Види обставин (за значенням). Способи їх вираження. 8 клас

Про матеріал
Тема: Види обставин (за значенням). Способи їх вираження. Тип уроку: урок засвоєння нових знань(формування мовної компетенції).
Перегляд файлу

Тема: Види обставин (за значенням). Способи їх вираження.

Мета: Поглибити знання учнів про обставину як другорядний член речення, сформувати вміння визначити види обставин;

удосконалити навички правильно використовувати різні види обставин в усному і в писемному мовленні;

виховувати почуття національної гідності.

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань(формування мовної компетенції).

 

                                               Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація навчальної діяльності

    Фронтальне опитування?

  • Які другорядні члени речення ви знаєте?
  • Який член речення називається додатком? Означенням?
  • Які бувають означення? Додатки? Наведіть приклади.
  • Чим вони виражаються?

III. Мотивація навчальної діяльності.

Повідомлення теми, мети уроку

IV. Вивчення нового матеріалу

Виразно прочитати вірш. Дібрати власний заголовок.

Назвати слова, що відповідають на запитання як? де? куди? у якій мірі? До якого члена речення належать подані слова. Слайд 1.

                І знову куцих днів цих круговерть

                Нас стрімко понесе у даль незриму,

                Де кожен з них, заповнених ущерть,

                Із буднів загадкового екстриму.

                Де стільки мрій, надій і сподівань!..

                Як виповзти з огидної безодні ?..

                Тобі, Вкраїно, досить цих страждань,

                Ти жити мусиш краще вже сьогодні!

                Авжеж, не легко торувати шлях

                В буденність сіру, поглядом уп’явшись.

                Сміливо йдеш до зоряних звитяг,

                 Із вірою й надією обнявшись!..

                                                                  Ніна Діденко 

  • Робота з підручником

1. Опрацювання теоретичного матеріалу ст.132

2. Виконання впр. 213(усно)

  • Опрацювання схеми «Види обставин» Слайд 2.
  • Пояснювальний диктант

Запишіть речення. Назвіть фразеологізми, визначте їхню синтаксичну роль. Укажіть на вид обставин. Замініть фразеологічні звороти синонімічними словами з довідки.

     Дивись, інший і не дурний, а все в нього через пень-колоду виходить.(М. Стельмах) Нехай упаде він безсилий на великій дорозі життя,.. він кричатиме проти байдужих на всіх перехрестях. (П. Колесник) Ти візьми їх усіх до рук, так візьми, щоб і не пискнули.(Ю. Яновський) Після третіх півнів Гнат бережно відчинив хатні двері й вийшов. (М. Стельмах) Він на півслові обірвав пісню. (М. Коцюбинський) Дівчина сподобалося йому з першого погляду. Училася вона так собі і завжди клянчила, щоб їй підказували. (О. Гончар) Повість захоплює гострим сюжетом, вона читається на одному подиху. Я обома руками голосую за це рішення.

    Довідка: повністю, на світанку, недбало, посередньо, легко, скрізь, раптово, відразу ж, надзвичайно сильно.

  • Творче конструювання. Слайд 3.

Скласти речення так, щоб подані фразеологізми виступали в ролі обставин. Визначити вид обставин.

Як кіт наплакав, у чорта на болоті, до останньої крихти, ні в сих ні в тих.

  • Дослідження – відновлення. Слайд 4.

Відновити прислів’я і приказки, вставивши замість крапок обставини з довідки. Дати повну характеристику обставин, скориставшись алгоритмом.

1. Хто… бажає, той щасливим не буває. 2. Як маєш брехати, то… мовчати. 3. Добре… пам’ятається. 4. Бережи честь… 5. Не втаїш шила в …, бо все одно вилізе. 6. Всюди добре, а вдома … 7. Кривда людськая … вилазить.

     Довідка: краще, змолоду, в мішку, багато, найліпше, добре, боком.

         АЛГОРИТМ ХАРАКТЕРИСТИКИ ОБСТАВИНИ

1. Підкреслити обставину умовною лінією.

2. З’ясувати, з яким членом речення вона пов’язується й на яке питання відповідає.

3. Визначити вид обставини (способу дії, міри й ступеня, місця, часу, умови, мети, причини, допусту).

4. Визначити спосіб вираження обставини.

 

V. Підсумок уроку. Слайд 5.

Тестове завдання.

Установіть відповідність між виділеними обставинами та їхніми групами за значенням.

А Колядували хлопці, ходячи по дворах із              1.обставина міри й ступеня

саморобною зіркою. (Н. Шумада)

Б. У новорічну ніч приходили переважно              2.обставина способу дії

дівчата щедрувати. (Н. Шумада)

В. Ніколи я не знав, що так люблю – до болю,      3. обставина мети

до смертельного жалю  – понад Дніпром

сріблясті верболози. (М. Рильський)

Г. У перший день нового року діти ходили по      4. Обставина допусту

хатах із «засівалками» чи посипалками.  

(Н. Шумада)

Д. Незважаючи на складне життя, любив співи:     5. обставина часу

дівочі колядки, щедрівки, веснянки, обжинки.

(О. Довженко)

 

VI. Домашнє завдання

docx
Додано
5 грудня 2019
Переглядів
4415
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку