Презентація складена як демонстраційний матеріал до уроку української мови за підручником "Українська мова" Авраменко О. М.(В-во "Грамота, 2017) при вивченні теми "Вибірковий переказ тексту наукового стилю.
Двадцять перше вересня. Класна робота. Вибірковий переказ тексту наукового стилю. Вакуленко Світлана Анатоліївна
Номер слайду 2
Науковий стиль, особливості якого є предметом дослідження для лінгвістів, - це сукупність специфічних мовленнєвих прийомів, що використовуються переважно в науковій, науково-технічній, науково-популярній сфері для вираження та оформлення різноманітних за змістом і призначенням ідей, гіпотез, досягнень. Науковий стиль властивий таким жанрам: монографія, наукова стаття, дисертація, анотація, рецензія, підручник, лекція.
Номер слайду 3
Основними рисами наукового стилю є: об’єктивність, точність, логічність, аргументованість викладу, наявність цифрових даних, схем, таблиць, діаграм, малюнків,відсутність образності,емоційності та індивідуальних авторських рис.
Номер слайду 4
Науковий стиль унаслідок різнорідності галузей науки й освіти поділяють на такі підстилі: власне науковий, науково-навчальний, науково-популярний, науково-публіцистичний, виробничо-технічний. Виокремлюється також науково–фантастичний стиль
Номер слайду 5
Власне науковий підстиль обслуговує фахівців певної галузі науки. Це наукові дослідження в галузі мовознавства, медицини, біології, фізики тощо, викладені у докторських, кандидатських дисертаціях, монографіях окремих статтях
Номер слайду 6
Науково-навчальний підстиль використовується при написанні підручників, посібників та іншої літератури, призначеної для навчальних закладів
Номер слайду 7
Науково-публіцистичний підстиль (науково- популярний) властивий працям, надрукованим у спеціальних газетах і журналах, призначених для фахівців певної галузі науки і техніки.
Номер слайду 8
Виробничо-технічний підстиль – це мова літератури, що обслуговує різні сфери господарства й виробництва (інструкції, описи технологічних процесів тощо).
Номер слайду 9
Науковий стиль використовує певний набір мовностилістичних засобів: спеціальні слова (терміни), складні синтаксичні конструкції (у яких має місце суворо впорядкований зв'язок, наприклад, завдяки вставним конструкціям); речення, ускладнені узагальнюючими родовими найменуваннями
Номер слайду 10
Слова вживаються переважно в прямих значеннях. Експресивно-емоційне забарвлення лексики використову- ється надзвичайно рідко. У текстах наукового стилю часто вживаними є цитати, посилання на першоджерела.
Номер слайду 11
Сфера використання наукового стилю — наукова діяльність, науково-технічний поступ, освіта.
Номер слайду 12
Переказ – один з поширених видів вправ, що сприяють розвитку мовлення і мислення. За характером відтворення сприйнятого матеріалу перекази бувають:детальні, стислі,вибіркові, творчі.
Номер слайду 13
Вимоги до переказів:1. У переказі повинно звучати живе мовлення, а не завчений зразок.2. Потрібно використовувати лексику, мовленнєві звороти й окремі синтаксичні конструкції зразка.3. У тексті повинен зберігатись стиль зразка.4. Має бути дотримана послідовність оригіналу, причинно-наслідкові зв’язки, передані всі основні факти, описи.5. У переказі повинно відображатися почуття через виразність та мовлення.
Номер слайду 14
Вибірковий переказ – вимагає відтворення тієї частини тексту, яка відповідає конкретному запитанню, певній мікротемі. Вибірковий переказ може бути таких типів:- за запитаннями чи завданнями;- переказ окремого епізоду;- переказ за ілюстрацією.
Номер слайду 15
Пам’ятка1. Прочитайте текст.2. Визначте його тему і головну думку.3. Обміркуйте тему, запропоновану для вибіркового переказу.4. Визначте головну думку переказу.5. Продумайте тип тексту-переказу (опис, розповідь).6. Складіть план переказу.7. Продумайте використання авторських мовленнєвих засобів.8. Доберіть слова для зв’язку частин тексту-переказу.9. Напишіть переказ.10. Перевірте переказ.
Номер слайду 16
2. Прочитайте текст і виконайте завдання. Спостереження за тваринами з космосу. Колись науковцям, щоб дізнатися, скільки буйволів блукає прерією або скільки мавп живе в тропічному лісі, потрібно було поїхати туди й порахувати. Завдяки досягненням супутникових зображень сучасні дослідники можуть установлювати чисельність деяких видів, не ризикуючи дістати укус отруйної змії або обмороження ніг.
Номер слайду 17
Сет Степлтон з Міннесотського університету (США) опублікував дослідження, у якому описав нові способи спостереження за популяціями білих ведмедів, зокрема з використанням супутника, який забезпечує зображеннями Google. Earth. Білі ведмеді — найбільший вид сучасних ведмедів, а також один із найбільш досліджених видів великих ссавців на Землі, однак про їхнє знаходження в більшій частині Арктики ми знаємо мало.
Номер слайду 18
Щоб знайти білих ведмедів на тлі криги, Степлтон та його колеги звузили коло пошуку до більш темних островів, де ведмеді часто перебувають наприкінці літа, після того як тане лід. За допомогою супутників дослідники успішно ідентифікували близько ста білих ведмедів. Шляхом проведення аерофотозйомки з вертольота вони переконалися, що це дійсно були ведмеді (а не каміння чи піна). Нові досягнення в автоматизації та підвищенні роздільної здатності супутникових знімків одного дня можуть дати можливість рахувати білих ведмедів незалежно від того, де вони перебувають.
Номер слайду 19
Переглядаючи супутникові знімки, Фретвелл та його колеги збільшили кількість відомих колоній імператорських пінгвінів більше ніж удвічі.2013 року Фретвелл також очолював дослідження, за допомогою якого виявляв із космосу китів. Замість того, щоб сканувати весь океан для виявлення китових хвостів чи плавців, його дослідження було зосереджене на Гольфо-Нуево (Аргентина) — затоці, у яку південні кити припливають для розмноження в період з липня по листопад. Такі місця ідеально підходять для підрахунку китів через супутник, оскільки багато видів вибирають спокійні, чисті води, де вони можуть погрітися біля поверхні води зі своїм потомством.
Номер слайду 20
Науковці відстежують птахів, кажанів, морських черепах і гризунів, щоб краще зрозуміти екосистеми, підвищити рівень безпеки польотів, відслідковувати види, що вимирають, і стежити за поширенням інфекційних захворювань (За Я. Бітлом).
Номер слайду 21
Робота з текстом. A. Визначте стиль тексту та належність його до певного підстилю. Б. З’ясуйте тип мовлення. B. Складіть план розповіді про білих ведмедів і китів. Г. Перекажіть частини тексту, у яких розповідається про дослідження білих ведмедів і китів (усно).
Номер слайду 22
Словник. Пре́рія, -ї, жін. Рівнинна місцевість у Північній Америці з трав’янистою рослинністю степового типу. Популя́ція, -ї, жін., біол. Сукупність особин одного виду тваринних чи рослинних організмів, поширена в певній місцевості.