашнього завдання;

-          для розміщення ідей проєктів та їхнього онлайн обговорення;

У форматах  ЗНО, як ми знаємо, завжди є завдання із використанням візуальних джерел.                                                    

  • Тому я переконана, що одним з ефективних методів підготовки до ЗНО є  використання кросенсів.                                                                  

Кроссенс – це сучасний методичний прийом візуалізації навчального матеріалу, це  головоломка нового покоління, побудована на асоціаціях та логічних зв'язках.                                                                                                       Слайд  22

Існує кілька способів розшифрування кросенсів.                           Слайд 23  

Про це та їх алгоритм створення  ви зможете прочитати в Усемережжі.

Чому у процесі підготовки учнів до ЗНО я вирішила  використовувати  цей прийом? По – перше, за допомогою «читання» картинок можна швидко відтворити основні моменти твору,  у ході встановлення логічних зв'язків пригадати найменші його деталі (а саме на них, як ми знаємо,  укладачі ЗНО дедалі частіше звертають увагу ). По-друге,   розвиває логічне та творче мислення. По-третє, він цікавий учням.  І просто зобов'язує учнів читати твори!

Тобто, візуалізація +логічні зв'язки + асоціації

                                                                          Приклад                         Слайд 24

  • Пам'ятайте! Якщо ви дасте один і той самий кросенс кожному учневі для розгадування - відповіді будуть різні. Якщо ви дасте завдання скласти кросенс на одну й ту саму тему кільком групам учнів – роботи теж будуть різні.

Підвищити активність та ефективність підготовки до ЗНО, зекономивши час на уроці,  мені допомагають інтерактивні вправи з використанням онлайн-ресурсів Kahoot, LearningApps.org та  Wordwall.net.                                                      Слайд 25

 

Застосування інтернет - сервісів Kahoot, LearningApps.org та  Wordwall.net.

в навчальному процесі відкриває нові можливості для оновлення змісту навчання та методів викладання, змінює роль вчителя в процесі навчання. Саме ці застосунки допомагають тренувати швидкість та правильність виконання завдань, бо учні на ЗНО обмежені в часі, поліпшити зворотний зв'язок між учителем і класом. Для учнів ці додатки - свого роду розвага, що дозволяють трохи відволіктися від рутинних уроків і в ігровій формі перевірити свої знання. Найголовніше, що Kahoot, LearningApps.org та Wordwall.net - це дуже прості технології, які будь-який учитель може використовувати на своїх уроках для перевірки знань учнів, це в першу чергу економить час на уроці.

       Kahoot надає можливість провести швидке опитування учнів і мати статистику успішності всього класу. Слайд 26  Учні в процесі тестування можуть стежити за своїми результатами в спеціальних таблицях.

Для того, щоб створити обліковий запис та свій перший тест у Кахут, надаю Вам покликання на відео з ютубу у вигляді QR-кодів. Слайд 27

А зараз пропоную Вам взяти участь у грі, спробувати себе в ролі учнів. Для цього Вам потрібні Ваші мобільні телефони. (На екрані мій обліковий запис та заздалегідь створена вікторина. Для того, щоб розпочати гру, я відкриваю цю вікторину, натискаю кнопку «Почати». Обираю режим «класичний», щоб кожен учень грав сам за себе.) На екрані Ви бачите QR-код для того, щоб долучитися до гри. Ті, хто користується айфоном можете сканувати QR-код за допомогою Вашої камери. Для тих, у кого андроїд, зайдіть у вайбер, у правому нижньому кутку натисніть на три крапки, далі у правому верхньому кутку натисніть «сканер QR-коду». Проскануйте. Тепер уведіть своє ім’я або нікнейм.

          Коли ми розпочнему гру, на моєму екрані Ви побачите питання та чотири варіанти відповіді. На вашому екрані з’являться лише кольори відповідно до варіантів відповідей на моєму екрані. Вам потрібно обрати правильну відповідь якомога швидше, бо за швидкість додаються бали.  (Після першого питання зупинити й можна запитати, чому ця відповідь є правильною.) Після завершення гри можна подивитися звіт по кожному питанню та гравцю.

     Платформа LearningApps.org – онлайновий сервіс, який також дозволяє створювати інтерактивні вправи.Слайд 28 Він є конструктором для розробки різноманітних завдань для використання і на уроках, і позаурочний час. Крім того, Learningapps.org надає можливість дистанційного навчання кожному вчителю, адже дозволяє створити набір класів у власному акаунті, ввести дані про учнів, їх профілі, задати пароль для входу та викладати вправи для виконання. При розробці вправ інтернет- сервісу LearningApps.org для уроків можна використовувати такі шаблони, як «Знайди пару», «Дошка оголошень», «Вікторина», «Слова із літер», «Сортування малюнків». У зазначених шаблонах є можливість вставки зображення, відео, що є важливим для уроків. Кожен із ресурсів можна використати на своєму занятті, змінити під власні потреби, розробити схожий чи зовсім інший навчальний модуль, його можна зберігати у власному «кабінеті», створивши свій акаунт в даному онлайновому середовищі.

     Для того, щоб створити обліковий запис та своє перше завдання на платформі Learningapps.org, надаю Вам покликання на відео з ютубу у вигляді QR-кодів. Слайд 29 А зараз пропоную Вам виконати одне із створених мною завдань на встановлення відповідності: назва твору та автор, спробувати себе в ролі учнів. Слайд 30 Для цього Вам потрібні Ваші мобільні телефони. На екрані Ви бачите QR-код для того, щоб виконати завдання. Ті, хто користується айфоном можете сканувати QR-код за допомогою Вашої камери. Для тих, у кого андроїд, зайдіть у вайбер, у правому нижньому кутку натисніть на три крапки, далі у правому верхньому кутку натисніть «сканер QR-коду». Проскануйте. Тепер уведіть своє ім’я або нікнейм. Коли ми розпочнему гру, на моєму екрані Ви побачите питання та чотири варіанти відповіді. На вашому екрані з’являться лише кольори відповідно до варіантів відповідей на моєму екрані. Вам потрібно обрати правильну відповідь якомога швидше, бо за швидкість додаються бали.  (Після першого питання зупинити й можна запитати, чому ця відповідь є правильною.) Після завершення гри можна подивитися звіт по кожному питанню та гравцю.

