Тема Велич подвигу Прометея у давньогрецькому міфі
Мета : формування предметних компетентностей: продовжити роботу над міфом «Прометей», допомогти дітям усвідомити головну думку про велич подвигу титана, що утверджується у творі, розвивати вміння оцінювати вчинки персонажів, висловлювати власну думку щодо прочитаного твору, формувати вміння вчитися: володіти державною мовою, актуалізувати навички виразного читання, виховувати гуманізм, людяність, доброту, чемність, цілеспрямованість, почуття захоплення прекрасним; формування ключових компетентностей: уміння вчитися: актуалізувати пізнавальну діяльність та творче й асоціативне мислення учнів, зокрема інтерпретувати прозовий твір; комунікативної: формувати навички спілкування в колективі та толерантне ставлення до думок інших; інформаційної: формувати вміння знаходити потрібну інформацію та подавати її; загальнокультурної: виховувати гуманістичні цінності
Методи, прийоми: «Подаруй долоньки», робота з підручником (ілюстрацією), бесіда за запитаннями, « Суд над персонажем», «Асоціативне гроно», «Займи позицію», прийом «Скарбничка»
Теорія літератури: міф, міфологія, «вічний» образ у світовій літературі
Тип уроку: урок-дослідження
Обладнання: комп’ютер, презентація, відеофрагмент – анімація «Міф про Прометея».
Міжпредметні зв’язки: живопис і скульптура, українська література
Хід уроку
Епіграф
Ти боротьбу обрав, Титане,
В двобої волі і страждань,
Прийняв ти муки без вагань…
Дж.Байрон
І. Організаційний момент
«Подаруй долоньки»
ІІ. Оголошення теми та завдань уроку
Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
Сьогодні у нас незвичайний урок:
У світ фантазії зробимо крок,
А з творчістю ви вже стрічалися не раз;
І знову вона завітає до нас.
Це час міркувань, наполегливий час.
Цікаві завдання чекають на вас.
(Запрошення до участі у проєкті)
ІІІ. Актуалізація опорних знань. Підготовка до сприйняття нового матеріалу
– Що таке міф,міфологія?
– Які групи міфів ви знаєте?
– Чим міф відрізняється від казки?
– Хто вважався верховним божеством у грецькій міфології? (Зевс-громовержець)
Слово вчителя
Стародавні греки дуже шанували своїх богів. Про них складали міфи, в їхню честь створювали скульптури,будували храми,насаджували священні гаї. Одна з найвідоміших скульптур Зевса роботи Фідія (V ст. до н.е.)
Ця скульптура вважалась одним із семи чудес світу. На золотому троні сидів велетенський бог,у 8 разів більший за людину (висота – 12,5 без п’єдесталу – 9 м). У витягнутій правій руці громовержець тримав богиню Ніке (Перемогу), лівою спирався на жезл,на якому сидів золотий орел із розпростертими крилами. Через ліве плече перекинутий золотий плащ,оздоблений зображеннями квітів та тварин, Він прикриває ноги Зевса аж до стоп. Підніжок підтримували леви. Головою він досягає майже до стелі.
Очі яскраво блищать. В них ніби народжувались блискавки. Сам Фідій із глибини храму спостерігав за враженими людьми.
Скульптура була дуже коштовна (під час виготовлення використано велику кількість золота,дорогоцінного каміння, слонової кістки,рідкісних порід деревини)..Скульптура була перевезена до Константинополя, де згодом згоріла під час пожежі.
Для стародавнього світу ця скульптура була священним зв’язком. Тому існувала велика кількість її копій.,які сьогодні знаходяться в багатьох країнах світу.)
– Чому така різниця у розмірах ? (Це символізує силу і велич богів та слабкість людини).
ІV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
В уявленні стародавніх греків боги виглядали як люди. Вони мали людські бажання, думки, почуття, навіть людські вади і недоліки. Часто суворо карали тих, хто намагався наблизитися до них за красою, розумом і могутністю.
Серед міфів Стародавньої Греції особливе місце займає міф про титана Прометея — захисника людей від свавілля богів. Прометей (грецькою мовою Prometheus, що в перекладі означає «провидець») викрав з Олімпу вогонь і передав його людям. За це Зевс наказав прикувати його до скелі і прирік на вічні муки.
– Чому Прометей допоміг людям? (Бо вони були кволі, лякливі, слабкі, безсилі).
– Чого навчив Прометей людей? Зайдіть цитати та зачитайте.
«Суд над персонажем» (чорний капелюх)
Що найнеприємніше в епізоді
- Як був покараний непокірний Прометей? (Зевс наказав Гефестові закувати титана в кайдани й припнути до скелі).
- Хто виконав наказ Зевса? (Гефест,Сила і Влада).
- Чому Зевс саме Силі та Владі доручив допомагати Гефесту? (Саме на них спирався Зевс. Його сила в тому,що має владу.)
від слів «Бий молотом дужче..» до слів «дбати про жалюгідних смертних людей»
Скільки часу це тривало? (Тисячоліття)
Чому Прометей погодився відкрити таємницю Зевса?(Зглянувся на сльози своєї матері,богині Феміди).
Хто звільнив Прометея? (Геракл).
Чому люди на згадку про Прометея носять обручки? (Вона символізує залізне кільце,яке залишилося на руці в Прометея від кайданів.)
Чорний капелюх Червоний капелюх
Негативні персонажі Позитивні персонажі
Зевс------ Прометей ------
V. Підбиття підсумків уроку
1. Перегляд слайдів «Прометей у скульптурі та живописі», «Прометей у світовій літературі та українській літературі»
(Образ Прометея надихнув багатьох митців на створення своїх нетлінних шедеврів. Зверніть увагу на відчуття болю, страждань героя; хижість орла).
2. Рубрика «Це цікаво!»
3. «Увіковічнення» образу Прометея.
«Займи свою позицію»
4 «Скарбничка».
Оцінювання
VІ. Домашнє завдання
Створити індивідуальний творчий проект
Картка самооцінки
ПІ учня/учениці ________________________
Параметри оцінювання: завжди (так) – 2 бали, іноді – 1 бал, ні – 0 балів.
Оцінювання здійснюється за 12-бальною шкалою.
Як я працював (ла) |
Бали |
Знаю значення понять «міф», «міфологія», «вічний образ» |
|
Знаю сюжет міфу |
|
Ретельно працював (ла) над завданнями |
|
Наводив (ла) приклади у підтвердження своїх думок |
|
Зможу самостійно інтерпретувати міф |
|
Зможу самостійно зробити висновок |
|
Загальний бал |
|