Велика буква у назвах міст, сіл, річок

Про матеріал
Опис навчального заняття Вчитель: Брукалюк Тетяна Валеріївна Заклад: Володимир-Волинська гімназія ім.О. Цинкаловського Клас: 2-В Навчальний предмет: українська мова Дата:14.12.2018 Тема: Велика буква у назвах міст, сіл, річок Мета: освітня: формувати в учнів навички вживання великої букви у назвах міст, сіл, річок; вчити знаходити ці назви у тексті та пояснювати їх написання; удосконалювати навички каліграфічного та грамотного письма; розвивальна: розвивати зв’язне мовлення учнів , уміння працювати з книгою та робити висновки; удосконалювати навички роботи в групах, спонукати до висловлювання особистих точок зору, ідей; виховна: виховувати любов до рідного краю та бажання вчитися. Очікувані результати: учні знають правила вживання великої літери на початку речення та у власних назвах, зокрема у назвах країн, міст, сіл, річок, гір; наводять приклади власних і загальних іменників; добирають до загальних назв власні і навпаки; дотримуються цих правил у писемному мовленні. Форми, методи та прийоми робота: індивідуальна, колективна, робота в парах, групах, робота з електронно-ігровими ресурсами «Розумники»; інтерактивний метод «асоціативний кущ», творче завдання, гра «Плутанка», «Знайди зайве», «Редактори», метод «Кубування». Методично-дидактичне забезпечення: інтерактивна дошка, планшети, електронно- освітні ігрові ресурси «Розумники»(ЕОІР), смайлики настрою, карта України, картки із завданнями для роботи в парах, групах, прислів ’ям, ілюстрації рідного міста, річки, малюнок із зображенням судна, пучка калини, куб. Тип уроку: комбінований
Перегляд файлу

Опис навчального заняття

Вчитель: Брукалюк Тетяна Валеріївна

Заклад: Володимир-Волинська гімназія ім.О. Цинкаловського

Клас: 2-В

Навчальний предмет: українська мова

Дата:14.12.2018

Тема: Велика буква у назвах міст, сіл, річок

Мета: освітня: формувати в учнів навички вживання великої  букви у назвах міст, сіл, річок; вчити знаходити ці назви у тексті та пояснювати їх написання; удосконалювати навички каліграфічного та грамотного письма;

розвивальна: розвивати зв’язне мовлення учнів , уміння працювати з книгою та робити висновки; удосконалювати навички роботи в групах, спонукати до висловлювання особистих точок зору, ідей;

виховна: виховувати любов до рідного краю та бажання вчитися.

Очікувані результати: учні знають правила вживання великої літери на початку речення та у власних назвах, зокрема у назвах країн, міст, сіл, річок, гір; наводять приклади власних і загальних іменників; добирають до загальних назв власні і навпаки; дотримуються цих правил у писемному мовленні.

Форми, методи та прийоми робота: індивідуальна, колективна, робота в парах, групах, робота з електронно-ігровими ресурсами «Розумники»; інтерактивний метод «асоціативний кущ», творче завдання, гра «Плутанка», «Знайди зайве», «Редактори», метод «Кубування».

Методично-дидактичне забезпечення: інтерактивна дошка, планшети, електронно- освітні ігрові ресурси  «Розумники»(ЕОІР), смайлики настрою, карта України,  картки із завданнями для роботи в парах, групах, прислів ’ям, ілюстрації рідного міста, річки, малюнок із зображенням судна, пучка калини, куб.

Тип уроку: комбінований

 

Хід уроку

І. Організація учнів до уроку

Із слова починається людина,

Із мови починається мій рід.

Моя ласкава, мамина, єдина –

Щебече соловейком на весь світ.

-  У  мене  зараз  гарний  настрій. Ось  який!  (показую  смайликом). А  у  вас ? Покажіть відповідним смайликом .

-  Я  хочу, щоб у вас  такий  настрій залишився до кінця  уроку. Для того, щоб наша спільна робота була успішною, пригадаємо девіз:

Думати швидко.

Виконувати чітко.

Творчо працювати.

Каліграфічно писати!

Діти показують відповіний смайлик і повторюють девіз

ІІ. Перевірка домашнього завдання

 - Назвіть виписані назви тварин та їхні клички з казки І. Франка «Ріпка». (Собачка Фінка, киця Варварка, мишка Сіроманка…) (с.81)

 - З якої букви ви написали клички тварин? Чому?

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

1. Інтерактивний метод « асоціативний кущ»

 -  Які асоціації викликає слово «велика»? (На початку речення; імена, прізвища, по батькові пишуться з великої букви).

2. Творче завдання (усно)

 - Яким словом можна об’єднати ці слова?.

Андрій, Софія, Олександр, Богдан - ................. (імена людей).

Маланчук, Богомольний,Головенко, Бровко - .......... (прізвища людей).

Дружок, Рекс, Пушок, Круть, Верть - ................ (клички тварин)

 - А чи всі правила вживання великої букви ми вивчили?

Учні відповідають.

 - Отже, нам треба навчитись правильно писати назви країн, міст, сіл,  річок.

VІ. Мотивація навчальної діяльності

1. Гра «Плутанка»

  • Зберіть слова у прислів’я.

                ЛЮДИНА        ПІСНІ     ЯК

        БЕЗ        СОЛОВЕЙ      БЕЗ           

 БАТЬКІВЩИНИ

Один учень біля дошки відновлює прислівя.

2.  Бесіда

- Без чого не може жити соловей? Чому?

( Якщо соловей не буде співати, то буде звичайною сірою пташкою. Бо саме спів відрізняє його від інших птахів.)

  • Без чого не може жити людина? (Без Батьківщини). Так, ми всі повинні любити, шанувати, оберігати нашу Батьківщину тому, що вона у нас одна, як мати.
  • Як називається наша Батьківщина?
  • Назви чого ви називали?
  • Які ще країни ви знаєте?

Учні відповідають на запитання.

V. Повідомлення теми і мети уроку

- Я запрошую вас у подорож по рідній землі. Сьогодні на уроці ми будемо вчитися правильно писати назви країн, міст, сіл, річок. Подивіться, чого ви навчитесь впродож уроку:

  • вживати велику букву у назвах країн, міст, сіл, річок;
  • знаходити ці назви у тексті;
  • виправляти, допущені помилки;
  • працюваптимете в парах, групах.
  • З нами  мандруватимуть і наші улюблені ЕОІР «Розумники».
  • Запишемо в зошитах дату. А місце мандрівки ви дізнаєтесь, коли виконаєте каліграфічну хвилинку.
  • Каліграфічна хвилинка

       Уу  Ук

      Наша держава – Україна.

  • Чому слово «Україна» написали з великої букви? (Назви країн пишуться з великої букви)

 Учні розгортають зошити і записують дату та каліграфічну хвилинку.

VІ. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу

1. Колективна робота. Виконання вправи 1 ( с. 83)

  • Прочитайте вірш.
  • Які слова були незрозумілі?
  • Словникова робота

Буковина – регіон на півдні України, походить від слова бук (дерево, яке росте на цій території). (Показую малюнок дерева і регіон  на карті України).

  • Як ви розумієте слово « злинути»?

Злинути – злетіти, піднятися.

Судно – пароплав, корабель.(Демонструю  малюнок судна)

В 'язка – пучок. ( Показую малюнок пучка калини)

 -   У яких містах побували?

 - З якої букви написані слова, підкреслені однією рискою? Спишіть за зразком.Підкресліть велику букву.

Зразок

Міста України: Львів,… .

  • Який висновок можна зробити? ( Назви міст пишуться з великої букви)
  • А які гори подолали? З якої букви написані слова, підкреслені двома рисками? Спишіть за зразком. Підкресліть велику букву.

           Гори України: Карпати,… .

  • Гори Карпати знаходяться на Заході України, а Кримські – на Півдні ( Показую на карті)

Один учень записує на дошці, а решта – в зошиті.

  •  А яка річка протікає через Київ?
  • Яке слово напишете з великої букви – Дніпро чи ріка?   
  • Який висновок можна зробити? ( Назви гір, річок пишуться з великої букви)
  • Як називається місто, в якому ми живемо?
  • Як пишемо слово Володимир-Волинський?
  • Що знаєте про рідне місто?

 

Цікаво знати!

      Володимир-Волинський  -  одне із найстаріших міст України. Його і досі звуть княжим, ще з тих давніх часів, коли були городища, величні церкви і дзвінкоголосі дзвони. Перша згадка про Володимир-Волинський зафіксована на сторінках «Повісті минулих літ» у 988 році. Місто назвали на честь князя київського Володимира Великого.