         Wordwall.net.-  багатофункціональний інструмент для створення як інтерактивних, так і друкованих матеріалів.Слайд 31 Сервіс має україномовну версію. Інтерактивні вправи відтворюються на будь-якому пристрої, що має доступ до інтернету: на комп'ютері, планшеті, телефоні або інтерактивній дошці.

      Сервіс пропонує багато шаблонів, за допомогою яких  можна створити дидактичні ігри. Навіть у безкоштовній версії ви отримуєте доступ до великого арсеналу ігор. Алгоритм роботи приблизно такий же, як  і в  LearningApps.                                                                        Слайд 32

      Ви можете використовувати наявні версії гри або почати її створення з нуля. Саме цей сервіс є найбільш ефективним для підготовки до ЗНО під час дистанційного навчання.

       Для того, щоб створити обліковий запис та своє перше завдання на платформі Wordwall.net., надаю Вам покликання на відео з ютубу у вигляді QR-кодів. А зараз пропоную Вам виконати одне із створених мною завдань, використовуючи шаблон «Сортування за групами». Слайд 33 Для цього Вам потрібні Ваші мобільні телефони. На екрані Ви бачите QR-код для того, щоб виконати завдання. Ті, хто користується айфоном можете сканувати QR-код за допомогою Вашої камери. Для тих, у кого андроїд, зайдіть у вайбер, у правому нижньому кутку натисніть на три крапки, далі у правому верхньому кутку натисніть «сканер QR-коду». Проскануйте. Тепер уведіть своє ім’я або нікнейм. Кожен учень може виконувати завдання у своєму темпі, але зазвичай я встановлюю ліміт часу для своїх учнів. (Відкриваю покликання…)

     Унизу Ви бачите рейтингову таблицю, де Ви як учитель можете проаналізувати, за який час і скільки правильних відповідей дали учні.

 

 

    Серед методів і прийомів особливу увагу приділяю навчальним іграм.За допомогою гри учні засвоюють навчальну інформацію на 70%.

Позитивні емоції, зацікавленість на уроці мови чи занятті  підвищують рівень мотивації, а це у свою чергу сприяє міцному засвоєнню та закріпленню навчального матеріалу.

 Педагогічна гра має істотну ознаку – чітко поставлену мету навчання та відповідні їй педагогічні результати, які можуть бути обгрунтовані.

 Основні функції навчальних ігор:                                               Слайд 34

  • використовують знання, уміння й навички на практиці;
  • розвивають пам'ять, увагу, мислення, творчі здібності;
  • виховують самостійність;
  • формують певні естетичні та світоглядні позиції;
  • створюють ситуацію успіху.

   Сейф мовних знань                                             Слайд 35.36.37                                          

     Правописна селекція                                          Слайд  38,39.40

     Антисуржик                                                          Слайд   41,42.43

 

 

 

 

 Отже, варто наголосити, що, по-перше, у навчальних іграх завдання є здебільшого пошуковими. Вони ставлять учня перед необхідністю самостійно знаходити шляхи розв’язання, розпізнавати, аналізувати мовні факти, зіставляти їх і формулювати висновки. А це розвиває творчі здібності школяра, увагу, ініціативність.  По-друге, робота з ігровими завданнями створює позитивну мотивацію навчання учнів, пробуджує бажання знати. По-третє, самостійно відкриваючи для себе певні мовні явища, учень дістає задоволення, упевненість у своїх здібностях, що зумовлює самореалізацію особистості.

            Дякую за увагу.Бажаю всім присутнім невичерпних творчих сил, натхнення, міцного здоров’я.

 

 

Список використаної літератури

1.     Авраменко О. М.,   Блажко М. Б.  Українська мова та література: Довідник. Завдання в тестовій формі. І частина.– К.: Грамота, 2014.– 552с.

2.     Бардакова Ю. Уживаймо влучно, або як уникнути найпоширеніших помилок. Візуалізований довідник з української мови - Харків: Основа, 2021.

3.     Золочевська Н.  Сучасна підготовка до ЗНО. Українська література. Зошит-інтенсив. – Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2021

4.     Калинич О. Комплект карток з української літератури для уроків у 11 класі та під час підготовки до ЗНО. - Харків: Соняшник, 2020

5.     Кухар Л. О., Сергієнко В. П. Конструювання тестів. Курс лекцій: навч.посібн. –      Луцьк, 2010, – 182с.

6.     Кухаренко В. М., Рибалко О. В., Сиротенко Н. Г. Дистанційне навчання: умови застосування. Дистанційний курс: Навч. Посібник 3-е вид. / За ред. Кухаренка В. М. – Харків: НТУ”ХІІ”, „Тарсінг”, -2002.

7.     Садкіна В. І. 101 цікава педагогічна ідея. Як зробити урок, — X.: Вид. група «Основа», 2009, — 88 с, — (Серія «Золота педагогічна колекція»).

8.     Щурова Т. В. Готуємося до творчого завдання. –  Х.: ТОВ «Українська  книжкова мережа», 2010.– 64с.

9.     http://www.testportal.gov.ua

10. http://osvita.ua 

11. http://testzno.com.ua

12. http://zno.if.ua  

 

docx
Додано
22 березня
Переглядів
11
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку