Опис навчального заняття
Вчитель: Брукалюк Тетяна Валеріївна
Заклад: Володимир-Волинська гімназія ім.О. Цинкаловського
Клас: 2-В
Навчальний предмет: українська мова
Дата:14.12.2018
Тема: Велика буква у назвах міст, сіл, річок
Мета: освітня: формувати в учнів навички вживання великої букви у назвах міст, сіл, річок; вчити знаходити ці назви у тексті та пояснювати їх написання; удосконалювати навички каліграфічного та грамотного письма;
розвивальна: розвивати зв’язне мовлення учнів , уміння працювати з книгою та робити висновки; удосконалювати навички роботи в групах, спонукати до висловлювання особистих точок зору, ідей;
виховна: виховувати любов до рідного краю та бажання вчитися.
Очікувані результати: учні знають правила вживання великої літери на початку речення та у власних назвах, зокрема у назвах країн, міст, сіл, річок, гір; наводять приклади власних і загальних іменників; добирають до загальних назв власні і навпаки; дотримуються цих правил у писемному мовленні.
Форми, методи та прийоми робота: індивідуальна, колективна, робота в парах, групах, робота з електронно-ігровими ресурсами «Розумники»; інтерактивний метод «асоціативний кущ», творче завдання, гра «Плутанка», «Знайди зайве», «Редактори», метод «Кубування».
Методично-дидактичне забезпечення: інтерактивна дошка, планшети, електронно- освітні ігрові ресурси «Розумники»(ЕОІР), смайлики настрою, карта України, картки із завданнями для роботи в парах, групах, прислів ’ям, ілюстрації рідного міста, річки, малюнок із зображенням судна, пучка калини, куб.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку
Із слова починається людина,
Із мови починається мій рід.
Моя ласкава, мамина, єдина –
Щебече соловейком на весь світ.
- У мене зараз гарний настрій. Ось який! (показую смайликом). А у вас ? Покажіть відповідним смайликом .
- Я хочу, щоб у вас такий настрій залишився до кінця уроку. Для того, щоб наша спільна робота була успішною, пригадаємо девіз:
Думати швидко.
Виконувати чітко.
Творчо працювати.
Каліграфічно писати!
Діти показують відповіний смайлик і повторюють девіз
ІІ. Перевірка домашнього завдання
- Назвіть виписані назви тварин та їхні клички з казки І. Франка «Ріпка». (Собачка Фінка, киця Варварка, мишка Сіроманка…) (с.81)
- З якої букви ви написали клички тварин? Чому?
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Інтерактивний метод « асоціативний кущ»
- Які асоціації викликає слово «велика»? (На початку речення; імена, прізвища, по батькові пишуться з великої букви).
2. Творче завдання (усно)
- Яким словом можна об’єднати ці слова?.
Андрій, Софія, Олександр, Богдан - ................. (імена людей).
Маланчук, Богомольний,Головенко, Бровко - .......... (прізвища людей).
Дружок, Рекс, Пушок, Круть, Верть - ................ (клички тварин)
- А чи всі правила вживання великої букви ми вивчили?
Учні відповідають.
- Отже, нам треба навчитись правильно писати назви країн, міст, сіл, річок.
VІ. Мотивація навчальної діяльності
1. Гра «Плутанка»
ЛЮДИНА ПІСНІ ЯК
БЕЗ СОЛОВЕЙ БЕЗ
БАТЬКІВЩИНИ
Один учень біля дошки відновлює прислів’я.
2. Бесіда
- Без чого не може жити соловей? Чому?
( Якщо соловей не буде співати, то буде звичайною сірою пташкою. Бо саме спів відрізняє його від інших птахів.)
Учні відповідають на запитання.
V. Повідомлення теми і мети уроку
- Я запрошую вас у подорож по рідній землі. Сьогодні на уроці ми будемо вчитися правильно писати назви країн, міст, сіл, річок. Подивіться, чого ви навчитесь впродож уроку:
Уу Ук
Наша держава – Україна.
Учні розгортають зошити і записують дату та каліграфічну хвилинку.
VІ. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу
1. Колективна робота. Виконання вправи 1 ( с. 83)
Буковина – регіон на півдні України, походить від слова бук (дерево, яке росте на цій території). (Показую малюнок дерева і регіон на карті України).
Злинути – злетіти, піднятися.
Судно – пароплав, корабель.(Демонструю малюнок судна)
В 'язка – пучок. ( Показую малюнок пучка калини)
- У яких містах побували?
Зразок
Міста України: Львів,… .
Гори України: Карпати,… .
Один учень записує на дошці, а решта – в зошиті.
Цікаво знати!
Володимир-Волинський - одне із найстаріших міст України. Його і досі звуть княжим, ще з тих давніх часів, коли були городища, величні церкви і дзвінкоголосі дзвони. Перша згадка про Володимир-Волинський зафіксована на сторінках «Повісті минулих літ» у 988 році. Місто назвали на честь князя київського Володимира Великого.
2. Вивчення правила (с.84)
- Зав’яжемо вузлик напам’ять. ( Учні читають і вивчають напам’ять правило) - Назви міст, сіл, річок, морів, гір пишуться з великої букви. 3. Бесіда - Чи знаєте ви, як називається річка, що протікає через місто Володимир-Волинський? - Складіть і запишіть речення в зошит. Через місто Володимир-Волинський протікає річка Луга.
Річка Луга в стародавні часи називалася Луг. Довжина річки становить всього 55 кілометрів.
VІІ. Узагальнення і конкретизація знань учнів
1. Робота в парах. Гра «Знайди зайве»
Учні працюють в парах і звітують.
Динамічна пауза
Ми мандруєм, ми мандруєм,
Україною подорожуєм.
Ось побачили Карпати:
Як вершину нам дістати?
Заглядаємо в озерця-
Не торкнутись нам до дна!
Так ми довго- довго їхали,
У Володимир-Волинський приїхали.
|
|
2. Робота з використанням ЕОІР «Розумники». ( «Українська мова, 2 клас», частина 4, розділ «Велика буква у назвах міст, сіл, вулиць, річок»).
Ч.4. Т. 6. № 1. Прочитай. Вибери слова, які пишуться з великої букви.
3. Ч.4. Т. 6. №2. Прочитай. Вибери назви міст, а потім річок.
4. Ч.4. Т. 6. № 3. Вибери іменники парами і ти дізнаєшся маршрут автомобіля.
Один учень працює біля інтерактивної дошки, решта - за планшетами.
Зорова фізкультхвилинка
Кажуть очі, що втомились,
В монітор вони дивились.
Я очам допоможу,
вліво, вправо поводжу,
Потім проведу по колу –
Будуть очі всі здорові!
5. Зорово-слуховий пояснювальний диктант
Моя бабуся живе у селі Суходоли. ЇЇ звуть Марія. У бабусі є корова Лиска, коза Зірочка, пес Пірат і гусочка Щебетушка.
- Що, крім назв міст, належить до населених пунктів?
- Поясніть вживання великої літери.
- А зараз я заберу текст і продиктую його. Намагайтеся згадати правила, як потрібно писати.
Учні під диктовку вчителя записують текст.
- Хто допустив помилку?
-Хто з вас бував у селі? Як називається село?
6. Робота з використанням ЕОІР «Розумники»
Ч.4. Т. 6. Впр. 3. Допоможи Незнайкові виконати завдання. Добери відповідні букви.
7. Групова робота. Вправа «Редактори»
- Виправте помилки у словосполученнях. 1 група
Місто ніжин, річка тиса, держава Україна, Село житані, Місто Луцьк, Річка либідь, Село Березівка. 2 група
Місто львів, річка десна, село Костянтинівка, Держава Україна, Місто Рівне, Річка стир, село хобултова.
Учні працюють в групах і звітують
VІІІ. Підсумок уроку. Рефлексія
Промайнув урок швиденько,
то ж подумайте гарненько:
1. Метод «Кубування»
- Подумайте, з якої букви пишуться іменники.
(Р,р)ічка |
|||
(Р.р)івне |
(С,с)ело |
(К,к)овель |
(Х,х)арків |
(Г,г)ора |
|||
- Дівчата записують назви назви міст України, а хлопці – річок. (6-8 слів).