Стратегія самореалізації

Про матеріал
Оскільки успіх інноваційних змін, у першу чергу, залежить від учителя, його творчого потенціалу, безперервної самоосвіти, активної життєвої позиції, пропоную викладений інноваційний пошук використати колегам, вчителям основ здоров’я, під час вивчення розділу «Психічна і духовна складові здоров’я». Даний урок-тренінг з основ здоров’я з використанням інтерактивних вправ розкриває шляхи дитини до самої себе, до успіху в усіх сферах життя.
Перегляд файлу

Відділ освіти Нікопольської РДА

 

Фестиваль педагогічних інновацій

освітян Дніпропетровщини

«EDU_FEST Dnipro – 2020»

 

(урок-тренінг для 9 класу)

 

 

Підготувала                                                                          вчитель фізичного виховання                                                 та основ здоров’я                                                    Капулівської ЗОШ І-ІІІ ступенів                            Горобей Світлана Дмитрівна

 

 

 

Анотація

       Основна освітня ідея сьогодення – це перехід від школи знань до школи компетентностей, які в нерозривному зв'язку включають знання, уміння та ціннісне ставлення особистості до світу в цілому і до самої себе зокрема. Відповідно до цього запроваджуються і нові методики викладання.     

       Особливість методики проведення уроків інтегрованого предмета «Основи здоров’я» полягає в тому, що оволодіння сприятливими для здоров’я й розвитку особистості життєвими навичками потребує багаторазового вправляння, насамперед у процесі групової взаємодії.

       Оскільки запорукою формування здорової особистості учня є взаєморозуміння, взаємоповага, толерантність, творче співробітництво всіх учасників навчального процесу, увага вчителя має бути зосереджена на проведенні занять з використанням методів навчання, що ґрунтуються на активній участі всіх учнів: роботі в групах, обговоренні, мозкових штурмах, розробці концептуальних карт, рольових іграх, дискусіях, творчих проектах, інтерв’ю, аналізі життєвих ситуацій, екскурсіях, моделюванні розв’язання проблеми тощо.

       Даний урок-тренінг з основ здоров’я з використанням інтерактивних вправ розкриває шляхи дитини до самої себе, до успіху в усіх сферах життя.         

       Наскрізна змістова лінія «Здоров’я і безпека» є провідною при викладанні предмета і розкривається на всіх уроках основ здоров’я, оскільки  її завданням є становлення учня як емоційно стійкого члена суспільства, здатного вести здоровий спосіб життя і формувати навколо себе безпечне життєве середовище, формування учня як духовно, емоційно, соціально й фізично повноцінного громадянина, що дотримується здорового способу життя, активно долучається до облаштування безпечного для життя й діяльності середовища.

       Оскільки успіх інноваційних змін, у першу чергу, залежить від учителя, його творчого потенціалу, безперервної самоосвіти, активної життєвої позиції, пропоную викладений інноваційний пошук використати колегам, вчителям основ здоров’я, під час вивчення розділу «Психічна і духовна складові здоров’я».

             

 

 

 

 

 

 

(Слайд 1)       Тема  Стратегія самореалізації

(Слайд 2)      Мета:- розвивати потребу у самореалізації особистості;

  • формувати навички постановки і досягнення мети;
  • виховувати самоповагу, взаємоповагу, впевненість у власних силах, рішучість;
  • пояснити учням, як формується самооцінка;
  • з’ясувати недоліки завищеної і заниженої та переваги здорової (адекватної) самооцінки;
  • розвивати адекватну самооцінку, вміння аналізувати, приймати   рішення, вибирати правильну життєву позицію;
  • сприяти формуванню мотивації до самопізнання і самовизначення особистості як важливих життєвих навичок;
  • формувати уміння працювати в команді;
  • розвивати креативність учасників тренінгу.

(Слайд 3)       Результати навчання:

  • пояснити значення термінів «самореалізація», «самопізнання», «самооцінка»;
  • розпізнавати у запропонованих ситуаціях занижену, завищену та адекватну (здорову) самооцінку;
  • назвати переваги здорової самооцінки;
  • чим небезпечна для самореалізації занижена самооцінка;
  • пояснити, як самооцінка впливає на поведінку людини;
  • продемонструвати вміння адекватно оцінювати себе, обирати мету і розробляти стратегію по її досягненню.

Обладнання і матеріали:

  • Аркуші паперу А-2, А-3, А-4;
  • Маркери кольорові;
  • Стікери кольорові;
  • Проєктор;
  • Комп’ютер;
  • Дошка;
  • М’ячик.

Що підготувати заздалегідь:

  • Роздрукований психологічний тест для учнів;
  • Конверти для листів у майбутнє;
  • Поради для підвищення самооцінки;
  • Інтерактивну презентацію;
  • Відео поради для підвищення самооцінки.

 

 

План уроку - тренінгу:

 

№ з/п

Форма роботи

Час

Примітка

І.

Стартові завдання (підготовча частина)

  • Привітання.
  • Знайомство.
  • Правила роботи в групах.
  • Вступне слово вчителя.
  • Виявлення очікувань. Вправа «Гусак».

6 хв.

 

ІІ.

Основна частина

  • Інформаційне повідомлення.
  • Вправа «Я – індивідуальність».
  • Вправа «Лист у майбутнє. Мої життєві очікування».
  • Вправа «Мозковий штурм».
  • Руханка «Австралійський дощ»
  • Вправа «Мікрофон».
  • Психологічний тест «Моя самооцінка».
  • Робота в групах.
  • Вправа «Автопортрет».

34 хв.

 

ІІІ.

Заключна частина

  • Підбиття підсумків;
  • Зворотний зв’язок за темою тренінгу;
  • Вправа  «Коло Компліментів»;
  • Закінчення тренінгу.

5 хв.

 

 

І. Стартові завдання:

  • Привітання;
  • Знайомство;
  • Тема уроку-тренінгу;
  • Вступне слово вчителя;
  • Правила роботи в групах.
  • Виявлення очікувань.

 

Привітання:

         Простягаючи вам свої долоні, я запрошую вас до плідної співпраці, цікавої подорожі до самореалізації. Якщо ви приймаєте мою пропозицію, простягніть до мене свої долоні.

Вправа «Знайомство"

 

       Я – Світлана, а значить – самостійна, а ви? (діти по черзі називають своє ім’я і рису характеру, яка починається на першу літеру імені).

Слово вчителя:

       На цьому уроці я вам допоможу розібратися, який шлях ви маєте подолати, аби дістатися найвищої точки піраміди людських потреб -  самореалізації, тобто в чому полягає стратегія – шлях до самореалізації особистості.

       Кожна психологічно зріла особистість по-своєму унікальна і має неповторні індивідуальні риси. І нехай довжина життєвого шляху зумовлена вищими силами, та лише від особистості залежить її ширина і глибина. Саме в останніх критеріях часто криються проблеми особистості, суть яких зводиться до питання самореалізації людини. Деякі люди успішно проходять шлях самопізнання і самоприйняття, знаходять свою нішу, в якій їм вдається розкрити свої можливості, задіяти потенціал і отримати задоволення від всього, що вони роблять. Інші більшу частину життя проводять у пошуках уявлення про себе – образу «Я» і, не досягнувши зрілої ідентичності, губляться в океані життя, не зумівши реалізувати себе. Остання категорія людей зовсім не намагається розкрити природні таланти і пропалюють своє життя даремно.

      Сьогодні ми будемо працювати в групах, а для цього нам необхідно створити правила.

Тож давайте складемо і запишемо ці правила: (правила розмістити на дошці)

  • Не  перебивати;
  • Уміти слухати;
  • Відстоювати свою думку;
  • Проявляти доброзичливість;
  • Виявляти повагу один до одного;
  • Бути активним у роботі.
  • Бути ввічливими.

(Слайд 4)  Мої очікування. Вправа «Гусак»

Учасники на аркуші паперу пишуть слово «гусак» вертикально і навпроти кожної літери записують свої очікування від заняття:

Г - гарно працювати…

У – уміло виконувати…

С - сподіваюсь…

А - активно вивчати…

К - креативно…

Хід уроку-тренінгу

ІІ. Основна частина

Інформаційне повідомлення.  Слово вчителя:

       Діти, зараз ви перебуваєте у віці за крок до юності, тобто на тому етапі людського життя, який має самостійну цінність і виконує особливу місію. Саме у цьому віці формуються життєві очікування і світогляд людини, система її цінностей і характер, відбуваються процеси самопізнання і самовизначення.

Вправа «Я – індивідуальність»

      Складіть навпіл аркуш, потім ще навпіл і відірвіть будь-який куточок. А тепер розгорніть і подивіться: у кожного з вас інакший візерунок. Це говорить про те, що кожен з вас не схожий на іншого. (Учні розгортають аркуш паперу з відірваними куточками і показують вчителеві і один одному).

(Слайд 5)  Вправа «Лист у майбутнє. Мої життєві очікування»

      Візьміть  кольорові стікери і на рожевих напишіть, яку мрію (може й не одну) ви хотіли б здійснити протягом свого життя; на жовтих – чого набути (здобути); а на зелених – що хочете відчути від здійсненого і набутого. Приклейте свої побажання в уявні конверти, розміщені на дошці. (Учні по черзі виходять до дошки, проговорюють свої очікування і розміщують їх на конвертах).

Що ж таке «самореалізація»?

 Вправа «Мозковий штурм»

  • Що, у вашому розумінні, є самореалізація? (приймаються будь-які відповіді дітей, а потім вчитель дає пояснення тлумаченню).

(Слайд 6) Слово вчителя: Самореалізація – це здатність людини пізнати себе і здійснити своє покликання. Кожна людина має потребу у самореалізації, однак не всі усвідомлюють її значення. Автор теорії людських потреб, американський психолог А. Маслоу вважав, що люди часто відмовляються від можливостей самореалізації й тому не такі щасливі, якими могли б бути, адже якість нашого життя безпосередньо пов'язана із задоволенням вищих потреб, у тому числі й потреби у самореалізації.

(Слайд 7)  Слово вчителя:  Самореалізація можлива, коли людина визначила її стратегію – шляхи особистісного розвитку і самовдосконалення. Стратегія самореалізації має п'ять складових: 

  1. Самопізнання і самооцінка.
  2. Самовизначення.
  3. Саморегуляція.
  4. Самоосвіта.
  5. Самовиховання.

Вправа «Руханка»

       Учасники стають у коло.Тренер. "Чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Ні? Тоді давайте разом послухаємо, який він. Зараз по колу ланцюжком ви будете передавати мої рухи. Як тільки вони повернуться до мене, я передам наступні. Стежте уважно!" В Австралії піднявся вітер. (Тренер тре долоні). Починає крапати дощ. (Клацання пальцями.) Дощ посилюється. (Плескання долонями по грудях.) Починається справжня злива. (Плескання по стегнах.) А ось град— справжня буря. (Тупіт ногами.) Але що це? Буря стихає. (Плескання по стегнах.) Дощ стихає. (Плескання долонями  по грудях.) Рідкі краплі падають на землю. (Клацання пальцями.) Тихий шелест вітру. (Потирання долонь.) Сонце! (Руки догори.) 

(Слайд 8) Вправа «Мікрофон»: За що ви себе любите?

  • Що ви в собі цінуєте?
  • За що можете себе похвалити?

(Приймаються всі відповіді учнів)

      Слово вчителя:  «Люби ближнього свого, як самого себе»…Відомі слова всім відомої заповіді зі всім відомої книги. Проте вміння практично застосувати їх властиве не кожному. Якщо ми не в змозі полюбити самі себе, як можна вимагати цього від інших людей?

      Повага, любов та вміння приймати себе такими, які ми є, залежить від нашої самооцінки. 

Вправа «Мозковий штурм»

  • Що таке самооцінка?  (учні висловлюють свої думки)

(Слайд 9) Слово вчителя  Самооцінка -  це не те, ким ми є насправді, і аж ніяк не те, як про нас думають інші. Насправді, це те, що ми думаємо самі про себе. 

      Наша самооцінка  це усвідомлення, розуміння нами нашої власної неповторності, індивідуальності незалежно від слів, думок, поглядів та вчинків інших людей. Вона складається в процесі пізнання самого себе. Отож, самооцінка–досить суб’єктивне явище. Проте цей факт не зменшує її важливості.

(Слайд 10) Вправа-психологічний тест «Моя самооцінка» 

     Цей психологічний тест для вас, діти,  буде цікавий — як хлопчикам, так і дівчаткам. Отже, беріться за ручку і папір, а я тим часом розповім правила.

У тесті — 32 судження. Оціни їх за наступною шкалою:

  • дуже часто — 4 бали;
  • часто — 3 бали;
  • рідко — 1 бал;
  • ніколи — 0 балів.

 

Почнемо?(Слайд 11)

  1. Мені хочеться, щоб мої друзі мене підбадьорювали.
    2. Я постійно відчуваю відповідальність за доручену мені роботу.
    3. Я хвилююся за своє майбутнє.
    4. Багато хто мене ненавидить.
    5. Я володію меншою ініціативою, ніж інші.
    6. Я хвилююся за свій психічний стан.
    7. Я боюсь виглядати по-дурному.
    8. Зовнішній вигляд інших набагато кращий, ніж мій.
    9. Я боюсь виступати з промовою перед незнайомими людьми.
    10. Я припускаюсь помилок.
    11. Як шкода, що я не вмію як слід розмовляти з людьми!
    12. Як шкода, що мені не вистачає впевненості у собі!
    13. Мені б хотілось, щоб мої дії частіше схвалювали інші.
    14. Я надто скромний (скромна).
    15. Моє життя не приносить користі.
    16. Багато хто неправильної думки про мене.
    17. Мені ні з ким поділитися своїми думками.
    18. Люди чекають від мене багато.
    19. Люди не дуже цікавляться моїми досягненнями.
    20. Я сором'язливий (сором'язлива).
    21. Я відчуваю, що багато людей не розуміють мене.
    22. Я не відчуваю себе в безпеці.
    23. Я часто хвилююсь даремно.
    24. Я ніяковію, коли входжу до кімнати, де вже сидять люди.
    25. Я постійно почуваюся скутим (скутою).
    26. Я думаю про те, що люди говорять про мене за моєю спиною.
    27. Я впевнений (впевнена), що люди майже все сприймають набагато легше, ніж я.
    28. Мені здається, що зі мною має трапитись якась неприємність.
    29. Мене хвилює думка про те, як люди ставляться до мене.
    30. Як шкода, що я не такий комунікабельний (така комунікабельна)!
    31. У суперечках я висловлююсь лише тоді, коли впевнений (впевнена) у своїй правоті.
    32. Я думаю про те, чого чекають від мене друзі.

 (Слайд 12)    Порахуй суму балів та визнач рівень своєї самооцінки.

0-25: високий рівень самооцінки. Ти не засмучуєшся через зауваження інших і рідко сумніваєшся у своїх діях. Раджу Тобі трошки більше прислухатися до людей, які Тебе оточують, та намагатися краще їх розуміти.

26-45: середній рівень самооцінки. Ти рідко страждаєш від «комплексу неповноцінності» та час від часу намагаєшся підлаштуватися під думку інших. Продовжуй у тому ж дусі — Ти добре відчуваєш, чоговартий!

46-128: низький рівень самооцінки. Ти хворобливо сприймаєш критичні зауваження на свою адресу, намагаєшся завжди рахуватися з думками інших і часто страждаєш від «комплексу неповноцінності». Веселіше — насправді Ти крутіший, ніж думаєш!

 

(Слайд 13)   Отже, які  є типи самооцінки? (відповідь дітей)

  • Занижена
  • Адекватна (здорова)
  • Завищена

      Тож, давайте з вами побудуємо вежі за результатами тестування, і дізнаємося, над чим нам необхідно попрацювати: рожеві стікери – завищена самооцінка,  сині – занижена і зелені – адекватна (здорова) самооцінка. (Учні приклеюють свої стікери на дошці у формі вежі).

     Слово вчителя:   Самооцінка переважно формується у дитинстві та підлітковому віці і в цей період найбільше залежить від оточення. Якщо дитину люблять, підтримують, вона вчиться досягати успіху і набуває впевненості у собі. І навпаки, діти, з якими поводяться жорстоко та називають нездарами, часто виростають з очікуванням невдачі, переконанням у власній нездатності подбати про себе. Отже, вони не мають упевненості в собі, необхідної для пошуку нових можливостей. 
   Однак низька самооцінка у дитинстві – це не вирок. На щастя, історія знає безліч випадків, коли люди досягали визначних результатів, попри те (а може й завдяки тому), що їхні здібності недооцінили. Це відомий фізик А.Енштейн, хімік Д.Мєндєлєєв, математик М. Лобачевський, співак Ф.Шаляпін, письменник М. Горький.

Робота в групах. Створення психологічного портрету

 (Учитель (тренер) об’єднує дітей у групи за принципом «світлофора»)

      Об’єднаємося у три групи для того, аби зобразити психологічний портрет людини з низькою самооцінкою (І група), завищеною самооцінкою (ІІ група) і адекватною самооцінкою (ІІІ група). Кожна група обирає того, хто буде представляти портрет. (Після закінчення роботи діти по черзі представляють перед класом психологічні портрети людей з різними типами самооцінки).

(Слайди 14-28)  Діти, я пропоную вам допомогу. Зверніть увагу на екран і уважно прочитайте, що треба робити, аби змінити до себе ставлення, підвищити самооцінку. (Відеоролик «Як підвищити самооцінку»).

(Слайд 29)  Важливим інструментом для формування таких навичок як самопізнання та самооцінка є оцінювання свого психологічного потенціалу (ресурсу) за такими складовими:

  • Інтелектуальність (уміння здобувати та обробляти інформацію, читати, обговорювати , спостерігати, робити висновки, аналізувати, приймати зважені рішення, планувати свої дії);
  • Самоконтроль (здатність контролювати свою поведінку, керувати емоціями);
  • Соціальна компетентність (здатність будувати та підтримувати здорові стосунки, працювати в колективі, вміти розв’язувати конфлікти);
  • Упевненість (знання себе, віра у власні сили);
  • Енергійність (сила волі, наполегливість, здатність досягати мети, долати труднощі).

Вправа «Автопортрет»

      Візьміть аркуш паперу, складіть його навпіл і без ножиць сформуйте половинку контуру людського тіла. Розгорніть фігурку і на частинах тіла поставте оцінки від 1 до 5, це оцінка вашого психологічного потенціалу:

(Слайд 30)

Голова – інтелектуальність

Серце – самоконтроль

Руки – соціальна компетентність

Тулуб – упевненість

Ноги – енергійність.

      Діти, «Автопортрет» вказує вам на сильні і слабкі сторони вашого психологічного потенціалу. Отже, сильні сторони (4-5 балів) – це підґрунтя вашої самореалізації, а слабкі сторони (1-3 бали) вказують вам на резерв для самореалізації.

ІІІ. Заключна частина   (2 хв.)

 Вправа  «Коло Компліментів»

Діти, давайте зараз проголосимо ті цінності, які ми візьмемо з собою в життя.

(Кожен учасник  передає один одному мячик зі словами подяки, компліментів:

  • Я візьму із собою хороший настрій.
  • Я візьму знання про …
  • На цьому тренінгу я …
  • Я бажаю тобі …

     Вправа «Мікрофон» 

        Слово вчителя: І насамкінець, діти, давайте пригадаємо, в чому полягає стратегія самореалізації? Які типи самооцінки ви запам’ятали? Коли людина може отримати найбільше задоволення? Що нового ви сьогодні навчилися?  (відповіді дітей). Ось це, діти,  і є життєві навички, які вам знадобляться в будь-якій життєвій ситуації.

      (Слайд 31)   Адже, «Найтяжча школа – це школа життя. Ніколи не знаєш, в якому ти класі…  Коли наступний іспит… І навіть списати не можеш, бо ні в кого немає твого варіанту…»

       Я вдячна вам за плідну співпрацю, мені було приємно з вами працювати. Оцінки я вам не ставлю, їх вам виставить ЖИТТЯ.

   До побачення!

 

docx
До підручника
Основи здоров`я 9 клас (Бех І. Д., Воронцова Т. В., Пономаренко В. С., Страшко С. В.)
Додано
18 лютого 2020
Переглядів
2225
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку