Вибір професії. Профорієнтація. Виявлення професійних схильностей.

Про матеріал
Урок для учнів дев'ятих класів з основ здоров'я що допоможе визначитися учням з майбутьою професією, та отримати інформацію про ринок праці та популярні професії.
Перегляд файлу

 

Тема: Вибір професії. Профорієнтація. Виявлення професійних схильностей.

Мета: -формувати уявлення про критерії і мотиви вибору професії, сприяти виявленню професійних схильностей, дати поняття профорієнтації, навчити проводити дослідження ринку праці за матеріалами засобів масової інформації;

-розвивати мовну і слухову пам’ять, творчу уяву, креативне мислення, розвивати розуміння значення вибору професії;

-виховувати повагу до оточуючого середовища, до людей, гуманність, доброзичливість, бережливе ставлення до власного здоров’я і майбутнього.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу, закріплення та застосування знань.

Обладнання: підручник «Основи здоров’я», схеми, роздатковий матеріал, музичне оформлення, комп’ютер, проектор.

Міні-проект. Дослідження ринку праці за матеріалами засобів масової інформації.

Хід уроку

Ι. Організаційний етап

Зняття емоційного напруження, позитивне налаштування на работу.

Вправа «Чарівна паличка» (привітання і побажання говорить той у кого паличка)

А це ж так просто — щастя дарувати!
І усмішку, щоб радістю цвіла.
Лиш треба доброту у серці мати,
І людяність, і трішечки тепла.
І до людей нести це щиро-щиро,
Сказати добре слово від душі…
….То ж вчися щастя дарувати ти!

 

II. Актуалізація опорних знань.

 Перевірка виконання домашнього завдання.

Мета. Повторити шляхи формування особистості, складові життєвого самовизначення.

 

Заповнити схему :

ключ: самопізнання, самоконтроль, самовизначення, самооцінка, самовиховання.

 

 

Я вам пропоную заповнити схему. Знайдіть відповідність визначення терміну до самого терміна.

 

 

Визначення

Термін

1.здатність контролювати свої емоції, думки і поведінку.

Самоконтроль

2. свідомий акт вияву й утвердження особистістю власної позиції в проблемних ситуаціях.

Самовизначення

3. визначає взаємини людини з її оточенням, її критичність, вимогливість до себе, відношення до успіхів і невдач.

Самооцінка

 

4.своєрідний механізм пізнавальної діяльності людини

Самопізнання

 

5.свідома діяльність людини, спрямована на вироблення і вдосконалення позитивних і подолання негативних своїх особистих якостей, на формування своєї особистості відповідно до поставленої мети.

Самовиховання

 

 

Отже, ми з вами повторили критерії формування особистості, а тепер давайте пригадаємо що таке самовизначення та які складові самовизначення ми розглядали на минулому уроці.

1) Самовизначення-це процесс вибору і визначення людиною власних цінностей, можливостей, потреб, способів і норм поведінки, а також критеріїв, за якими вона себе оцінює і свої досягнення.

2) Назвіть складові самовизначення підручник  стор.59 (соціальне, сімейне, професійне, особистісне )

III. Мотивація навчальної діяльності

Професійна діяльність є важливою частиною життя людини, а професійне самовизначення — це важливий момент становлення особистості.

 

Оголошення теми уроку: Вибір професії. Профорієнтація. Виявлення професійних схильностей.

                Гасло нашого уроку вислів Сенеки:

 

Коли людина не знає, до якої пристані тримає шлях

Для неї жодин вітер не буде попутним

 

 

 

 

IV. Вивчення нового матеріалу

Профорієнтація

Профорієнтація, тобто орієнтація на професію,— це процес виявлення в людини схильностей до певного виду діяльності.

У психології розвитку проф.самовизначення ділять на ряд етапів

1) Дитяча гра. Дитина приймає на себе різні професійні ролі та програє окремі елементи поведінки. (Хто в дитячому садочку не грався в перукаря, прдавчиню чи лікаря?)

2) Підліткова фантазія, коли підліток бачить себе у мріях представником тієї чи іншої цікавої для нього професії.

3) Юнацькій вік .Попередній вибір професії.Усвідомлення соціальної цінності тієї чи іншої професії. В цей період підліток оцінює свої здібності, інтереси, він починає більше займатися тим, що розвиває його здібності. ( Профільність навчання, після 7 класу визначаємо профіль)

4) Практичне прийняття рішення, вибір професії.

Отже, процес вибору професії не легкий і тривалий.  Починаючи з 9 класу, ми щорічно проводимо профорієнтаційні тести, які дають можливість підлітку визначити свої професійні схильності. На минулому уроці ми пройшли з вами саме такий тест професійної схилності по Йовайши , але не встигли підрахувати його результати. ( розшифровка тесту)

Обробка і аналіз результатів: Після заповнення бланка учні повинні підрахувати число обведених букв в кожній з шести колонок бланка і записати ці шість чисел в порожніх клітках нижньої строчки.

10-12 балів - яскраво виражені|виказувати| професійні нахили.

7-9 балів - середньо виражені|виказувати| професійні нахили.

4-6 балів - слабо виражені|виказувати| професійні нахили|.

0-3 балу - професійна схильність не виражена|виказувати|.

У кожній з шести колонок представлена|уявляти| сума балів. Вона відображає|відбиває| схильність до певного виду діяльності, їх шість. Кожна колонка відповідає певному виду діяльності.

Зараз ми обєднаємося в 6 груп. Кожній групі дається інформація по одній колонці. Ваше завдання зробити аналіз по вашій групі, за вашими результатами, навести приклади професій, ознайомити присутніх з результатами.

1 - схильність до роботи з|із| людьми. Професії, пов'язані з обслуговуванням (побутовим, медичним, довідково-інформаційним), управлінням, вихованням і навчанням. Люди, успішні|  в  професіях цієї групи,  повинні уміти і любити|кохати| спілкуватися, знаходити|находити| спільну мову з|із| різними людьми, розуміти їх настрій, наміри і особливості.

2 - схильність до дослідницької діяльності. Профес­ії, пов'язані з науковою роботою. Окрім|крім| хорошої|доброї| теоретичної| підготовки в певних галузях науки, людям, що займаються дослідницькою діяльністю, необхідні такі якості, як раціональність, незалежність і оригінальність думок, аналітичний склад розуму|глузду|. Як правило, їм більше подобається  роздумувати  про  проблему,  чим  займатися  її  реалізацією|.

3 - схильність до роботи на виробництві. Коло цих професій дуже широке: виробництво і обробка металу; збирання, монтаж приладів і механізмів; ремонт, наладка, обслуговування електронного і механічного обладнання; монтаж, ре­монт| будівель, конструкцій; обробка і використання різних матеріалів; управління транспортом. Професії цієї групи пред'являють підвищені вимоги до здоров'я людини, координації рухів,  уваги.

4 - схильність до естетичних видів діяльності. Професії творчого характеру, пов'язані з образотворчою, музичною|, літературно-художньою, акторсько-сценічною діяльністю. Людей творчих професій, крім наявності спеціальних здібностей (музичних, літературних, актор­ських|), відрізняє оригінальність мислення і незалежність ха­рактера|, прагнення до досконалості.

5 - схильність до екстремальних видів діяльності. Професії, пов'язані із заняттями спортом, подорожами|мандрівками|, експедиційною| роботою, охоронною і оперативно-розшуковою діяльністю, службою в армії. Всі вони пред'являють особливі вимоги до фізичної підготовки, здоров'я і морально-вольових якостей.

6 - схильність до планово-економічних видів діяльності. Професії, пов'язані з розрахунками і плануванням (бух­галтер|, економіст); діловодством, аналізом і перетворенням текстів (редактор, перекладач, лінгвіст); схематичним зображенням об'єктів (кресляр, топограф). Ці професії вимагають від людини зібраності і акуратності.

Дякую за роботу. Чи була цікавою для вас ця інформація? Що ви зрозуміли під час виконання цієї вправи?

 Отже обираючи професію, враховуйте, що кожна з них вимагає від людини певних здібностей, умінь, особистісних якостей. Спитайте себе: «Чи маю я такі якості? Чи можу я щось зробити, щоб набути таких якостей?».

