Т е м а. Євген Гуцало. Оповідання «Лось». Співчуття і милосердя – шлях до перемоги добра.
М е т а: на матеріалі твору розкрити вічну проблему боротьби добра і зла; вчити учнів осмислювати вчинки героїв; розвивати уміння давати оцінку людським якостям, вчинкам, аргументовано висловлювати власні думки, спостереження, роздуми; формувати позитивний життєвий світогляд, віру у перемогу добра; виховувати доброту, співчуття, милосердя, любов до природи.
Т и п у р ок у. Урок формування й удосконалення вмінь та навичок.
О б л а д н а н н я: презентація, підручник, дидактичний матеріал
М е т о д и, п р и й о м и і ф о р м и р о б о т и: бесіда, тестові завдання, словникова робота, «Незакінчене речення», «Скринька запитань», робота з текстом, виразне читання тексту вчителем, читання за ролями, психологічна вправа «Чаша Добра», самооцінювання3Т е м а. Євген Гуцало. Оповідання «Лось». Співчуття і милосердя – шлях до перемоги добра.
М е т а: на матеріалі твору розкрити вічну проблему боротьби добра і зла; вчити учнів осмислювати вчинки героїв; розвивати уміння давати оцінку людським якостям, вчинкам, аргументовано висловлювати власні думки, спостереження, роздуми; формувати позитивний життєвий світогляд, віру у перемогу добра; виховувати доброту, співчуття, милосердя, любов до природи.
Т и п у р ок у. Урок формування й удосконалення вмінь та навичок.
О б л а д н а н н я: презентація, підручник, дидактичний матеріал
М е т о д и, п р и й о м и і ф о р м и р о б о т и: бесіда, тестові завдання, словникова робота, «Незакінчене речення», «Скринька запитань», робота з текстом, виразне читання тексту вчителем, читання за ролями, психологічна вправа «Чаша Добра», самооцінювання.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
I. Мотиваційний етап.
1. З'ясування емоційної готовності до уроку.
Учитель: Доброго дня, шановні гості! Доброго дня, дорогі діти! Рада бачити всіх вас такими красивими , усміхненими
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Перевірка домашнього завдання
Тестове опитування
1. Що нагадували роги лося?
А Стару корягу; Б низькорослий кущ;
В молоде деревце; Г розвалений пень.
2. Звідки лось потрапив до заповідника?
А Із тайги;
Б він народився в неволі;
В його привезли з іншого заповідника;
Г його подарували заповіднику, коли він був ще маленький.
3. Яка халепа трапилась на ополонці?
А Лось не міг напитися води, бо ополонка замерзла;
Б на річці були рибалки, які сполохали лося;
В лося підстрелив мисливець;
Г лось провалився під кригу.
4. Що згадав лось про події минулої осені?
А Мисливці поранили його, але він утік;
Б на нього було відкрито полювання;
В мисливці врятували його від зграї вовків;
Г в нього з'явились нові роги.
5. Хто прийшов на допомогу лосеві?
А Мисливці; Б маленькі хлопчики;
В ніхто; Г інший лось.
6. Що зробив дядько Шпичак?
А Допоміг хлопцям врятувати лося;
Б покликав селян на допомогу;
В розгубився та стояв як вкопаний;
Г підстрелив лося.
7. Чим завершилась ця історія?
А Лось помер;
Б хлопці вилікували лося;
В мисливець пожалів лося;
Г лосю допомогли робітники заповідника.
2.Бесіда з учнями
- Про що йде мова в оповіданні «Лось»?
- Які епізоди твору вам найбільше запам'ятались?
- Хто є персонажами оповідання? Як ви можете їх охарактеризувати?
- Яке місце, на ваш погляд, посідає у творі природа? Обґрунтуйте свою думку.
IIІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
Учитель: Справді, від нас з вами залежить. Від тебе, Тетянко, від тебе, Михайлику…і від мене теж залежить, бо ж добро починається з нас.
Учитель:Тема варта, щоб ми про неї поговорили?
II. Цілевизначення і плануваня.
1.Оголошення теми уроку.
Учитель: От і тема сьогоднішнього нашого уроку «Співчуття і милосердя – шлях до перемоги добра». (Учитель спочатку проговорює тему, а потім відкриває дошку, повільно, з розстановкою ще раз озвучує її). Вслухайтеся, вчитайтеся в тему…Про що ми будемо говорити?..Про співчуття і милосердя.
а) Словникова робота.
- А як ви розумієте значення слів «співчуття» і «милосердя»? (Учні пояснюють, потім зачитують тлумачення слів, розміщених на дошці).
- А яке тлумачення подає нам словник?
- Іншими словами, якщо у житті буде співчуття і милосердя, то добро переможе?
- А як у творі, який ми вивчаємо? Поміркуємо…
ІY. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Вступне слово вчителя
— Людина має безліч чеснот: доброту, щедрість, чуйність, уміння співчувати і любити . Усі вони засновані на любові людини до людини та людини до природи. І є ще така щиросердечна якість, як милосердя. Для того щоб бути милосердним, потрібно вміти прощати та бути щирим гуманістом. Тому що споконвічно милосердя було проявом великодушності до переможеного. Герої оповідання «Лось» яскаво демонструють нам це, але — по-різному: брати мають усі ці чесноти, незважаючи на юний вік та відсутність життєвого досвіду, а Шпичак — зовсім позбавлений цих якостей.
У творі зображено дивовижний світ заповідної природи, ще не зіпсованої людиною. Саме тому Лось почувається тут, як удома. У заповідниках люди зустрічаються рідко — це здебільшого туристи, які хочуть помилуватися красою природи або мислівці, які нелегально полюють на тварин. І якщо перші не становлянь ніякої загрози, то другі, часом, стають справжніми ворогами дикої природи.
-Щоб розібратися, звідки береться зло, давайте попрацюємо над характеристикою персонажів оповідання.
2. Характеристика дійових осіб твору.
Дійовими особами твору є:
- Лось (головний персонаж);
-брати-підберезовики,
-дядько Шпичак (другорядні персонажі).
3.Робота в групах.
-Вибрати ті цитати, які характеризують : 1група-Лося, 2 група-братів-підберезовиків, 3 група – дядька Шпичака.
-«Це був великий звір з широкими грудьми, які легко здималися од дихання. Його роги нагадували осінній низькорослий кущ, з якого обнесло листя»;
-«Він був старий і бувалий самець»;
- «Неквапно попрямував до тієї галявини, на якій любив найчастіше бувати... в ній, прилігши, лось міг сховатися до половини»;
- «…опустив голову, принюхуючись до ополонки, далі, з витягнутою шиєю, ступив ще трохи, ось-ось маючи торкнутися губами до осклілого блакитного шумовиння, ніздрі затремтіли в передчутті холодної води»;
- «...Намагався поводитися обачно... сили поступово покидали його; він поводився смирно»;
- «...він виявився дужий і життєлюбний...»;
- «Він пробуватиме безперервно, доти, доки дихатиме»;
-«Він не боявся людей».
Учитель:Лось зображується автором як тварина, яка звикла до умов заповідника та почувається там так само, як і в тайзі. Він не боїться людей, тому що часто бачив, як вони працюють, та, окрім цього, якось мисливці врятували його від вовків. Тому коли хлопці кинулись його рятувати, він поводився сумирно, не відчуваючи небезпеку з їхнього боку. Але, як виявилось трохи згодом, не всі люди приязно ставились до нього. Деякі, на кшталт дядька Шпичака, дивились на нього лише як на здобич на джерело прибутку. Саме це і погубило Лося, який тільки-но почав довіряти людям та вірити в їхні добрі наміри.
-Чи підвела Лося віра в людей?
- Як ви вважаєте, що перемогло в оповіданні — добро чи зло? Обґрунтуйте свою відповідь.
4.Фізхвилинка.
Учитель:Ви, певне, трішки стомилися, але ж ви не проти допомогти нашим підберезникам назбирати хмизу?
Юні лісоруби йшли
І сухе гілля знайшли.
Дружно узялись збирати
І на воза укладати.
Наносили повен віз,
Вдома так потрібен хмиз.
- «Обидва плечисті, обидва з широкими, лагідними лицями, і схожі один на одного так, як маленький гриб-підберезник схожий на свого більшого сусіда»;
- «Вони охопили зором ріку, і їхні лиця ще більше пом'якшали од навколишнього простору...»;
- «Але старший брат був розсудливий та відважний, і сокира в його руках не закуняла. Узявся рубати лід, прокладаючи хід до берега, а молодший тупцяв біля нього і, не знаючи, чим допомогти, тільки зітхав та нетерпляче бив себе долонями по стегнах та по боках»;
- «Озиралися, намагаючись побачити мисливця, проте не запримітили і, набравши в груди гіркого повітря, чимдуху погнали туди, де лежав лось»;
- «Менший підберезник одвернувся, приховуючи сльози. Старший брат узяв його за руку й, не кажучи більше ні слова, повів до саней».
- «Діти нічого не сказали — вони ніяк не могли відірвати очей од лося, який ні разу й не поворухнувся, хоча вони й чекали на це».
Учитель: Автор не дає братам імен, а лише називає їх «підберезовиками». Це дає нам змогу зрозуміти, що ці персонажі мають узагальнювальне значення — вони втілюють в оповіданні сили добра. Незважаючи на юний вік, вони без вагань приймають рішення врятувати Лося, хоча він в декілька разів більший за них. Це їм вдається, але захистити тварину від жорстокості іншої людини виявляється нездійсненим. Трагічний фінал повісті наштовхує на думку про те, що людина — не тільки цар природи, але й, інколи, її найбільший ворог.
- Чому вони не погодились домовитись із дядьком?
- Поміркуйте, чи зроблять хлопці щось для покарання Шпичака. Чому ви так вважаєте? Як би ви вчинили на їхньому місці?
- «Вони й не помітили, як підійшов до них рідний дядько Шпичак. Кругленький, як підпалок, з підпалкуватим, добре випеченим обличчям, в розтоптаних, з довгими халявами, чоботях, в яких тонув мало не по пояс, дядько зупинився поряд із дітьми»;
- «Мабуть, також був здивований, що оцей могутній звір лежить на землі. Дядько тримав у руці рушницю, але з таким виглядом, ніби збирався від когось захищатись. На губах у нього запеклась біла смага,— мабуть, од якогось раптового, скороми-нущого переживання»;
- «Шпичак, обійшов навколо вбитого звіра й носаком ткнув між роги»;
- «Ану замовчіть мені,— ще дужче розгнівався дядько,— бо дістанеться вам од мене й од батька вашого! Будете розумні, то матимете й собі м'яса, не скривджу»;
- «...треба думати про те, щоб якось його заховати, замівши сліди, бо діти таки подалися в заповідник, щоб заявити охороні,— в цьому не сумнівався»;
- «Тепер дивився на звіра й хотів вірити, що лось оживе. Так, як ще недавно дітям, йому дуже кортіло, щоб лось підвів голову, звівся на стрункі міцні ноги і неквапно побіг до лісу, як іще недавно біг, поки дорогу йому не перетнула куля».
- «Шпичак давно вистежував того лося,— він помітив його одночасно з дітьми і, присівши у виямку, тільки посміювався, коли взялися визволяти його з ополонки. Не вірив, що то їм вдасться, він думав, що лось таки знесилиться і його раніше чи пізніше затягне під лід»;
Учитель:Шпичак в оповіданні є втіленням зла. Він жорстокий та черствий. Лось потрібен йому вбитим, щоб продати його роги та м'ясо. Шпичак навіть не вагається у своєму рішенні підстрелити Лося на очах у племінників, тому що впевнений — вони будуть на його боці. Його самовпевненість зрадила йому — хлопці не захотіли мати з ним справу. У фіналі оповідання він дуже хоче, щоб Лось ожив. Але не тому, що йому шкода вбиту ним тварину або його мучає сумління. Він лише злякався відповідальності, бо якщо діти повідомлять керівництву заповідника про цю подію, у Шпичака будуть великі неприємності.
- Який приклад він дав своїм племінникам?
- Як ви вважаєте, чи будуть хлопці надалі спілкуватись з таким дядьком?
5. Детективна гра «Лісовий лабіринт»
Впізнайте за описом місцевості, де знаходяться персонажі:
1. «Навкруги кущі й дерева, бачу ялинник, за ним, трохи подалі — байрак, і все це оточено березами та іншими деревами. Де ж це я?» (Заповідник)
2. «Зараз я на відкритій місцині, тут багато трухлявих пеньків, не квітів не трав не має, бо ще не сезон. Ну що, зрозуміли, де я? (Поляна)
3. «Я там, де ходити почали не так давно. Запахів вовка, лиса, або людини тут немає. Лише подекуди — ямки од заячих ніг. Вгадали, де я?» (Стежка)
4. «Тут прохолодно, багато льоду і якось неспокійно. В мене погані передчуття, тому швидше скажіть мені — де я?» (Річка або ополонка)
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ УРОКУ, ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1.Робота з картками за рядами
Картка № 1
1. Охарактеризуйте Лося за допомогою 5-7 епітетів.
Картка № 2
1. Охарактеризуйте братів за допомогою 5-7 епітетів.
Картка № З
1. Охарактеризуйте Шпичака за допомогою 5-7 епітетів.
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Учитель. Оповідання «Лось» допомагає нам виховати в собі дбайливе ставлення до природи, вчить ніколи не кривдити тварин та давати відсіч тим, хто цього не розуміє.
VIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Ознайомитися з лірикою автора.