Тема. Вертикальні кути. Кут між прямими, що перетинаються
Мета: домогтися засвоєння учнями означення вертикальних кутів, формулювання та схеми доведення теореми про властивість вертикальних кутів; означення кута між прямими, що перетинаються; виробити в учнів уміння відтворювати вивчені математичні твердження, розпізнавати вертикальні кути на рисунку і будувати вертикальні кути; розв'язувати задачі із застосуванням теореми про суму суміжних кутів і теореми про вертикальні кути.
Тип уроку: засвоєння знань, вироблення вмінь.
Обладнання: набір демонстраційного креслярського приладдя, таблиця № 6 «Вертикальні кути».
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Учитель збирає зошити учнів для перевірки; учні виконують самостійну роботу.
Самостійна робота № 3
Варіант 1
Варіант 2
III. Формулювання мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів
Нагадуємо учням про можливі варіанти взаємного розташування двох кутів зі спільними елементами (див. урок 7), після чого формулюємо мету: сформулювати означення і властивості нового (за взаємним розташуванням) виду кутів, окреслити сферу застосування цих знань.
IV. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Усні вправи
V. Засвоєння нових знань
План вивчення нового матеріалу
Таблиця № 6
Вертикальні кути. Кут між прямими |
|
1. Означення |
|
|
1 і 3 — вертикальні; 2 і 4 — вертикальні |
2. Властивість |
|
|
Якщо 1 і 3 — вертикальні, то 1 = 3. |
3. Кути, що утворилися при перетині двох прямих |
|
|
Прямі а і b перетинаються в точці 0, утворилися кути: 1, 2, 3 і 4. |
1 і 2 — суміжні; 1 і 3 — вертикальні і т. д. Якщо 1 ≤ 90°, то 1 — кут між прямими а і b. Якщо 1 = 90°, то a b (прямі перпендикулярні). |
Методичний коментар
На відміну від означення суміжних кутів, означення вертикальних кутів, що наводиться у новому підручнику, має такий самий вигляд, який воно мало в традиційному підручнику. Але, щоб зберегти певну логіку викладення навчального матеріалу, перед вивченням означення вертикальних кутів можна запропонувати учням накреслити дві прямі, що перетинаються, і розглянути кути, що при цьому утворилися. Після аналізу ситуації формулюються означення і потім властивість вертикальних кутів.
Незважаючи на те, що поняття кута між прямими не розглядається в тексті підручника, воно органічно пов'язане з поняттями суміжних та вертикальних кутів, тому автор вважає за необхідне вивчити це питання на даному уроці (дати означення, розглянути задачі на знаходження).
VI. Первинне усвідомлення матеріалу
Усні вправи
Рис. 33
а) один із них на 20° більший за інший;
б) їх сума дорівнює 120°.
Графічні вправи
Накресліть прямі а і b, що перетинаються в точці О під кутом 80°.
Письмові вправи
№ 111—113.
Під час розв'язування письмових вправ учні мають використовувати той факт, що при перетині двох прямих утворюються чотири кути, причому будь-які два з них є або суміжними, або вертикальними (тобто або їх сума дорівнює 180°, або вони рівні).
VII. Підсумки уроку
Запитання до учнів
VIII. Домашнє завдання