Рухавка  (Мисливець за словами)

Що ви знаєте про професії? Які ви знаєте професії? Які професії сьогодні найбільш популярні? (випереджувальне завдання двоє учнів)

Кейтерінг, коуч, клининг і т.д

Домашнє завдання: Знайдіть  професіїї, які називаються іншомовними словами?

Знаєте, яка в світі найрідкісніша професія? Перевертач пінгвінів. Її навіть занесли в Книгу рекордів Гіннесса. З першого погляду може здатися, що це жарт. Однак така робота дійсно існує. Крім того, вона непогано оплачується. (Відео з ютуб).

 Скажіть будь ласка які заклади ви знаєте, де отримують професійну освіту?

Не лише вищі заклади освіти надають такі професійні знання. Останнім часом уряд і влада нашої держави займаються відродженням, популярізацією професійно-технічної освіти. Таким чином, шановні, можна вже після 9 класу отримувати професійну освіту та здобувати професію, починати заробляти гроші, та продовжувати здобувати освіту, якщо вам це потрібно. Вибір – за вами!

Вивчаючи інформацію про професії, порівнюйте вимоги зі своїми можливостями. Не звужуйте коло професій, які ви розглядаєте. Якщо у вас є така можливість, то поспілкуйтеся з фахівцями-практиками, поцікавтеся реальними умовами праці в обраній професії. Ретельно проаналізуйте ситуацію на ринках праці, визначте професії, які сьогодні найбільше потрібні в країні. Порадьтеся з батьками, але  остаточне рішення має бути тільки вашим. Скажіть собі: «Саме я обрав/обрала цю професію і можу пояснити чому».

На вибір професії впливають ваші здібності, схильності, бажання здобути суспільне визнання. Критерії професійного самовизначення, тобто вибору професії, можуть бути різними, але рішення приймаєте саме ви.

Мотив — це те, що змушує вас діяти. Тоді якими можуть бути ваші мотиви вибору професії? Виділяють зовнішні та внутрішні мотиви. Зовнішні мотиви зумовлені впливом навколишнього соціального середовища, а внутрішні мотиви пов’язані з вашим характером, здібностями, схильностями, звичками.

 

Зовнішні мотиви

Внутрішні мотиви

Батьки порадили

Здібності

Друзі порадили

Схильності

Високий рівень зарплати

Бажання оволодіти професією

Престижно

Інтерес

Приклад батьків (родичів) тощо

 

Реклама (інформація)

 

Можливість швидкої кар'єри

 

Можливість подальшої

освіти

 

Основні мотиви, що спонукають підлітків обрати ту чи іншу професію,— це престиж, високий рівень зарплати, кар’єрне зростання, інтерес до професії, умови роботи, можливості подальшої освіти.

 

V. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів

https://mozok.click/uploads/osn-zdr-9-taglina/osn-zdr-9-taglina-61.jpg

Помилки у виборі професії
   - Упереджене ставлення до будь-якого виду професійної діяльності
    - Вибір професії “ за компанію ”
    - Захопленість тільки зовнішньою стороною професії
     - Застарілі уявлення про характер праці, про особливості тієї чи іншої професії
     - Відсутність знань про свої можливості, здібності, особливості характеру

 

Есе з пяти речень «Моя майбутня професія»

1. Що передбачає процес профорієнтації?

2. Які типи професій ви знаєте?

4. Які існують критерії і мотиви для вибору професії?

5. Як можна виявити свої професійні схильності?

6. Яку роль відіграє професійна діяльність у житті людини?

7. Хто відповідає за вибір професії, яку ви вподобали?

8. Які особливості свідчать про готовність до оволодіння бажаною професією?

9. Які мотиви спонукають підлітків обрати ту чи іншу професію?

11. Доведіть, що важливим критерієм професійного самовизначення є     

інформованість.

12. Доведіть, що обирати професію треба відповідно до власних бажань, здібностей та її перспектив на ринку праці.

VІ.  Домашнє завдання: Опрацювати § 13, дати відповіді на запитання на с. 63 підручника, знайти професії назви яких іншомовного походження, пройти онлайн тест  за QR кодом.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
До підручника
Основи здоров`я 9 клас (Гущина Н. Г., Василенко С. В., Колотій Л.П.)
Додано
7 лютого 2020
Переглядів
3959
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку