Тема: Види обставин (за значенням). Способи їх вираження.
Мета: Поглибити знання учнів про обставину як другорядний член речення, сформувати вміння визначити види обставин;
удосконалити навички правильно використовувати різні види обставин в усному і в писемному мовленні;
виховувати почуття національної гідності.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань(формування мовної компетенції).
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація навчальної діяльності
Фронтальне опитування?
III. Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми, мети уроку
IV. Вивчення нового матеріалу
Виразно прочитати вірш. Дібрати власний заголовок.
Назвати слова, що відповідають на запитання як? де? куди? у якій мірі? До якого члена речення належать подані слова. Слайд 1.
І знову куцих днів цих круговерть
Нас стрімко понесе у даль незриму,
Де кожен з них, заповнених ущерть,
Із буднів загадкового екстриму.
Де стільки мрій, надій і сподівань!..
Як виповзти з огидної безодні ?..
Тобі, Вкраїно, досить цих страждань,
Ти жити мусиш краще вже сьогодні!
Авжеж, не легко торувати шлях
В буденність сіру, поглядом уп’явшись.
Сміливо йдеш до зоряних звитяг,
Із вірою й надією обнявшись!..
Ніна Діденко
1. Опрацювання теоретичного матеріалу ст.132
2. Виконання впр. 213(усно)
Запишіть речення. Назвіть фразеологізми, визначте їхню синтаксичну роль. Укажіть на вид обставин. Замініть фразеологічні звороти синонімічними словами з довідки.
Дивись, інший і не дурний, а все в нього через пень-колоду виходить.(М. Стельмах) Нехай упаде він безсилий на великій дорозі життя,.. він кричатиме проти байдужих на всіх перехрестях. (П. Колесник) Ти візьми їх усіх до рук, так візьми, щоб і не пискнули.(Ю. Яновський) Після третіх півнів Гнат бережно відчинив хатні двері й вийшов. (М. Стельмах) Він на півслові обірвав пісню. (М. Коцюбинський) Дівчина сподобалося йому з першого погляду. Училася вона так собі і завжди клянчила, щоб їй підказували. (О. Гончар) Повість захоплює гострим сюжетом, вона читається на одному подиху. Я обома руками голосую за це рішення.
Довідка: повністю, на світанку, недбало, посередньо, легко, скрізь, раптово, відразу ж, надзвичайно сильно.
Скласти речення так, щоб подані фразеологізми виступали в ролі обставин. Визначити вид обставин.
Як кіт наплакав, у чорта на болоті, до останньої крихти, ні в сих ні в тих.
Відновити прислів’я і приказки, вставивши замість крапок обставини з довідки. Дати повну характеристику обставин, скориставшись алгоритмом.
1. Хто… бажає, той щасливим не буває. 2. Як маєш брехати, то… мовчати. 3. Добре… пам’ятається. 4. Бережи честь… 5. Не втаїш шила в …, бо все одно вилізе. 6. Всюди добре, а вдома … 7. Кривда людськая … вилазить.
Довідка: краще, змолоду, в мішку, багато, найліпше, добре, боком.
АЛГОРИТМ ХАРАКТЕРИСТИКИ ОБСТАВИНИ
1. Підкреслити обставину умовною лінією.
2. З’ясувати, з яким членом речення вона пов’язується й на яке питання відповідає.
3. Визначити вид обставини (способу дії, міри й ступеня, місця, часу, умови, мети, причини, допусту).
4. Визначити спосіб вираження обставини.
V. Підсумок уроку. Слайд 5.
Тестове завдання.
Установіть відповідність між виділеними обставинами та їхніми групами за значенням.
А Колядували хлопці, ходячи по дворах із 1.обставина міри й ступеня
саморобною зіркою. (Н. Шумада)
Б. У новорічну ніч приходили переважно 2.обставина способу дії
дівчата щедрувати. (Н. Шумада)
В. Ніколи я не знав, що так люблю – до болю, 3. обставина мети
до смертельного жалю – понад Дніпром
сріблясті верболози. (М. Рильський)
Г. У перший день нового року діти ходили по 4. Обставина допусту
хатах із «засівалками» чи посипалками.
(Н. Шумада)
Д. Незважаючи на складне життя, любив співи: 5. обставина часу
дівочі колядки, щедрівки, веснянки, обжинки.
(О. Довженко)
VI. Домашнє завдання