2. Вивчення правила (с.84)

 - Зав’яжемо вузлик напам’ять. ( Учні читають і  вивчають напам’ять правило)                                                                                                                                              -  Назви міст, сіл, річок, морів, гір пишуться з великої букви.                                                     3. Бесіда                                                                                                                                                                       -  Чи знаєте ви, як називається річка, що протікає через місто Володимир-Волинський?                                                                                                                                                    - Складіть і запишіть речення в зошит.                                                                                        Через місто Володимир-Волинський протікає річка Луга.

  • Цікаво знати

Річка Луга в стародавні часи називалася Луг. Довжина річки становить всього 55 кілометрів. 

  • Які ще річки ви знаєте?
  •    Які слова тепер ми завжди писатимемо з великої літери? (Назви міст, сіл, річок пишуться з великої букви).

VІІ. Узагальнення і конкретизація знань учнів

1. Робота в парах. Гра «Знайди зайве»

  1. Київ, Донецьк, Черкаси, Дністер, Одеса, Харків, Львів.
  2. Дністер, Турія, Стир, Чернівці, Дніпро, Луга, Прип 'ять.

Учні працюють в парах і звітують.

 

Динамічна пауза     

               Ми мандруєм, ми мандруєм,

               Україною подорожуєм.

                Ось побачили Карпати:

                Як вершину нам дістати?

                Заглядаємо в озерця-

                Не торкнутись нам до дна!

                Так ми довго- довго їхали,

                У Володимир-Волинський приїхали.

 

 

    2. Робота з використанням ЕОІР «Розумники». ( «Українська мова, 2 клас», частина 4, розділ  «Велика буква у назвах міст, сіл, вулиць, річок»).

   Ч.4. Т. 6. № 1. Прочитай. Вибери слова, які пишуться з великої букви.

 

 

 

 

 

 

 

  3. Ч.4. Т. 6. №2. Прочитай. Вибери  назви міст, а потім річок.

 

  • Це цікаво знати!

 

4. Ч.4. Т. 6. № 3. Вибери іменники парами і ти дізнаєшся маршрут автомобіля.

  Один учень працює біля інтерактивної дошки, решта - за планшетами.

 

Зорова фізкультхвилинка

Кажуть очі, що втомились,

В монітор вони дивились.

Я  очам допоможу,

вліво, вправо поводжу,

Потім проведу по колу –

Будуть очі всі здорові!

5. Зорово-слуховий пояснювальний диктант

Моя бабуся живе у селі Суходоли. ЇЇ звуть Марія. У бабусі є корова Лиска, коза Зірочка, пес Пірат і гусочка Щебетушка.

 - Що, крім назв міст, належить до населених пунктів?

 - Поясніть вживання великої літери.

 - А зараз я заберу текст і продиктую його. Намагайтеся згадати правила, як потрібно писати.

Учні під диктовку вчителя записують текст.

 - Хто допустив помилку?

 -Хто з вас бував у селі? Як називається село?

6. Робота з використанням ЕОІР «Розумники»

Ч.4. Т. 6. Впр. 3. Допоможи Незнайкові виконати завдання. Добери відповідні букви.

 

7. Групова робота. Вправа «Редактори»

- Виправте помилки у словосполученнях.                                                                              1 група                                                                                                                            

Місто ніжин, річка тиса, держава Україна, Село житані, Місто Луцьк, Річка либідь,  Село Березівка.                                                                                                                                                     2 група                                                                                                                                                               

Місто львів, річка десна, село Костянтинівка, Держава Україна, Місто Рівне, Річка стир, село хобултова.

Учні працюють в групах і звітують

 

VІІІ. Підсумок уроку. Рефлексія

Промайнув урок швиденько,

то ж подумайте гарненько:

  • Що здалося вам веселим? А легеньким? А складним?
  • Яке завдання примусило вас подумати?
  • Отже, з нашої мандрівки ви дізналися, що...(Назви міст, сіл, річок пишуться з великої букви.)

1. Метод «Кубування»

 - Подумайте, з якої букви пишуться іменники.

 

(Р,р)ічка

 

(Р.р)івне

 

(С,с)ело

 

(К,к)овель

 

(Х,х)арків

 

(Г,г)ора

 

  • А я, в свою чергу, дякую вам за роботу.

ІX.Домашнє завдання

 - Дівчата записують назви назви  міст України, а хлопці – річок. (6-8 слів).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
15 жовтня 2022
Переглядів
1525
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку